Holdet 2024 3idrC124v id - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Y - Køge Handelsskole
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Lukas Kjelgaard Christensen
Hold 2024 3idrC124v id (3idrC124v idr id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Volleyball
Titel 2 Les Lancier
Titel 3 Træning og Fitness
Titel 4 Håndbold
Titel 5 New Style Hustle og improvisation
Titel 6 Badminton

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Volleyball

1. Kompetencemål
Forløbet sigter mod at styrke følgende kompetencer i overensstemmelse med læreplanen for Idræt C:

Udvikling af tekniske og taktiske færdigheder i volleyball

Evne til at analysere og reflektere over spil og bevægelsesformer

Forståelse af idræt som kulturelt og socialt fænomen

2. Faglige mål (jf. læreplanen)
Eleven skal kunne:

Udvise færdigheder i udvalgte boldspil, herunder tekniske og taktiske aspekter

Deltage aktivt og samarbejde i spil og øvelser

Anvende og reflektere over grundlæggende begreber og bevægelsesanalyse

Demonstrere viden om idrættens betydning i historisk og kulturelt perspektiv

3. Kernestof
Boldspil: Volleyball med fokus på spillets teknik, regler og taktik

Bevægelsesanalyse og teknikforståelse

Spillets organisering og udvikling

4. Indhold i forløbet
Tekniske færdigheder:

Baggerslag og fingerslag

Serv (stående og evt. springserv)

Drive (placeringsslag)

Introduktion til smash og smashtilløb

Taktiske elementer:

Placering og bevægelse på banen

Kommunikation og samarbejde

Positionering i forhold til bold og modspillere

Enkel zone- og rotationsforståelse

Spiløvelser og kamptræning:

Småspil (2v2, 3v3) og fuldt spil (6v6)

Fokus på taktisk forståelse og anvendelse af teknik i spilsituationer

Teoretiske elementer:

Kort introduktion til spillets regler, dommerroller og fairplay

Refleksion over spillets dynamik og samarbejdets betydning



5. Arbejdsformer
Praktisk træning (færdigheds- og spilsituationer)

Gruppearbejde og parøvelser

Peer-feedback og lærerfeedback undervejs


6. Evaluering
Løbende formativ evaluering via observation og feedback



7. Materialer
Volleyballbaner og bolde

Evt. videoklip som støtte til teknikforståelse

Regelmateriale fra Dansk Volleyball Forbund

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Les Lancier

Læringsmål
Eleverne skal:
• Opnå forståelse for og færdigheder i traditionel pardans gennem Les Lanciers.
• Øve og anvende samarbejde, rytmeforståelse og kropsbevidsthed.
• Træne og udføre de fem klassiske ture i Les Lanciers med stigende kompleksitet.
• Reflektere over betydningen af kropsudtryk, kommunikation og nonverbal interaktion i dans.
________________________________________
Indhold og faglige begreber
Forløbet har taget udgangspunkt i de fem klassiske ture i Les Lanciers:
1. La Dorset
2. La Victoria
3. Les Moulinets
4. Les Visites
5. Les Lanciers
Der arbejdes med følgende danseteknikker og begreber:
• Courtesy Turn (CT): Parret drejer samlet – se engelsk beskrivelse nedenfor.
• Chassé (Et chassé-Gå-Stå / Et chassé-Kryds-over): Grundtrin i bevægelse.
• Halvkæde: Skift af partner med HH og VH, to chassétrin mellem.
• Balancé: Kryds-over på stedet, med fokus på kontakt med partner.
• Lysestagen: Avanceret variant af CT, hvor armene holdes højt.
• Kompliment: Ceremoniel hilsen til partner, ”corner” og ”overfor”.
________________________________________


Modulindhold
Modul 1 – Tur 1: La Dorset
Fokus på introduktion og basisstruktur i Les Lanciers. Komplimenter, halvkæde, chassétrin, og CT indøves. Eleverne lærer placering og skift mellem par.
Modul 2 – Tur 2: La Victoria
Komplimenttur med gentagelser og udvidet brug af chassé-kryds-over. Introduktion til asynkrone bevægelser og timing i rækker. Fokus på præcision og gensidig opmærksomhed.
Modul 3 – Tur 3: Les Moulinets (Damemøllen)
Damerne danser i midtercirkel, hvor de modtages og sendes videre af herrerne. Fokus på samarbejde, koordinering og partnerkontakt. CT anvendes gennemgående.
Modul 4 – Tur 4: Les Visites
”Visit”-turen, hvor parrene besøger hinanden og skaber formationer via balancés og halvkæder. Der arbejdes med kropskontrol og formationstænkning.
Modul 5 – Tur 5: Les Lanciers (Herremøllen)
Slutturen, hvor alle elementer samles. Fokus på lysestagen, herremøllen og afslutningsformationer. Inkluderer 16-takters klap og præcis placering.
________________________________________
Læringsaktiviteter
• Eleverne ser instruktionsvideoer som forberedelse til hvert modul.
• Der danses firparskonstellationer.
• Øvelserne veksler mellem fælles instruktion, parvis øvelse og fuld dans.
• Der arbejdes med rytme, kropsholdning, retning og fælles bevægelse.
________________________________________
Faglige mål og vurdering
Eleverne vurderes ud fra deres:
• Engagement og samarbejdsevne i pardansen.
• Evne til at følge rytme og instruktioner.
• Kommunikation med partner og øvrige par.
• Udvikling i bevægelseskvalitet og kropsudtryk.
________________________________________
Ekstra fagligt fokus
• Eleverne opfordres til at bruge øjenkontakt og nonverbal kommunikation.
• Vægt på at formidle energi og glæde gennem bevægelse – "Se ud som om I danser, ikke som om I handler i Netto."
• Ingen bevægelser er forkerte – selvtillid og tilstedeværelse er vigtigere end perfektion.
________________________________________
Engelsk begreb: Courtesy Turn
Courtesy Turn is a way for a couple to turn around. It is most commonly done by a "normal" couple, with the boy on the left and the girl on the right. They turn as a unit, to their left... [indsæt resten af beskrivelsen efter behov eller som bilag]
________________________________________
Afslutning
Hver tur afsluttes med et antal klap, der fungerer som markering af turens slutning og indgang til næste:
• Tur 1: Ét klap
• Tur 2: To klap
• Tur 3: Tre klap
• Tur 4: Fire klap
• Tur 5: Fem klap
________________________________________
Evaluering
Forløbet afsluttes med en fælles dans, hvor alle fem ture udføres. Der lægges vægt på rytme, struktur, og glæden ved at danse sammen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Træning og Fitness

Indhold og forløb
Forløbet har haft fokus på Crossfit og funktionel træning som træningsform med vægt på kroppens naturlige bevægelser og alsidighed. Eleverne har arbejdet med øvelser som squats, burpees, hop, kravlebevægelser, løb og sprint. Derudover har vi inddraget både styrketræning, konditionstræning og mobilitet.
Eleverne har selv udarbejdet, gennemført og evalueret egne træningsprogrammer med inddragelse af opvarmning, hoveddel og nedvarmning. Forløbet har haft fokus på at koble praksis med relevant fysiologisk teori, herunder kredsløb, energisystemer, muskelarbejde og bevægelsesanalyse.

Mål
Eleverne har i dette forløb arbejdet med følgende faglige mål:

Demonstrere viden og kundskaber i relation til idrætsfagets identitet og metoder.

Udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer.

Redegøre for relevant fysiologisk teori i relation til praktisk træning.

Forstå og anvende funktionel træning som en metode til at udvikle både styrke, kondition, koordination og mobilitet.

Metoder
Undervisningen har vekslet mellem praktiske øvelser og kortere teoretiske oplæg. Eleverne har arbejdet både individuelt og i grupper med planlægning og afvikling af træningsprogrammer. I forbindelse med evalueringen af forløbet har eleverne arbejdet refleksivt med egne træningsforløb og fået feedback fra lærer og medelever.

Teoretisk indhold
Funktionel træning og Crossfit som træningsform

Bevægelsesanalyse: flerledsøvelser og naturlige bevægelsesmønstre

Muskelarbejde og muskeltyper

Energisystemer og kredsløb

Træningsprincipper og progression

Opvarmningens funktion og betydning

Elevens udbytte
Eleverne har gennem forløbet opnået erfaring med at planlægge og strukturere funktionel træning med fokus på variation og progression. De har arbejdet med at koble teori og praksis og har tilegnet sig viden om, hvordan kroppen arbejder under forskellige belastninger. Eleverne har desuden trænet deres evne til at samarbejde, give og modtage feedback, samt evaluere egen og andres træningsindsats.

Evaluering
Elevernes læring er blevet vurderet formativt gennem observation i praksis, ved gruppearbejde og i forbindelse med evaluering af egne og andres programmer. I afslutningen af forløbet blev der afholdt en opsamling, hvor eleverne reflekterede over deres egen progression og udbytte – både fysisk og teoretisk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Håndbold

1. Formål og fokusområder
Forløbet har til formål at udvikle elevernes håndboldfærdigheder gennem teknisk træning og taktisk forståelse, samt styrke samarbejde og kommunikation på banen. Undervisningen har haft som fokus at opbygge fundamentale teknikker, som afleveringer, driblinger, afslutninger, og forsvar, samt at forstå og anvende grundlæggende taktiske elementer i spillet.

2. Indhold
Aflevering og modtagelse: Eleverne skal lære at aflevere og gribe bolden med korrekt teknik og præcision, både stående og i fart. Der vil være fokus på aflevering i bevægelse og modtagelse under pres.

Dribling: Dribling med den dominante hånd i både stående position og i fart, herunder teknikker til retnings- og temposkift for at skabe angrebsfordele.

Afslutninger: Øvelse af afslutningsteknikker, både stående og hopskud, med korrekt teknik. Eleverne skal kunne afslutte fra forskellige positioner på banen under forskellige spillermæssige situationer.

Finter: Læring og anvendelse af 3-skridtsfinte og eventuelt yderligere finter, som skraldemand eller Radjenovic, for at overrumple modstanderen og skabe chancer i angrebet.

Forsvarsteknikker: Undervisning i grundlæggende forsvarsbevægelser, herunder trekantsbevægelser, parader og tacklinger. Eleverne lærer at placere sig korrekt i forsvar og at bruge individuelle aktioner effektivt.

Angrebstaktik: Træning i basale angrebsåbninger som krydsspil og overgange, for at kunne udnytte modstanderens svagheder og skabe offensive muligheder.

Forsvarsformationer: Gennemgang af og forståelse for de basale forsvarsformationer som 6-0, 5-1 og 3-2-1. Eleverne lærer, hvordan man arbejder sammen i forsvar for at stoppe modstanderens angreb.

Spilforståelse og positionering: Fokus på, hvordan man placerer sig strategisk på banen for at udnytte både angreb og forsvar. Eleverne skal forstå, hvordan deres positioner i spillet påvirker både deres egne og holdets muligheder.

Holdspil og kommunikation: Undervisning i at være en god holdspiller, herunder hvordan man kommunikerer konstruktivt både verbalt og non-verbalt. Eleverne skal lære at udfylde en specifik rolle i samspil med andre på banen.

3. Læringsmål
Eleverne skal efter forløbet kunne:

Aflevere og gribe bolden præcist under forskellige spilleforhold, herunder i fart.

Anvende korrekt driblingsteknik, herunder retnings- og temposkift.

Udføre afslutninger med korrekt teknik, både stående og hopskud, og kunne afslutte fra forskellige positioner.

Udføre og forstå brugen af finter i angrebet, herunder 3-skridtsfinte og evt. skraldemand eller Radjenovic.

Anvende korrekte individuelle forsvarsbevægelser, herunder trekantsbevægelser og tacklinger.

Spille i forskellige forsvarsformationer (6-0, 5-1, 3-2-1) og forstå deres taktiske anvendelse.

Placerer sig fornuftigt i både angreb og forsvar for at maksimere holdets præstationer.

Teoretisk case:
Som en del af forløbet arbejdede eleverne med en case, hvor de skulle analysere en håndboldklub i økonomiske vanskeligheder. Casen inddrog elementer fra idrætshistorie og idrætsorganisationsteori, og eleverne anvendte fag fra deres respektive studieretninger – fx virksomhedsøkonomi, afsætning, innovation eller International økonomi– til at identificere og analysere mulige løsningsforslag. Eleverne undersøgte blandt andet, hvordan klubben kunne tiltrække nye medlemmer, styrke sponsorarbejde, forbedre ledelsesstrukturer og anvende fysisk aktivitet og fællesskab som strategiske værktøjer. Casen gav mulighed for at koble idræt med samfundsforståelse, ledelse og erhvervsliv, og understøttede elevernes evne til at anvende faglig viden i praksisnære og tværfaglige problemstillinger.



4. Arbejdsformer
Træningssessioner: Praktiske øvelser og teknisk træning, herunder stationstræning, småspil og situationstræning.

Taktiske analyser: Gennemgang af spilsekvenser, hvor eleverne analyserer og diskuterer de taktiske elementer i angreb og forsvar.

Kombinerede spiløvelser: Spil med fokus på både individuelle færdigheder og samarbejde i holdet.


5. Evaluering
Evalueringen vil ske løbende gennem observation af elevernes deltagelse og præstation i praktiske øvelser og spil. Der vil også være mulighed for skriftlige refleksioner omkring udviklingen af tekniske og taktiske færdigheder, samt feedback på elevernes evne til at kommunikere og samarbejde som en del af et hold.

6. Materiale
Håndbolde og mål.
Træningsveste og kegler til markering af spilleområder.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 New Style Hustle og improvisation

Læringsmål
Efter endt forløb skal eleverne kunne:
• Udføre grundlæggende teknikker inden for New Style Hustle.
• Anvende improvisation som en integreret del af dansen og udvikle et personligt bevægelsessprog.
• Eksperimentere med dynamik, tempo og energi i både solo- og partnerarbejde.
• Udvikle øget kropsbevidsthed gennem bevægelse, improvisation og refleksion.
• Skabe korte koreografier, hvor struktur og spontanitet indgår i samspil.
• Reflektere over egen kreative proces og træffe bevidste bevægelsesvalg.
• Forstå og kunne forklare Trisha Browns tilgang til struktur og frihed i dans, og genkende hendes metoder i deres eget arbejde.
________________________________________
Indhold og modulopbygning
Modul 1: Improvisation og bevægelsesnærvær
• Introduktion til improvisatorisk arbejde uden faste rammer.
• Øvelser med fokus på nærvær, reaktion på musik og intuitiv bevægelse.
Modul 2: Tempo, variation og bevægelseskvalitet
• Improvisationsøvelser med fokus på kontraster i tempo, tyngde og energi.
• Arbejde med at observere og justere kroppen i bevægelse.
• Guidede sekvenser med fri fortolkning for at støtte udvikling af personligt udtryk.
Modul 3: Grundlæggende New Style Hustle-teknik
• Gennemgang af centrale elementer i New Style Hustle (solobevægelser og partnerskab).
• Samspil mellem fastlagte trin og åben improvisation.
• Fokus på rytmisk præcision og bevægelsesflow – både individuelt og i par.
Modul 4: Integration af improvisation i Hustle
• Øvelser hvor improvisation integreres i tekniske Hustle-bevægelser.
• Eleverne arbejder med at skabe variationer ud fra faste sekvenser.
Modul 5: Koreografisk skabelse og personlig stil
• Eleverne arbejder i grupper eller individuelt med at skabe korte koreografier.
• Vægten ligger på personlig stil, kropsbevidsthed og kreativ udfoldelse.
• Koreografierne skal kombinere faste elementer og improvisation.
Modul 6: Fremvisning og bevægelsesrefleksion
• Eleverne fremviser deres koreografiske arbejde.
• Fokus på udtryk, dynamik og kropslig tilstedeværelse.
• Fælles feedbackrunde med refleksion over bevægelsesvalg og skabende proces.
Modul 7: Teoretisk introduktion til Trisha Brown
• Introduktion til Trisha Browns filosofi og historiske betydning.
• Diskussion
• Sammenkobling af teori og praksis: Eleverne identificerer Trisha Browns principper i deres eget arbejde med improvisation, struktur og frihed.
________________________________________
Evaluering
Løbende evaluering:
• Eleven vurderes kontinuerligt på deltagelse, bevægelsesmæssig udvikling og evnen til at forholde sig refleksivt til eget arbejde.
• Fokus på udvikling af kropsbevidsthed, kreativitet og teknisk forståelse.
Afsluttende evaluering:
• Elevernes koreografiske fremvisning vurderes ud fra evnen til at kombinere tekniske elementer og improvisation i en personlig og meningsfuld form.
• Evnen til at udtrykke og begrunde bevægelsesvalg er central.
Refleksion:
• Eleverne reflekterer over, hvordan de har arbejdet med improvisation og struktur, samt hvordan Trisha Browns metoder har været relevante for deres proces.
• Fokus på personlig udvikling, kropsbevidsthed og samspillet mellem teori og praksis.
________________________________________
Materialer
• Musik: funk, hiphop, elektronisk
• Åbent gulv med god plads til bevægelse

Afslutning og refleksion
Ved forløbets afslutning har eleverne opnået teknisk forståelse for New Style Hustle, styrket deres evne til at improvisere, og arbejdet bevidst med deres egen kropslige udtryksform. Gennem hele forløbet har Trisha Browns principper været en underliggende inspirationskilde, som i sidste modul bliver gjort eksplicit. Eleverne afslutter med en øget forståelse for samspillet mellem krop, kreativitet og koreografisk struktur.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Badminton

1. Læringsmål
Formålet med undervisningen er at udvikle elevernes færdigheder inden for badminton, herunder teknik, benarbejde og spilforståelse. Eleverne skal opnå færdigheder i at mestre grundlæggende og avancerede slag, som,  forhånd, baghånd, lob, drop og netdrop. Desuden skal de forbedre deres evne til at anvende korrekt benarbejde i forhold til forskellige situationer på banen og forstå vigtigheden af at sammensætte teknik og benarbejde i spilsituationer. Undervisningen skal også bidrage til elevernes forståelse for, hvordan de gradvist lærer komplekse bevægelser og opnår færdigheder gennem sekvenstræning og spil.
Et vigtigt element i undervisningen er makkerfeedback, hvor eleverne aktivt hjælper hinanden med at identificere styrker og forbedringsområder i deres teknik gennem coaching. Dette fremmer et læringsfællesskab, hvor eleverne kan reflektere over deres egen udvikling og samtidig udvikle deres evne til at give konstruktiv feedback til en træningsmakker.
2. Indhold
I undervisningen arbejdes der med en række badmintonfærdigheder, som gennem systematiske øvelser og spiludfordringer udvikles over tid. Der fokuseres på:
• Grundlæggende teknikker som forhånd, baghånd, serv, clear og lob
• Benarbejde i både korte og lange hjørner på banen
• Sammenkobling af teknik og benarbejde i spil
• Forståelse af, hvordan man anvender de forskellige slag og teknikker i spilsituationer, herunder netdrop og drop fra baglinje
• Spiløvelser og små kampe, hvor eleverne får mulighed for at afprøve og integrere de færdigheder, de har arbejdet med
• Aktiv inddragelse af makkerfeedback, hvor eleverne lærer at give og modtage konstruktiv feedback, som understøtter deres individuelle udvikling
3. Arbejdsformer
Undervisningen er opbygget omkring en række praktiske øvelser, der giver eleverne mulighed for at arbejde både individuelt, i par og i små grupper. Øvelserne vil variere fra tekniktræning, der fokuserer på specifikke slag, til spiløvelser, der simulerer kampsituationer. Derudover inddrages videoanalyse, hvor eleverne selv kan fejlrette deres teknik baseret på eksemplariske videoer.
Makkerfeedback vil blive integreret i flere øvelser, hvor eleverne skiftes til at give feedback på hinandens teknik og benarbejde. Dette vil hjælpe eleverne med at få øje på deres egne og deres makkers styrker og svagheder, hvilket understøtter en dybere forståelse af de teknikker, de arbejder med.
4. Evaluering og afprøvning
Eleverne vil blive evalueret på deres tekniske færdigheder, benarbejde og spilforståelse. Det vil ske både gennem observation under øvelserne. Forløbsprøven består af forskellige stationer og spiløvelser, der tester deres færdigheder i benarbejde, slag og sekvenstræning. Derudover vil en kongeturnering afslutte undervisningen, hvor eleverne får mulighed for at vise deres fremskridt i en spilrelateret kontekst.
5. Undervisningsmaterialer
• Badmintonketchere
• Badmintonbolde
6. Differentiering
Undervisningen er tilpasset elevernes individuelle niveau, så alle får mulighed for at udvikle sig. Øvelserne er justeret, så de udfordrer elever på forskellige niveauer, og der vil være ekstra støtte til de elever, der har brug for det, fx gennem individuelle vejledninger eller lettere øvelser.
7. Mål
Efter forløbet skal eleverne kunne:
• Udføre forskellige badmintonsteknikker med korrekt form og timing
• Anvende benarbejde effektivt til at nå bolde i både korte og lange hjørner
• Sammenkoble teknik og benarbejde i spilsituationer
• Vise spilforståelse ved at vælge de rigtige slag og placeringer under spil
• Reflektere over deres egen læring og udvikling i badminton
• Give og modtage konstruktiv feedback fra en træningsmakker for at fremme deres egen og andres udvikling

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer