Holdet 2023 1h23 Ma - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Y - Køge Handelsskole
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e) Christian Petersen
Hold 2023 1h23 Ma (1h23 Ma, 2h24 Ma)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Eksponentielle funk. & Procent- og rentes-regning
Titel 2 Finans-regning
Titel 3 Andengradspolynomiet og andengradsligningen
Titel 4 Statistik
Titel 5 Lineær programmering
Titel 6 Differentialregning
Titel 7 Konfidensintervaller og uafhængighedstest
Titel 8 Matematik-projektet
Titel 9 Eksamens-forberedelse
Titel 10 Statistik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Eksponentielle funk. & Procent- og rentes-regning

Bog: https://plushhx1.systime.dk/

Procent- og rentes-regning er et parallel-forløb med
procent-regning fra bunden og regning med den
eksponentielle vækst-funktion f(x) = b*a^x .

Du skal kunne mestre:

Definition af procent.

Procent af et tal

Et tals procentdel af et andet tal.

Fra kort til lang rente

Fra lang til kort rente

Kapital-formlen (renteformlen) , samt de 4 omvendinger af denne.

Index-tal.

Opsparings- og gælds-annuitet.

Amortiseringsplaner.

------

Eksponentielle funktioner
- Opstilling af og kendskab til forskrift for en eksponentiel funktion
- Betydningen af parametrene a og b for grafen for den eksponentielle funktion
- Halverings- og fordoblingskonstant
- Konstruktion af eksponentielle funktioner ud fra to punkter
- Løsning af eksponentielle ligninger ved grafiske betragtninger og med formler
- Algebraisk løsning af visse ligninger, hvor eksponentielle funktioner indgår
- Eeksponentielle regressionsmodeller
- Brug af regression til at lave forudsigelser
- Determinationskoefficienten for en regressionsmodel
- Grundlæggende kendskab til logaritmefunktioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Finans-regning

Intro til finansregning (emner):
            Renter
            Finans med ét beløb
            Finans med flere éns beløb
            Amortisationsplan

Bog: https://plushhx1.systime.dk/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Andengradspolynomiet og andengradsligningen

Bog: https://plushhx1.systime.dk/

Identifikation af parametrene a,b og c

Nul-reglen og kvadratsætningerne.

Bestemmelse af diskriminanten d
Bestemmelse af nulpunkter uden /med Maple/ Geogebra

Foretage en funktionsanalyse indeholdende:
Dm, Vm, Nulpunkter, Fortegnsvariation, Toppunkt, Monotoniforhold, Skæring med y-aksen, Graf


Bevis for Nulpunktsformlen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Statistik

Statistik

Indhold:

Forskellen mellem ugrupperede (diskrete) og grupperede (intervaller) observationer.

Statistik begreber og formler (observation, hyppighed, frekvens, summeret frekvens, kvartilsæt, gennemsnit, spredning-varians, pindediagram, trappediagram, histogram, sumkurve) -

Fortolkning af formler.

Egenproducerede dokumenter ”Index-tal”,.
(Primært baseret på Nicoline Maibomm Trane m.fl.: Plus 1 HHX iBog (Læreplan 2017) kap. 5.1 – 5.7.)

Procentregning i fællesskab på tavlen
Egenproduceret dokument vedrørende indekstal (4 sider)

Kernestof og supplerende stof

Særlige fokuspunkter

Mål:
At opøve elevernes forståelse med hensyn til at:
- kunne identificere og håndtere statistiske problemstillinger og begreber
- kunne foretage statistisk modellering og opnå kendskab til modellernes muligheder og begrænsninger
- kunne identificere problemstillinger, hvor anvendelse diskrete variable er at foretrække frem for grupperede variable og omvendt
- lære indeksregning som en måde at anvende procentregning på og at kunne identificere problemstillinger, hvor anvendelse af indekstal er hensigtsmæssigt

Emner:
Diskrete variable, hvor der har været arbejdet med at identificere denne variabeltype og med de statiske deskriptorer. Herunder er der arbejdet med observationsværdier, hyppighed, typetal, frekvens, summeret frekvens, kvartilsæt og fraktiler, middeltal, varians og spredning samt de grafiske præsentationer pindediagram og trappediagram.

Grupperede variable, hvor der ligeledes har været arbejdet med at identificere denne variabeltype og med de statiske deskriptorer. Herunder er der arbejdet medintervalmidtpunkt, hyppighed, typeinterval, frekvens, summeret frekvens, kvartilsæt og fraktiler, middeltal, varians og spredning samt de grafiske præsentationer søjlediagram og sumkurve.

Indekstal, hvor der har været arbejdet med den basale beregningsteknik. Formlen for beregning af indekstal blev præsenteret på 3 former - én for hver variabel på eksplicit form. Der er arbejdet med opgaver fra selvlavet dokument.
Der er i forløbet arbejdet med programmet Geogebra og særlig Plus-bogens
værktøjer til statistik.

Væsentligste arbejdsformer

Klasseundervisning, fremlæggelser samt opgaveløsning, enten individuelt eller i små grupper.

Evaluering:
På klassen, samt emneopgave: Deskriptiv statistik.



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Emne-opgave: Andengradsfunktioner 25-08-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Lineær programmering

Indhold Nicoline Maibomm Trane m.fl.: Matematik C (systime) kap. 6 i https://plushhx2.systime.dk/

Særlige fokuspunkter

Mål:
At få indlært de tekniske færdigheder til at løse både maksimerings- og minimeringsproblemer i Geogebra.
At kunne opstille uligheder og kriteriefunktion ud fra en given tekst.
At kunne udregne og indtegne niveaulinjerne samt at kunne argumentere for, at optimalløsningen herefter kan bestemmes ved parallelforskydning af niveaulinjerne.
At kunne beregne optimalpunktet og optimalværdien
At kunne argumentere for og beregne, hvor meget der kan ændres i én af de 2 variable i kriteriefunktionen, uden at der skal ændres på optimalpunktet

Emner:
- Lineære funktioner i to variable
- Kriteriefunktion herunder økonomisk anvendelse
- Maksimering og minimering
- Begrænsninger og uligheder
- Punktmængder/polygonområde
- Løsning ved hjørnepunktsinspektion
- Løsning ved niveaulinjer


Der er i forløbet arbejdet med Geogebra og værktøjs-programmet i Plus-bogen.

Bevis/udledning for niveaukurverne (lineære med samme hældning)

Endvidere:
- Overordnet forståelse for løsning af lineære programmeringsproblemer
- Begrænsninger og mulighedsområde
- Beregning af optimal løsning med hjørnemetoden
- Omskrivning af begrænsninger og indtegning af mulighedsområde i hånden
- Beregning af det optimale punkt i hånden
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Matematik-testen 1 - 2hMa 23-09-2024
Emneopgave - Statistik 13-10-2024
Matematik-testen 2 22-10-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Differentialregning

- Tangenter og tangenthældninger for funktioner
- Sekanter, beregning af tangenthældning ud fra sekanthældning
- Den differentierede funktion, sammenhæng mellem monotoniforhold for f(x) og fortegn for f'(x)
- Væksthastighed i x0
- Grænseværdi for sekanthældning i x0
- Differential-kvotient i x0
- "f mærke i x0" f'(x0).
- dy/dx
- Differentiering af polynomier, kvadratroden, 1/x, eksponentialfunktioner og den naturlige logaritme
- Sum-, differens- og koefficientreglen for differentiering
- Anvendelse af differentialregning til bestemmelse af ekstrema
- Bevis for formlen for toppunkt for et andengradspolynomium med brug af differentialregning
- Bevis for formlen til at differentiere x^2 vha Tre-Trins-Reglen, og vha matematiske eksperimenter vha tangenter tegnet i Geogebra.

Anvendt materiale:
- Systimes HHX lærerbog for matematik B

Emner (ud over de ovenfor nævnte):
Differentialkvotient, tangent, røringspunkt, sekant, den afledte funktion,
Differentialkvotienten defineret som grænseværdien af differenskvotienten.
Differentiation af lineære funktioner, andengradsfunktioner, potens, sum- og differensfunktioner, en funktion ganget med et tal samt polynomier, differentiering af et produkt og differentiering af en sammensat funktion.
Differentiation af enkelte andre funktioner.
Derudover snakker vi omkring krumning således følgende pinde er opfyldt:

differentialregning; grænseværdi, kontinuitet, differentiabilitet, sammenhæng mellem differentialkvotient monotoniforhold og ekstrema, differentiation af sum, differens og konstant multipliceret med funktion, den anden afledede og konveks/konkav krumning

Teorien læses i matematik B bogen i kapitlerne: 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5, 3.6, 4.2, 4.3, 4.4, 5.1, 5.2, 5.3 og 5.5. (Nicoline Maibomm Trane m.fl.: (systime)  i https://plushhx2.systime.dk/ ).

Faglige mål:
- anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og matematikprogrammer, til løsning af givne matematiske problemer. Endvidere kunne benytte it til beregninger og undersøgelser af udtryk, der ligger i direkte forlængelse af det i pkt. 2.2. nævnte
- genkende og skifte mellem verbale, grafiske og symbolske repræsentationer af matematiske problemstillinger fra fagets indhold samt vurdere i hvilke tilfælde, de forskellige repræsentationsformer er hensigtsmæssige
- gennemføre simple matematiske ræsonnementer og beviser
- håndtere formler, herunder oversætte mellem matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog samt anvende symbolsprog til løsning af problemer med matematisk indhold

Kernestof:
- grundlæggende differentialregning; polynomier, sammenhæng mellem differentialkvotient monotoniforhold og ekstrema, differenskvotient, overgang fra sekant til tangent
- Tangentens ligning; ud fra kendt hældning og ud fra kendt røringspunkt

Supplerende stof:
- Differentiation af produkt, samt differentialregning anvendt til optimering.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Emne: Lin Prog. Aflevering 47 2hMa 14-12-2024
Emne-opgave i Differentialregning 30-03-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Konfidensintervaller og uafhængighedstest

Indhold:

Nicoline Maibomm Trane m.fl.: Matematik B plus 2 hhx (systime) kap. 7.1 – 7.4 og 8.3 – 8.4  (https://plushhx2.systime.dk/)
Kernestof og supplerende stof.


Særlige fokuspunkter:

Mål
At øge elevernes forståelse for begreberne population, stikprøve, estimation, konfidensintervaller samt metoder til hypotesetest.

At kunne afgøre, hvilke tests der skal udføres i en given situation

Emner:
- Estimation
- Konfidensintervaller for en andel
- Kort om normalfordelings approximation
- Teori om normalfordelingen
- Hypotesetest ved konfidensintervaller
- Test for uafhængighed (Chi-i-anden uafhængighedstest)
Uafhængigheds-test
Herunder:
- Begreberne variabel og kategori
- Opstilling af hypoteser
- Beregning af forventede værdier, frihedsgrader, teststørrelse og testsandsynlighed
- Signifikansniveau og kritisk værdi
- Fortolkning af resultat, herunder betydningen af hver celles forventede værdi og bidrag til teststørrelsen Chi^2.

Der er i forløbet arbejdet med Geogebra og Excel.

Væsentligste arbejdsformer:

Klasseundervisning, fremlæggelser samt opgaveløsning, enten individuelt eller i små ad hoc grupper.

Evaluering: På klassen, prøve, samt emneopgave: SO3 om  uafhængighedstest
Og Binomialfordelingen


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Virtulel-mat. 29. jan. 2025 29-01-2025
Emne-opgave: Binonial-fordelingen 01-02-2025
Projekt-dagen i matematik 6. feb 25. 06-02-2025
Matematik-testen 3 25-02-2025
SO3-afleveringen 14-03-2025
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Matematik-projektet

Holdet arbejder med det skriftlige eksamensprojekt.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Eksamens-forberedelse

På holdet repeterer vi det faglige stof på matematik B, ved at udarbejde manuskripter til de mundtlige eksamens-spørgsmål.

Ved behov gennemgå vi udvalgt fagligt stof igen, og der arbejdes med varierede mindstekravsopgaver, samt bevisførelse afhængigt af fagligt niveau.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Statistik

Ugrupperede observationer (diskrete) og grupperede observationer.

Statististike begreber og formler (observation, hyppighed, frekvens, summeret frekvens, kvartilsæt, gennemsnit, spredning - varians, pindediagram, trappediagram, histogram, sumkurve.

Fortolkning af Formler.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer