Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
Y - Køge Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Virksomhedsøkonomi B
|
Lærer(e)
|
Flemming Bak, Nikoline Bredal Bodé
|
Hold
|
2023 1s23 Vø (1s23 Vø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opstart af virksomhed og virksomhedsøkonomi
Forløbet fokuserer på opstart af virksomhed. Forløbet omfatter repetition af dele af grundforløb (Virksomhedstyper og ejerformer, Virksomhedens økonomi samt Indtægter og omkostninger) med tilføjelse og fordybelse af Opstart af virksomhed, Virksomhedens indtjening samt Forretningsplan og forretningsmodel, herunder etableringsbudget, finansieringsbudget, resultatbudget og likviditetsbudget. Forløbet lægger op til PBL-forløb omhandlende iværksætteri og opstart af virksomhed med efterfølgende aflevering og præsentation.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afleveringsopgave 1
|
12-12-2023
|
Afleveringsopgave 2
|
22-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Opstart af virksomhed
Forløbet fokuserer på forståelse af økonomiske problemstillinger i forbindelse med opstart af virksomhed samt iværksætteri og iværksætteren.
Der er arbejdet med forståelse og anvendelse af begreberne og modeller som iværksætteri, forretningsidé, forretningsmodel med business model canvas (BMC), budgettering, herunder etableringsbudget, finansieringsbudget, resultatbudget og likviditetsbudget. Der er ligeledes også arbejdet med forståelse af sammenhængen mellem finansieringsbehov og valg af finansieringskilder.
Forløbet inkludere arbejde med en PBL-opgave omhandlende iværksætteri og opstart af virksomhed, med efterfølgende aflevering og fremlæggelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afleveringsopgave 1
|
12-12-2023
|
Afleveringsopgave 2
|
22-12-2023
|
PBL-forløb 1: Iværksætteri og opstart af en virks.
|
24-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Virksomhedens udvikling og vækst
Forløbet fokuserer på forståelse af og anvendelse af begreberne interessenter og interessentkonflikter, shareholder og stakeholder value, virksomhedens størrelse og vækst samt repetition af ejerformer. Vision, mission, mål og værdier, Vækstmål, virksomhedens udvikling, forretningsplan og forretningsmodel ved anvendelse Business Model Canvas (BMC).
Kap. 6 + 7 + 8
(6.3 – 6.3.2, 6.6 ), (7 -7.6) samt (8)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PBL-forløb 1: Iværksætteri og opstart af en virks.
|
24-01-2024
|
Afleveringsopgave 3 - budgetter
|
09-02-2024
|
VØ prøve 1
|
13-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Virksomhedens interne regnskab og økonomistyring
Forløbet omhandler forståelse af udarbejdelsen af virksomhedens regnskab, herunder registrering og opstilling af internt regnskab ved anvendelse af beregningsform efter bidragsmodel og simpel balance.
Herunder også forståelse af virksomhedens økonomistyring og bogholderi som grundlag for regnskabsudarbejdelsen.
Kap. 9 + 10.
(9 – 9.4, 9.6, 10.4 – 10.4.1) samt (9.5, 10 – 10.3)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Virksomhedens eksterne rapportering - årsrapporten
Forløbet omhandler forståelse af de eksterne rapporteringskrav til virksomheder i årsregnskabsloven. Herunder, regnskabsklasser, årsrapportens indhold, generalklausul og øvrige kvalitetskrav til indholdet, opstilling af artsopdelt og funktionsopdelt resultatopgørelse i beretningsform samt balance med noter og egenkapitalopgørelse. Forståelse af koncernbegrebet og koncernregnskab og pengestrømsopgørelse, samt analyse af pengestrømsopgørelsen.
Forløbet afsluttes med en PBL-opgave (Årsrapporten), der kombinerer forståelsen af virksomhedens økonomistyring og eksterne rapportering samt opstilling af regnskab efter årsregnskabsloven.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afleveringsopgave 4 - Årsregnskab + kap. 4-opgaver
|
21-04-2024
|
VØ-test 2
|
21-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224811461",
"T": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224811461",
"H": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224811461"
}