Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
mi24hftøm1x-matB (mi24hftøm1x matB, mi25hftøm2x matB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Analytisk plangeometri
Koordinatsystemet
Punkter i et koordinatsystem
Afstandsformlen
Punktet midt imellem to kendte punkter
Den rette linje
Linjens ligning
Hældning
Linje gennem to punkter
Linjens ligninger
Ortogonale linjer
Linjers skæring
Vinklen imellem to linjer
Projektion af punkt på linje
Afstand fra punkt til linje
Cirklen
Cirklens ligning
Omformning af cirklens ligning
Linje og cirkel
Cirkel og cirkel
Areal
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat hjemme
|
23-01-2024
|
Vikingeborgen
|
19-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vektorer
Hvordan angive og tegne en vektor?
To og flere vektorer
Grundlæggende om vektorer
Addition og subtraktion af vektorer
Vinkler imellem vektorer
Vektorkoordinater
Vektorers længde
En vektor på polær form
Forlængelse eller forkortelse af en vektor
Vigtige vektorer
Skalarproduktet
Vektorers udspændte parallelogram
Vinklen imellem to vektorer
Regneregler for skalarprodukter
Komposanter
Projektion af vektorer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tagspær
|
18-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Deskriptiv statistik
Ikke grupperede observationer
grupperede observationer
Indeksteori
Dtabehandling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Funktioner
Grundlæggende om funktioner
Lodret-kriteriet og definition
Funktion givet ved graf
Regneforskrift og graf
Grafiske løsninger
Monotoniforhold
Egenskaber ved grafer
Omvendt funktion
Lineære funktioner
Grundbegreber
Forskrift ud fra to punkter
Vækstegenskaber
Stykkevis lineære funktioner
Skæring mellem lineære grafer
Eksponentielle funktioner
Grundbegreber
Forskrift ud fra to punkter
Vækstegenskaber
Logaritmefunktioner
Eksponentielle ligninger
Fordoblings- og halveringskonstant
Potensfunktioner
Grundbegreber
Forskrift ud fra to punkter
Vækstegenskaber
xy-plot og regressionsanalyse
Mindste kvadraters metode
Korrelationskoefficienten
Lineære udviklinger
Eksponentielle udviklinger
Potensudviklinger
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Statistik
|
22-04-2024
|
Parabelopgave
|
06-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
36,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Intro H2
Da eleverne skiftede lærer fra H1 til H2, samlede vi op og repeterede udvalgte emner fra H1.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Differentialregning
I dette forløb ligger hele differentialregningen. Vi startede med den grafiske tilgang, tangent og tangentens hældning og fortolkning af denne. Herefter lærte vi regnereglerne for at differentiere i hånden, herunder sum og konstant gange funktionsudtryk samt differentiation af potensudtryk.
Dernæst lærte vi anvendelser af differentialregning, væksthastighed, monotoniforhold og optimering.
Derefter lavede vi projektet "Jens Hansens bondegård", hvor eleverne skulle optimere en indhegning op ad en lade.
Først til sidst har vi introduceret grænseværdier og definition af f'(x) og lavet udvalgte beviser.
Der er læst svarende til Systime afsnit 9.5 til 9.10, suppleret med Webmatematik.dk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
42 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
EO2-projekt
I denne periode har eleverne lavet EO-projekt i matematik plus tømrerfag.
Opgaven gik ud på at lave en logistisk model af temperaturen ind igennem et isoleringsmateriale.
De bedste af projekterne kom ind på den dobbelt afledede for at finde den højeste væksthastighed af temperaturen, og har snuset lidt til at tjekke, at en funktion er en løsning til en differentialligning.
Fælles for alle var arbejdet med funktionsbegrebet, afhængig og uafhængig variabel samt alm. differentialregning.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Eksamensprojekt
I denne periode har vi arbejdet med eksamensprojekt. Sideløbende har vi introduceret og arbejdet med stamfunktioner og bestemt integral.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Integralregning
I dette forløb har vi arbejdet med integralregning. Vi startede med stamfunktionsbegrebet og så dernæst på arealer mellem x-aksen og en graf.
Vi har introduceret bestemte integraler før ubestemte, fordi det skulle bruges i projektsammenhæng.
Vi har lært at regne integraler både i hånden og i Maple og set på forskellige anvendelser. Fortolkning af både bestemt og ubestemt integral har jeg introduceret under overskriften "den samlede virkning" af en funktion, f.eks. en tilbagelagt strækning som arealet under hastighedsfunktionen og mængden af aftappet vand fra en beholder.
Endelig har vi løst opgaver med arealer mellem grafer, herunder fra et skæringspunkt til et andet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/235/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61413275273",
"T": "/lectio/235/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61413275273",
"H": "/lectio/235/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61413275273"
}