Holdet mi25hftøm3x da A (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2025/26
Institution UNORD
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold mi23hftøm1x da A (mi23hftøm1x da A, mi24hftøm2x da A, mi25hftøm3x da A)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til skønlitteratur
Titel 2 Sprog
Titel 3 Den hellige natur
Titel 4 Eksistens og identitet
Titel 5 Studietur - Nice
Titel 6 Ulighed, fattigdom og klassesamfund
Titel 7 Teknologi og menneske
Titel 8 Skriftlighedsforløb II
Titel 9 Kærlighed og konflikt
Titel 10 Forløb#8

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til skønlitteratur

Områder fra lærerplanen, som har været i fokus:
- analysere og fortolke fiktive tekster
- navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt

Vi har i undervisningen haft specielt fokus på:
- Analysepunkter: personkarakteristik, tid og miljø, komposition, fortæller samt tema og perspektivering
- Hvad der kendetegner skønlitteratur og dennes indflydelse på individ og samfund
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Sprog

Områder fra lærerplanen, som har været i fokus:
- analysere og fortolke fiktive tekster
- navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt

Vi har i undervisningen haft specielt fokus på:
- Stilistik
- Faglig formidling
- Sociolekt
- Sproghandlinger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Den hellige natur

Områder fra lærerplanen, som har været i fokus:
- analysere og fortolke fiktive tekster
- navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt

Vi har i undervisningen haft specielt fokus på:
- Natursyn udtrykt i forskellige perioder og forskellige tekstgenrer
- Dystopi
- Tendenser i dag (tilbagevenden til naturen)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Eksistens og identitet

Dette forløb er det første eleverne møder på H2 i dansk A. Eleverne lærer om emnet eksistens og identitet gennem en række tekster. Teksterne dækker bredt med gamle og nye tekster, som alle omhandler emnet eksistens og identitet.


Kernestof:
- (Tekstuddrag) Thomas Blachman og Torben Steno: "Det kolossale menneske", s. 152-153, 2008
- (Sang) Kiosk: "Uro", fra albummet Tæt nok, 2021.
- (Kunstværk) Palle Nielsen: "Ligfiskerne", 1956.
- (Novelle) Martin A Hansen: "Roden", 1955.
- (Novelle) Peter Seeberg: "Braget", 1962.
- (Novelle) Helle Helle: "Fasaner", 1996.
- (Tekstuddrag) Morten Albæk: "Et liv, en tid, et menneske", 2018.
- (TV-episode) Guru: "Perception Is Reality", Sæson 1: afsnit 1, DR2, 2021.
- (Novelle) Naja Marie Aidt: "Muligheder", 1995.
- (Værklæsning) Kristian Bang Foss: "Døden kører Audi", 2012.
- (Uddrag af TV-afsnit) Forskellige uddrag fra reality-tv's tre genrer: Reality-magasinet, Reality-serien og Reality-showet.
- (Digt) Tom Kristensen: "Angst", 1930.

Supplerende stof:
- (Kapitel fra grundbog) Liselotte Henriksen: "Introduktion: Hvad er eksistentialisme?" fra iBogen Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard (2017), Systime
- (Kapitel fra grundbog) Mads Rangvid og Mimi Sørensen: "Efterkrigstiden: eftertanke og eksistentialisme" fra iBogen Brug litteraturhistorien (2014), Dansklærerforeningens Forlag/Systime.
-  (Kapitel fra grundbog) Mads Rangvid og Mimi Sørensen: "Martin A. Hansen: at vælge sit ansvar" fra iBogen Brug litteraturhistorien (2014), Dansklærerforeningens Forlag/Systime.
- (Kapitel fra grundbog) Mads Rangvid og Mimi Sørensen: "1960'ernes velstand" fra iBogen Brug litteraturhistorien (2014), Dansklærerforeningens Forlag/Systime.
- (Kapitel fra grundbog) Mads Rangvid og Mimi Sørensen: "Velstandens skyggesider i litteraturen" fra iBogen Brug litteraturhistorien (2014), Dansklærerforeningens Forlag/Systime.
- (Kapitel fra grundbog) Liselotte Henriksen: "Søren Kierkegaard: Eksistentialisme er at blive sig selv og så give slip" fra iBogen Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard (2017), Systime
- (Kapitel fra grundbog) Liselotte Henriksen: "Friedrich Nietzsche: Eksistentialisme er nihilisme" fra iBogen Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard (2017), Systime
- (Kapitel fra grundbog) Liselotte Henriksen: "Albert Camus: Eksistentialisme er det absurde" fra iBogen Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard (2017), Systime
- (Kapitel fra grundbog) Liselotte Henriksen: "Jean Paul Sartre: Eksistentialisme er valg og handling" fra iBogen Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard (2017), Systime
- (Kapitel fra grundbog) Liselotte Henriksen: "Den eksistentielle fortælling" fra iBogen Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard (2017), Systime
- (Kapitel fra grundbog) Barbara Illum og Rune Kastberg Søndergaard: "Humorens hensigt og væsen" fra iBogen Textur – Tekstarbejde i dansk (2020), Systime.
- (Kapitel fra gundbog) Dansklærerforeningens Forlag: "5.3 Reality-tv" fra iBogen Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier (2015), Systime.


Områder fra lærerplanen, som har været i fokus:
- analysere og fortolke fiktive tekster
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske,
almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
"Muligheder": Analyse, fortolkning+perspektivering 24-09-2024
Afslutning af 'Døden kører Audi' + forløbet 08-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Studietur - Nice

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Ulighed, fattigdom og klassesamfund

Dette er andet forløb på H2, som elever arbejder med. Forløbet præsenterer eleverne for tekster af kanonforfattere, der belyser emnet ulighed, fattigdom og klassesamfund. Forløbet kobles sammen med nutidens syn på ulighed, fattigdom og klassesamfund i en dybere analyse og diskussion af nutidige tekster.

Kernestof:
- (Tale) Glenn Bech: Nytårstale , DR2, januar 2023.
- (Tekstuddrag) Glenn Bech: "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet", 2022.
- (Novelle) Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag", 1900.
- (Tekstuddrag) Herman Bang: "Fattigliv", 1880.
- (Værk) "Den sorte svane", Dokumentar, TV2, 2024.
- (Læserbrev) "Den Sorte Svane bekræfter samfundets forfald: Eliten står i kø ved håndvasken", Århus Stiftstidende, 2024.
- (Kronik) "3F: TV2-dokumentaren 'Den sorte svane' er vores hverdag", Avisen Danmark, 2024.


Supplerende stof:
- (Kapitel fra grundbog) Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, Tinne Serup Bertelsen: "Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (En Idyl)", fra iBogen Litteraturhistorien – på langs og på tværs (2012), Systime.
- (Kapitel fra grundbog)


Områder fra lærerplanen, som har været i fokus:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og fortolke fiktive tekster
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Interview-opgave: Den sorte svane 19-11-2024
Analyse, vurdering og diskussion 26-11-2024
Præsentationer 03-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 Skriftlighedsforløb II

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 10 Forløb#8

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer