Holdet 2024 1f24 if - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Y - Køge Handelsskole
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Maria Matilde Jespersen
Hold 2024 1f24 if (1f24 if)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AI and ethics
Titel 2 IT security
Titel 3 Programming
Titel 4 Grundforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AI and ethics

I forløbet har eleverne arbejdet med nytænkende teknologi og etik
Eleverne har forholdt sig til ny teknologi og etiske problemstillinger i forhold til denne.


Begreber:
Etik
Kunstig intelligens
Symbolsk og subsymbolsk AI

Materialer:
Supplerende artikler:
https://videnskab.dk/teknologi/hvad-er-kunstig-intelligens-ai-egentlig/
Udklip fra artikel omkring etik, fra etisk råds hjemmeside  
DR dokumentar: mennesket vs. AI






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 2 IT security

Eleverne har arbejdet med IT-sikkerhed. Særligt med fokus på elevens egen digitale sikkerhed.
Vi har beskæftiget os med nedenstående emner:

GDPR
Cookies
Adgangskontrol
Fortrolighed, integritet og tilgængelighed
Kryptering
Phishing scam
Virus
DNS
IP adresse
Internettet

Materiale:
Ibogen (informatik (2017)- systime)
https://informatik.systime.dk/?id=p528 (IT sikkerhed)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 Programming

Eleverne har arbejdet med forskellige begreber indenfor programmering, og på den baggrund udviklet et mindre reklamespil i Scratch.

Begreber:
Variable
Kontrolstrukturer:
Sekvens
Forgrening
Løkke

Materiale:
Ibogen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 4 Grundforløb

Grundforløbets periode er fra skolestart til og med uge 44.

Grundforløbet gav eleverne et indblik i informatikfagets projektorienteret opbygning.
Eleverne har arbejdet gennem de tre udviklingsfaser: planlægning, udarbejdelse og evaluering.
De har i grupper udarbejdet en prototype til en app. De har arbejdet med både low og high fidelity prototyper.

Begreber
Planlægningsfasen: brainstorm, kravspecifikation, målgruppe
Udarbejdelsesfasen: interaktionsdesign (skitse, diagrammer, prototype, brugervenlighed)
Evalueringsfasen: test
Kort intro til App lab

Materiale:
Ibogen på systime Informatik (2017)
Planlægning: https://informatik.systime.dk/?id=p1064
Udarbejdelse: https://informatik.systime.dk/?id=p1100
Evaluering: https://informatik.systime.dk/?id=p1049
Ca 10. ns
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde