Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Y - Køge Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Historie B
|
Lærer(e)
|
Tina Blum
|
Hold
|
2023 2b23 Hi (2b23 Hi, 3b24 Hi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Kampen om retten til det gode arbejdsliv
Formålet med forløbet har været at bevidstgøre eleverne om danskernes arbejdsvilkår i forskellige tider med fokus på bøndernes og arbejdernes rettigheder, pligter og organisering. Forløbet har hovedfokus på udviklingen i 1800-tallet og afsøger forskellige aspekter af den historiske udvikling under industrialiseringen.
Undervejs i forløbet er perspektiver på arbejdsvilkår for fæstebønder under Enevælden blevet fremhævet, hvor vi er gået i dybden med emner som stavnsbåndet og hoveri. Derudover har eleverne læst om begyndelsen på arbejderbevægelsen i Dk samt om, hvor inspirationen kom fra. Som en forlængelse af dette, har eleverne stiftet kendskab med Slaget på fælleden, opståen af forskellige partier, forfatningskampen og begyndelsen på velfærdssystemet.
Eleverne er desuden blevet introduceret for Menneskerettigheder og Børnekonventionen for derved at kunne trække tråde fra disse til arbejdsvilkårene i Danmark.
Metoder: Eleverne har arbejdet med kilder og forholdt sig kritisk til disse ud fra kildekritikken og det funktionelle kildebegreb. Forløbet har endvidere bidraget til at træne elevernes historiske empati ved at fokusere på arbejds- og leveforhold i forskellige perioder i Danmarks historie.
Primær litteratur: Flere kilder er fundet på hjemmesiden Danmarkshistorien.dk
Sekundær litteratur: Grundbogen til Danmarkshistorien, Kapitel 7: Industrialisering og demokrati, 1866-1914, af Poul Steiner Jensen m.fl.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2 Imperialisme og 1.Verdenskrig
Omfang ca. 80 sider
Formålet med emnet 1. verdenskrig har været at afdække krigenes opståen. Hvilke årsager var medvirkende til, at krigen blev en realitet og hvordan endte den. Eleverne har læst baggrundsviden om krigen, hvor de bl.a. er gået i dybden med begrebet imperialisme for derved at få en forståelse af stormagternes indflydelse på verdensfreden.
Grundbogsstoffet er blevet gennemgået på forskellig vis. Bl.a. via redegørende, analyserende og vurderende arbejdsspørgsmåle til de læste sider. Der er desuden blevet arbejdet med forskellige kilder i forløbet, både i form af dokumentarer og skriftlige fremstillinger.
Et særligt mål med emnet har været, at eleverne har lært at forholde sig kritisk til de forskellige problematikker, der opstod under 1. verdenskrig og at kunne argumentere fyldestgørende for deres holdninger til disse.
Grundbøgerne:
https://verdenshistorietilhhx.systime.dk/?id=1
Kapitel 5: Imperialismen - herunder Vestens Dominans og Ekspansion
Kapitel 6: Første Verdenskrig
Anvendte kilder fra kapitel 6:
Den tyske kejser Wilhelm i tale til Rigsdagen d. 4. august 1914, Henning Poulsen: Aschehougs Verdenshistorie. Bind 13. Aschehoug, 1982. s. 17.
Premierminister Asquiths tale i Underhuset, 6. august 1914, Henning Poulsen: Aschehougs Verdenshistorie. Bind 13. Aschehoug, 1982. s. 19.
Kapitel 8: Krisen i trediverne
Anvendte kilder fra kapitel 8:
Den jødiske fabrikant Oskar Münsterbergs dagbog fra Berlin d. 19. januar 1919, Oskar Münsterberg: Wahl zur Nationalversammlung. 19. januar 1919. Her efter Lebendiges Museum Online (LeMO) ved Deutsches Historisches Museum. dhm.de. Oversat af Carl-Johan Bryld.
Arbejdsløshed og industriproduktion 1928-1933, Kilde: K. C. Lammers: Fascination og forbrydelse. Akademisk Forlag, 1992.
Kapitel 16: Metode: Historiebevidsthed og historiebrug
Anvendte kilder fra kapitel 16: Anders Fogh Rasmussens tale om samarbejdspolitikken, 29. august 2003, Anders Fogh Rasmussen: 60 året for 29. august 1943. Her efter Statsministeriets hjemmeside. statsministeriet.dk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3. Mellemkrigstiden -Hitlers vej til magten
Omfang ca. 80 sider
På baggrund af emnet Første Verdenskrig har formålet med det korte forløb om Mellemkrigstiden været at eleverne har fået en forståelse af, hvilke årsager der var medvirkende til, at 2. Verdenskrig blev en realitet.
Grundbogsstoffet er blevet gennemgået på forskellig vis. Bl.a. via redegørende, analyserende og vurderende arbejdsspørgsmål til de læste sider. Der er desuden blevet arbejdet med forskellige kilder fra grundbogen.
Et særligt mål med emnet har været, at eleverne har lært at forholde sig kritisk til de forskellige problematikker, der opstod under Mellemkrigstiden og at kunne argumentere for deres holdninger til disse.
Filmen: The Rise of Evil - Hitlers vej til magten
https://ideologi.systime.dk/id=1
Kapitel 1: Ideologiernes tidsalder - herunder ideologiernes opståen
samt anvendte kilderne fra kapitel .
Eleverne har arbejdet med følgende ideologier:
Definition af ideologi, Jørgen Loftager: Ideologi. Den Store Danske. Gyldendal.
Liberalisme
Adam Smith om markedsøkonomi, 1776, Adam Smith: Inquiry Into the Nature and Causes of the Wealth of Nations, 1776. Oversat af Kjeld Mazanti Sørensen (red) i: De politiske ideologier. Gyldendal, 1975. 33-34 s.
Adam Smith om statens opgaver, 1776, Adam Smith: Inquiry Into the Nature and Causes of the Wealth of Nations, 1776. Oversat af Claus Friisberg (red.) i: Kilder til Verdens og Danmarks historie 1780-1914. Vestjysk Kulturforlag, 2000. 53 s.
Den franske menneskerettighedserklæring, 1789, Déclaration des Droits de l'Homme et du Citoyen (Erklæringen om menneskets og borgerens rettigheder), 1789. Oversat af Torben Juncker i: Den store revolution dag for dag. Gjellerup, 1980. 67-69 s.
Socialliberalisme
John Stuart Mill om statsmagtens ansvar, 1848,John Stuart Mill: A selection of his Works, 1966. Oversat af Claus Friisberg i: Kilder til verdens og Danmarks historie. Vestjysk Kulturforlag, 2000. 54-56 s.
Konservatisme
Edmund Burke om at reformere for at bevare, 1790, Edmund Burke: Reflections on the Revolution in France, 1790. Oversættelse af Hans Fink Et al. i: Social ulighed. Systime, 1983. 141-142 s.
Socialisme/Kommunisme
Karl Marx og Friedrich Engels "Det kommunistiske manifest", 1848, Karl Marx og Friedrich Engels: Manifest der Kommunistischen Partei, 1848. Oversat af Sven Brüel og Peter Thielst: Det kommunistiske manifest. Det lille Forlag, 1993. 30-31, 33-35 s.
Fascisme
Mussolini om staten, 1935, Benito Mussolini: Om staten, 1935. Oversat af Jørgen Sevaldsen i: Fascismen: Ideologi og begreb. Gyldendal, 1975. 20 s.
Supplerende Materiale: Filmen: The Rise of Evil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4. Holocaust
omfang ca. 90 sider
Forløbet giver eleverne indblik i, hvordan et regime og en befolkning kan vende sig imod én bestemt gruppe. Eleverne kommer til at arbejde med nedslag og eksempler på den proces, der over tid udviklede sig til fastlåste og unuancerede generaliseringer og medvirkede til at skabe betingelserne for folkedrabet. Forløbet er dels fokuseret på ’før-perspektivet’, dvs. den periode der ledte frem til 1940, dels et ’under-perspektiv’ der ser på gerningsmænd og udryddelsesprocessen og sidst et ’efter-perspektiv’ der ser på retsopgøret, erindringspolitik og benægtelse.
Grundbogen: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
Læste kapitler: 1, 2, 3, 7, 8, 15, 16, 18,19
Kilder til forløbet:
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/folkedrabets-aktoerer-aktoerer-under-holocaust/ofre-for-holocaust
https://folkedrab.dk/artikler/stanton-folkedrab-som-stadier
https://folkedrab.dk/files/media/documents/holocaust/lti_stjernen/lti-stjernen.mp3
https://folkedrab.dk/eksempler-p%C3%A5%C3%A5-folkedrab/holocaust/kilder-til-holocaust
Supplerende har eleverne arbejdet med selvvalgte kilder fra hjemmesiden https://collections.ushmm.org/search/?
f%5bf_images%5d%5b%5d=indiv_photographs.
https://folkedrab.dk/temaer/forskellighed-og-fordomme/fordomme-og-fjendebilleder
https://folkedrab.dk/artikler/racisme
K.K. Steincke. Fremtidens Forsørgelsesvæsen (1920). Kapitel 22: Raceforbedring (Racehygiejne, Eugenik) s. 237‐238.
Adolf Hitler. Min Kamp (1925). Kapitel 11: Folk og race. S. 192‐193
https://folkedrab.dk/artikler/gruppepres-lydighed-og-ideologi-hvordan-almindelige-maend-bliver-gerningsmaend
Milgram-Eksperimentet Pressede Folk Til Ondskab - YouTube (den danske version)
(https://www.youtube.com/watch?v=xOYLCy5PVgM )
https://folkedrab.dk/artikler/denfoerste-internationale-straffedomstol-og-nurnbergprocessen
https://folkedrab.dk/kilder/kilde-retsgrundlag-for-nurnbergprocessen
”Holocaust benægtelsens grundelementer” https://folkedrab.dk/artikler/holocaust-benaegtelsensgrundelementer
Supplerende stof: "Der ewige Jude", "Hitlers glemte film", "Die Welle" samt dokumentaren "Experimentet"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6: Den Kolde Krig
Omfang ca. 90 sider
Formålet med emnet har været at belyse, hvorfor to supermagter konkurrerede mod hinanden i over 40 år. Hvilke årsager holdte liv i den kolde krig?
Eleverne har læst baggrundsviden om Den kolde krig, holdt oplæg for hinanden om flere af de skelsættende begivenheder, der udspillede sig under Den kolde krig.
Grundbogen: https://koldkrig.systime.dk/?id=1
1: Den kolde krig - kamp uden krudt og kugler
https://koldkrig.systime.dk/?id=263
Kilde 1.1 "To verdener, to veje" i Pravda (1949)
https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=156#c351
Kilde 1.2 John M. Hightower: USA og Europa (1948)
https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=156#c355
Kilde 1.3 Plakat om NATO fra de vesttyske myndigheder (1956)
https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=156#c359
Kilde 1.4 Stående hærenheder NATO og Warszawa-pagten (1987)
https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=156#c363
2: Optakten til den kolde krig:
https://koldkrig.systime.dk/?id=251
Berlin i 1945 - "Stunde Null"
Dette filmklip viser øjebliksbilleder fra Berlin den 14. maj 1945, få dage efter det Tredje Riges sammenbrud og kapitulation. Man har kaldt 1945 for Tysklands ”Stunde Null”, hvor tyskerne måtte starte helt forfra med at bygge deres land og deres identitet op. De fleste storbyer lå i ruiner. 70 procent af samtlige ejendomme i Berlin var udslettet efter allierede luftbombardementer og efter den afsluttende kamp om det tyske riges hovedstad.
Kilde: ROMANO-ARCHIVES, "Unknown World War 2 in Color"-"WW2 Post-War" section
3. Cubakrisen
Læst om Cubakrisen
https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=143#c427
Set filmen Cubakrisen og har efterfølgende arbejdet med en opgave om krisen.
4. Berlin – brændpunktet i den kolde krig | Den Kolde Krigs Verden
https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=143#c427
Kilde 4.1: Ernst Reuters tale i Berlin (1948)
https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=139#c307
Kilde 4.2: Situationen i Berlin (1948)
https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=139#c311
Kilde 4.3: Den amerikanske præsident Ronald Reagans tale i Berlin (1987)
https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=139#c316
Kilde 4.4: Muren brydes ned af borgere i Berlin (1989)
https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=139#c320
Memorandum fra præsident Kennedy til udenrigsminister Rusk, Foreign Relations of the United States, 1961-1963 Volume XIV, Berlin Crisis, 1961-1962, Document 122 history.state.gov
Ted Sorensen om krisebeslutningen i Det Hvide Hus (1963), Kilde: Her efter Inger Bertelsen og Karl Jacobsen: Kilder til belysning af Cubakrisen 1962. Gyldendal 1971.
Kort over de russiske missilers rækkevide fra Cuba
Khrusjtjovs erklæring om krisen (1962), Inger Bertelsen og Karl Jacobsen: Kilder til belysning af Cuba krisen 1962. Gyldendal 1971
Kennedys erklæring om krisen (1962), Kilde: jfklibrary.org. Forfatternes oversættelse.
Supplerende:
Den Kolde Krig: https://www.youtube.com/watch?v=BdW9BQgo0xE
Filmen om Cubakrisen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 7: Heksforløb - Renessance
omfang ca. 50 sider
I dette forløb har eleverne beskæftiget sig med den danske hekseforfølgelse i 1500- og 1600-tallet. Eleverne har bl.a. læst om hekseprocesser i andre europæiske lande i samme periode og samtidigt om hekse og hekseforfølgelser i vores egen tid. Forløbet fokuserer på lovgivning og på de domssager, der har været ført herhjemme – og i udlandet, og forsøger at indkredse den "typiske danske heks". Hekseforfølgelserne herhjemme ophørte mod slutningen af 1600-tallet.
Grundbogen: https://historieportalen.systime.dk/?id=1
Særlige fokuspunkter:
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 8: Historieprojekt
omfang ca. 50 sider
I dette forløb har eleverne beskæftiget sig med den danske hekseforfølgelse i 1500- og 1600-tallet. Eleverne har bl.a. læst om hekseprocesser i andre europæiske lande i samme periode og samtidigt om hekse og hekseforfølgelser i vores egen tid. Forløbet fokuserer på lovgivning og på de domssager, der har været ført herhjemme – og i udlandet, og forsøger at indkredse den "typiske danske heks". Hekseforfølgelserne herhjemme ophørte mod slutningen af 1600-tallet.
Grundbogen: https://historieportalen.systime.dk/?id=1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224811587",
"T": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224811587",
"H": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224811587"
}