Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
mi23hftøm-eux11 dansk A (mi23hftøm-eux11 dansk A)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Løgnere
Forløb om "løgneren" som tema. Der tages udgangspunkt i den viden om fortællerrollen, som eleverne har fra grundforløbet i dansk. Der er fokus på hvordan de nykritiske aspekter ved tekstanalyse kan åbne teksten op for den utrænede elev. Der læses primært noveller. Der øves at læse "med blyant i hånden", dvs. eleverne skal træne deres evne til at finde spor i teksten, der peger på slutningen.
Der inddrages ikke-fiktive tekster i form af avisartikler, samt en dokumentarfilm, hvor der leges med forholdet mellem fiktion og virkelighed. Her er begreberne "absolut virkelighed og total iscenesættelse" anvendt, samt autenticitetsmarkører og fakta-fiktionskoder.
Centrale emneord er: Nykritisk metode, fortællerforhold med særligt fokus på den upålidelige fortæller (den potentielle løgner).
Centrale begreber:
- Fortællertyper
- Fortællemåder
- Person- og miljøkarakteristik
- Motiv og tema
- Konflikttyper
- Upålidelighedsmarkører (Greta Olson, 2003)
- Den humanistiske metode; den hermeneutiske spiral og tillidens og mistillidens hermeneutik
- Autenticitetsmarkører, fakta- og fiktionskoder (i forbindelse med analyse af dokumentarfilm)
Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
- analysere og fortolke fiktive tekster
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- Litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- Danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
- Kanonforfatter Klaus Rifbjerg
- Billeder, film og øvrige multimodale tekster
- Sagtekster
Primærtekster:
-Claus Beck-Nielsen: udvalgte avisartikler om Claus Beck-Nielsens svindelnummer, hvor han udgiver sig for at være den hjemløse Claus Nielsen, fx Ekstra Bladet: "Hvem er jeg" (5. februar 2001)
- Helle Helle: "Tirsdag nat" (2000)
- Jan Sonnergaard: "Sex" (1997)
- Katrine Marie Guldager: "Returbillet" (2009)
- Klaus Rifbjerg: "Badeanstalten" (1964)
- Laurits Munch-Petersen: "Skyggen af en helt" (2015) (dokumentarfilm)
- Mads Brenøe: "Det har ikke spor med sex at gøre (1997)
- Medina: "Kun for mig" (2009)
- Svend Åge Madsen: "Dommeren" (1965)
Sekundær litteratur:
- "Begreb om dansk"
- "Textanalyse"
- "Den iscenesatte virkelighed"
- "TV!TV!TV! - den iscenesatte tv-virkelighed", 2011, DR2
Skriftligt arbejde:
Analyse og fortolkning af novellen: "Det har ikke spor at med sex at gøre".
Der har været fokus på skriveprocessen, hvor eleverne har fået løbende mundtlig vejledning, samt genafleveret efter feedforward fra læreren.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse, fortolkning og perspektivering
|
09-03-2023
|
2. udkast analyse, fortolkning, perspektivering
|
17-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
43 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
EO H1 EUX: Det bæredygtige hus
EO-projekt på H1 EUX: Det bæredygtige hus
Fagene der indgår er Dansk A og tømrerfaget/elektrikerfaget.
Der er fokus på de lavere taksonomiske niveauer:
- Redegørelse
- Analyse (begyndende)
- Skriftlig fremstilling
- Opgaveplanlægning, struktur og arbejdsoverblik over et ”større” projekt
- Teoretisk overblik – fra det abstrakte teoretiske til det konkrete produkt
Formålet er, at eleverne skal:
- styrke deres erhvervsfaglige kompetence gennem arbejdet med virkelighedsnære problemstillinger ved at arbejde med virksomheders praktiske problemstillinger
- anvende deres viden om deres erhvervsuddannelse kombineret med den gymnasiale faglighed og pege på løsninger på problemstillingerne
- træne deres kritiske sans og evnen til at reflektere og ræsonnere (eleverne skal formulere søgende og kritiske spørgsmål til erhvervsfaglige problemstillinger)
- tilrettelægge og gennemføre problemorienterede projektprocesser ved at anvende faglige metoder og studiemetoder (anvende faglige metoder, modeller mv., fra skolefagene, bruge studiemetoder, der understøtter projektarbejdet).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
EO
|
31-03-2023
|
EO
|
31-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sprog og kommunikation
Forløb om samtale, sproglig opførsel, skriftlig og mundtlig kommunikation
Særligt fokus: Samtaleanalysen
- Kontekstens betydning for teksten/samtalen
- Sproghandlinger, direkte og indirekte sproghandlinger
- Samarbejde og høflighed
- Face og facework
- Forskellen på mundtligt og skriftligt sprog (talesprogsnormer og skriftsprogsnormer)
- Standardsprog og gruppesprog (dialekter, sociolekter, multietnolekt) og kodeskift
Der anvendes både fiktive og ikke-fiktive tekster i arbejdet med samtaleanalysen.
Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- analysere og fortolke fiktive tekster
- bevidsthed om hvordan og hvorfor talesprog er noget andet end skriftsprog
- kunne reflektere over forskellige sprogholdninger og deres funktion
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
Kernestof:
- dansk sprog, sproglig variation og faglige udtryksformer, herunder naturvidenskabeligt og teknologisk fagsprog
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
Materiale:
- Grundbogen Begreb om dansk kapitel 7: "Samtale og regler for sproglig opførsel".
- DRs programserie: "Kampen om sproget" (2011) (tilgængelig på CFU),
- Undervisningsmaterialet "SNAK - spillet om det danske sprog" (Sprogforandringscenteret ved Københavns Universitet)
- Sproget.dk.
Primærtekster til analyse:
- Diverse uddrag fra DRs satireprogram "Rytteriet".
- Elevernes egne messenger-samtaler/sms-samtaler
- Helle Helle: "Der er ikke flere sennepsmarker i Danmark" (2000) (novelle)
- Yahya Hassan: LANGDIGT (uddrag)
- Dronningens nytårstale 2022
Skriftligt arbejde:
Kronik: Det danske sprog anno 2019 - dansk i kontakt med andre
sprog – også i dag
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Det sproglige i dansk: Tekst og kontekst
-
Begreb om dansk: Kontekst
-
Begreb om dansk - kapitel 7. Samtale og regler for sproglig opførsel
-
Sprog i brug 2.3 Effektivt samarbejde
-
Begreb om dansk: kapitel 7. Samtale og regler for sproglig opførsel
-
Sprog og kommunikation - EUX.pptx
-
Analyse af samtale-tråd: Find en af jeres egne sms-tråde eller messenger-samtaler og brug teorien til at analysere sproghandlinger, samarbejde, høflighed, undertekst, facework.
-
Sproghandlingsanalyse.docx
-
Læs op på sproghandlingsteorien, hvis du har behov for det. Vi arbejder videre med det i dag: Begreb om dansk: Kapitel 7. Samtale og regler for sproglig opførsel
-
Afsnit
-
2.4 Høflighed og facework
-
2.3 Effektivt samarbejde
-
Begreb om dansk kapitel 7. Samtale og regler for sproglig opførsel
-
Helle Helle - opgave.docx
-
Helle Helle - Der er ikke flere sennepsmarker i Danmark.pdf
-
Gul sennep
-
Sprog i brug kapitel 4. Sprog og betydning - Domænesprog
-
Jeg er sprog: Sociolekt, etnolekt og kronolekt
-
Kampen om sproget - dagligdagens mange sprog.docx
-
Skema med begreber
-
Vi starter med at repetere lidt fra sidste gang om gruppesprog. Som lektie bedes I derfor læse:
-
Repetér også: Flere sprog i et: Multietnolekt
-
Læs desuden om høj og lav stil
-
Og om skriftsprog og talesprog
-
Læs: Begrebsboks: Syntaks – hypotakse og paratakse, forvægt og bagvægt
-
Himlen Over Os - Yahya Hassan
-
Denotation og konnotation - UDSKIFTNINGSPRØVEN.docx
-
Toulmins argumentmodel
-
Kronik og refleksionstekst
-
Truslen fra engelsk (DR).docx
-
Skriftlig opgave - kronik om det danske sprog.docx
-
Kronik: Frygt og forsigtighed fører til samfundets forfald
-
Kronik Linda.docx
-
Kronik elev til elev feedback.docx
-
Sprog og kommunikation - EUX.pdf
-
Kronik - opbygning og layout.pdf
-
Kronik: Opgavebesvarelsens opbygning
-
Det er vigtigt, at I har styr på jeres hovedpåstand og belæg til i dag. Sørg for at være kommet godt i gang med at skrive på jeres kronik.
-
Kronik - Lad os komme videre fra Sokrates.pdf
-
De sidste skal huske at få afleveret deres kronik og refleksionstekst, så vi kan hygge i dag!
-
Hvis nogen kan tage en fodbold, boldtræ og tennisbold med, så er der basis for lidt boldspil :-D
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sproghandlingsanalyse
|
09-05-2023
|
Kronik om det danske sprog
|
09-06-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/235/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51698694212",
"T": "/lectio/235/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51698694212",
"H": "/lectio/235/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51698694212"
}