UNORD Hillerød Tekniske Skole og kursuscenter
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UNORD Hillerød Tekniske Skole og kursuscenter
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet mi25hftøm2x kemiC - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
UNORD
Fag og niveau
Kemi C
Lærer(e)
Hold
mi25hftøm2x kemiC (
mi25hftøm2x kemiC
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Det Periodiske system
Titel 2
Navngivning af kemiske stoffer/mængdeberegning
Titel 3
Organisk kemi
Titel 4
Syre-baser
Titel 5
Metaller og korrosion
Titel 6
Mængdeberegning
Titel 7
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Det Periodiske system
Forløbet indeholder gennemgang af følgende emner:
Atomets opbygning og elementer
Det periodiske system, historiske, opbygning, anvendelse, hovedgrupper/siddegrupper, metaler mm.
Udvalgte grundstoffer og det anvendelse i tømmer faget.
Reaktionsligninger introduceres.
Der arbejdes med molekylforbindelser.
Der introduceres elektronegativitet til forståelse af polære og kovalente bindinger, og der introduceres ionbindingen og iongitter.
Øvelsen om molekyleforbindelser blev af praktiske grunde udskudt.
Indhold
Kernestof:
https://www.youtube.com/watch?v=2jhOmOp3E7k
Hej Alle Dagens indhold er:
Idag skal vi arbejde med afstemninger.
Tjek at du har styr på følgende:
VI skal idag arbejde med salte og ioner.
I skal læse følgende til idag:
Forbered og hav læst SAMT UDSKREVET Saltes opløselighed øvelsesvejledning (1).docx
Idag arbejder vi med mængdeberegninger:
Tjek de sidste ugers lektier og tjek, om I har styr på begreber.
https://kemic.praxis.dk/7194
Læs til idag om molbegrebet (Molbegrebet) vigtigt.
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Navngivning af kemiske stoffer/mængdeberegning
Navngivning af kemiske stoffer / mængdeberegning
forløbet indeholder følgende:
Navngivning af kemiske stoffer.
Uorganiske forbindeler (Grundstoffer, salte, syrer, metaller, legeringer, mm.)
Vi arbejder med afstemning af reaktionsskema i forbindelse med salte og introducerer beregningsskemaet og begrebet stofmængde.
Vi afslutter forløbet med en titreringsøvelse Chlor i havvand
Indhold
Kernestof:
VI skal idag arbejde med salte og ioner.
I skal læse følgende til idag:
Forbered og hav læst SAMT UDSKREVET Saltes opløselighed øvelsesvejledning (1).docx
Idag arbejder vi med mængdeberegninger:
Tjek de sidste ugers lektier og tjek, om I har styr på begreber.
https://kemic.praxis.dk/7194
Læs til idag om molbegrebet (Molbegrebet) vigtigt.
Vi arbejder med følgende idag:
Fra sidst:
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Organisk kemi
At kunne tegne og navngive alkaner, alkener og simple alkoholer.
forskellige fysiske egenskaber eksempelvis kogepunkt
At kunne opstille og afstemme (med korrekt angivelse af tilstandsform) reaktionsskemaer for fuldstændige forbrændingsreaktioner.
At kunne forklare forbrædingsreaktioner ig afstemme disse.
At kunne forklare og opstille reaktionsskemaer for en substitutionsreaktion.
At kunne forklare og opstille reaktionsskemaer for en additionsreaktion.
At kunne forklare, med udgangspunkt i et molekyles struktur, om et molekyle er polært eller ej og derved give nogle bud på opløsningsmiddel.
Øvelsen Substitution og addition introduceres, men udføres i repetitionsforløbet.
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder med følgende idag:
Fra sidst:
I timen ser vi:
Opgave i timen idag:
Læs til timen op på navngivning af alkaner og alkener. Se evt ppt.
Læs til idag:
Læs til næste gang - vi arbejder med det idag:
Molekylforbindelsers fysiske egenskaber vejledning eux.docx
Vi laver øvelsen Titrering af havvand. I skal have læst denne og have et udskrevet eksemplar med.
Læs til idag:
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Syre-baser
At kunne forklare definitionen af en syre (afgive H+), af en base (optage H+) og en amfolyt (enten afgive eller optage H+).
At kunne forklare at en syre-base reaktion kan tænkes som en overførsel af hydroner (H+).
At kunne forklare hvad der menes med korresponderende syre-basepar, og give eksempler.
At kunne forklare hvad der forstås ved pH.
At kunne forklare hvad vands autohydronolyse er, og opstille vands ionprodukt, og forklare sammenhængen til pH.
At kunne forklare sammenhængen mellem pH-værdi, [H3O+] og [OH-].
At kunne opstille korrekt afstemte reaktionsskemaer med angivelse af tilstandsformer for en syres reaktion med vand, en bases reaktion med vand og en syres reaktion med en base (titrering/neutralisering).
At kunne forklare hvad en indikator er og hvad man kan bruge sådan en til.
At kunne forklare princippet i en titrering, til bestemmelse af en syre koncentration i en opløsning.
Forsøgene Titrering af Saltsyre og pH-måling med rødkål foretages.
Indhold
Kernestof:
I timen ser vi:
Opgave i timen idag:
Læs til timen op på navngivning af alkaner og alkener. Se evt ppt.
Læs til idag:
Læs til næste gang - vi arbejder med det idag:
Molekylforbindelsers fysiske egenskaber vejledning eux.docx
Vi laver øvelsen Titrering af havvand. I skal have læst denne og have et udskrevet eksemplar med.
Læs til idag:
Opsamling på øvelsen og arbejde med syre og base.
Isis_C.pptx på 205 - 225
I skal i grupper á 2 skrive om en af disse.
Vi arbejder med ovenstående - og I SKAL møde PÅ Carlsbergvej 34 på fredag. Vi skal lavende følgende øvelse - hav den med udskrevet fredag!!
Vi arbejder i timen med:
pH beregninger.xlsx
Isis_C.pptx læs og forstå: ppt nr 225 - 230
Titrering af saltsyre.docx
Syre base øvelse. Hav øvelsesvejledningen udskrevet inden i kommer - og hav styr på, hvad I skal gøre:
Vi arbejder med udregninger fra forsøget og syrer/baser generelt fra Opgave i syre og base og pH beregninger.pdf
I skal til idag have lavet videoen af forsøget. Den skal afleveres i afleveringsmappen. En gruppe har fået lov til at aflevere en almindelig rapport.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Metaller og korrosion
At kunne forklare opbygningen af spændingsrækken (ædle metaller, uædle metaller, villighed til at afgive elektroner, hydrogens placering).
At kunne anvende spændingsrækken til at afgøre om et fast metal vil afgive elektroner til en anden metalion, eller om en metalion kan optage elektroner fra et andet metal. Sker der en reaktion eller ej?
Evt. kunne forklare princippet i et batteri med udgangspunkt i et kobber/zink element.
Korrosion i hverdagen
Forsøgene spændingsrækken og daniell element foretages
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder med ovenstående - og I SKAL møde PÅ Carlsbergvej 34 på fredag. Vi skal lavende følgende øvelse - hav den med udskrevet fredag!!
Vi arbejder i timen med:
pH beregninger.xlsx
Isis_C.pptx læs og forstå: ppt nr 225 - 230
Titrering af saltsyre.docx
Syre base øvelse. Hav øvelsesvejledningen udskrevet inden i kommer - og hav styr på, hvad I skal gøre:
Vi arbejder med udregninger fra forsøget og syrer/baser generelt fra Opgave i syre og base og pH beregninger.pdf
I skal til idag have lavet videoen af forsøget. Den skal afleveres i afleveringsmappen. En gruppe har fået lov til at aflevere en almindelig rapport.
Repetition af syre og base. Evt regn på Opgave i syre og base og pH beregninger.pdf
I skal arbejde med: Stx_kemi_Opgaver om redox reaktioner .pdf
I skal efter timen aflevere en journal over forsøget med forklaring af "jeres spændingsrække"
Vi laver øvelsen SPÆNDINGSRÆKKEN.doc
Vi arbejder med spændingsrækken. Læs stoffet i ppt'en fra 50.1. I skal efter timen kunne anvende spændingsrækken til at bestemme, om ting reagerer.
Afstemning af redoxligninger kemi2000.pdf
Vi arbejder med afstemning af redoxreaktioner. læs Spændingsrækken se evt i Isis_C.pptx 266 - 281
Stx_kemi_Opgaver om redox reaktioner .pdf
Redoxreaktioner afstemning Læs i Isis_C.pptx 266 - 281 tjek metode og de opgaver, I har løst i Afstemning af redoxligninger kemi2000.pdf
Nogle redoxreaktioner (1).docx
VI ser bla Cu-Zn Electrochemical Cell Animation og Elektrokemi: Galvaniske celler - YouTube
Batterier. Der skal ikke læses noget inden timen. Hvis I skal repetere - læs afstemning af redoxreaktioner i vandige opløsningerI skal have lavet 3 opgaver mindst fra opg 117 i opgaven fra sidst.Afstemning af redoxligninger kemi2000.pdf
10 (Cr(N2H4CO)6)4(Cr(CN)6)3 + 1176 MnO4{-} + 2798 H{+} = 35 Cr2O7{2-} + 1176 Mn{2+} + 420 CO2 + 660 NO3{-} + 1879 H2O
https://www.periodni.com/balancing_redox_equations.php?eq=%5BCr%28N2H4CO%296%5D4%5BCr%28CN%296%5D3%2BKMnO4%2BH2SO4%3DK2Cr2O7%2BMnSO4%2BCO2%2BKNO3%2BK2SO4%2BH2O
Der fremstilles en video, hvor I forklarer 2 afstemninger grundigt. Husk fagord. I skal alle være med på videoen med en del af forklaringen. Filmen lægges op i elevfeedback på 3. lektion
Daniell element
Lithium-ion battery, How does it work?
Vi arbejder med batteri læs ppt slide 320 - 324 iIsis_C.pptx se også disse youtube Batteri og https://www.youtube.com/watch?v=VxMM4g2Sk8U
Opgave om batterier (4 lektioner) - afleveres fredag. I skal med udgangspunkt i Videoerne https://www.youtube.com/watch?v=VxMM4g2Sk8U og A short introduction to the Daniell cellCu-Zn Electrochemical Cell Animation , Dansk Kemi batterier og Slidene i
Batterier videre. Arbejd på opgave om batterier, der skal afleveres.
Vi arbejder med et bilag i 3. lektion, som det kunne se ud til en eksamen. I kan ud fra det og jeres dokumentation af idag og på tirsdag komme til eksamen i begge dele
se evt https://ekstrabladet.dk/nyheder/Udland/det-sidste-maaltid-udslettede-svigerfamilien/10602338
https://da.wikipedia.org/wiki/Tetrahydrocannabinol#/media/Fil:Tetrahydrocannabinol.svg
I skal i 3. lektion inddrage dette bilag i jeres besvarelse. Et eksamensspørgsmål kunne være:
lav følgende:
Læs og udskriv denne:
Forbered en præsentation af et titreringsforsøg.
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Mængdeberegning
Materiale: Isis Kemi C + supplerende materiale fra Basiskemi C om mængdeberegning på gasser.
Vi arbejder med:
- Formelmasse, molekylmasse
- Stofmængde
- Molbegreb, ækvivalente mængder og mængdeberegning på faste stoffer
- Volumen, densitet
-Teoretisk og praktisk udbytte
- Blandinger
- Fortynding
- Koncentration - formel og aktuel.
- Fældningstitrering
Vi repeterer organisk kemi i form af reaktionstyper og navngivning. Vi afslutter med øvelsen substitution og addition
Indhold
Kernestof:
Mængdeberegninger og anden projektopgave.
Vi arbejder idag med
I skal i denne time lave en ppt, som kan bruges til eksamen, hvor I gennemgår 2 beregningseksempler med fagord og forklaring. I vælger selv to eksempler af dem, I har regnet. I må være sammen op til 3. PPT lægges op i elevfeeback i 4. lektion.
Afsnit
Vi repeterer idag Organisk kemi Isis_C.pptx slide 65 og frem. Vi laver opgaver fra organiske opgaver.pdf . Opgave 8.3,8.5, 8.6,8.10, 8.11, 8. 14(glem spørgsmålet om addition), 8.17. Vi ser Navngivning af alkener 1
Lav opgaver fra sidst.
I skal lave samle 6 molekyler. De skal navngives, og de skal også løses af andre i klassen. I skal lave en lille video, hvor I forklarer forskellen på enkelt, dobbelt og tripelbindinger og forklarer navngivning af et molekyle. Der skal i eksemplet, I
Organisk kemi - reaktionstyper Substitution og addition.
Substitution og AdditionØvelse Substitution og addition.docx Vi kigger på kemi c hfe august 2017.pdf
Repetition og øvelses-plan. Forbered øvelse.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Batteri
09-05-2025
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Repetition
Repetition. Form og indhold efter elevernes valg
eleverne skal kunne
Formidle kemisk viden såvel skriftligt som mundtligt og foretage beregninger
anvende nomenklatur.
Redegøre for og udføre relevante øvelser for Kemi C stof.
Der foretages øvelser, præsentationer laves opgaver som dækker og supplererC-pensum.
Mundtlig fremstilling og forsøgsforståelse
Fagligt overblik
Beregningsfærdigheder
Indhold
Kernestof:
Substitution og AdditionØvelse Substitution og addition.docx Vi kigger på kemi c hfe august 2017.pdf
Repetition og øvelses-plan. Forbered øvelse.
Vi kigger på øvelser og udstyr til eksamen.
Afsnit
Vi mødes på Carlsbervej kl 9.50
Her er de spørgsmål, I kan trække. Læs dem igennem inden fredag.
Vi kigger på øvelser og eksamensspørgsmål kig spørgsmålene igennem inden timen.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Diskutere
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Personlige
Selvtillid
Ansvarlighed
IT
Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/235/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61413529628", "T": "/lectio/235/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61413529628", "H": "/lectio/235/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61413529628" }