Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
mi25hfele1x-kemiC (mi25hfele1x-kemiC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Det Periodiske system
Forløbet indeholder gennemgang af følgende emner:
Atomets opbygning og elementer
Det periodiske system, historiske, opbygning, anvendelse, hovedgrupper/siddegrupper, metaler mm.
Udvalgte grundstoffer og det anvendelse i tømmer faget.
Reaktionsligninger introduceres.
Der arbejdes med molekylforbindelser.
Der introduceres elektronegativitet til forståelse af polære og kovalente bindinger, og der introduceres ionbindingen og iongitter.
Øvelsen om molekyleforbindelser blev af praktiske grunde udskudt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Navngivning af kemiske stoffer / mængdeberegning
forløbet indeholder følgende:
Navngivning af kemiske stoffer.
Uorganiske forbindeler (Grundstoffer, salte, syrer, metaller, legeringer, mm.)
Vi arbejder med afstemning af reaktionsskema i forbindelse med salte og introducerer beregningsskemaet og begrebet stofmængde.
Vi afslutter forløbet med en titreringsøvelse Chlor i havvand
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Organisk kemi
At kunne tegne og navngive alkaner, alkener og simple alkoholer.
forskellige fysiske egenskaber eksempelvis kogepunkt
At kunne opstille og afstemme (med korrekt angivelse af tilstandsform) reaktionsskemaer for fuldstændige forbrændingsreaktioner.
At kunne forklare forbrædingsreaktioner ig afstemme disse.
At kunne forklare og opstille reaktionsskemaer for en substitutionsreaktion.
At kunne forklare og opstille reaktionsskemaer for en additionsreaktion.
At kunne forklare, med udgangspunkt i et molekyles struktur, om et molekyle er polært eller ej og derved give nogle bud på opløsningsmiddel.
Øvelsen Substitution og addition introduceres, men udføres i repetitionsforløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Syre-baser
At kunne forklare definitionen af en syre (afgive H+), af en base (optage H+) og en amfolyt (enten afgive eller optage H+).
At kunne forklare at en syre-base reaktion kan tænkes som en overførsel af hydroner (H+).
At kunne forklare hvad der menes med korresponderende syre-basepar, og give eksempler.
At kunne forklare hvad der forstås ved pH.
At kunne forklare hvad vands autohydronolyse er, og opstille vands ionprodukt, og forklare sammenhængen til pH.
At kunne forklare sammenhængen mellem pH-værdi, [H3O+] og [OH-].
At kunne opstille korrekt afstemte reaktionsskemaer med angivelse af tilstandsformer for en syres reaktion med vand, en bases reaktion med vand og en syres reaktion med en base (titrering/neutralisering).
At kunne forklare hvad en indikator er og hvad man kan bruge sådan en til.
At kunne forklare princippet i en titrering, til bestemmelse af en syre koncentration i en opløsning.
Forsøgene Titrering af Saltsyre og pH-måling med rødkål foretages.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Molekylers fysiske egenskaber
|
26-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Metaller og korrosion
At kunne forklare opbygningen af spændingsrækken (ædle metaller, uædle metaller, villighed til at afgive elektroner, hydrogens placering).
At kunne anvende spændingsrækken til at afgøre om et fast metal vil afgive elektroner til en anden metalion, eller om en metalion kan optage elektroner fra et andet metal. Sker der en reaktion eller ej?
Evt. kunne forklare princippet i et batteri med udgangspunkt i et kobber/zink element.
Korrosion i hverdagen
Forsøgene spændingsrækken og daniell element foretages
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Mængdeberegning
Materiale: Isis Kemi C + supplerende materiale fra Basiskemi C om mængdeberegning på gasser.
Vi arbejder med:
- Formelmasse, molekylmasse
- Stofmængde
- Molbegreb, ækvivalente mængder og mængdeberegning på faste stoffer
- Volumen, densitet
-Teoretisk og praktisk udbytte
- Blandinger
- Fortynding
- Koncentration - formel og aktuel.
- Fældningstitrering
Vi repeterer organisk kemi i form af reaktionstyper og navngivning. Vi afslutter med øvelsen substitution og addition
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Batteri
|
09-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition
Repetition. Form og indhold efter elevernes valg
eleverne skal kunne
Formidle kemisk viden såvel skriftligt som mundtligt og foretage beregninger
anvende nomenklatur.
Redegøre for og udføre relevante øvelser for Kemi C stof.
Der foretages øvelser, præsentationer laves opgaver som dækker og supplererC-pensum.
Mundtlig fremstilling og forsøgsforståelse
Fagligt overblik
Beregningsfærdigheder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/235/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64754868757",
"T": "/lectio/235/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64754868757",
"H": "/lectio/235/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64754868757"
}