Holdet 2024 1t24 if - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Y - Køge Handelsskole
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Maria Matilde Jespersen
Hold 2024 1t24 if (1t24 if)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kunstig intelligens og etik
Titel 2 Spiludvikling
Titel 3 Innovation i IT
Titel 4 Databaser

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kunstig intelligens og etik

I forløbet har eleverne arbejdet med nytænkende teknologi og etik
Eleverne har forholdt sig til ny teknologi og etiske problemstillinger i forhold til denne.


Begreber:
Etik
Kunstig intelligens
Symbolsk og subsymbolsk AI

Materialer:
Supplerende artikler:
https://videnskab.dk/teknologi/hvad-er-kunstig-intelligens-ai-egentlig/
Udklip fra artikel omkring etik, fra etisk råds hjemmeside  
DR dokumentar: mennesket vs. AI






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 2 Spiludvikling

Eleverne har arbejdet med forskellige begreber indenfor programmering, og på den baggrund udviklet et mindre reklamespil i Scratch.

Begreber:
Variable
Kontrolstrukturer:
Sekvens
Forgrening
Løkke

Materiale:
Ibogen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 3 Innovation i IT

Eleverne har arbejdet med innovationsbegrebet i IT. Herunder vurderet om et IT-system eller IT-produkt er innovativt. Hvilken form for innovation ud fra 4p modellen og hvilken grad af innovation (radikal eller inkrementel)

Begreber:
Innovation
4p modellen
Radikal og inkrementel innovation

Materialer:
Ibogen (informatik (2017) - systime)
https://informatik.systime.dk/?id=p1020
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 4 Databaser

Der er blevet arbejdet med begrebet data og 4 forskellige datatyper: heltal, decimaltal, tegn og tekst, boolske værdier.
En grundlæggende forståelse af hvad en databaser er og kan bruges til.
Eleverne har arbejdet med struktureringen af data i et E/R diagram herunder begreberne:
E/R diagram
Entitet, relation, attribut
Nøgle attribut
Relationsgrad

Materiale:
Ibogen (informatik (2017) - systime)
Databser: https://informatik.systime.dk/?id=p1134
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning