Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Y - Køge Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Historie B
|
Lærer(e)
|
Kasper Asklund
|
Hold
|
2023 2k23 Hi (2k23 Hi, 3k24 Hi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Nazisme og holocaust
Vi arbejder med Tyskland i perioden mellem 1. verdenskrig og 2.verdenskrig, og undersøger hvordan nazisterne kunne komme til magten
Kernestof
Den historiefaglige problemstilling: https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=271#c338 6NS
Versaillestraktaten | Verdenshistorie til hhx (systime.dk) 1,5NS
Freden: Idéer og virkelighed | Verdenshistorie til hhx (systime.dk) 1NS
8. Krisen i trediverne | Verdenshistorie til hhx (systime.dk) 1NS
Økonomisk krise efter Første Verdenskrig | Verdenshistorie til hhx (systime.dk) (inkl underkapitler og tilhørnde tabeller og oversigter) 9NS
Tyskland: Weimarrepublikkens svaghed | Verdenshistorie til hhx (systime.dk) inkl kilde 2NS
Modstanden mod Weimarforfatningen | Verdenshistorie til hhx (systime.dk) 1NS
Inflationen 1923 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk) 1,5NS
Verdenskrisen 1929 rammer Tyskland | Verdenshistorie til hhx (systime.dk) 1NS
Hitler og nazistpartiet | Verdenshistorie til hhx (systime.dk) inkl kilder 3NS
Hitlers vej til magten | Verdenshistorie til hhx (systime.dk) 1,5NS
Hitler danner regering 1933 | Verdenshistorie til hhx (systime.dk) 1NS
Vejen mod holocaust | Verdenshistorie til hhx (systime.dk) 1,5NS
"Endlösung" | Verdenshistorie til hhx (systime.dk) 2NS
Fortolkninger af nazismen (systime.dk) inkl kilde 2,5NS
Hvem var ansvarlige (systime.dk) 1NS
Kan man lægge historien bag sig? | Verdenshistorie til hhx (systime.dk) inkl kilder 4NS
Suplerende materiale
6. Første Verdenskrig | Verdenshistorie til hhx (systime.dk) 1NS
Europa før Første Verdenskrig | Verdenshistorie til hhx (systime.dk) 1,5NS
The Roaring Twenties Explained in 11 minutes - YouTube 5NS
autoritære regimer - Læs om styreformens hovedtræk - lex.dk 4NS
Vejen mod fascismen - Italien | Verdenshistorie til hhx (Læreplan 2017) (systime.dk) 2NS
Mussolini og fascistpartiet | Verdenshistorie til hhx (Læreplan 2017) (systime.dk) 1NS
Symboler og idéer | Verdenshistorie til hhx (Læreplan 2017) (systime.dk) 2NS
Kommunisterne tager magten | Verdenshistorie til hhx (Læreplan 2017) (systime.dk) 1,5NS
Lenins strategi | Verdenshistorie til hhx (Læreplan 2017) (systime.dk) 1NS
Revolutionen i november | Verdenshistorie til hhx (Læreplan 2017) (systime.dk) 1NS
Stalinismen og Sovjetunionen | Verdenshistorie til hhx (Læreplan 2017) (systime.dk) 1NS
Hitlers vej til magten: Sæson 1 – 1. episode og episode 2 | DRTV 40NS
Huskeskema til kildeanalyse (word dokument i Lectio)
Samlet 107,5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Renæssancen
Vi arbejder med renæssancen, med særlig fokus på Italien og Danmark. Forløbet afsluttes med studietur til Italien hvor vi bl.a. besøger forskellige renæssancebyer.
Kernestof
Den nye bykultur Den nye bykultur | Fokus 1 - Fra antikken til europæisk ekspansion (systime.dk) 2,5NS
DE NORDITALIENSKE BYSTATER DE NORDITALIENSKE BYSTATER | En europæisk verdenshistorie (systime.dk) 1NS
Medici Medici | lex.dk – Den Store Danske 1,5NS
Fyrsten (uddrag) 4. Niccolò Machiavelli: ”Fyrsten”, 1513 | Fokus 1 - Fra antikken til europæisk ekspansion (systime.dk) 4NS
EN KULTURREVOLUTION EN KULTURREVOLUTION | En europæisk verdenshistorie (systime.dk) 1NS
DET HELIOCENTRISKE VERDENSBILLEDE DET HELIOCENTRISKE VERDENSBILLEDE | En europæisk verdenshistorie (systime.dk) 1,5NS
Humanismen Humanismen | Fokus 1 - Fra antikken til europæisk ekspansion (systime.dk) 1NS
Giovanni Pico della Mirandola: ”Om menneskets værdighed”, 1486 Giovanni Pico della Mirandola: ”Om menneskets værdighed”, 1486 | Fokus 1 - Fra antikken til europæisk ekspansion (systime.dk) 2,5NS
Renæssancen og Danmark Renæssancen og Danmark | Fokus 1 - Fra antikken til europæisk ekspansion (systime.dk) 2NS
Tycho Brahe og det moderne verdensbillede Tycho Brahe og det moderne verdensbillede | Fokus 1 - Fra antikken til europæisk ekspansion (systime.dk) 2NS
Synspunkter på renæssancen Synspunkter på renæssancen | Fokus 1 - Fra antikken til europæisk ekspansion (systime.dk) 1,5NS
Hekseprocesser: MODREFORMATIONEN | En europæisk verdenshistorie (systime.dk) 2NS
Hekseforfølgelse Hekseforfølgelse | Historieportalen (systime.dk) 1,5NS
Supplerende stof
”Hvad er middelalder”: HVAD ER MIDDELALDER? | En europæisk verdenshistorie (systime.dk) 1NS
”Periodisering”: PERIODISERING | En europæisk verdenshistorie (systime.dk) 1NS
”Europæisk middelalder” Europæisk middelalder | Fokus 1 - Fra antikken til europæisk ekspansion (systime.dk) 1BS
”Definition af middelalderen” Definition af middelalderen | Fokus 1 - Fra antikken til europæisk ekspansion (systime.dk) 2NS
All About the Renaissance All About the Renaissance [Full Program] - YouTube 10NS
HISTORY OF IDEAS HISTORY OF IDEAS - The Renaissance - YouTube (første ca 8 minutter) 5NS
3 Medici banking innovations we still use today 3 Medici banking innovations we still use today | Edology 3NS
BILLEDKUNST BILLEDKUNST | En europæisk verdenshistorie (systime.dk) 2,5NS
ARKITEKTUR ARKITEKTUR | En europæisk verdenshistorie (systime.dk) 1NS
Historien om Danmark Historien om Danmark | Se online her | DRTV 20NS
Reformationen Reformationen | Fokus 1 - Fra antikken til europæisk ekspansion (systime.dk) (læst gruppevist) 5NS
Køge gemmer på en grum fortid med hekseforfølgelser Køge gemmer på en grum fortid med hekseforfølgelser - sn.dk - Sjællandske Nyheder 2NS
Svend Brinkmann: Coronanedlukningen har gjort mange af os til renæssancemennesker Svend Brinkmann: Coronanedlukningen har gjort mange af os til renæssancemennesker - politiken.dk 2NS
Samlet:
78,5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kold Krig før og nu
Vi beskæftiger os med Den Kolde krig som udgangspunkt for at få en forståelse for den igangværende krig i Ukraine og det stigende konflikt-niveau mellem Rusland og Vesten.
I forløbets første del arbejder vi primært med perioden 1945-1991 men fokuserer samtidigt løbende på paralleler til den nutidige situation med krig i Ukraine og nye spændinger mellem Rusland og Vesten.
I forløbets sidste del arbejder vi mere direkte med perioden efter Sovjetunionens sammenbrud, og særligt de seneste årtier og perioden efter Putin kom til magten i Rusland.
Som del af forløbet arbejdes med en række grundlæggende historiskfaglige begreber og emnefelter som løbende forholdes til vores fokus på Den Kolde Krig, herunder periodisering, kausalanalyse, aktør/struktur og historiebrug/misbrug.
Materialer
Kernestof
6. Den kolde krig | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk) 0,5 NS
Fra samarbejde til konfrontation 1945-47 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk) 1NS
Modsætningerne mellem de tidligere allierede | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk) 1,5NS
Europas deling 1944-1949 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk) 1,5NS
USAs 'inddæmningspolitik' | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk) (inkl video) 2,5NS
To tyske stater | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk) 0,5NS
De to alliancesystemer | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk) 2NS
Danmark i vestblokken | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk) 0,5NS
Danmark bliver medlem af Atlantpagten | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk) (inkl video) 4NS
Styrkeforholdet mellem øst og vest | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk) 1,5NS
Koreakrigen 1950-53 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk) 0,5NS
3. Cubakrisen – på randen af atomkrig | Den Kolde Krigs Verden (systime.dk) 1,5NS
3.1 Forløbet | Den Kolde Krigs Verden (systime.dk) 1NS
3.2 Eftervirkningerne | Den Kolde Krigs Verden (systime.dk) 0,5NS
3.3 Danmark og Cubakrisen | Den Kolde Krigs Verden (systime.dk) 1,5NS
Våbenkapløb og terrorbalance | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk) 2NS
Sovjetunionen må opgive våbenkapløbet | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk) (inkl videoer) 4NS
12. Hvem vandt den kolde krig? | Den kolde krig (systime.dk) 0,5NS
Sovjetunionens undergang | Den kolde krig (systime.dk) 1NS
Ruslands nedtur | Den kolde krig (systime.dk) 0,5NS
Russisk genrejsning | Den kolde krig (systime.dk) 0,5NS
Den nye verdensorden | Den kolde krig (systime.dk) 1,5NS
Kapitel 5: Putin og den nye fortælling om Rusland | Rusland – nye og gamle fortællinger (systime.dk) 5,5NS
Kapitel 6: Putin igen: Den nye fortælling | Rusland – nye og gamle fortællinger (systime.dk) 7NS
1.5.2. Årsager og forklaringer | Historiefaglig arbejdsbog (systime.dk) 4NS
Aktør og struktur | På sporet af historien (systime.dk) 3NS
12. Historiebrug | På sporet af historien (systime.dk) 2NS
1.5.1. Periodisering | Historiefaglig arbejdsbog (systime.dk) 3NS
Supplerende stof
Dokumentar om cubakrisen: Afspiller: Cuba-krisen - mitCFU.DK 10NS
Dokumentar om Murens Fald: Afspiller: Berlinmurens fald - mitCFU.DK 10NS
11. Murens fald | Den kolde krig (systime.dk) (inkl 13 under sider, læst i studiegrupper) 14NS
Kampen om historien | Putins brug og misbrug af historien | DR LYD 40NS
Samlet 127,5 NS
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
DHO
DHO – 2.verdenskrig og besættelsen
Dansk-historie opgave, hvor eleverne i forløbet arbejder med Danmark under besættelsen.
Der ses to film, hhv. ‘Drengene fra Skt. Petri’ og ’Flammen og Citronen’ og læses en række tekster, der til sammen skal give et indblik i perioden samt væsentlige metodiske begreber, herunder historiebrug.
Forløbet er delt op i 5 dage, hvor nedenstående materiale danner grundlag for analyser og oplæg til skriveperioden:
• Dokumentar: Besættelsen af Danmark, afsnit 1 (47 min):
https://www.youtube.com/watch?v=xg-igetIFNU&t=4s
• ”Drengene fra Skt. Petri” (herunder en ganske kort intro til filmen (Løst baseret på Churchill-gruppen + baseret på en roman af Bjarne Reuter)
• Analysemodeller til film: https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=361&L=0
• Efter filmen, skal eleverne læse om Churchill gruppen (10 min): https://modstandsbevaegelsen.systime.dk/?id=147
• Uddrag fra romanen (anvendes i dansk)
• Samarbejdspolitikken https://modstandsbevaegelsen.systime.dk/?id=p154
• https://modstandsbevaegelsen.systime.dk/?id=p157
• Vilhelm Buhl: ’Antisabotagetale’: https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/statsminister-vilhelm-buhls-s-antisabotagetale-2-september-1942/
• Likvideringer, Hvorfor skulle de skydes?, Beslutningen og Ofrene iBogen Modstandsbevægelsen, Systime.
• https://modstandsbevaegelsen.systime.dk/index.php?id=195
• https://modstandsbevaegelsen.systime.dk/index.php?id=196, https://modstandsbevaegelsen.systime.dk/index.php?id=197, https://modstandsbevaegelsen.systime.dk/index.php?id=198
• ”Den sidste modstandsmand” https://www.dr.dk/radio/p1/den-sidste-modstandsmand/den-sidste-modstandsmand-1-5-drengestreger
• Hugo Horwitz: ’Beretning om en likvidering’. Se også videoen, der er at finde lige efter teksten, med overskriften ”En stikkerlikvidering”. https://modstandsbevaegelsen.systime.dk/index.php?id=200
Fokuspunkter:
• Hvordan fungerede den læste passage på film, hvilke styrker og svagheder har de to medier i forhold til historiefortælling.)
• Historiebrug og historiebrugsformer.
• Gruppearbejde¨
• Oplæg og diskussion
• Opgaveskrivning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
USA: identitet og samfund gennem historien
Vi arbejder med amerikansk historie. Indledningsvist udarbejder vi i fællesskab en kronologisk oversigt over amerikansk historie. Herudover er forløbet struktureret ud fra fire overordnede temaer:
TEMA 1: A City upon a Hill, Chosen Nation, American Exceptionalism, religion I USA
TEMA 2: Den amerikanske nation: Forfatningen, Nationale værdier og nationale symboler i USA
TEMA 3: The Frontier, Manifest Destiny, New Frontiers
TEMA 4: Det raceopdelte USA, slaveri, hvidhed
Kernestof
”1.1: Den amerikanske værdikamp” 1.1: Den amerikanske værdikamp | USA's tilblivelse (forlagetcolumbus.dk) 2NS
” Puritanerne og amerikansk exceptionalisme ” Puritanerne og amerikansk exceptionalisme | USA's tilblivelse (forlagetcolumbus.dk) 1,5NS
” Temaopslag: Religion i USA ”Temaopslag: Religion i USA | USA's tilblivelse (forlagetcolumbus.dk) 1NS
” 3.2: Fra Uafhængighedserklæringen til forfatningen” 3.2: Fra Uafhængighedserklæringen til forfatningen | USA's tilblivelse (forlagetcolumbus.dk) 2NS
” 1.6 Nationalstater, kultur og identitet ” 1.6 Nationalstater, kultur og identitet | Kultur på arbejde / Culture at work (systime.dk) 1NS
” 3.3: National identitetsdannelse ” 3.3: National identitetsdannelse | USA's tilblivelse (forlagetcolumbus.dk) 1NS
”Having Values ” Having Values | Being American (gyldendal.dk) 4NS
” Temaopslag: Amerikanske symboler ” Temaopslag: Amerikanske symboler | USA's tilblivelse (forlagetcolumbus.dk) 1NS
” Temaopslag: Ekspansionen mod vest ” Temaopslag: Ekspansionen mod vest | USA's tilblivelse (forlagetcolumbus.dk) 1,5NS
”The Frontier” 1.4 The frontier | USA – politik, økonomi og samfund (systime.dk) 1NS
TEKST 4.13: FREDERICK JACKSON TURNERS FRONTIERTESE, 1893 Tekster til kapitel 4 | USA's tilblivelse (forlagetcolumbus.dk) 0,5NS
” A Manifest Destiny - USA udvider sig ” A Manifest Destiny - USA udvider sig | USA – Historie, samfund, religion (systime.dk) 1NS
” 2.5 The New Frontier ” 2.5 The New Frontier | Det moderne USA – Forbillede eller skræmmebillede? (iBog®) (systime.dk) 1,5NS
” Temaopslag: Slaveri i Amerika ”Temaopslag: Slaveri i Amerika | USA's tilblivelse (forlagetcolumbus.dk) 0,5NS
” 5.5: Arven fra slaveriet ” 5.5: Arven fra slaveriet | USA's tilblivelse (forlagetcolumbus.dk) 1,5NS
” Race og ulighed ”Race og ulighed | USA – Historie, samfund, religion (systime.dk)” 1NS
”Borgerrettigheder og politik” Borgerrettigheder og politik | USA – Historie, samfund, religion (systime.dk) 1,5NS
Richard T. Hughes, Myths Americans Live By (INTERVIEW) Richard T. Hughes, Myths Americans Live By - YouTube (første seks minutter) 5NS
Supplerende stof
President Ronald Reagan's Farewell Address to the Nation (sidste ca fem minutter) President Ronald Reagan's Farewell Address to the Nation. January 11, 1989 - YouTube 5NS
The History of the United States of America Explained in 14 Minutes The History of the United States of America Explained in 14 Minutes - YouTube 5NS
USA historie timeline: United States profile - Timeline - BBC News 5NS
USA's historie: USA's historie - Wikipedia, den frie encyklopædi 5NS
3.1: Duellen mellem Hamilton og Burr 3.1: Duellen mellem Hamilton og Burr | USA's tilblivelse (forlagetcolumbus.dk) 2NS
The United States Constitution and Bill of Rights The United States Constitution and Bill of Rights - YouTube 4NS
The Constitution of the United States (uddrag) The Constitution of the United States: A Transcription | National Archives 5NS
George Floyd and Black Lives Matter George Floyd and Black Lives Matter – A BBC My World special - YouTube 15NS
Samlet: 75,5 NS
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
1800-tallet: Danmark bliver moderne
Vi arbejder med overgangen fra fra et traditionelt til et moderne samfund i Danmark i 1800-tallet. Særlig fokus på: Nationalromantikken, overgang fra enevælde til folkestyre, de Slesvigske Krige, Industrialisering, klassesamfund.
Kernestof
”Krigene mod England” fra Danmark i Europa Krigene mod England | Danmark i Europa (systime.dk) 1NS
”Slaget på Reden” fra Danmark i Europa Slaget på reden | Danmark i Europa (systime.dk) 1,5NS
”Københavns bombardement 1807” fra Danmark i Europa Københavns bombardement 1807 – en lus mellem to negle? | Danmark i Europa (systime.dk) 0,5NS
”Tabet af Norge” ” fra Danmark i Europa Tabet af Norge | Danmark i Europa (systime.dk) 0,5NS
”Nationalismens blomstring” i Danmark – tider og temaer Tidens tanker - Nationalisme, demokrati og klassesamfund 1814-1901 | Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie (systime.dk) 2,5NS
”Nationalromantikken” fra Danmark i Europa Nationalromantikken | Danmark i Europa (systime.dk) 2NS
”Dansk nationalisme” fra Danmark i Europa Dansk nationalisme | Danmark i Europa (systime.dk) 2NS
”Enevælden under pres” fra Danmark i Europa Enevælden under pres | Danmark i Europa (systime.dk) 1,5NS
”Helstat eller nationalstat?” fra Danmark i Europa Helstat eller nationalstat | Danmark i Europa (systime.dk) 1,5NS
”På vej mod demokrati” fra Danmark i Europa På vej mod demokrati | Danmark i Europa (systime.dk) 0,5NS
”Grundloven 1849” fra Danmark i Europa Grundloven 1849 | Danmark i Europa (systime.dk) 0,5NS
”Enevældens fald 1848” fra Enevældens fald 1848 fra Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie (INKL KILDER) Enevældens fald 1848 | Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie (systime.dk) 4NS
”De slesviske krige 1848-1864” fra Danmark – tider og temaer (INKL KILDER) De slesvigske krige 1848-1864 | Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie (systime.dk) 2,5NS
”Krigen 1864 – og tabet af Slesvig-Holsten fra Danmark – tider og temaer Krigen 1864 - og tabet af Slesvig-Holsten | Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie (systime.dk) 2NS
”Den industrielle revolution” 1. Den industrielle revolution | Industrialiseringen (systime.dk) 1NS
”Danmark – et industriland?” Danmark – et industriland? | Industrialiseringen (systime.dk) 1NS
”Årsager til migration – push eller pull?” Årsager til migration – push eller pull? | Industrialiseringen (systime.dk) 1,5NS
Supplerende stof
”Dampmaskinen satte fut i den industrielle revolution” (uddrag). Fra videnskab.dk Dampmaskinen satte fut i den industrielle revolution (videnskab.dk) 3NS
”Oplysningstiden”. Fra Faktalink Oplysningstiden | faktalink 4NS
”Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten” (DR dokumentar) Historien om Danmark: Sæson 1 – Grundloven, folket og magten | DRTV 20NS
Tidslinje fra Danmark – tider og temaer Grundfremstilling - Nationalisme, demokrati og klassesamfund 1814-1901 | Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie (systime.dk) 5NS
1800-tallet på vrangen s1 e2 (uddrag) 1800-tallet på vrangen: Sæson 1 – Gud, konge og politistat, 1814-1830 | DRTV 5NS
”Liberalisme og konservativisme” fra Danmark – tider og temaer Liberalisme og konservatisme | Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie (systime.dk) 2,5NS
”Socialismen” fra Danmark – tider og temaer Socialismen | Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie (systime.dk) 2,5NS
”Radikalisme og fritænkeri” fra Danmark – tider og temaer Radikalisme og fritænkeri | Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie (systime.dk) 1NS
”Sang for Socialdemokratiet” fra Danmark – tider og temaer * "Sang for Socialdemokratiet", 1878 | Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie (systime.dk) 1NS
”Danmark, mit fædreland” fra Danmark – tider og temaer *"Danmark, mit Fædreland", 1850 | Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie (systime.dk) 1NS
”1800-tallet på vrangen: Sæson 2 – Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner, 1864-1880” (uddrag) 1800-tallet på vrangen: Sæson 2 – Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner, 1864-1880 | DRTV 10NS
Samlet: 81NS
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224811593",
"T": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224811593",
"H": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224811593"
}