Holdet 2022 1e22 SP - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Y - Køge Handelsskole
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Malene Wenzel Martin Vaz, Samantha Heimann Capasso
Hold 2022 1e22 SP (1e22 SP, 2e23 SP, 3e24 SP)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til spansk
Titel 2 Basisspansk 1. år
Titel 3 1. Regiones de España
Titel 4 2. Los jovenes españoles
Titel 5 3. Empresas y comercio
Titel 6 4. Colombia
Titel 7 5. México
Titel 8 6. Latinos en EE.UU.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til spansk

Fokus: Introduktion til nyt sprog - spansk: Alfabet, udtale og transparente ord og elementerne fra grundforløbet, samt samlet op på de elever, som ikke havde spansk i GF.
Træning af at kunne sige, hvem man er, hvor man kommer fra, hvordan man har det, og hvilke sprog man kan tale.

Kernestof:
Fra i-bogen 'Caminando - Grundbog & Øvebog', af Inge Margrethe Clausen et.al, Systime (Gyldendal), 2019
- El alfabeto, link: https://caminando.systime.dk/?id=p169
- !Hola! - ?Qué tal?, Unidad 1, texto 1a, link: https://caminando.systime.dk/?id=p131

Duolingo -> Join my Duolingo hub
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Basisspansk 1. år

FORMÅL
Formålet med forløbet har været at give eleverne en grundlæggende introduktion til spanskfaget på HHX og knytte an til de gennemgåede emner i grundforløbet.

FAGLIGE MÅL
De faglige mål i forløbet har været at træne elevernes kommunikative færdigheder på spansk på et grundlæggende niveau, herunder:
- Forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almindelige emner som fx præsentation af mig selv, min familie, min hverdag mm.
- At kunne læse en spansksproget tekst på begynderniveau og efterfølgende indgå i samtale om teksten
- Træning i ordforråd på begynderniveau om almindelige emner såsom familie, mad, hverdag, sport, fritidsinteresser, vejret mm.
- Træning i grundlæggende grammatiske emner: Regelmæssige verber (–ar/-er/-ir) – ser – estar – tener – ir – hay – tal og klokken – dato – ugedage – måneder – navneord og kendeord – alfabet – udtale – tillægsord – gustar – genitiv – spørgeord
- Træning af kommunikative kompetencer bl.a. ved hjælp af trædesten til at kunne indgå i samtale om små hverdagssituationer, ved billedbeskrivelser og ved præsentationer.
- Træning af den interkulturelle bevidsthed og viden om den spansktalende del af verden gennem arbejde med tekstlæsning og præsentation af materiale og hermed fremme elevernes evne til at anvende fremmedsproget som indgang ti lat forstå og agere i en globaliseret og digitaliseret verden.


KERNESTOF (omfang i alt: ca. 40 sider):
Caminando - Grund og Øvebog, af Inge Margrethe Clausen, Elizabeth Waldenström, Ninni Westerman, Märet Wik-Bretz, Gyldendal, 2019:
- Hola Qué tal
- América del Sur
- España
- Entrevista con Eloy
- En la cafetería
- Vamos de compras
- Aurora Aragón de León

Projekt dage:
1) Navidad en España
2) Semana Santa


SUPPLERENDE MATERIALE:
- Quizlet øvelser (ordforråd)
- aprenderespanol.org (grammatik, ordforråd)
- Min Læring (grammatik)

Film/serier:
- Bienvenidos A Edén, Netflix
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 1. Regiones de España

Fokus: Spanien opdelt i regioner med særligt fokus på Andalucía, Madrid og Cataluña. Forskelle og ligheder ved størrelse, antal indbyggere, geografi, sprog. Hvad kendetegner et autonomi? Hvad kendetegner det pågældende autonomi? Ift. Cataluña er eleverne kort introduceret til løsrivelse, men det har ikke været fokus i Cataluña modulerne.
Derudover er hvert af de tre autonomier blevet tilknyttet en personlig historie via en ung spanier, der har fortalt om, hvad det vil sige at bo og leve i hans/hendes autonomi.

Skriftligt har eleverne har trænet at skrive et brev ligesom andre små-opgaver med sammenhængende tekst.  

Sprogligt fokus:
- Præsentationsteknik
- Spørgeord
- Præsens, Perfektum og Gerundium
- Verbalperifraser og diftongerende verber, verber generelt
- Adjektiver og substantiver
- Dativstyrende verber (Manu Chau: Me Gustas Tú)
- Meningsdannelser
- Mundtlighed
- 'Parat' spansk / Spontant spansk (lytte/forstå/tale)
- Mini-årsprøve med samtale og præsentationsteknik samt billedbeskrivelse

Kernestof:
- 'España general' fra bogen El Mundo Hispano, Eva Rosenkilde, Gyldendal Udd, 2015
- 'Mapa de España y el turismo' fra bogen El Mundo Hispano (se ovenfor)
- 'España y las comunidades autónomas', fra 'Caminando - Unidad 1c', Gyldendal, 2018
- 'Madrid' fra bogen Caminando - Unidad 5 (se overfor)
- '1. Alba, 19 años: “Los idiomas son fundamentales para ­conectar personas y culturas.”' fra bogen España Mañana, Kasper Kloch et al., Forlaget Columbus 2022.
- 'Sabes qué - Andalucía' fra bogen Caminando for fortsættere - Unidad 1, texto, Waldenström et.al, Gyldendal 2018
- 'Un día en Sevilla' (Sonsoles), fra bogen Caminando for fortsættere, Unidad 1, texto 1a, Waldenström et.al, Gyldendal 2018
- 'Sobre mi Tierra' fra bogen Caminando for fortsættere, Unidad 1 texto1b, Waldenström et.al, Gyldendal 2019
- 'Cataluña' fra bogen 'Caminando - Unidad 2d', Gyldendal, 2018
- 'Mireia' (de Barcelona) fra bogen La Buena Vida, Eva Rosenkilde, Gyldendal, 2008
- 'Barcelona er Kataloniens hovedstad' fra bogen Voces de protesta, Aday Polo Iglesias y Anja Wilkins, Gyldendal, 2013
- 'Barca - El opio del pueblo' fra bogen Retratos - Cataluña, Ole Louman, Gyldendal, 2004

Video/YouTube klip:
- Este es el nuevo spot de Andalucía #AndalusianCrush: https://www.youtube.com/watch?v=YFXW44AG3xk

Hjælpemidler:
DuoLingo Classroom
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 2. Los jovenes españoles

Fokus: Unge i Spanien: Hvem er de? Hvad kan de lide? Botellón: Hvad er det? Hvorfor laver de unge 'botellón' i Spanien?
Træning af Interkulturelle kompetencer (IKK) med fokus på spansk og dansk kultur, og forskellen på at være ung i flere kulturer.

Eleverne har derudover haft projektdag med fokus på 'El Botellón' som eleverne har præsenteret i klassen foran lærer. Derudover sluttede de året af med en årsprøve, der ligner deres mundtlige eksamen i 3G.

Sprogligt fokus:
Tekstforståelse og transparente ord
Spørgsmål/Svar teknik
Præsentationsteknik og mundtlighed
Billedbeskrivelse
Numeralier og hitverber
Verbalperifraser
Verber i præsens
Genitiv
Relativ pronominer
Nærfremtid

Kernetekster:
- "La Educación en España" (Den Store Danske og Wikipedia) fra kompendiet "Los Jóvenes Españoles" lavet af kollega.
- 'Los jóvenes españoles' cap. 11 fra Tapas grundbog, Angel Carmona Zambrano & Inge Margrethe Olsen, Kaleidoscope, 2001
- "La generación de los mil euros" tekst fra Nuevos Retratos, Ole Loumann, Gyldendal, 2010.
- Qué pasa con el Botellón, grundtekst fra eksamenssæt 2002  
- Los jóvenes bebemos mucho, pero sabemos controlarlo, kap. 2 Nattelivet, fra España en la calle, Kasper Kloch og Martin Tønner, Gyldendal 2019
- '5. Pol, 18 años: “En nuestro restaurante hacemos comida ­tradicional y tiene que seguir siendo así.”' fra bogen España Mañana af Kasper Kloch et al., Forlaget Columbus 2022.

Supplerede stof:
- El Bola, dir. Achero Mañas (2000), (Film)
Statistik: Instituto Nacional de Estadísticas

Hjælpemidler:
Aprender Español: https://aprenderespanol.org/vocabulario-ejercicios.html
Quizlet - Repetition: Los Jóvenes Españoles: https://quizlet.com/881619142/repeticion-los-jovenes-espanoles-flash-cards/?new
Midtvejscreening fra Minlæring
Lyricstraining: https://lyricstraining.com/es
Conjuguemos: https://conjuguemos.com/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 3. Empresas y comercio

Fokus på konkrete erhvervsrettede fremmedsproglige kompetencer, der medvirker til at styrke og understøtte mobilitet og kompetenceudvikling.
Eleverne har arbejdet med konkrete spanske virksomheder og viden derom, samt at kunne overføre denne viden til andre spanske virksomheder med henblik på at kunne indsamle og anvende viden til selv at kunne præsentere og samtale derom.
Fokus på særligt ordforråd, multimodale medier, sproglig opbygning, kommunikationsstrategier, grammatik, sprog og sprogtilegnelse.
Grammatisk fokus: verbalperifraser, synonymer, hitverber, samt pronominer

Kernestof:
- Kulturforskelle Danmark-Spanien, kap. 1, fra Spansk Virksomhedskommunikation, Lene Kirk Sørensen og Birthe Nielsen, Systime, 2015, link: https://spanskvirksomhed.systime.dk/?id=122
- Empresas: Zara, fra Vamos, Anny  Holmgaard, Forlaget EA, 2016
- Desigual, fra España en perspectiva, af Anny Holmgaard & Sabina Dafcik, Forlaget EA, 2017
- Chupa Chups,  España en perspectiva, af Anny Holmgaard & Sabina Dafcik, Forlaget EA, 2017
- El comercio justo - El Café + Mut Vitz, kap. 8a, fra Caminando Grund- og Øvebog, Inge Margrethe Clausen et.al, Gyldendal (Systime), 2019, link: https://caminando.systime.dk/?id=165
- Handelskorrespondance: At skrive en e-mail (formalia) (se dokument)
- Brev 1-4, inkl udtryk og vendinger, fra Spansk Virksomhedskommunikation, af Lene Kirk Sørensen og Birthe Nielsen, Systime, 2022. Link: https://spanskvirksomhed.systime.dk/?id=p131
- Øvesætninger og sætningsindledere (se dokument)


Supplerende stof:
- Kahoot 'Empresas de España'
- Country Comparison tool, Geert Hofstede, link: https://www.theculturefactor.com/country-comparison-tool?countries=denmark%2Cspain
- Div. grammatiske øvelser - særligt fokus på verber
- Quizlet: Empresas y negocio - vocabulario: https://quizlet.com/715249526/empresas-y-negocio-vocabulario-flash-cards/?new
- Quizlet: Desigual - Vocabulario: https://quizlet.com/dk/944272364/desigual-vocabulario-flash-cards/?i=b76xe&x=1qqt
- Quizlet: Høflighedsfraser og nyttige vendinger: https://quizlet.com/dk/887402720/hoflighedsfraser-og-nyttige-vendinger-flash-cards/
- Quizlet: Spansk Virksomhedskommunikation: https://quizlet.com/dk/887901728/spansk-virksomhedskommunikation-flash-cards/?i=r0ciu&x=1jqt

Omfang: Emneforløbet dækker ca. over 25 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 1 - Moda de basura 03-09-2024
Cartas comerciales 27-09-2024
Delprøve 1 - Despilfarro alimentario 22-10-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 4. Colombia

Fokus: Colombia - et land i Latinamerika. Landeportræt, Las FARC: Secuestros, og kokain Samfundsproblemer; Unge colombianere. Fokus på de interkulturelle kompetencer: at se på et lands mange facetter.
Fokus på samtale, at lytte og forstå; fokus på mundtlig og skriftlig sprogproduktion; fokus på billedbeskrivelse
Grammatisk fokus på synonymer, antonymer, adjektiver, sikkerhed i bøjning af verber, hitverber, de to datider, hjælpeverber, muy/mucho, småord.
Derudover samtalefærdigheder v.hj.a 'chunks'.

Kernestof:
- Datos de Colombia - datos generales (kompendietekst. Kilde ukendt)
- Mario de Colombia, fra La identidad Contrastada, af Ole Nicolaj Mikkelsen og Pablo Riismøller, Systime, 2019
- Mario: Un estudiante internacional, fra La identidad contrastada af Mikkelsen og Riismøller, Systime, 2019
- Oprørsgruppen FARC, fra Hele verden i skole, Link: https://heleverdeniskole.dk/bibliotek/colombia/oproersgruppen-farc/
- Resumen de la película, María, llena eres de gracia (dokument - se lectio)

Film:
- María, llena eres de gracia, dir.: Joshua Marston, 2004

Colombia og kokainen:
Eleverne har i mindre grupper arbejdet med én af nedenstående tekster:
- 'Incautación de droga en 2024. Colombia registra cifra record de cocaína', Ta Noticias, periodista digital, 13 nov. 2024, link: https://www.teleantioquia.co/noticias/incautacion-de-droga-en-2024-colombia-registra-cifra-record-de-cocaina/
- 'Cultivos de coca en Colombia crecieron, pero la producción de cocaína explotó, según las últimas cifras', por Laura Loaiza, Insight Crime, 18 oct. 2024, link: https://insightcrime.org/es/noticias/cultivos-coca-colombia-crecieron-produccion-cocaina-exploto/
- 'ONU: la producción de cocaína en Colombia subió 53% en 2023', DW, periodista digital, 19 oct. 2024, link: https://www.dw.com/es/onu-la-producci%C3%B3n-de-coca%C3%ADna-en-colombia-subi%C3%B3-53-en-2023/a-70540005


Supplerende stof:
- Landefakta om Colombia, Eksportrådet, UM 2022
- Info om Colombia, fra Todacolombia.com, link: https://www.todacolombia.com/informacion-de-colombia/index.html
- Colombia - Baggrundsinformation fra UM, 2022
- Colombia (baggrundsviden om konflikter i landet) fra Globalis, FN Forbundet, 04.0982023, Link: https://globalis.dk/konflikter/colombia
- 'Colombia-led operation seizes world record 225 tonnes of cocaine, and uncovers new Australia trafficking route', por Luke Taylor, The Guardian, 28 nov. 2024, link: https://www.theguardian.com/world/2024/nov/27/colombia-drug-bust-narco-submarine-australia

Musik:
- Lyricstraining.com + song lyrics and karaoke


Quizlet:
- https://quizlet.com/88393223/colombia-vocabulario-flash-cards/

Omfang: Cirka 30 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 2.1 - Despilfarro alimentario 03-11-2024
Delprøve 1 - El sueño de un joven colombiano 06-11-2024
Delprøve 2.2 - El sueño de un joven colombiano 16-12-2024
Delprøve 1 - La reina del tequila 09-01-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 5. México

Fokus: Særligt fokus på México (landeportræt); narkokrig i México; Vold og usikkerhed i Mexico, samt årsager dertil, samt grænsebyen Juárez og det store antal kvindemord i grænselandet. Derudover fokus på begrebet Machismo, herunder 'marianismo', og 'los estéreotipos latinos'. Vi har undersøgt hvordan machismo bl.a. ses i musikken (reaggaetón).
Merkantilt har der været fokus på Carlos Slim, og salgsvideo for Mexico DF, samt eksamenstræningsopgave om 'La Reina del tequila'.
Fokus på tekstforståelse og mundtlig sprogproduktion.
Fokus på at ytre mening og strukturere sin viden.
Fokus på billedbeskrivelse og tekst/billedanalyse med særligt indholdsmæssigt fokus (machismo)

Grammatisk fokus på verber: hitverber, sammensatte verber, meningsverber, datider (og aspekt), gerundium, fremtid, perfektum. Og sikkerhed i bøjning og anvendelse.

Kernetekster:
- Datos sobre México (ch1) y Un poco de la historia (ch2), fra Mosaico mexicano, Pilmark og Olsen, Gyldendal, 2016
- Sabes qué? - Kultur i Mexico, fra Caminando - for fortsættere, Waldenström et.al., Systime, 2023
- Prólogo: México en perspectiva, fra México en perspectiva af Helena Telling Lund og Marianne Hilm, Systime, 2023
- El machismo, fra México en perspective, Telling Lund og Hilm, Systime, 2023
- Introducción a los estereotipos y al machismo, kap. 1.1, fra El sexo en proceso af Gavilán og Arfaoui, Forlaget Columbus, 2024
- El reggaetón y el machismo + Cali y El Dandee: La Muda, kap.1.5 og 1.6, fra El sexo en proceso af Gavilán og Arfaoui, Forlaget Columbus, 2024
- Sabes Qué? - El mundo mexicano, fra México en perspectiva, Telling Lund og Hilm, Systime, 2023
- México inseguro, fra Mosaico Mexicano, Pilmark og Olsen, Gyldendal, 2016
- México DF y la desigualdad, fra Mosaico mexicano, Pilmark og Olsen, Gyldendal, 2016
- Carlos Slim, el empresario que comenzó su imperio debajo de unas escaleras, fra Fundación UNAM, 31 mayo 2019, Link: https://www.fundacionunam.org.mx/rostros/carlos-slim-el-empresario-que-comenzo-su-imperio-abajo-de-unas-escaleras/
- México y la obesidad, fra Mosaico mexicano, Pilmark og Olsen, Gyldendal, 2016
- Ciudad Juarez, artikel fra El Sol, Abril 2008

Film:
- Bordertown, dir. Gregory Nava, 2006

Dokumentar:
- Conquistadorernes storhed og fald - En ny verden, (S1E1, 2023), DRTV, Link: https://www.dr.dk/drtv/se/conquistadorernes-storhed-og-fald_-en-ny-verden_408906
- Conquistadorernes storhed og fald - Aztekerne, (S1E3, 2023), DRTV, Link: https://www.dr.dk/drtv/se/conquistadorernes-storhed-og-fald_-aztekerne_408902
- Mexico, Globalis, link: https://globalis.dk/lande/mexico
- Horisont: Mexicos kamp mod kvindemord, DRTV, S2022: E22. Link: https://www.dr.dk/drtv/episode/horisont_-mexicos-kamp-mod-kvindemord_330361 eller via mitCFU

Youtube:
- Ciudad de México, qué hacer en la CDMX, 19 feb. 2017, Link: https://www.youtube.com/watch?v=9ZIkEH689cI
- Mexico’s Coca-Cola Addiction | SBS Dateline, 6 sept. 2022, link: https://www.youtube.com/watch?v=vzcQaOiJUW4

Supplerende stof:
- El reguetón y el machismo, Delprøve 1 træning, Min Læring
- La Reina del Tequila, Delprøve 1 og 2 (eksamensopgave)
- México y los problemas sociales, Delprøve 2 (egen produktion)
- Musik: Lyricstraining.com + song lyrics and Karaoke
- Musik: CNCO - Reggaetón lento
- Musik: La Muda, official video, Kevin Roldan ft Cali&El Dandee

Quizlet:
- https://quizlet.com/233227474/mexico-inseguro-vocabulario-flash-cards/

Omfang: Cirka 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 6. Latinos en EE.UU.

Fokus på latinamerikanere i USA, og hvad det vil sige at være indvandrer ift identitetsfølelsen og identitetsskabelsen? Hvilken betydning har Spanglish for identitetsfølelsen? Hvor slår latinoerne sig ned i USA? Hvilke jobs tager de?  
Sprogligt fokus: sætningskonstruktion, glosetræning, mundtlighed, verber, stedord

Kernestof:
- Hispanics baggrund i USA, fra Viva la Vida - Grundbog af Silvia Becerra Bascuñán, Sigrid Østergaard og Julie Højgaard, L&R, 2017
- Retratos: Latinos en California, af Ulla Ringgaard, Kap. 1, Systime, 2012
- Los hispanos en los Estados Unidos, fra Viva la Vida - Grundbog, kap. 2: Hispanos en EE.UU. af Silvia Becerra Bascuñán, Sigrid Østergaard og Julie Højgaard, L&R, 2017
- Hispano, Latino, Chicano o Americano, fra Viva la Vida - Grundbog, kap. 2: Hispanos en EE.UU. af Silvia Becerra Bascuñán, Sigrid Østergaard og Julie Højgaard, L&R, 2017
- La demográfica hispana en EE.UU, Acceso KU, Almanaque creado por Jen Gabriele, Link: https://acceso.ku.edu/unidad1/almanaque/demografica.shtml
- Eva Longoria y Sonia Sotomayor. Dos latinas, fra Viva la Vida - Grundbog, kap. 2, s. 130-131, af Silvia Becerra Bascuñán, Sigrid Østergaard og Julie Højgaard, L&R, 2017
- Spanglish, fra Viva la Vida - Grundbog, kap. 2, s. 130-131, af Silvia Becerra Bascuñán, Sigrid Østergaard og Julie Højgaard, L&R, 2017
- Una generación crece sin la ñ, tekst A fra eksamenssæt, delprøve 1

Dokumentar:
- Ilegal en EE.UU. fra DR2, 17. april 2013, set på mitCFU, Link: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?idnr=TV0000024441&cfuid=14

Supplerende stof:
Introduktionskapitel på dansk om Latinoer i USA
- Youtube videoklip: The New American Reality - https://www.youtube.com/watch?v=jDrrwHODJCc
- La población hispana en EE.UU. aumentó más de 10 millones en la última década, Noticias Telemundo, 12. august 2021, Link: https://www.youtube.com/watch?v=u2IJXsPsWqA

Omfang: cirka 15 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 1 - Una generación sin ñ 27-03-2025
Delprøve 2.1 - Una generación crece sin la ñ 04-05-2025
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde