Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Y - Køge Handelsskole
|
Fag og niveau
|
International økonomi B
|
Lærer(e)
|
Lykke Rømer
|
Hold
|
2024 2l24 Iø (2l24 Iø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
IØB Tema 01: Verden hænger sammen
Tema 1 – Verden hænger sammen
Kernestof: Kureer IØ B, kapitel 1 og 2 og 17
Antal moduler
Kompetencer:
Eleven skal gennem temaet opnå indsigt og forstå konsekvenser af forskellige økonomiske kriser, og hvorledes disse opstod samt de samfundsøkonomiske konsekvenser heraf. Eleven skal have indsigt i hvorledes den globale økonomi svinger og have forståelse for de forskellige konjunkturers indflydelse på fx Arbejdsløshed og importen i et land. Eleven skal kunne forstå de samfundsøkonomiske mål og vide i den forbindelse, hvad der menes med målkonflikt i disse. Eleven skal have en forståelse for Danmarks økonomi i en kort historisk kontekst og kende konsekvenserne af forskellige kriser på Verdensøkonomien og Dansk økonomi.
Eleven er stillet følgende mål:
• Jeg kender de samfundsøkonomiske mål og kan forklare forskellen, og ved hvorfor der er målkonflikt.
• Jeg kan forklare begrebet høj- og lavkonjunktur.
• Jeg ved hvorfor den globale økonomi svinger og kan forklare hvordan forskellige konjunkturer påvirker de samfundsøkonomiske mål.
• Jeg kan overordnet forklare de større kriser i Danmark og verden (Oliekriserne, IT-krisen, Finanskrisen, Eurokrisen, Coronakrisen)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
makroøkonomisk analyse opgave 1
|
02-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
IØB Tema 02: Grundlæggende økonomi
Kernestof: Kureer kapitel 3, 4 og 5
Eleverne skal kunne anvende viden om simple nationalregnskabsbegreber samt prisdannelsesmodeller med henblik på forståelse af de begreber og analysemodeller, der anvendes senere i faget.
Vi arbejder konkret med disse mål i en meget selvstændig form der kobles med feed back sessioner på den makroøkonomiske lande analyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Det danske arbejdsmarked under forandrin
Forløb 3 Arbejdsmarkedet under forandring
Dette forløb er bygget op omkring tre dele: arbejdsmarkedet, arbejdsmarkedspolitik og erhvervspolitik. Eleverne har her fået kendskab til det danske arbejdsmarked, herunder begreber som arbejdsstyrke og arbejdsløshed samt hvordan den danske arbejdsmarkedsmodel er skruet sammen. Eleverne har også arbejdet med de forskellige arbejdsmarkedspolitiske instrumenter og begrebet flexicurity.
Eleverne har i dette forløb arbejdet casebaseret med et miniprojekt om hvilke udfordringer det danske arbejdsmarked står overfor i fremtiden og hvordan det danske ar bejdsmarked indgår i den globale internationale arbejdsdeling- herunder betydningen af bestemte sektorers udflytning (off shoring) af produktionen
Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer
Kernestof:
(31,3) Kapitel 6 Arbejdsmarkedet, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
(33,7) Kapitel 15 Arbejdsmarkedspolitik, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
(15,2) Kapitel 16 Erhvervspolitik, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
Supplerende stof:
Ukendt
8 moduler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: velfærd til alle? konkret finanspolitik
Forløb 4 : Velfærdsstaten under pres.
Dette forløb er bygget op omkring 2 dele: den offentlige sektors opgaver, indtægter samt finanspolitik.
I dette forløb arbejder I med hvordan den danske offentlige sektor er skruet sammen, herunder hvad angår indtægter og udgifter. Eleverne har også arbejdet med finanspolitikken og hvordan denne kan bruges til at regulere efterspørgslen i samfundet, herunder ekspansiv og kontraktiv finanspolitik. Eleverne har i dette forløb udarbejdet forslagtil finanspolitiske indsatser (herunder også multiplikatorer) overfor en dansk økonomi i krise og undersøgt hvilke udfordringer det danske velfærdsssystem står overfor. Vi har sammenlignet med andre europæiske økonomier- dog på et mere overordnet plan.
Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer
Kernestof:
(32,9) Kapitel 7 Den offentlige sektor, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
(37,7) Kapitel 9 Finanspolitik, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
Supplerende stof:
8 moduler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
forløb 6: Hvad gør vi nu – lille du? Dansk handels
2024/25: 2l24 Iø
Periode: 01-01-2025 — 14-02-2025
Fag: International økonomi
Lærer: Lykke Rømer
Estimat: 8,00 moduler
Forløbsbeskrivelse: Kernestof: Kureer kapitel 9, 10, 13, 18 og 19
I dette forløb arbejder vi med dansk konkurrenceevne i en globaliseret verdenshandel. For at opnå en forståelse heraf starer vi med at afdække verdenshandlens mønstre og globale strømninger. Således undersøger vi først hvilke faktorer, der har betydning for et lands konkurrenceevne. I sammenhæng med det afsøger vi konkret dansk udenrigshandel, samarbejdspartnere og den globale økonomis påvirkning på dansk økonomi. Vi har særligt fokus på EU, Kina og USA i denne sammenhæng.
Fokuspunkter:
At beskrive valutaens historiske betydning for handel og kunne analysere de forskellige valutakursers betydning samt vurdere hvad der sker når valutakurserne påvirkes.
Eleverne skal kunne redegøre for betalingsbalancens løbende poster
Eleverne skal eleverne kunne beskrive vigtige begreber omhandlende inflation og analysere samt vurdere hvordan inflationen bekæmpes.
Eleverne skal kunne analysere Danmarks konkurrenceevne samt vurdere konsekvenserne af konkurrenceevneforbedrende politikker.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
forløb 7:Frihandel og globalise
Kernestof: Kureer kapitel 20, 21, 22 og 23
Fokuspunkter: At anvende viden om handelsteorier til at analysere og vurdere udviklingen i den globale handel og den internationale arbejdsdeling. At analysere, perspektivere og vurdere globale samfundsøkonomiske problemstillinger. At kunne opsøge aktuelle data for den globale handel på internettet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Konkurrenceevne opgave
|
09-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224812396",
"T": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224812396",
"H": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224812396"
}