Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Y - Køge Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Erhvervsjura C
|
Lærer(e)
|
Julie Voxen, Mona Heide Petersen
|
Hold
|
2024 2j24 ej (2j24 ej)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Erhvervsjuridisk fundament
Læst kernestof:
Kap. 2 - Digital dannelse (Systime ibog: "Erhvervsjura C & B - juraens grundregler")
Kap. 3 - Retskilder (Systime ibog: "Erhvervsjura C & B - juraens grundregler")
Kap. 4 - Juridisk metode (Systime ibog: "Erhvervsjura C&B - juraens grundregler")
Supplerende stof:
Retsinformation.dk
Virkelighedsnære caseopgaver (caseopgave 2A og 3A) samt relaterbare mini-cases
Lærerudarbejdet arbejdsspørgsmål
Kernestoffet er:
̶ demokratisk forståelse med fokus på sammenhængen mellem jura, moral og etik samt digital dannelse.
̶ retskilder og det danske retssystem
̶ juridisk metode
Faglige mål:
- Forstå det demokratiske medborgerskab
- (Introduktion til) Forstå juridiske grundprincipper og terminologi
- (Introduktion til) Anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger
- (Introduktion til) Udtrykke sig hensigtsmæssigt
- Foretage juridisk informationssøgning
- (Introduktion til) Anvende retskilder
Fagligt fokus for modulerne: demokratisk medborgerskab, digital dannelse, retskildehierarkiet - herunder begreberne deklaratorisk, præceptiv og beskyttelsespræceptiv, juridisk metode og dennes anvendelse ifm. juridisk problemstillinger, overordnet om GDPR og databeskyttelse i henhold til inddeling af oplysninger i almindelige og følsommer personoplysninger, - samt kort introduktion til demokrati og ytringsfrihed, etik og moral.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Besvare arbejdsspørgsmål til kap. 3 i grupper.
Fælles gennemgang af caseopgave med fokus på retshierarkiet.
Gruppearbejde med caseopgave med fokus på anvendelse af juridisk metode.
- Søge information - På retsinformation
- Diskutere - Diskutere digital dannelse ud fra relaterbare mini-cases og caseopgave
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere - Juridisk metode
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet - retsinformation.dk
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Forløb 2: Erstatning- og forsikringsret
Læst kernestof:
Kap. 6 - Introduktion til erstatning
Kap. 7 - Erstatning
Kap. 8 - Forsikring
Supplerende stof:
- Virkelighedsnære caseopgaver - herunder caseopgave 7A, 7B, 7C, 7E, 7F, 7G, 8A og 8C fra bogen
- Tjekspørgsmål til kap. 7 og 8
- UfR 2019.860 Ø (kort drøftet dommens udfald/resume)
Kernestof er:
- erstatning udenfor kontrakt, herunder generelle forsikringsretslige principper
Faglige mål:
- Forstå juridiske grundprincipper og terminologi
- Foretage juridisk ræsonnement
- Anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger
- Udtrykke sig hensigtsmæssigt
- Anvende retskilder
- Foretage juridisk informationssøgning
Fagligt fokus for modulerne: Erstatningsbetingelserne generelt - herunder særligt culpabegrebet (inkl. børns erstatningsansvar) og objektivt ansvar i form af arbejdsgiveransvar og produktansvar, bortfald og lempelsesreglerne generelt, samt forsikring generelt - herunder forsikringsformerne og dobbeltforsikring.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Gruppearbejde med caseopgaver med fokus på anvendelse af juridisk metode og opnåelse af faglig viden om sondringen i culpaansvar (simpel/grov), børns erstatningsansvar, arbejdsgiveransvar, produktansvar, økonomisk tab, kausalitet og adækvans. Samt lempelse/bortfald og tjekspørgsmål til erstatning og forsikring.
Fokus på sondringen mellem summa- og skadesforsikring, dobbeltforsikring og vindingsforbud.
- Lytte - Læreroplæg
- Skrive - Gruppearbejde: Skrive noter til børns erstatningsansvar
- Diskutere - Gruppediskussion af caseopgaver
- Formidling - Af kreative repetionsplancher
- Personlige
- Kreativitet - Lave repetitionsplancher i tilfældigt inddelte grupper. Fokus på kreativ formidling (gerne tegninger) af tildelte område.
- Sociale
- Samarbejdsevne - Tilfældige grupper i kreativt projekt i erstatning
- IT - Karnovgroup.dk og andre relevante hjemmesider
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Retskilder og juridisk metode og det danske retssy
Demokrati, etik, moral og jura - Kap. 1#
Retskilder, kap. 3#
Juridisk metode - Kap.4#
Det danske retssystem - kap. 5#
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Aftaleret fra begyndelsen
Aftaleret: Aftalers indgåelse + aftalemodellen, Fuldmagt, Fuldmagt og aftalers ugyldighed, Aftalers ugyldighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Intro + Forbrugeraftaler + Forbrugerkøb
Aftaleret fra begyndelsen: Aftalers indgåelse + aftalemodellen +
Fuldmagt, Fuldmagt og aftalers ugyldighed, Aftalers ugyldighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kreditaftaler, kredit m. ejendomsforbehold, pant i
Kreditaftaler
kredit m. ejendomsforbehold
Pant i forbrugerforhold
Tinglysning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Handelskøb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224812462",
"T": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224812462",
"H": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224812462"
}