Køge Handelsskole - HHX
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Køge Handelsskole - HHX
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 2u23 Hi - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Y - Køge Handelsskole
Fag og niveau
Historie B
Lærer(e)
Simon Bang Mau
Hold
2023 2u23 Hi (
2u23 Hi
,
3u24 Hi
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb 1: Terrorisme i nyere tid med fokus på 9/11
Titel 2
Forløb 2: Den Store Krig - Første Verdenskrig
Titel 3
Forløb 3: Folkedrab og Rwanda
Titel 4
Forløb 4: Ruslands Historie
Titel 5
Forløb 5: Danmark i lange linjer fra 1750-1900
Titel 6
Historieprojekt
Titel 7
Forløb 6: Spaniens ekspansion i Sydamerika
Titel 8
Opsamling
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb 1: Terrorisme i nyere tid med fokus på 9/11
Forløbet har haft fokus på at give eleverne et indblik i angrebet på World Trade Center 9/11. Dette har været elevernes første forløb og dermed også en introduktion til historiefaget. Der er blevet arbejdet med kildekritik og historiebrug, men i en light-version for at give eleverne en fornuftig indgang til faget.
I selve forløbet har eleverne arbejdet med fremstillinger, kilder, videoklip og dokumentar. Dette har været med til at give eleverne et indblik ind i selve årsagen til 9/11 og hvad der efterfulgte på godt og ondt. Eleverne har skulle forholde sig kritisk til flere tekster, men også medier og deres fremstilling af selve forløbet og efterdønningerne.
I forløbet er der blevet arbejdet med kilder, medier, videoklip og dokumentar.
Indhold
Kernestof:
Introkilde- Historie B (1).pdf
Hej 2u. Glæder mig til at møde jer og håber I er klar til at starte historiefaget op her i kolde og mørke november. Til modulet har I en let og kort lektie:Overvej hvilken historisk begivenhed, i jeres levetid, som har haft en indvirkning på jeres li
1. Radikalisering og terrorisme og 1.2 Definitioner på radikalisering.
Hej 2u. Tak for sidst og det var godt at se jeres engagement. Vi starter ud med forløbet 'Terrorisme i nyere tid'. I skal i modulet læse: 'Definitioner på radikalisering' og 'Radikalisering og terrorisme'. Disse to tekster skal være med til at skabe
Tak for sidste modul. I var super gode til at komme med en masse fine observationer og refleksioner. Husk gerne høretelefoner/airpods til modulet når der skal læses.
1.3 Terrorisme og 8. Al-Qaeda og den 11. september
Vi udvider vores horisont med fokus på hvad terrorisme egentlig er og hvilke former det kommer i. Husk gerne høretelefoner/airpods til modulet når der skal læses.
George W. Bush 9/11 Address to the Nation og Udtalelse af statsminister Poul Nyrup Rasmussen i anledning af terrorangrebet på USA 11. september 2001
Vi starter ud med at arbejde med billederne, som vi ikke havde tid til sidst. I selve modulet skal vi arbejde med vores første reelle kilde, som er: Præsident Bushs tale; '9/11 Address to the Nation'. Formålet bliver at se på hvordan han bruger histo
6. I par eller grupper skal I se på billeder fra 11. september og analysere dem. Hvad viser billederne både direkte og indirekte? 11. September, 2001.docx (10 minutter)
Vi fortsætter fra hvor vi slap sidste gang, så der er fokus på de to kilder fra Bush og Nyrup Rasmussen.
Det funktionelle kildebegreb
Tekst 1 - Øjenvidenberetning
I modulet samler jeg op på de sidste par moduler, men også hvad der skete i den efterfølgende tid efter 9/11. I modulet skal vi arbejde med skildringer fra danskere ift. 10 årsdagen for angrebet på WTC, samt en øjenvidneberetning fra 11. september. S
Hvordan har 11. september påvirket din måde at tænke på.pdf
1.3.1. Historiebrugsformer
Hvis vi ikke har nået alt fra 2.modul, så afslutter vi det her. I dette modul bevæger vi os mod det politiske spektrum af 9/11 og menneskerettigheder. I modulet skal I læse Beskylder USA for overtrædelse af menneskerettigheder
I skal læse DR artiklen: ’Beskylder USA for overtrædelse af menneskerettigheder’ og besvare spørgsmålet: ’Hvordan kan man bekæmpe terror uden at krænke FNs Menneskerettigheder? Derudover, så skal I undersøge og være klar til at tale om følgende terro
Vi skal til afslutte forløbet om terrorisme med fokus på 9/11. Vi samler op på det i lavede sidst i arbejd-selv modulet.LEKTIE: Til dette modul skal I dog læse en øjenvidenberetning fra 9/11 og et handout om kildekritik fra Rigsarkivet. I har til opg
Kildekritik - Rigsarkivet.pdf , Kildeanalyse - Skabelon.docx og Tekst 1 - Øjenvidenberetning
Begrebsliste - Terrorisme - 2u.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb 2: Den Store Krig - Første Verdenskrig
Indhold
Kernestof:
Hej 2u. Vi starter op på nyt forløb omkring Første Verdenskrig. I skal til modulet læse to korte tekster og i selve modulet går vi yderligere i dybden med hvorfor krigen overhovedet opstod.
6. Første Verdenskrig og Europa før Første Verdenskrig
Vi skal igang med optakten og selve startskuddet på krigen. I skal læse den korte tekst 'Skuddet i Sarajevo' og se den korte film 'How A Wrong Turn Started World War I'.
Skuddet i Sarajevo og How a Wrong Turn Started World War I | History
De 9 krav fra Østrig.docx
Skuddet i Sarajevo har fundet sted - og nu er krigen så småt ved at gå igang, men var det kun pga. skuddet eller det Østrig-Ungarske ultimatum? Vi kigger nærmere på det i netop dette modul. I modulet skal vi læse kapitlet: Hvorfor brød krigen ud?.Læs
Vi er nået til selve krigen og kampen. Vi skal i modulet læse: Hvordan blev krigen udkæmpet?, Patriotismen sejrede og Skyttegravskrigen. Som afslutning på modulet skal vi se de to videoer: WW1 - Oversimplified (Part 1) og WW1 - Oversimplified (Part 2
I modulet fortsætter vi med at kigge på hvordan krigen foregik og blev udkæmpet. I undervisningen skal vi læse: Til søs: Blokade og u-bådskrig, Krigens omkostninger og Danmark og krigen. Hav airpods/høretelefoner med, da I skal bruge dem(sjovt nok).
Propagandaplakater og Breve fra skyttegraven(SPIL)
Vi skal arbejde med en dansk kilde fra Første Verdenskrig om livet i skyttegraven. Ta' jeres A-Game med til undervisningen.
Jul i skyttegraven.docx (Vi læser kilden i undervisningen, men læs den gerne hjemme, hvis man har svært ved at få læst i modulet)
Kildeanalyse - Skabelon.docx
Vi ser film færdig(fra 1:17:23) og arbejder med den i klassen, hvis der er tid. Biograf er booket alligevel, så vi ser resten færdig i klassen.
Hej 2u. Vi gennemgår jeres kildeanalyse til "Jul i skyttegraven" og derefter ser vi på krigens afslutning. I modulet skal vi læse Freden: Idéer og virkelighed, Wilsons idéer og Ikke forhandlinger, men et diktat. Genlæs gerne jeres noter og selve kild
Vi er ved vejs ende og I har gjort det super godt i dette forløb. I dette modul skal I læse lidt mere end normalt som afslutning, hvorefter der skal besvares nogle undringsspørgsmål til nogle af afsnittene og så skal der laves begrebsliste til forløb
Begrebsliste Første Verdenskrig 2uv.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb 3: Folkedrab og Rwanda
Indhold
Kernestof:
Vi starter op på et nyt forløb som denne gang er "Folkedrab og Rwanda". Vi starter ud med at have et overordnet fokus på Holocaust og derefter gå mere i dybden med Rwanda. Til modulet må I gerne give følgende side et kig for at skabe jer et overblik
Vi starter med et oplæg fra mig, hvor jeg gennemgår de vigtigste pointer fra et par kapitler i bogen via PowerPoint. Derefter skal vi læse 3. Teorien om folkedrabets 10 stadier og Stantons model: Folkedrabets 10 stadieri undervisningen.
Folkedrab og Rwanda 2uv.pptx
Vi fortsætter vores undersøgelse af Nazityskland og deres vej mod folkedrab. I modulet skal I læse 10. Ghettoer, → Ghettoer, 11. Einsatzgrupper og → Einsatzgrupper.
Vi skal afslutte vores fokus på Holocaust og begive os over i folkedrabet i Rwanda. Vi skal i modulet læse to kapitler: → Wannsee-konferencen og → Døden i lejrene. Modulet bruges højst sandsynligt kun på læsning, da ledelsen har halvdelen af modulet.
Vi skal læse lidt om Rwanda og dermed ændre fokus. Vi skal læse tre afsnit i den anden grundbog 'Folkedrabet i Rwanda': Kapitel 3: Frem til selvstændigheden i 1962, 3.1 Før europæernes ankomst, 3.2 Kolonitiden, 3.3 Afkolonialiseringen og 4.2 Vejen mo
Vi skal dykke ned i årsagerne til folkedrabet opstår, nu hvor vi har selve introduktionen på plads. Vi starter dog ud med svare på spørgsmålene fra sidste modul, og derefter skal vi læse årsagerne til folkedrabet. Vi læser hele kapitel 5: Kapitel 5:
Folkedrab og Rwanda 2uv 3.5.pptx
Vi skal læse muligvis de vigtigste tekster i forløbet, så læs gerne lidt hjemmefra, eller skim - det er mit råd! Men i moduet skal vi arbejde/læse: Kapitel 6: Forløbet,6.2 Hvem var den typiske gerningsmand i Rwanda?, 6.3 Tutsi-ofrene, 6.4 Folkedrabet
Velkommen til dilemmaspillet ”Folkedrabet på Bantikka” | folkedrab.dk
Vi skal læse 7.4 FN, 8.1 Paul Kagame ved magten og 9.5 Internationale konsekvenser. Derudover, så skal vi lave kildearbejde med et uddrag af Paul Kagames tale ved 20 års mindedagen for folkedrabet.
Uddrag af Paul Kagames tale.docx
Kildeanalyse - Skabelon.docx
Vi ser Hotel Rwanda
Vi ser Hotel Rwanda, men I skal desuden læse til modulet de sidste to afsnit for at vi er up-to-date, med alt læsematerialet.
I skal læse hjemme: 10.1 Hvilken historie skal fortælles? og 10.2 Er Rwanda forsonet?.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb 4: Ruslands Historie
Vi har i dette forløb gransket Ruslands historie og set på hvor landet kom fra og hvor de er i dag. I selve forløbet har vi læst fremstillinger og kilder som går i dybden med Ruslands historie. Vi har kigget særdeles på historiebrug og hvordan Rusland bruger historien til at fortælle deres egen historie, med modificeringer. Desuden har vi arbejdet med kausalanalyse, historieskabt/historieskabende og historiesyn.
Indhold
Kernestof:
Kære 3u. Velkommen tilbage til jeres sidste skoleår, og dette som jeres kontaktlærer. Don't make me regret it ;-) Men, jeg glæder mig til et år med gode timer og gode diskussioner i klassen. Vi skal igang med et nyt forløb om Rusland. Til dette modul
I sidste modul havde vi fokus på den russiske grundfortælling og Putins syn på den storhedstid som indebar både Rusland og Ukraine - under fælles leder og regering. Formålet med forløbet er at skabe forståelse for den situation verden står i nu når d
Vi fortsætter med at arbejde med Rusland og fokusset på Sovjet. I modulet skal I lave små fremlæggelser efter at have arbejdet med et emne i 30-40 minutter. Så man skal være hurtig til at sætte sig ind i et emne, som kan være relativt bredt.
Supermagten Sovjetunionen (1953-1991), Leonid Brezjnev 1964-1982 - fra stabilitet til tilbagegang, Mikhail Gorbatjov (1985-91) - reformer og Sovjetunionens opløsningen og Kapitel 3: Sovjetunionens sammenbrud. Arbejder vi med i undervisningen. Vi skal
Super godt arbejde sidste gang med fremlæggelserne, 3u. Det var I altså skarpe til. Ros for det. I dette modul har I lektier for til, som er baggrundsviden og optakt til hvad vi skal arbejde med i modulet. Husk at brug "Læs Højt" funktionen. I skal h
I modulet skal vi læse: Kapitel 4: Jeltsins reformer, og arbejde med de to kilder: Kilde 4.1: Økonomiske nøgletal for Rusland i Jeltsin-perioden og Kilde 4.3: Boris Jeltsins fratrædelsestale (2000)
I skal til modulet læse: Kilde 3.1: Gorbatjov om Perestrojka (1987) og svare på spørgsmålene til teksten + I skal lave et spørgsmål til teksten, det som hedder det funktionelle kildebegreb. Hvad kan vi bruge kilden til? Formlen er [Baggrundsviden] +
I modulet skal vi arbejde Kilde 4.3: Boris Jeltsins fratrædelsestale (2000), Kapitel 5: Putin og den nye fortælling om Rusland | Rusland – nye og gamle fortællinger og Kilde 5.1: Udviklingen i Ruslands BNP, 1989-2016 | Rusland – nye og gamle fortælli
I skal hjemme se: Duck and Cover (1080p) (Remastered) og Berlinmurens fald 9. November 1989: Ekstra TV avis om DDR, VHS 10NOV89. Svar på de følgende to spørgsmål: Hvordan er Duck and Cover med til at beskrive amerikanernes hverdag i 1950'erne og hvor
Vi skal se "Putin - Rusland nye zar".
Vi er snart ved vejs ende i forløbet, men inden da skal vi have set på Putin og hans mange år som præsident. I skal hjemme læse/høre Kapitel 6: Putin igen: Den nye fortælling | Rusland – nye og gamle fortællinger.I modulet skal vi arbejde med Kilde 5
Vi springer nogle år frem til 2022, I skal hjemme læse/høre 9.3: Hvorfor er der konflikt i Ukraine? | IP-BOGEN. Til modulet skal I have de vigtigste pointer med fra de to faser, som nævnes i kapitlet. I modulet skal I arbejde med Kilde 6.3: Putin om
Kildeanalyse - Skabelon.docx
Satire - Ukraine.jpg
Vi samler op på hele forløbet, ser på billedet vi glemte at gennemgå sidste gang og så laver vi begrebsliste. I skal hjemme se Hvorfor er Ukraine så vigtigt for Rusland? og Derfor opruster Europa imod den russiske trussel.
Begrebsliste - Den Russiske Fortælling.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb 5: Danmark i lange linjer fra 1750-1900
Forløbet har haft sit fokus på det lovgivende element og rejsen til Amerika. Forløbet har haft sit afsæt i flere historiske begivenhederne, hvor der er sprunget i tid og sted. I forløbet har vi arbejdet med historiebrug og historiesyn.
Indhold
Kernestof:
Tid til at Danmarkshistorie. Vi kommer til køre et forløb som har fokus på de lange linjer i vores egen historie, og det betyder vi kommer til at køre kronologisk med nedslagspunkter undervejs som er vigtige for vores forståelse af Danmarkshistorien.
I dette modul skal vi se på noget så sindsoprivende som landboreformer, og til dels handel, men landbruget er en vigtig del af vores forståelse for hvordan samfundet var skruet sammen tilbage i 1700-tallet. I modulet starter vi med at læse 'De store
I dette modul skal vi se på hvordan staffelovgivningen var i gennem 1600- og 1700-tallet. I modulet skal I læse følgende tekster som baggrund: 4. Forbrydelse og straf | Enevældens tid, Danske Lov | Enevældens tid og Dødens teater | Enevældens tid. Nå
I modulet skal vi læse Da censuren blev ophævet: Struensee og trykkefrihedstiden | Forbudt litteratur – censuren i Danmark fra enevælde til Facebook og Trykkefrihedsforordningen af 1799 og den romantiske periode | Forbudt litteratur – censuren i Danm
I modulet skal vi arbejde med denne opgave: Hans Nordrup: Smædevers over Christian Møinichen, ca. 1725 | Forbudt litteratur – censuren i Danmark fra enevælde til Facebook
Vi bevæger os væk fra de drabelige og makabre retssager, men vi bevæger os stadigvæk i samme interessefelt når det kommer til Danske Lov. Vi skal denne gang kigge på censuren i Danmark og hvordan Kongen og folket forholdte sig til at være censureret.
I modulet læser vi Den oplyste enevælde | Verden før 1914 - i dansk perspektiv og Danmark: Struensee og Frederik d. 6. | Verden før 1914 - i dansk perspektiv.
Selve opgaven i modulet er de to kilder: John Locke: Om styreformen, 1690 | Verden før 1914 - i dansk perspektiv og Montesquieu, af "Om Lovenes Ånd", 1748 | Verden før 1914 - i dansk perspektiv
I skal hjemme læse hele afsnittet: De engelske naturretsfilosoffer | Verden før 1914 - i dansk perspektiv(I skal altså læse linket, samt Oplysningstænkningen + De tre store) Ta' jeres A-Game med, fordi kilderne er svære.
I modulet skal vi arbejde med 5.4 Enevældens indførelse – Kongeloven (1665) | Grundbog til Danmarkshistorien og 6.3 Politisk omvæltning – Orla Lehmanns tale ved et bondemøde (1841) | Grundbog til Danmarkshistorien.
I skal hjemme læse/høre følgende tekster: Enevælden i modvind | Grundbog til Danmarkshistorien, Krig om Slesvig og demokratisk grundlov | Grundbog til Danmarkshistorien og Ny krig og ny grundlov | Grundbog til Danmarkshistorien.
John Locke og Montesquieu - 3uv.docx
Analysemodel (1).docx
I modulet skal vi læse 5.4 Hvordan gik det de danske udvandrere? | Den amerikanske drøm og arbejde med kilden: Niels Poulsen, mursvend.pdf
Vi er næsten ved vejs ende i forløbet, og i dette modul skal vi se på de danskere som forlod landet og rejste over Atlanterhavet til Amerika. I skal hjemme læse en 7 små afsnit: Kapitel 5: Europæernes drøm – de danske udvandrere | Den amerikanske drø
Vi mødes kl. 8.45 i klassen. Vi skal se "Historien om Danmark".
Introduktion til historieprojektet
Historiefaglig - Eksempel - Utøya.docx
Synopsis - Historieprojekt - Eksempel.docx
Projektopgave i historie 3g 3v (2).pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Historieprojekt
Indhold
Kernestof:
Vi mødes kl. 8.45 i klassen. Vi skal se "Historien om Danmark".
Introduktion til historieprojektet
Historiefaglig - Eksempel - Utøya.docx
Synopsis - Historieprojekt - Eksempel.docx
Projektopgave i historie 3g 3v (2).pptx
3g vinter oplæg terminsprøver SOP.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb 6: Spaniens ekspansion i Sydamerika
I forløbet har vi gennemgået Spaniens ekspansion til De Nye Verden. I forløbet har vi arbejdet med kilder og metoder.
Metoder: historiebrug, historieskabt/historieskabende, kausalanalyse, kildekritik.
Indhold
Kernestof:
Vi starter op på vores nye forløb som er: Europas ekspansion med fokus på Spaniens kolonisering af Sydamerika.
Kilder: Kilde 1, Kilde 2 og Kilde 3.
Vi kører dobbelt modul, så ta' lige A-Gamet med. Til modulet skal I læse/høre: Den tidlige kolonisering af Caribien | Verden efter de store opdagelser 1500-1750 og Koloniseringen af fastlandet - Mexico | Verden efter de store opdagelser 1500-1750. I
Spanierne indtager Cuba | Verdenshistorie til hhx
Inkaen Atahualpa tages til fange | Verdenshistorie til hhx
I var super gode sidste gang! Kæmpe ros. Til dette modul skal I læse/høre Inkariget omkring 1500 og kilden: Spaniernes vej til inkaerne. Nederst på siden til kilden er der tre spørgsmål I skal svare på til starten af modulet.
I skal hjemme læse kilden Spanierne indtager Cuba | Verdenshistorie til hhx og svare på spørgsmålene nederst på siden, i modulet skal I læse MENNESKERETTIGHEDER? RETSSAGEN I VALLADOLID 1550-51 | En europæisk verdenshistorie. Vi skal arbejde med kilde
Afsnit
Vi skal arbejde med kilden Las Casas om behandlingen af indianerne, 1542 | Verdenshistorie til hhx.
Kilde 5: En spansk soldats erindringer (1570) | OPDAGET?, Kilde 10: Et aztekisk digt om erobringen (1528) | OPDAGET? Kilde 18: Hvad indianerne skal – og hvad de forbydes at gøre (1552) | OPDAGET? og Kilde 20: Breve fra mayaledere påYucatan (1567) | O
Vi skal samle op på nogle af de løse ender: MENNESKERETTIGHEDER? RETSSAGEN I VALLADOLID 1550-51 | En europæisk verdenshistorie og MOTIVER BAG OG KONSEKVENSER AF OPDAGELSERNE | En europæisk verdenshistorie. Vi starter ud med at se på billeder fra peri
Spaniards in the New World og Columbus island.jpg
Sidste reelle modul i forløbet/historiefaget. Vi skal arbejde med kilden De amerikanske folkemord.docx . Dette er ikke en lektie.
Kildeskabelon.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Opsamling
Indhold
Kernestof:
Repetition.zip
Vi har fokus på terrorisme i dette modul. I modulet skal der læses(en del) i klassen og for jer selv i grupper. Formålet er at genopfriske dele af forløbet. Vi starter med at læse de følgende sider sammen: 1.1 Terrornetværket al-Qaeda | Terrorisme på
Fatwa | Terror eller frihedskamp - læs og forstå kilden: hvad kan kilden bruges til og hvad er fokusset i den?
I skal læse følgende tekster: Verden af i går | Den Første Verdenskrig, Nationalistisk indoktrinering | Den Første Verdenskrig,USA’s indblanding, 1917 | Den Første Verdenskrig og Versaillestraktaten, 1919 | Den Første Verdenskrig. Svar på spørgsmålen
Vi skal samle op på Ruslands historie og genopfriske flere dele, samt tilføje tekster som vi ikke har fået læst endnu. Vi skal i modulet arbejde med følgende tekster: Peter den Store (1689-1725) | Rusland – nye og gamle fortællinger(0,7), Administrat
Vi skal arbejde med kilden En øjenvidneberetning om ’Den blodige søndag’, 1905 | Rusland – nye og gamle fortællinger. Jeg skal nok læse højt. Kildeskabelon.docx
Eksamenstræning - I skal læse et sæt og lave spørgsmål til i selve undervisningen.
Eksamenssæt.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224811597", "T": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224811597", "H": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224811597" }