Holdet mi25hfele1x-kemiC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Kemi C
Lærer(e)
Hold mi25hfele1x-kemiC (mi25hfele1x-kemiC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det Periodiske system
Titel 2 Navngivning af kemiske stoffer / mængdeberegning
Titel 3 Organisk kemi
Titel 4 Syre-baser
Titel 5 Metaller og korrosion
Titel 6 Mængdeberegning
Titel 7 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det Periodiske system

Forløbet indeholder gennemgang af følgende emner:

Atomets opbygning og elementer
Det periodiske system, historiske, opbygning, anvendelse, hovedgrupper/siddegrupper, metaler mm.
Udvalgte grundstoffer og det anvendelse i tømmer faget.


Reaktionsligninger introduceres.

Der arbejdes med molekylforbindelser.

Der introduceres elektronegativitet til forståelse af polære og kovalente bindinger, og der introduceres ionbindingen og iongitter.

Øvelsen om molekyleforbindelser blev af praktiske grunde udskudt.







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Navngivning af kemiske stoffer / mængdeberegning

forløbet indeholder følgende:

Navngivning af kemiske stoffer.

Uorganiske forbindeler (Grundstoffer, salte, syrer, metaller, legeringer, mm.)

Vi arbejder med afstemning af reaktionsskema i forbindelse med salte og  introducerer beregningsskemaet og begrebet stofmængde.

Vi afslutter forløbet med en titreringsøvelse  Chlor i havvand




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Organisk kemi

At kunne tegne og navngive alkaner, alkener og simple alkoholer.
forskellige fysiske egenskaber eksempelvis kogepunkt
At kunne opstille og afstemme (med korrekt angivelse af tilstandsform) reaktionsskemaer for fuldstændige forbrændingsreaktioner.
At kunne forklare forbrædingsreaktioner ig afstemme disse.
At kunne forklare og opstille reaktionsskemaer for en substitutionsreaktion.
At kunne forklare og opstille reaktionsskemaer for en additionsreaktion.
At kunne forklare, med udgangspunkt i et molekyles struktur, om et molekyle er polært eller ej og derved give nogle bud på opløsningsmiddel.

Øvelsen Substitution og addition introduceres, men udføres i repetitionsforløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Syre-baser

At kunne forklare definitionen af en syre (afgive H+), af en base (optage H+) og en amfolyt (enten afgive eller optage H+).
At kunne forklare at en syre-base reaktion kan tænkes som en overførsel af hydroner (H+).
At kunne forklare hvad der menes med korresponderende syre-basepar, og give eksempler.
At kunne forklare hvad der forstås ved pH.
At kunne forklare hvad vands autohydronolyse er, og opstille vands ionprodukt, og forklare sammenhængen til pH.
At kunne forklare sammenhængen mellem pH-værdi, [H3O+] og [OH-].
At kunne opstille korrekt afstemte reaktionsskemaer med angivelse af tilstandsformer for en syres reaktion med vand, en bases reaktion med vand og en syres reaktion med en base (titrering/neutralisering).
At kunne forklare hvad en indikator er og hvad man kan bruge sådan en til.
At kunne forklare princippet i en titrering, til bestemmelse af en syre koncentration i en opløsning.

Forsøgene Titrering af Saltsyre og pH-måling med rødkål foretages.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Molekylers fysiske egenskaber 26-03-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Metaller og korrosion


At kunne forklare opbygningen af spændingsrækken (ædle metaller, uædle metaller, villighed til at afgive elektroner, hydrogens placering).

At kunne anvende spændingsrækken til at afgøre om et fast metal vil afgive elektroner til en anden metalion, eller om en metalion kan optage elektroner fra et andet metal. Sker der en reaktion eller ej?

Evt. kunne forklare princippet i et batteri med udgangspunkt i et kobber/zink element.

Korrosion i hverdagen

Forsøgene spændingsrækken og daniell element foretages
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Mængdeberegning

Materiale: Isis Kemi C + supplerende materiale fra Basiskemi C om mængdeberegning på gasser.



Vi arbejder med:
- Formelmasse, molekylmasse
- Stofmængde
- Molbegreb, ækvivalente mængder og mængdeberegning på faste stoffer
- Volumen, densitet
-Teoretisk og praktisk udbytte

- Blandinger
- Fortynding
- Koncentration - formel og aktuel.
- Fældningstitrering

Vi repeterer organisk kemi i form af reaktionstyper og navngivning. Vi afslutter med øvelsen substitution og addition

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Batteri 09-05-2025
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Repetition

Repetition. Form og indhold efter elevernes valg


eleverne skal kunne
Formidle kemisk viden såvel skriftligt som mundtligt og foretage beregninger
anvende nomenklatur.
Redegøre for og udføre relevante øvelser for Kemi C stof.

Der foretages øvelser, præsentationer laves opgaver som dækker og supplererC-pensum.

Mundtlig fremstilling og forsøgsforståelse
Fagligt overblik
Beregningsfærdigheder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer