Holdet mi24hftøm1x engB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e)
Hold mi24hftøm1x engB (mi24hftøm1x engB, mi25hftøm2x engB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 United Kingdom
Titel 2 The English language
Titel 3 USA
Titel 4 Irish Heart
Titel 5 The Lyrics of Hip Hop
Titel 6 The Gothic

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 United Kingdom

FORLØB #1: United Kingdom

BESKRIVELSE AF FORLØBET
Eleverne lærer om fattigdom i England i nutid og datid og om de politiske partier der dominerer i Britisk politik og manglen på arbejdskraft i England. Eleverne lærer om emnerne ved at læse af forskellige tekster, der belyser emnet.

FAGLIGE MÅL: SPROGFÆRDIGHED
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.

FAGLIGE MÅL: SPROG, TEKST OG KULTUR
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold

KERNESTOF: "Poverty in the UK - now and then":
- (Artikel) Patrick Butler: “Poorest UK families enduring ‘frightening’ collapse in living standards, survey finds”, (2023), The Guardian,  Link: https://www.theguardian.com/business/2023/aug/18/uk-poorest-families-fall-in-living-standards
- (Hjemmeside) Trust for London: Poverty, Link: https://trustforlondon.org.uk/data/poverty-thresholds/
- (Hjemmeside) BBC Bitesize: Divided society, Link: https://www.bbc.co.uk/bitesize/guides/zmgxsbk/revision/1
- (Digt) William Blake: “London” (1794), Worlds of English (2022)
- (Brev) ”A Sanitary Remonstrance (1849)”, Worlds of English (2022)
- (Novelle): Andrea Levy: “Loose Change” (2005), Angles. Grundbog til HF og andre gymnasiale uddannelser (2020)
- (Opinionsartikel) Frances Ryan: “The Tories have created a new poverty – one so deep and vicious it requires Victorian vocabulary” (2023), The Guardian, Link: https://www.theguardian.com/commentisfree/2023/oct/24/tories-poverty-destitute-history-politics
- (Video) Inspire Education: “Victorians: the filthy rich and the filthy poor”, (2020), Youtube, Link: https://www.youtube.com/watch?v=FDZe512gPeE&ab_channel=InspireEducation

KERNESTOF: "Political parties and labour shortage”:
- (Artikel) Zach Hayward-Jones: “What 3 trades will be most affected by skills shortages?” (2023), Link: https://www.simplybusiness.co.uk/knowledge/articles/what-three-trades-will-be-most-affected-by-skills-shortages/
- (Artikel/analyse) Professor Donald Houston og Stephen Hunsaker: “What is behind the UK’s labour shortage?” (2024), Link: https://ukandeu.ac.uk/what-is-behind-the-uks-labour-shortage/
- (Artikel) Jillian Ambrose: “‘We’re facing a critical shortage’: why UK’s green revolution urgently needs skilled workers” (2024), The Guardian, Link: https://www.theguardian.com/environment/2024/jan/20/were-facing-a-critical-shortage-why-uks-green-revolution-urgently-needs-skilled-workers
- (Hjemmeside) The Conservative Party, Link: https://www.conservatives.com/
- (Hjemmeside) The Labour Party, Link: https://labour.org.uk/change/kickstart-economic-growth/
- (Artikel) Robbie Meredith: “Vocational qualifications: 'Societal stigma putting young people off'” (2022), BBC, Link: https://www.bbc.com/news/uk-northern-ireland-62041662
- (Podcast) Evan Davis (Host): ”Tradespeople” (2023) The Bottom Line, BBC, Link: https://www.bbc.co.uk/sounds/play/m001r20f
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Argumentative essay 1: Facial Recognition 23-02-2024
Poverty in UK - then and now 26-02-2024
Handbook of the political system 04-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 The English language

FORLØB #2: The English language

BESKRIVELSE AF FORLØBET
Eleverne lærer om det engelske sprog i helhed og som lingua franca. Derudover lærer eleverne om britisk og amerikansk engelsk og forskellene herimellem. Eleverne lærer om emnerne ved at læse af forskellige tekster, der belyser og forklarer emnet samt tekster, der reflekterer over det engelske sprog.

FAGLIGE MÅL: SPROGFÆRDIGHED
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner

FAGLIGE MÅL: SPROG, TEKST OG KULTUR
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

KERNESTOF: "The English language"
- (Kapitel i grundbog) Anne Mette Finderup og Agnete Fog: ”American English” (2022), Worlds of English, link: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=122
- (Kapitel i grundbog) Trine Østergaard: “4.5 English as Lingua Franca” (2017), The English Handbook, link: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=55
- (Kapitel i grundbog) Trine Østergaard: “6.4 Poem” (2017), The English Handbook, link: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=150
- (Digt) John Agard: Listen Mr Oxford Don (1985), The English Handbook
- (Digt) John Agard: Reporting from the Frontline of the Great Dictionary Disaster (2006), The English Handbook
- (Kapitel i grundbog) Anne Mette Finderup og Agnete Fog: ”Hofstede's cultural dimensions” (2022), Worlds of English, link: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=308
- (Opinionsartikel) Nesrine Malik: “My English will never be ‘perfect’ – and that’s what keeps a language alive” (2021), The Guardian, link: https://www.theguardian.com/commentisfree/2021/jun/28/english-perfect-language-arabic
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
John Agard: Reporting from the Frontline of ..." 15-04-2024
Presentations on The English Language 29-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 USA

FORLØB #3: USA

BESKRIVELSE AF FORLØBET
Eleverne introduceres til USA med historiske, kulturelle og politiske emner, der behandles ved hjælp af forskellige tekster.

FAGLIGE MÅL: SPROGFÆRDIGHED
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner

FAGLIGE MÅL: SPROG, TEKST OG KULTUR
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

KERNESTOF:
- (Kapitel i grundbog) Anne Mette Finderup og Agnete Fog: ”Aspects of America” (2022), Worlds of English, link: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=81
- (Kapitel i grundbog) Anne Mette Finderup og Agnete Fog: ”America: From British colony to superpower” (2022), Worlds of English, link: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=99
- (Del af kapitel i grundbog) Trine Østergaard: ”4.3 Discourse Analysis: Chain of Equivalence: Denotation and connotation” (2017), The English Handbook, link: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=167#c406
- (Del af kapitel i grundbog) Trine Østergaard: ”4.4 Argumentation Theory: Toulmin’s Model of Argumentation” (2017), The English Handbook, link: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=168#c433
- (Kapitel i grundbog) Trine Østergaard: ”1.2.2 The Enlightenment Period/The Age of Reason (1750-1820)” (2017), The English Handbook, link: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=204
- (Kapitel i grundbog) Mette Holm: ”1. American Identity” (2020), Being American. Identity, politics and contemporary society, link: https://beingamerican.systime.dk/?id=130
- (Kapitel i grundbog) Mette Holm: ”Pre-reading” (2020), Being American. Identity, politics and contemporary society, link: https://beingamerican.systime.dk/?id=135
- (Kapitel i grundbog) Mette Holm: ”Being an Immigrant” (2020), Being American. Identity, politics and contemporary society, link: https://beingamerican.systime.dk/?id=137
- (Blog) Gabriela Hammond: “What Life Was Like for an Ellis Island Immigrant” (2021), Statue of Liberty tours, link: https://www.statueoflibertytour.com/blog/what-life-was-like-for-an-ellis-island-immigrant/
- (Del af kapitel i grundbog) Trine Østergaard: ” 4.1 Rhetoric - The Art of Speaking” (2017), The English Handbook, link: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=155
- (Article) Azi Paybarah og Michael Cadenhead: “Watch Biden, Trump take on immigration, each other in border speeches” (2024), The Washington Post, link: https://www.washingtonpost.com/politics/2024/02/29/biden-trump-border-speech/
- (Article) Bernd Debusmann Jr: ”Where Biden and Trump differ - and overlap - on immigration policy” (2024), BBC, link: https://www.bbc.com/news/world-us-canada-68428154
- (Kapitel i grundbog) Mette Holm: ”3. Presidential Election” (2020), Being American. Identity, politics and contemporary society, link: https://beingamerican.systime.dk/?id=132
- (Kapitel i grundbog) Mette Holm: ”The Democratic Party” (2020), Being American. Identity, politics and contemporary society, link: https://beingamerican.systime.dk/?id=192
- (Kapitel i grundbog) Mette Holm: ” The Republican Party” (2020), Being American. Identity, politics and contemporary society, link: https://beingamerican.systime.dk/?id=193
- (Artikel) Sam Cabral: ”What to know about Trump's hush-money trial” (2024), BBC, link: https://www.bbc.com/news/world-us-canada-68309680
- (Video) CNBC Television: “Former President Donald Trump speaks after being found guilty in hush money case — 5/31/2024”, (2024), Youtube, Link: https://www.youtube.com/watch?v=WkqRoqT25Hs&ab_channel=CNBCTelevision
- (Kapitel i grundbog) Mette Holm: ” Electoral College” (2020), Being American. Identity, politics and contemporary society, link: https://beingamerican.systime.dk/?id=154
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Argumentative essay 2: Brain Injuries in football 06-05-2024
R. Powers: Identity; American Dreaming + grammar 17-05-2024
Politics and immigration 31-05-2024
Mock exam USA H1 10-06-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer