Køge Handelsskole - HHX
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Køge Handelsskole - HHX
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 2v23 Hi - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Y - Køge Handelsskole
Fag og niveau
Historie B
Lærer(e)
Simon Bang Mau
Hold
2023 2v23 Hi (
2v23 Hi
,
3v24 Hi
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb 1: Terrorisme i nyere tid med fokus på 9/11
Titel 2
Forløb 2: Den Store Krig - Første Verdenskrig
Titel 3
Forløb 3: Holocaust og Folkedrabet i Rwanda
Titel 4
Forløb 4: Ruslands Historie
Titel 5
Forløb 5: Danmark i lange linjer fra 1750-1900
Titel 6
Historieprojekt
Titel 7
Forløb 6: Spaniens ekspansion i Sydamerika
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb 1: Terrorisme i nyere tid med fokus på 9/11
Forløbet har haft fokus på at give eleverne et indblik i angrebet på World Trade Center 9/11. Dette har været elevernes første forløb og dermed også en introduktion til historiefaget. Der er blevet arbejdet med kildekritik og historiebrug, men i en light-version for at give eleverne en fornuftig indgang til faget.
I selve forløbet har eleverne arbejdet med fremstillinger, kilder, videoklip og dokumentar. Dette har været med til at give eleverne et indblik ind i selve årsagen til 9/11 og hvad der efterfulgte på godt og ondt. Eleverne har skulle forholde sig kritisk til flere tekster, men også medier og deres fremstilling af selve forløbet og efterdønningerne.
I forløbet er der blevet arbejdet med kilder, medier, videoklip og dokumentar.
Indhold
Kernestof:
Introkilde- Historie B (1).pdf
Hej 2v. Glæder mig til at møde jer og håber I er klar til at starte historiefaget op her i kolde og mørke november. Til modulet har I en let og kort lektie:Overvej hvilken historisk begivenhed, i jeres levetid, som har haft en indvirkning på jeres li
1. Radikalisering og terrorisme og 1.2 Definitioner på radikalisering.
Hej 2v. Håber at EC gik godt. En hel uge er gået siden sidst og dagen starter simpelthen med historie. I dette modul starter vi op på forløbet 'Terrorisme i nyere tid'. I skal i modulet læse: 'Definitioner på radikalisering' og 'Radikalisering og ter
Vi udvider vores horisont med fokus på hvad terrorisme egentlig er og hvilke former det kommer i. Husk gerne høretelefoner/airpods til modulet når der skal læses.
I selve modulet skal vi arbejde med vores første reelle kilde, som er: Præsident Bushs tale; '9/11 Address to the Nation'. Formålet bliver at se på hvordan han bruger historien og begivenheden til at sætte fokus på amerikanske værdier og tendenser. B
George W. Bush 9/11 Address to the Nation
I skal arbejde selv: I modulet skal I arbejde med skildringer fra danskere ift. 10 årsdagen for angrebet på WTC. I skal læse 'Hvordan har 11. september påvirket din måde at tænke på" og noterer de vigtigste pointer ned fra alle fire skribenter. Sidst
Hvordan har 11. september påvirket din måde at tænke på.pdf
Vi samler op på det I lavede sidst, og så skal vi se dokumentaren Conspiracy Road, som handler om de konspirationsteorier der kom med tiden efter 9/11.
Pga. meget adspredte moduler, så afslutter vi forløbet om terrorisme med fokus på 9/11 i dette moduler. Jeg samler op diverse ting. I modulet skal I læse øjenvidenberetning fra 9/11 og et handout om kildekritik fra Rigsarkivet. I har til opgave at no
Tekst 1 - WTC og Kildekritik - Rigsarkivet.pdf
Begrebsliste - Terrorisme - 2v.docx
One of the worst days in America_s (2).pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb 2: Den Store Krig - Første Verdenskrig
Indhold
Kernestof:
Hej 2v. Vi starter op på nyt forløb omkring Første Verdenskrig. I skal til modulet læse to korte tekster og i selve modulet går vi yderligere i dybden med hvorfor krigen overhovedet opstod.
6. Første Verdenskrig og Europa før Første Verdenskrig
De 9 krav fra Østrig.docx
Første Verdenskrig 2v.pptx
Vi skal igang med optakten og selve startskuddet på krigen. I modulet skal I læse den korte tekst 'Skuddet i Sarajevo' og se den korte film 'How A Wrong Turn Started World War I'.
Skuddet i Sarajevo og How a Wrong Turn Started World War I | History
Skuddet i Sarajevo har fundet sted - og nu er krigen så småt ved at gå igang, men var det kun pga. skuddet eller det Østrig-Ungarske ultimatum? Vi kigger nærmere på det i netop dette modul. I modulet skal vi læse kapitlet: Hvorfor brød krigen ud?.Læs
I skal læse afsnittene: Hvordan blev krigen udkæmpet?, Patriotismen sejrede og Skyttegravskrigen. Som afslutning på modulet skal I se de to videoer: WW1 - Oversimplified (Part 1) og WW1 - Oversimplified (Part 2).
I modulet fortsætter vi med at kigge på hvordan krigen foregik og blev udkæmpet. I undervisningen skal vi læse: Til søs: Blokade og u-bådskrig, Krigens omkostninger og Danmark og krigen. Hav airpods/høretelefoner med, da I skal bruge dem(sjovt nok).
Propagandaplakater og Breve fra skyttegraven til brug i undervisningen.
Jul i skyttegraven.docx
Kildeanalyse - Skabelon.docx
Vi gennemgår jeres kildeanalyse til "Jul i skyttegraven" og derefter ser vi på krigens afslutning. I modulet skal vi læse Freden: Idéer og virkelighed, Wilsons idéer og Ikke forhandlinger, men et diktat.
Vi er næsten ved vejs ende og I har gjort det super godt i dette forløb. I dette modul skal I læse lidt mere end normalt som afslutning, hvorefter der skal besvares nogle undringsspørgsmål til nogle af afsnittene og så skal der laves begrebsliste til
Begrebsliste Første Verdenskrig 2uv.docx
Hej 2v. Jeg er ved at være ovenpå og glæder mig til at se jer i morgen. Vi ses nede ved biografen, lokale 503, ved modulets start.
Vi ser film færdig(fra 1:27:11) og arbejder med den i klassen, hvis der er tid. Biograf er booket alligevel, så vi ser resten færdig i klassen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb 3: Holocaust og Folkedrabet i Rwanda
Indhold
Kernestof:
Læs til modulet For ungdomsuddannelser | Studieinfo og For elever | Studieinfo
Velkommen til Studieinfo
Vi starter op på et nyt forløb som denne gang er "Folkedrab og Rwanda". Vi starter ud med at have et overordnet fokus på Holocaust og derefter gå mere i dybden med Rwanda. Til modulet må I gerne give følgende side et kig for at skabe jer et overblik
Vi starter med et oplæg fra mig, hvor jeg gennemgår de vigtigste pointer fra et par kapitler i bogen via PowerPoint. Derefter skal vi læse 3. Teorien om folkedrabets 10 stadier og Stantons model: Folkedrabets 10 stadieri undervisningen.
Folkedrab og Rwanda 2uv.pptx
Vi fortsætter vores undersøgelse af Nazityskland og deres vej mod folkedrab. I modulet skal I læse 10. Ghettoer, → Ghettoer, 11. Einsatzgrupper og → Einsatzgrupper.
Vi skal afslutte vores fokus på Holocaust og begive os over i folkedrabet i Rwanda. Vi skal i modulet læse to kapitler: → Wannsee-konferencen og → Døden i lejrene.
Vi bruger modulet på at gennemgå opgaven fra sidste modul(HOLOCAUST SOM ET PRODUKT AF DET MODERNE SAMFUND) og læse lidt om Rwanda. Vi skal læse tre afsnit i den anden grundbog 'Folkedrabet i Rwanda': Kapitel 3: Frem til selvstændigheden i 1962, 3.1 F
Vi skal dykke ned i selve folkedrabet i Rwanda, nu hvor vi har selve introduktionen på plads. Vi ser på de forskellige regeringer der var indtil selve folkedrabet med en kort gennemgang på tavlen, og derefter skal I læse om de forskellige årsager til
Vi skal læse muligvis de vigtigste tekster i forløbet, så læs gerne lidt hjemmefra, eller skim. Men i moduet skal vi arbejde/læse: Kapitel 6: Forløbet,6.2 Hvem var den typiske gerningsmand i Rwanda?, 6.3 Tutsi-ofrene, 6.4 Folkedrabet spredes og 6.5 F
Velkommen til dilemmaspillet ”Folkedrabet på Bantikka” | folkedrab.dk
Arbejdsspørgsmål - Kapitel 6.docx
Vi skal læse 7.4 FN, 8.1 Paul Kagame ved magten og 9.5 Internationale konsekvenser. Derudover, så skal vi lave kildearbejde med et uddrag af Paul Kagames tale ved 20 års mindedagen for folkedrabet.
Uddrag af Paul Kagames tale.docx
Kildeanalyse - Skabelon.docx
Modulet starter kl. 8.50. Vi skal afslutte det officielle forløb inden vi skal se film. I modulet skal vi læse 10.1 Hvilken historie skal fortælles? og 10.2 Er Rwanda forsonet?. Derefter skal I lave begrebsliste til forløbet.
Begrebsliste Folkedrab og Rwanda 2uv.docx
Problemstillinger til 2gs forløb.docx
Vi ser 'Hotel Rwanda'
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb 4: Ruslands Historie
Indhold
Kernestof:
Kære 3v. Når jeg skriver dette så er der næsten en måned til vi starter vores rigtige undervisning, det er saftsuseme kedeligt. Ikke desto mindre, så glæder jeg mig til at se jer og have en masse gode undervisningstimer med jer. Vi skal igang et nyt
I sidste modul havde vi fokus på den russiske grundfortælling og Putins syn på den storhedstid som indebar både Rusland og Ukraine - under fælles leder og regering. Formålet med forløbet er at skabe forståelse for den situation verden står i nu når d
Vi fortsætter med at arbejde med Rusland og fokusset på Sovjet. I modulet skal I lave små fremlæggelser efter at have arbejdet med et emne i 30-40 minutter. Så man skal være hurtig til at sætte sig ind i et emne, som kan være relativt bredt.
Afsnit
I dette modul skal I læse en del, som er baggrundsviden og optakt til vores kommende moduler. Husk at brug "Læs Højt" funktionen. I skal hjemme læse/høre: Del 1: Imperium og stormagt på lerfødder (1480-1689), Krim-krigen og vurdering af Nikolaj 1., I
I skal hjemme læse/høre Kilde 3.1: Gorbatjov om Perestrojka (1987) og svare på spørgsmålene nederst i bunden af teksten. Dernæst skal I lave et spørgsmål til teksten, som svarende til det I skal kunne til eksamen. Det hedder det funktionelle kildebeg
I modulet skal vi læse: Kapitel 4: Jeltsins reformer, og arbejde med de to kilder: Kilde 4.1: Økonomiske nøgletal for Rusland i Jeltsin-perioden og Kilde 4.3: Boris Jeltsins fratrædelsestale (2000)
I modulet skal vi arbejde med Kilde 4.3: Boris Jeltsins fratrædelsestale (2000), Kapitel 5: Putin og den nye fortælling om Rusland | Rusland – nye og gamle fortællinger og Kilde 5.1: Udviklingen i Ruslands BNP, 1989-2016 | Rusland – nye og gamle fort
Vi skal se "Putin - Rusland nye tsar".
Vi er snart ved vejs ende i forløbet, men inden da skal vi have set på Putin og hans mange år som præsident. I skal hjemme læse/høre Kapitel 6: Putin igen: Den nye fortælling | Rusland – nye og gamle fortællinger.I modulet skal vi arbejde med Kilde 5
Vi springer nogle år frem til 2022, I skal hjemme læse/høre 9.3: Hvorfor er der konflikt i Ukraine? | IP-BOGEN. Til modulet skal I have de vigtigste pointer med fra de to faser, som nævnes i kapitlet. I modulet skal I arbejde med Kilde 6.3: Putin om
Satire - Ukraine.jpg
Kildeanalyse - Skabelon.docx
Vi samler op på hele forløbet, ser på billedet vi glemte at gennemgå sidste gang og så laver vi begrebsliste. I skal hjemme se Hvorfor er Ukraine så vigtigt for Rusland? og Derfor opruster Europa imod den russiske trussel.
Begrebsliste - Den Russiske Fortælling.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb 5: Danmark i lange linjer fra 1750-1900
Indhold
Kernestof:
Tid til at Danmarkshistorie. Vi kommer til køre et forløb som har fokus på de lange linjer i vores egen historie fra 1750-1901, og det betyder vi kommer til at køre kronologisk med nedslagspunkter undervejs som er vigtige for vores forståelse af Danm
Enevældet 3v.pptx
Godt arbejde sidste gang. I dette modul skal vi se på noget så sindsoprivende som landboreformer, og til dels handel, men landbruget er en vigtig del af vores forståelse for hvordan samfundet var skruet sammen tilbage i 1700-tallet. I modulet starter
I dette modul skal I se på hvordan staffelovgivningen var i gennem 1600- og 1700-tallet. I modulet skal I læse følgende tekster som baggrund: 4. Forbrydelse og straf | Enevældens tid, Danske Lov | Enevældens tid og Dødens teater | Enevældens tid. Når
I modulet skal vi læse Da censuren blev ophævet: Struensee og trykkefrihedstiden | Forbudt litteratur – censuren i Danmark fra enevælde til Facebook og Trykkefrihedsforordningen af 1799 og den romantiske periode | Forbudt litteratur – censuren i Danm
Selve opgaven i modulet bliver at arbejde med smædevers: Smædeverset som genre | Forbudt litteratur – censuren i Danmark fra enevælde til Facebook
Vi bevæger os væk fra de drabelige og makabre retssager, men vi bevæger os stadigvæk i samme interessefelt når det kommer til Danske Lov. Vi skal denne gang kigge på censuren i Danmark og hvordan Kongen og folket forholdte sig til at være censureret.
I modulet læser vi Den oplyste enevælde | Verden før 1914 - i dansk perspektiv og Danmark: Struensee og Frederik d. 6. | Verden før 1914 - i dansk perspektiv.
Selve opgaven i modulet er de to kilder: John Locke: Om styreformen, 1690 | Verden før 1914 - i dansk perspektiv og Montesquieu, af "Om Lovenes Ånd", 1748 | Verden før 1914 - i dansk perspektiv
I skal hjemme læse hele afsnittet: De engelske naturretsfilosoffer | Verden før 1914 - i dansk perspektiv(I skal altså læse linket, samt Oplysningstænkningen + De tre store).
I modulet skal vi arbejde med 5.4 Enevældens indførelse – Kongeloven (1665) | Grundbog til Danmarkshistorien og 6.3 Politisk omvæltning – Orla Lehmanns tale ved et bondemøde (1841) | Grundbog til Danmarkshistorien.
I skal hjemme læse følgende tekster: Enevælden i modvind | Grundbog til Danmarkshistorien, Krig om Slesvig og demokratisk grundlov | Grundbog til Danmarkshistorien og Ny krig og ny grundlov | Grundbog til Danmarkshistorien.
Analysemodel.docx
I modulet skal vi læse 5.4 Hvordan gik det de danske udvandrere? | Den amerikanske drøm og arbejde med kilden: Niels Poulsen, mursvend.pdf
Vi er næsten ved vejs ende i forløbet, og i dette modul skal vi se på de danskere som forlod landet og rejste over Atlanterhavet til Amerika. I skal hjemme læse en 7 små afsnit: Kapitel 5: Europæernes drøm – de danske udvandrere | Den amerikanske drø
SOP og historie (1).pptx
Begrebsliste - Danmark i lange linjer.docx
Sørg for at have lavet jeres kildeanalyse færdig af Niels Poulsen-kilden fra sidste gang. Vi bruger de første 30 minutter på at gennemgå kilden og bagefter afslutter vi forløbet med at se "Historien om Danmark"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Historieprojekt
Indhold
Kernestof:
Introduktion til Historieprojektet.
Projektopgave i historie 3g 3v (2).pptx
Synopsis - Historieprojekt - Eksempel.docx
Historiefaglig - Eksempel - Utøya.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb 6: Spaniens ekspansion i Sydamerika
Indhold
Kernestof:
1. Læs baggrundsviden omkring Spaniens ekspansion af Sydamerika: Historie på tværs. Europa og de andre.pdf , Europa opdager verden | Verden før 1914 - i dansk perspektiv og Opdagelsen af Amerika | Verden før 1914 - i dansk perspektiv (8,4 sider)
Til modulet skal I læse/høre: Den tidlige kolonisering af Caribien | Verden efter de store opdagelser 1500-1750 og Koloniseringen af fastlandet - Mexico | Verden efter de store opdagelser 1500-1750. I starten af modulet skal vi kigge på jeres svar ti
Kilder: Kilde 1, Kilde 2 og Kilde 3 til brug i undervisningen.
Modulet skal bruges på at øve hvordan vi går til kilderne, samt hvordan vi benytter os af det funktionelle kildebegreb. I har ingen lektier for til dette modul, husk vi har et modul mere denne dag.
Til dette modul skal I læse/høre Inkariget omkring 1500, og kilden: Spaniernes vej til inkaerne, og svare på spørgsmålene nederst på siden. I modulet skal vi læse kilden Inkaen Atahualpa tages til fange | Verdenshistorie til hhx.
I skal hjemme læse kilden Spanierne indtager Cuba | Verdenshistorie til hhx og svare på spørgsmålene nederst på siden, i modulet skal I læse MENNESKERETTIGHEDER? RETSSAGEN I VALLADOLID 1550-51 | En europæisk verdenshistorie. Vi skal arbejde med kilde
Kilde 5: En spansk soldats erindringer (1570) | OPDAGET?, Kilde 10: Et aztekisk digt om erobringen (1528) | OPDAGET? Kilde 18: Hvad indianerne skal – og hvad de forbydes at gøre (1552) | OPDAGET?- Eksamenssæt til undervisningen.
Vi kører eksamenstræningsmodul igen med det funktionelle kildebegreb og forståelse af tekster. Ingen lektier, da vi læser kilderne sammen i klassen.
Vi skal samle op på nogle af de løse ender: MENNESKERETTIGHEDER? RETSSAGEN I VALLADOLID 1550-51 | En europæisk verdenshistorie, Skrevet ud af historien? | OPDAGET? og kilden Kilde 20: Breve fra mayaledere påYucatan (1567) | OPDAGET?.
Spaniards in the New World • FamilySearch
tu.jpg
De amerikanske folkemord.docx
Vi skal afslutte vores Spaniens forløb for dernæst at kaste os over en mulig eksamen i historie, hvilket betyder forberedelse. I modulet skal vi arbejde med teksten "De amerikanske folkedrab" og se på hvordan vi kan koble den op med tidligere forløb,
Kildeskabelon.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224811598", "T": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224811598", "H": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224811598" }