ADVARSEL!!
Lectio kræver JavaScript.
Klik HER
UNORD Hillerød Tekniske Erhvervsuddannelser
2019/20
Hovedmenu
Log ind
Kontakt
Hjælp
Holdet 241119fbg11u-Dansk EUX (2019/20) - Undervisningsbeskrivelse
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
Print med tilpasset bredde til A4
Print med tilpasset bredde til A3
Vis udskriftsvenlig udgave
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2019/20
Institution
UNORD
Fag og niveau
Dansk C
Lærer(e)
Hold
241119fbg11u-Dansk EUX (
2411fbg11u-Dansk EUX
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Kommunikation, argumentation og ansøgning
Titel 2
Introduktion til tekstanalyse og eventyr
Titel 3
Provins til by
Titel 4
Forløb#4
Titel 5
Opsummering
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Kommunikation, argumentation og ansøgning
Forløbet har fokus på kommunikation, appelformer og argumentation.
Der vil blive arbejdet med reklamer og analyse af taler.
I dette forløb arbejder der med ansøgninger og indstillinger. Der vil være fokus på formidling,
strukturering og skriveøvelser. Derudover vil der blive gjort brug af værktøjer fra
kommunikationsforløbet.
Forløbet afsluttes med en skriftlig aflevering hvor eleverne skriver en ansøgning til et udleveret jobopslag.
Tekster:
Erik Scavenius' tiltrædelsestale som statsminister 11. november 1942
Stauning giver Rigsdagen meddelelse om den tyske hærs indmarch i Danmark 4. april 1940
Johanne Schmidt-Nielsens 1.maj-tale afholdt i Fælledparken.
Statsminister Lars Løkke Rasmussens nytårstale den 1. januar 2017
Kager er mit liv.
Discolavn på nørrebro - videoklip
Min baggård er bare et hit.
Brug af dansk kapitel 8. Kommunikation, retorisk pentagram, appelformer.
https://begrebdansk.systime.dk/index.php?id=136&L=0 Argumentationsteori. Påstand og belæg.
https://komimaalmedskrivningg.systime.dk/index.php?id=153 Ansøgning og indstilling.
Indhold
Kernestof:
Argumentation
Discolavn på Nørrebro.docx
Debatindlæg
Kager er mit liv
5. Ansøgning og indstilling
Min baggård er bare et hit
Jobopslag tømrer.docx
5.9 Skrivemodel til ansøgning og indstilling
5.8 Forarbejde til ansøgning og indstilling
Jeg er syg og derfor fraværende i dag. Jeg vedhæfter en afleveringsopgave, som i er velkommen til at begynde på.
Jeg er stadig syg.
Johanne Schmidt tale.docx
Stauning - tyskerne.docx
Fortæller og øvelser.pptx
Opgave til fortællemåder.docx
Opgave til fortællertyper.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Introduktion til tekstanalyse og eventyr
Der vil være fokus på fortæller, komposition, personkarakteristik samt fortolkning.
Tekstmaterialet vil være en kombination af genrene noveller og eventyr.
Tekster:
Appelsiner - Tove Ditlevsen
Prinsessen på Ærten - HCA
Den uartige dreng - HCA
Snehvide - Grimm
Den grimme ælling - HCA
Håndbog til dansk: Hvad handler tekster om? https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=149
Håndbog til dansk: Komposition https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=155
Blaksteen og Møller - Eventyr i dansk
Aktantmodellen - Textanalyse.pdf
Indhold
Kernestof:
Læs afsnittet. 3.1 Hvad handler teksten om?
Analysemodel til Appelsiner.docx
Appelsiner Tove Ditlevsen.pdf
Jeg er desværre syg. I får noget læsestof som skal være læst til i morgen.
Blaksteen og Møller - Eventyr i dansk Eventyrgenrens udvikling.pdf
Aktantmodellen_textanalyse.systime.dk.pdf
I skal læse Prinsessen på Ærten og Den uartige dreng. 4 eventyr.docx
Lav en oversigt over en eventyrkategoriBrug punkter og find evt. et rammende billede. Brug pptx el. lign.Husk at komme ind på bonuspørgsmålet.
I skal læse Prinsessen på ærten og Den uartige dreng. 4 eventyr.docx
Eventyranalysemodel.docx
I skal lave analysen af Den uartige dreng/Prinsessen på ærten. Vi gennemgår det i timen. Husk at lave aktantmodellen.
Den grimme ælling.pdf
Lav analyse af Den grimme ælling. Husk at gøre brug af viden om eventyr.
Snehvide.pdf
Snehvide øvelse.docx
Helle Helle Rødby.docx
Arbejdsspørgsmål til Helle Helles Rødby.docx
I skal læse Rødby-Puttgarden færdig og besvare spørgsmålene som lektie. Tekst og spørgsmål findes under lektionerne mandag.
Bent Vinn Nielsen Rejsens Mål.docx. I skal ikke besvare spørgsmålene - blot læse teksten.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Provins til by
I dette forløb arbejdes der med litteraturen i byen, provinsen og på landet, og hvordan disse adskiller sig.
Forløbet indeholder tekstanalyse samt billedanalyse. Der diskuteret ligeledes om fordomme og jantelov.
Tekster:
Rejsens mål - Bent Vinn Nielsen
Rødby - Helle Helle
Pelle Erobreren - Den store kamp - Martin Andersen Nexø
Uro i forstæderne - Leif Panduro
Indhold
Kernestof:
Charlotte Weitze: "Det hvide kvarter", "Lupus" (2011)
Bent Vinn Nielsen Rejsens Mål.docx. Læs teksten og besvar spørgsmål.
Charlotte Weitze: "Det hvide kvarter", "Lupus" (2011). Læs teksten og lav opgaverne.
Lav en personkarakteristik.
Overvej og diskutér følgende: Hvilken sammenhæng er der mellem tekstens omkvædets glade budskab og musikvideoens billedside? Hvilken rolle spiller ironi her? Hvilket slags sted er billedsiden mon optaget? Hvilket politisk budskab kan der være i sange
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Opsummering
Afslutningsvis vil klassen gennemgå hvad vi har lært i skoleåret og arbejde med de steder hvor der er behov for det.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer