Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Y - Køge Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Maria Matilde Jespersen
|
Hold
|
2024 1f24 if (1f24 if)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
AI and ethics
I forløbet har eleverne arbejdet med nytænkende teknologi og etik
Eleverne har forholdt sig til ny teknologi og etiske problemstillinger i forhold til denne.
Begreber:
Etik
Kunstig intelligens
Symbolsk og subsymbolsk AI
Materialer:
Supplerende artikler:
https://videnskab.dk/teknologi/hvad-er-kunstig-intelligens-ai-egentlig/
Udklip fra artikel omkring etik, fra etisk råds hjemmeside
DR dokumentar: mennesket vs. AI
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
IT security
Eleverne har arbejdet med IT-sikkerhed. Særligt med fokus på elevens egen digitale sikkerhed.
Vi har beskæftiget os med nedenstående emner:
GDPR
Cookies
Adgangskontrol
Fortrolighed, integritet og tilgængelighed
Kryptering
Phishing scam
Virus
DNS
IP adresse
Internettet
Materiale:
Ibogen (informatik (2017)- systime)
https://informatik.systime.dk/?id=p528 (IT sikkerhed)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Programming
Eleverne har arbejdet med forskellige begreber indenfor programmering, og på den baggrund udviklet et mindre reklamespil i Scratch.
Begreber:
Variable
Kontrolstrukturer:
Sekvens
Forgrening
Løkke
Materiale:
Ibogen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Grundforløb
Grundforløbets periode er fra skolestart til og med uge 44.
Grundforløbet gav eleverne et indblik i informatikfagets projektorienteret opbygning.
Eleverne har arbejdet gennem de tre udviklingsfaser: planlægning, udarbejdelse og evaluering.
De har i grupper udarbejdet en prototype til en app. De har arbejdet med både low og high fidelity prototyper.
Begreber
Planlægningsfasen: brainstorm, kravspecifikation, målgruppe
Udarbejdelsesfasen: interaktionsdesign (skitse, diagrammer, prototype, brugervenlighed)
Evalueringsfasen: test
Kort intro til App lab
Materiale:
Ibogen på systime Informatik (2017)
Planlægning: https://informatik.systime.dk/?id=p1064
Udarbejdelse: https://informatik.systime.dk/?id=p1100
Evaluering: https://informatik.systime.dk/?id=p1049
Ca 10. ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224812516",
"T": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224812516",
"H": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224812516"
}