Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2019/20
Institution UNORD
Fag og niveau Dansk C
Lærer(e)
Hold 241119fbg11u-Dansk EUX (2411fbg11u-Dansk EUX)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kommunikation, argumentation og ansøgning
Titel 2 Introduktion til tekstanalyse og eventyr
Titel 3 Provins til by
Titel 4 Forløb#4
Titel 5 Opsummering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kommunikation, argumentation og ansøgning

Forløbet har fokus på kommunikation, appelformer og argumentation.
Der vil blive arbejdet med reklamer og analyse af taler.

I dette forløb arbejder der med ansøgninger og indstillinger. Der vil være fokus på formidling,
strukturering og skriveøvelser. Derudover vil der blive gjort brug af værktøjer fra
kommunikationsforløbet.

Forløbet afsluttes med en skriftlig aflevering hvor eleverne skriver en ansøgning til et udleveret jobopslag.

Tekster:
Erik Scavenius' tiltrædelsestale som statsminister 11. november 1942
Stauning giver Rigsdagen meddelelse om den tyske hærs indmarch i Danmark 4. april 1940
Johanne Schmidt-Nielsens 1.maj-tale afholdt i Fælledparken.
Statsminister Lars Løkke Rasmussens nytårstale den 1. januar 2017
Kager er mit liv.
Discolavn på nørrebro - videoklip
Min baggård er bare et hit.
Brug af dansk kapitel 8. Kommunikation, retorisk pentagram, appelformer.
https://begrebdansk.systime.dk/index.php?id=136&L=0 Argumentationsteori. Påstand og belæg.
https://komimaalmedskrivningg.systime.dk/index.php?id=153 Ansøgning og indstilling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Introduktion til tekstanalyse og eventyr

Der vil være fokus på fortæller, komposition, personkarakteristik samt fortolkning.
Tekstmaterialet vil være en kombination af genrene noveller og eventyr.


Tekster:
Appelsiner - Tove Ditlevsen
Prinsessen på Ærten - HCA
Den uartige dreng - HCA
Snehvide - Grimm
Den grimme ælling - HCA
Håndbog til dansk: Hvad handler tekster om? https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=149
Håndbog til dansk: Komposition https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=155
Blaksteen og Møller - Eventyr i dansk
Aktantmodellen - Textanalyse.pdf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Provins til by

I dette forløb arbejdes der med litteraturen i byen, provinsen og på landet, og hvordan disse adskiller sig.

Forløbet indeholder tekstanalyse samt billedanalyse. Der diskuteret ligeledes om fordomme og jantelov.


Tekster:
Rejsens mål - Bent Vinn Nielsen
Rødby - Helle Helle
Pelle Erobreren - Den store kamp - Martin Andersen Nexø
Uro i forstæderne - Leif Panduro
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Opsummering

Afslutningsvis vil klassen gennemgå hvad vi har lært i skoleåret og arbejde med de steder hvor der er behov for det.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer