Holdet mi23hfele-eux11 dansk A - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23
Institution UNORD
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold mi23hfele-eux11 dansk A (mi23hfele-eux11 dansk A)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Løgnere
Titel 2 EO H1 EUX: Det bæredygtige hus
Titel 3 Sprog og kommunikation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Løgnere

Forløb om "løgneren" som tema. Der tages udgangspunkt i den viden om fortællerrollen, som eleverne har fra grundforløbet i dansk. Der er fokus på hvordan de nykritiske aspekter ved tekstanalyse kan åbne teksten op for den utrænede elev. Der læses primært noveller. Der øves at læse "med blyant i hånden", dvs. eleverne skal træne deres evne til at finde spor i teksten, der peger på slutningen.
Der inddrages ikke-fiktive tekster i form af avisartikler, samt en dokumentarfilm, hvor der leges med forholdet mellem fiktion og virkelighed.

Centrale emneord er: Nykritisk metode, fortællerforhold, særligt fokus på den upålidelige fortæller (den potentielle løgner)

Centrale begreber:
- Fortællertyper
- Fortællemåder
- Person- og miljøkarakteristik
- Motiv og tema
- Konflikttyper
- Upålidelighedsmarkører (Greta Olson, 2003)
- Den humanistiske metode; den hermeneutiske spiral og tillidens og mistillidens hermeneutik
- Autenticitetsmarkører, fakta- og fiktionskoder (i forbindelse med analyse af dokumentarfilm)

Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
- analysere og fortolke fiktive tekster
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- litteratur-, (sprog)- og medieanalytiske begreber og metoder
- Danske tekster fra de seneste 20 år
- Billeder, film og øvrige multimodale tekster


Der er arbejdet ud fra litterære, sproglige og medieorienterede tilgange, der skønsmæssigt er vægtet 85% litteratur og 15% medie.


Primærtekster:
-Claus Beck-Nielsen: udvalgte avisartikler om Claus Beck-Nielsens svindelnummer, hvor han udgiver sig for at være den hjemløse Claus Nielsen, fx Ekstra Bladet: "Hvem er jeg" (5. februar 2001)
- Helle Helle: "Tirsdag nat" (2000)
- Jan Sonnergaard: "Sex" (1997)
- Katrine Marie Guldager: "Returbillet" (2009)
- Klaus Rifbjerg: "Badeanstalten" (1964)
- Laurits Munch-Petersen: "Skyggen af en helt" (2015) (dokumentarfilm)
- Mads Brenøe: "Det har ikke spor med sex at gøre (1997)
- Medina: "Kun for mig" (2009)
- Svend Åge Madsen: "Dommeren" (1965)

Skriftligt arbejde:
Analyse og fortolkning af novellen: "Det har ikke spor at med sex at gøre".
Der har været fokus på skriveprocessen, hvor eleverne har fået løbende mundtlig vejledning, samt genafleveret efter feedforward fra læreren.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse, fortolkning og perspektivering 09-03-2023
2. udkast analyse, fortolkning og perspektivering 17-03-2023
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 2 EO H1 EUX: Det bæredygtige hus

EO-projekt på H1 EUX: Det bæredygtige hus

Fagene der indgår er Dansk A og tømrerfaget/elektrikerfaget.

Der er fokus på de lavere taksonomiske niveauer:
- Redegørelse
- Analyse (begyndende)

- Skriftlig fremstilling
- Opgaveplanlægning, struktur og arbejdsoverblik over et ”større” projekt
- Teoretisk overblik – fra det abstrakte teoretiske til det konkrete produkt

Formålet er, at eleverne skal:
- styrke deres erhvervsfaglige kompetence gennem arbejdet med virkelighedsnære problemstillinger ved at arbejde med virksomheders praktiske problemstillinger

- anvende deres viden om deres erhvervsuddannelse kombineret med den gymnasiale faglighed og pege på løsninger på problemstillingerne

- træne deres kritiske sans og evnen til at reflektere og ræsonnere (eleverne skal formulere søgende og kritiske spørgsmål til erhvervsfaglige problemstillinger)

- tilrettelægge og gennemføre problemorienterede projektprocesser ved at anvende faglige metoder og studiemetoder (anvende faglige metoder, modeller mv., fra skolefagene, bruge studiemetoder, der understøtter projektarbejdet).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
EO 31-03-2023
EO 31-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Sprog og kommunikation

Forløb om samtale, sproglig opførsel, skriftlig og mundtlig kommunikation

Særligt fokus: Samtaleanalysen

- Kontekstens betydning for teksten/samtalen
- Sproghandlinger, direkte og indirekte sproghandlinger
- Samarbejde og høflighed
- Face og facework
- Forskellen på mundtligt og skriftligt sprog (talesprogsnormer og skriftsprogsnormer)
- Billedsprog og konnotationer
- Standardsprog og gruppesprog (dialekter, sociolekter) og kodeskift

Der anvendes både fiktive og ikke-fiktive tekster i arbejdet med samtaleanalysen.

Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- analysere og fortolke fiktive tekster
- bevidsthed om hvordan og hvorfor talesprog er noget andet end skriftsprog
- kunne reflektere over forskellige sprogholdninger og deres funktion
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere

Kernestof:
- dansk sprog, sproglig variation og faglige udtryksformer, herunder naturvidenskabeligt og teknologisk fagsprog
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
-  litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder

Materiale:
- Grundbogen Begreb om dansk kapitel 7: "Samtale og regler for sproglig opførsel".
- DRs programserie: "Kampen om sproget" (2011) (tilgængelig på CFU),
- Undervisningsmaterialet "SNAK - spillet om det danske sprog" (Sprogforandringscenteret ved Københavns Universitet)
- Sproget.dk.

Primærtekster til analyse:
- Diverse uddrag fra DRs satireprogram "Rytteriet".
- Elevernes egne messenger-samtaler/sms-samtaler
- Djämes Braun: "Fugle" (2014) (sangtekst + musikvideo)
- Grotrian, Simon: "Når livet rinder åren ud" (2006) (lyrik)
- Helle Helle: "Der er ikke flere sennepsmarker i Danmark" (2000) (novelle)

Skriftligt arbejde:
Kronik: Det danske sprog anno 2019 - dansk i kontakt med andre
sprog – også i dag

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sproghandlingsanalyse 09-05-2023
Kronik om det danske sprog 09-06-2023
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde