Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2021/22 - 2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Suzette Larsen
|
Hold
|
cb22ht1a-dana (cbht1a-dana, cbht2a-dana, cbht3a-dana)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Elever møder i grundforløbet nogle helt basale metoder, fordelt på forskellige genrer.
Fagligt fokus:
1:Argumentation og retorik (20 sider)
2: Fortællertype (25 sider)
3: Dokumentarfilm (60 sider) (Værklæsnng)
Første forløb: Argumentation og retorik
Formål: At introducere retorik og argumentation:
Teori: Appelformer, Toulmin (påstand, belæg og hjemmel)
Skriveøvelse: Debatindlæg
Analyseøvelser: Find påstand, belæg og hjemmel
Analyse af Mette Frederiksen nytårstale 2021 med anvendelse af Ciceros retoriske pentagram.
Andet forløb: Fortællerrollen med fokus på pålidelighed (20 sider)
Martha Christensen: 'Dragen' (1970), novelle
Pia Juul: 'Plejeplan for Lydia', (2005) novelle
Katrine Marie Guldager: 'Returbillet' (2009), novelle
H.C.Andersen: "Hyrdinden og skorstensfejeren", fokus: alvidende fortæller.
Formål: Grundlæggende om fortæller: Jeg-fortæller, 3.pers.fortæller, alvidende fortæller.
Indre og ydre syn
Tomme pladser
Skriveøvelser:
Kreativ øvelse: Skriv med en fortællertype
Skriveøvelse: Skriv med en anden synsvinkel.
Skriftlig analyse-øvelse: Mini-analyse af novellen 'Plejeplan for Lydia' af Pia Juul med fokus på fortælleren og fortællerens pålidelighed.
Tredje forløb: Dokumentarfilm - vi ser 'Skyggen af en helt' (2015), instruktør: Laurits Much-Petersen. Tæller som værk. Vi analyserer filmens første tre minutter ved at se på de filmiske virkemidler.
Link til dokumentarfilm: https://www.youtube.com/watch?v=U9VU2A1X6Ws&t=37s&ab_channel=FridthjofFilm
(i alt 105 sider)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
39,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Introforløb i ny klasse
Formålet med første forløb er, at elever lærer hinanden at kende. De laver i makkerpar en portrætartikel, der korrekturlæses og hænges op i klassen. Klassen udvikler deres grafiske identitet.
Fokus ud over det sociale aspekt: Hvordan læser man korrektur på egen tekst, sammensatte substativer og adjektiver.
Elever repeterer grundforløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Portrætartikel
|
23-11-2022
|
Ny opgave
|
27-11-2022
|
Ny opgave (2)
|
04-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Visuel analyse
Formål: Optakt til årsprøve, hvor elever bl.a. skal analysere kunst på Statens Museum for Kunst.
Med udgangspunkt i Roland Barthes billedanalysemodel analyserer vi:
Pressefotos
Malerier
Reklamefotos
Sekundærlitt.: https://hbdansk.systime.dk/?id=240&L=0#c882
Kap. 5.5 i 'Håndbog til dansk' frem til 'Kontekstens betydning' (5 sider)
’Krop og fremtræden’ C877 i ’Håndbog til dansk’ (2 sider)
’Oversigt over non-verbale koder’ (2 sider)
’Oversigt over billedsproget’ er en liste over begreber, som elever i grupper har fået ansvaret for at formidle til de andre (20 sider)
Elever afleverer en opgave, hvor de foretager en analyse og fortolkning af et selvvalgt maleri. Her er et yderligere et fokus om at bruge det, man observerer, til noget. Altså vigtigheden i, at man ikke stopper med en observation, men at anvender det observerede.
Elever laver og afleverer en Visuel ordbog, som præsenterer de begreber, vi har været igennem
Gennemgåede og anvendte begreber inden for billeder: Lys, beskæring, det gyldne snit, fladekomposition, forsvindingspunkt, symmetri, farver, forgrund, mellemgrund og baggrund.
Vi har også fokus på at afkode mimik og gestik, hvilket var fokus i følgende analyser af tekster:
’Udslidt’ af H.A. Brendekilde – analyse i klassen
Bianco-reklame-foto - analyse i klassen
’Kongehuset’, maleri af Maleri af Thomas Kluge fra 2009 – analyse i klassen
Edward Munch: ‘The Dance of Life’ – gruppeanalyse og fremlæggelse
Edward Munch: ‘Aftenpassiar’ – gruppeanalyse og fremlæggelse
Carl Bloch: ‘En pige, der gør sig rede før et karneval’, - gruppeanalyse og fremlæggelse i klassen
Campari-reklame fra 2018 – gruppeanalyse og fremlæggelse i klassen
Marc Chagall: ‘The Birthday’ – gruppeanalyse og fremlæggelse i klassen
I grupper fremlagde klassen også analyser af selvvalgt maleri af Kathrine Ærtebjerg.
Grupper har i klassen fremlagt om følgende malerier af Ærtebjerg:
’Det lille bjerg, den store himmel’
’Drøm/virkelighed’
’Menneskebarn V’
’Fuglene flyver’
(70 sider.)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ny opgave (3)
|
14-12-2022
|
Oplæg om visuel analyse 16.1.23
|
16-01-2023
|
Visuel analyse af selvvalgt maleri
|
26-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Grammatik og skriftlighedhed
Grammatik og ordbog
Løbende har vi gennemgået og øvet nogle grammatiske områder. Ordbog, vi løbende slår op i: Ordnet.dk, som må bruges til skriftlig eksamen og til mundtlig forberedelse ved eksamen.
Grammatik:
Neksus og kommatering - kommaøvelser på første år, 6 lektioner med fokus på neksus, og hvad en sætning er. Elever laver øvelser i hånden med udprintede sætninger. Her sætter de kryds, bolle og komma. Øvelserne har jeg selv udviklet.
De tre største ordklasser: verber, adjektiver, substantiver
Sammensatte substantiver
r-endelser på verber (køre/kører) – brug ’spiseprøven’.
Øve at slå op på ordnet.dk og finde de faste udtryk (idiomer).
På 3.år læser elever om hans-sin-problematik i 'Styr på sproget' fra Systime.dk og laver øvelser. (Persolige pronominer)
Løbende har vi anvendt: 'Guide til skriftlig dansk HTX og teknisk eux' fra Systime.dk. Her har elever læst om de forskellige opgavetyper.
60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
SO2: 'Præstationssamfund og sociale medier'
SO 2-forløb mellem Dansk, Engelsk og Samfundsfag
Vi lever i en tid, hvor vi bliver bombarderet med billeder, opdateringer og indtryk. Vi skal hele tiden forholde os til ny viden og nye indtryk og til os selv, og om vi kan bruge den viden til noget. Samtidig diskuterer influencere og meningsdannere, journalister og politikere unges mentale trivsel som aldrig før. I et moderne samfund er vi som mennesker nødt til at lære at navigere i og håndtere en verden, hvor nye krav hele tiden stiller spørgsmålstegn ved, om det vi kan er godt nok.
Problemformulering:
Er præstationssamfund en trussel for unges mentale trivsel?
Danskdelen af forløbet:
Hvad er et socialt medie? Definition
At foretage en analyse af selvvalgte influencere ved at bruge Roland Barthes på billedsiden og analysere tekstsiden ved at finde ud af, om teksten afløser eller forankrer billedsiden.
Elever holder oplæg i klassen, hvor de præsenterer deres analyse.
(10 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Fakta og fiktion
Et forløb, der sætter fokus på, hvad der kendetegner fakta og fiktion.
Formål er at sikre elevers forståelse af fiktion og fakta og afkodning af det i mødet med læseren.
Gennemgåede begreber:
Fiktionskontrakt
Faktakoder
Fiktionskoder
Kernestof:
'Fakta- og fiktionsgenren' (kap. 2.2) i 'Håndbog til dansk - litteratur, sprog og medier' (11 sider)
'Sådan opstod fiktion', artikel bragt på Videnskab.dk, aug. 2012: (https://videnskab.dk/kultur-samfund/saadan-opstod-fiktion/) (4 sider)
Supplerende stof:
'Danish mother seeking' - Reklamevideo (2019) fra organisationenVisitDenmark:
https://www.youtube.com/watch?v=GiKRA-syT5M&ab_channel=emfufu2 (5 sider)
Vi diskuterer, hvorfor videoen var så fatal for Visit Denmarks direktør. Hvorfor måtte vedkommende gå af? (Fokus: når noget fakta opleves som løgn, da der er mange faktakoder i videoen). (8 sider)
(i alt 28 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Lyrik
Vi dykker ned i lyrikgenren og gennemgår og anvender følgende begreber:
Sproglige billeder: Symboler, metaforer og sammenligninger
Idiomer/idiomatiske udtryk
Real-og billedplan
Assonans og allitteration
Tekstens tone
Om symboler: https://hbdansk.systime.dk/?id=188#c540 (1 side)
Skriveøvelse med makker med fokus på at anvende gennemgåede begreber.
Tekster:
'German Gladensvend' - folkevise
'Det blomstrende slagsmål' af Tom Kristensen
( i alt 20 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kunst (og årsprøve)
Årsprøven i dansk (værklæsning)
Elever og lærer tager på dagsudflugt til Statens Museum for Kunst (SMK), (tæller som værk)
Her forenes forløb om visuel analyse og lyrik. Hjemme på skolen arbejder elever efterfølgende med opgaven.
Elever skal i par udvælge en kunstner, et værk eller en særudstilling
Skrive en anmeldelse
Lave et digt med udgangspunkt i et værk el. særudstilling
Aflevere en opgave
Fremføre deres digt i klassen, mens klassen ser værket, de er blevet inspireret af, på boardet.
Fokus til årsprøve (til elever):
• At I mestrer genren anmeldelse
• At I introducerer læseren til museet /udstillingen
• At I giver jeres personlige vurdering
• At I anvender sproget kreativt og skriver, så det er interessant at læse
• At I skriver i et korrekt og flydende sprog
(i alt 100 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Makkere til årsprøve
|
24-05-2023
|
Dansk årsprøve 2023
|
26-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
Analysemetoder i dansk
Analysemetoder i dansk (værklæsning)
Formålet er dels at gøre elever metodebevidste, dels at:
Introducere og anvende Freuds psykoanalyse
Introducere og anvende transaktionsanalyse
Introducere litteraturhistorisk læsning - hvad går det ud på?
Transaktionsanalyse og anvende metoden
Vi har gennemgået og anvendt:
De tre jeg-tilstande
Simple transaktioner
Krydsede transaktioner
Skjulte transaktioner
Primærtekster:
uddrag af Jeppe på Bjerget af Holberg (10 sider), som vi analyserer ved at bruge transaktionsanalyse.
'Dennis' - Kortfilm fra 2007, instruktør Mads Matthiesen: https://www.youtube.com/watch?v=V1zFeHJzS5E&ab_channel=TrustNordisk (20 sider) Tæller som værk, da den er blevet analyseret meget grundigt.
'Ringen', novelle af Karen Blixen. Vi tolker den psykoanalytisk
Sekundærtekster:
Om transaktionsanalyse i 'Håndbog til dansk', kap. 4.12 (20 sider). Suzette gennemgår et psykoanlytisk perspektiv. Begreber, vi anvender: det ubevidste, de tre jeg-dele (super-ego, ego, id)
Vi analyserer filmen i klassen, og elever afleverer individuel analyse af transaktioner i 'Dennis'.
(i alt 70 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
arbejdsspørgsmål til oplysningstiden
|
17-08-2023
|
Transaktioner i "Jeppe på bjerget"
|
30-08-2023
|
Jeppe på bjerget, femte akt.
|
06-09-2023
|
Dennis
|
05-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Natursyn - argument, norm og historie
Natursyn - argument, norm og historie
Gennem arbejdet med forskellige typer tekster arbejdes med temaet natursyn med fokus på at forstå og analysere det syn på natur, vi har i dag og i romantikken.
'argument' - vi får Toulmin ind under huden og hvordan argumenteres om natur?
'norm' - Hvordan er synet på natur?
'Historie' - Hvad præger det romantiske natursyn?
Elever skriver i denne forbindelse diho.
Forløbet indledes med en vandretur, der tager udgangspunkt i en af Søren Kierkegaard yndlingsruter, da han var rekrationsophold i Gilleleje. Se mere her:
https://www.visitnordsjaelland.dk/nordsjaelland/det-sker/kierkegaard-nature-en-interaktiv-vandrerute-i-soeren-kierkegaards-fodspor-gdk1108608
Elever reflekterer over naturen i samtaler i små grupper, der går sammen.
Repetition og forankring af Stephen Toulmins argumentationsmodel ved at se video af Søren Vrid Christensen om Toulmin: Link til video: https://www.youtube.com/watch?v=35bqJ90khEA&ab_channel=S%C3%B8renVristChristense (10 sider)
Øvelse i brug af Toulmin ved at analysere: 'Juridisk kønsskifte er det rene nonsen' fra, bragt i Kristeligt Dagblad 12.5.15: https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/maerkelig-lov.-juridisk-koensskifte-er-det-rene-nonsens (5 sider)
Se og analysere Frej Smedes tale ved demonstration afholdt af Amager Fælleds Venner 4.maj, 2022: https://www.youtube.com/watch?v=XS0FCk8SQ3A&ab_channel=AmagerF%C3%A6lledsVenner (20 sider)
Formål: analysere talens natursyn og vurdering af kommunikationen.
Vi anvender Toulmins metode på argumentationen
Vi repeterer Ciceros kommunikationspentagram (grundforløb) ved at anvende det. Elever læser 4.9 i 'Håndbog til dansk' https://hbdansk.systime.dk/?id=240&L=0#c882 (Ciceros kommunikationspentagram, 5 sider)
Vi finder talens appelformer
Den kommercielle og ikke-kommercielle kampagne:
Om kampagner i 'Textur' på Systime.dk: https://textur.systime.dk/?id=389#c3382 (2 sider)
Vi ser analyserer 'Nature is speaking' lavet af den amerikanske miljøorganisation CONSERVATION INTERNATIONAL i 2014': https://www.youtube.com/watch?v=WmVLcj-XKnM&ab_channel=ConservationInternational (15 sider)
Fokus: Natursynet i den ikke-kommercielle kampagne ved at analysere
Appelformer - og hvordan de sprogligt kommer til udtryk
Filmiske virkemidler (særligt synkron og asynkron lyd, kamerabevægelser, klipning)
Besjæling og personifikation
Sekundærtekst: https://hbdansk.systime.dk/?id=222, 'Filmiske virkemidler' i 'HÅndbog til dansk' (10 sider)
Den litterære periode Romantikken
Primærtekster:
'Klokken' af H.C. Andersen (10 sider)
'Indvielsen' af Staffelt (4 sider)
Sekundærtekster:
Dr.dk: Store tanker, trange tider, del 1: Dokumentar om romantikken: https://www.youtube.com/watch?v=qmAlzvoAM6c&ab_channel=PernilleL%C3%BCtzen (30 sider)
'Brug litteraturhistorien': 'Romantikken - enhed og splittelse' (20 sider)
Fokus: Det romantiske Natursyn, men også universalromantik, panteisme, nationalromantik, nyplatonisme og dualisme, organismetanken.
I dihoen vælger elever en opgave udfra fem mulige opgaver.
Primærtekster i diho:
Digt: Oehlenschläger, Adam, 1805, “Morgen-Vandring” i Bertelsen, Tinne Serup mfl., 2012, Litteraturen på langs og på tværs, https://litthist.systime.dk/?id=250#c1107, sidst lokaliseret 24.1 2024
Tale: Klougart, Josefine, 2018: “Vi lever i en kollektiv fortrængning af det fundamentale vilkår, at vi er adskilt fra naturen” Politiken. Fokus på argumentation, sproglige virkemidler og retorik.
Uddrag af roman: Dam, Albert, 2015: ”Hans Peter i gården” og ”Storåen i saksen” I Så kom det nye brødkorn s. 269-279 [Uddrag], Jensen & Dalgaard.
Kampagnevideo: 'Det er tid til at ændre billedet på dansk idyl', lavet af virksomheden Andel. Kan tilgås her: https://andel.dk/danskidyl/
To Artikler om rewilding-projektet 'Mols Bjerge'. Elever vælger selv to artikler ud af fire muligheder. De skal analysere den miljøetiske position (primært idehistoriefaglig opgave)
Ca-sidetal for een opgave under diho: 30 sider
I alt i forløbet: 161 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tegning over Toulmins model
|
04-10-2023
|
Arbejdsspørgsmål til 'Nature is speaking'
|
22-11-2023
|
Store tanker - trange tider - romantikken
|
07-12-2023
|
Romantikken - arbejde selv
|
08-12-2023
|
Klokken
|
05-01-2024
|
Cicero og Frej Schmedes
|
17-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Det moderne gennembrud
Det moderne gennembrud (værklæsning)
Vi har fokus på det moderne gennembruds 3 k'er:
Køn
Kirke
Klasse
Og herudover anvendes begreberne:
Facework
Backstage og frontstage (særligt til analyse af Nora)
Vi analyserer også transaktioner i et dukkehjem og finder ud af, hvilken jeg-del Nora er styret af (psykoanalytisk metode).
Primærtekster:
'Et dukkehjem' af Henrik Ibsen (vi læser den på norsk), skuespil, (værklæsning) (170 sider)
'Ane-Mette' af Henrik Pontoppidan, novelle (5 sider), uddrag.
'Frøkenen' af Herman Bang (5 sider), novelle
'Den sidste aften' af Herman Bang. Litteraturhistorisk opgave, hvor elever analyser, fortolker og perspektiverer novellen (5 sider)
'Nora' - engelskproduceret kortfilm, som vi perspektiver 'Et dukkehjem' til. Kortfilmen er fra 2012: https://www.youtube.com/watch?v=8CY8s2MqPyM&ab_channel=TheGuardian (5 sider)
Sekundærtekster:
'Mænd og kvinder', kap. 8.1 i 'Danmark i 1800-tallet': https://danmarkiattenhundredetallet.systime.dk/?id=229 (3 sider)
Om det moderne gennembrud i 'Håndbog til dansk - litteraturhistorie' fra Systime.dk:
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=140
Følgende kapitler er læst:
'Det moderne gennembrud'
'Georg Brandes'
'Litteratur som litteraturvidenskab'
'Det moderne gennembruds litteratur' (15 sider)
Fokus på naturalisme og kritisk realisme
Fokus på Herman Bangs stille eksistenser
Alt i alt (208 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
'Et dukkehjem' - 1.akt
|
13-03-2024
|
Et dukkehjem, 2.akt
|
20-03-2024
|
'Et dukkehjem', 3.akt.
|
03-04-2024
|
Analyse, vurdering, diskussion
|
07-04-2024
|
Kvindenorm, mandenorm - borgerskabet 1800-tallet
|
10-04-2024
|
Det moderne gennembrud 1
|
30-04-2024
|
Frøkenen af Herman Bang
|
21-05-2024
|
Opgaven uden for tema
|
15-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Løgnere
Løgnere (Roamnlæsning)
Formålet er bl.a. at genbesøge fortællere i fiktionstekster. Det kan være fortællere, der lyver for læseren, men også fortællere, der fremstår upålidelige. Vi kredser også om spørgsmålet: Hvorfor lyver mennesker. Hvad er formålet med løgnen? Kan man lyve for sig selv?
Klassesamtaler og små bord-samtaler om løgnen og mennesket.
Fagligt fokus:
Bevidst upålidelig fortæller
Ubevidst upålidelig fortæller
Minimalisme (læreroplæg)
Fortællertyper
Indre og ydre syn
Medsyn
Synlig og skjult fortæller
Direkte personkarakteristik
Indirekte personkarakteristik
Primærlitteratur:
Roman: 'Dette burde skrives i nutid' af Helle Helle, værklæsning(250 sider)
Jan Sonnergaard: 'NETTO og Fakta', novelle (25 sider)
Svend Åge Madsen: 'Kærlighed ved sidste blik' (6 sider)
Sang af TV2: 'Det er samfundets skyld' (5 sider)
Sekundær litteratur:
'Løgn', baggrundsartikel i Information fra 10.5.2014 (3 sider): https://www.information.dk/moti/2014/05/loegn
( I alt sider 289)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Referat af 'Dette burde ...' kap. 1-28
|
29-09-2024
|
Referat af 'Dette burde ...'
|
06-10-2024
|
Dette burde skrives i nutid
|
24-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
13
|
Modernisme og eksistentialisme
Modernisme og eksistentialisme (værklæsning)
Det moderne samfund efter det moderne gennembrud. Tema om modernisme, og hvor forskellige modernistiske tekster er.
Sekundærtekster:
'Hvad er modernisme' i 'Håndbog til dansk - litteraturhistorie' (modernismens fem træk) (3 sider)
Surrealismen: 'Surrealismen hos Much-Petersen, Scade og Bodil Beck' (kun det om Much-Petersen) (3 sider)
Svensk Video til gymnasieelever om Edith Sødergran: https://www.youtube.com/watch?v=4bfMMDEVuWg&ab_channel=URPlay (10 sider)
Oplæg fra lærer om filosoffen og samfundskritikeren Nietzche med fokus på, hvad han er kendt for: 'Gud er død', 'Slavemoral, 'Viljen til magt'. Vi taler om, hvordan vi kan se, at Södergran er inspireret af Nietzche.
Broby-Johansen: 'Bordelpiger dræber ufødt'. Digt, 2. sider.
Om eksistentialisme: 'Eftertanke og eksistentialisme' i 'Brug litteraturhistorien', Systime.dk. (4 sider)
'Eksistentialisme' i 'Litteraturens veje' på Systime.dk Vhttps://litteraturensveje.systime.dk/?id=814#c3964 (3 sider)
Om ekspressionisme: "Tom Kristensen: fantasi om en kunstnerisk revolution" i 'Brug litteraturhistorien' (4 sider):
Primærtekster:
Edith Södergran 'Vierge modere', på både svensk og dansk. Digt (4 sider)
Tom Kristensen: 'Det blomstrende slagsmål', digt (genlæsning, vi læste den også i 2.g)
Asger Jorn: 'Den foruroligende ælling' (maleri), 1959 (3 sider)
Gustav Much-Petersen: Elever vælger selvvalgte digte til oplæsning i klassen. De finder et digt på dette site: https://kalliope.org/da/text/munchp20170923204 (30 sider) - værklæsning.
Klaus Rifbjerg: 'Det er blevet os pålagt' (4 sider)
Martin A. Hansen: 'Roden', novelle (5 sider)
Peter Seeberg: 'Patienten', novelle. (5 sider)
Elever laver en afleveringsopgave, hvor de skal analysere, fortolke og perspektivere et selvvalgt modernistisk digt. De indtaler deres analyse og sender som Youtube-link. (10 sider) En mundtlig aflevering, hvor de øver sig i at analysere og fortolke digte.
Efter gennemgang af eksistentialisme forbereder elever livsspørgsmål til andre, som de afleverer. Elever har samtaler om livet i lille cirkel med fem stole. Vi bruger to lektioner på samtalen.
Elever arbejder selv med en eksistentialistisk tolkning af 'Patienten'.
(i alt 90 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dit valg af modernistisk digt
|
19-12-2024
|
Livsspørgsmål til de andre
|
08-01-2025
|
Analyse, fortolkning og perspektivering af moderi.
|
12-01-2025
|
'Roden' - arbejde selv
|
16-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
14
|
Kortfilm
Kortfilm
Formål: Blive bedre til at analysere og fortolke det filmiske og at vælge analysepunkter med udgangspunkt i, hvad en tekst ligger op til.
Fagligt fokus: Filmiske virkemidler og:
Frame
Sekvens
Indstillinger
Scene
Beskæring
Lyd
Kameratbevægelser
Perspektiv
Billedkomposition
Primærtekst:
Kortfilmen 'Nulpunktet' (2018), instruktør Niklas Lund Brock: https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/nulpunktet/ (10 sider)
Sekundærtekst:
'Filmiske virkemidler' i 'Håndbog til dansk - litteratur, sprog og medier (10 sider)
I undervisningen valgte elever, hvilke elementer der i en analyse vil være vigtig.
Elevoplæg med analyser med forskelligt fokus.
(i alt 20 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Terminsprøve dansk - i Word
|
25-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
15
|
Nyhedsformidling
Aviser
Lille forløb om nyhedsjournalistik
Læreroplæg om avisers funktion og mediebilledet i Danmark
Avisers stofområder
Tekst-layout-begreber
Kilder
Avistyper
Avisers målgruppe ved brug Minerva-modellen
Elever holder oplæg om de forskellige avisers målgrupper
Litteratur:
'Kap. 5.3: 'Minerva-modellen' i bogen 'Kommunikation og it A på Systime.dk (10 sider)
Kap. 5.1 i 'Håndbog til dansk', følgende afsnit:
'Hvad er en avis'
'Avistyper'
'Stofområder' (9 sider)
Elever afleverer opgave med spørgsmål
Elever laver kronik-opgave.
(i alt 19 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
16
|
Det nye årtusindes littratur
Det nye årtusinds litteratur
Fokus:
Indadvendt og udadvendt autofiktion
Forskellen på en selvbiografisk tekst og en autofiktiv tekst
Dobbeltkontrakt
Det lyriske jeg
Sekundær litteratur:
'Brug litteraturhistorien', kapitlet om 'Det nye årtusind: autofiktive tendenser', følgende afsnit: 'Flydende identiteter', 'To autofiktive tendenser: den indadvendte og den udadvendte', (6 sider)
Primærlitteratur:
Indadvendt: Lone Hørslev: 'Jeg skår over vejen og spekulerer på' (2009) (5 sider)
Video, hvor Hørslev fremfører sit digt: 'Jeg skår over vejen og spekulerer på': https://www.youtube.com/watch?v=LEiX1t8ilO0&t=222s&ab_channel=Lyrikporten-28danskedigtere (4 sider)
Udadvendt: Yahya Hassen: 'Barndom' (2013), digt (5 sider) samt performancevideo af digtet med fokus på sammenhængen mellem form og indhold (5 sider):
Vi analyserer sammen klassen, og elever har forberedt en opgave, så de får tilegnet sig begreber.
Skriveøvelse i klassen: Skriv til det lyriske jeg i Hørslevs digt.
I alt 19 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Det nye årtusindes litteratur
|
26-03-2025
|
Kronik
|
30-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
17
|
Det, vi mangler
Et opsamlende og repeterende lille forløb
Vi mangler noget, og vi bruger det til at få repeteret noget centralt.
Vi læser:
'Ringen' af Karen Blixen og repeterer Freuds psykoanalyse og upålidelig fortæller, novelle (6 sider, men tæller ikke her, da den er opført under forløbet 'Metoder i dansk')
Steen Stensen Blicher: 'Marie - en erindring fra Vesterhavet.
Kort læreroplæg om romantismens begreb: 'Det interessante', og vi ser på forskellen mellem romantikken og romantismen. (6 sider)
Om Grundtvig: https://www.hojskolerne.dk/nyheder/2024/maj/forstaa-grundtvig-paa-5-minutter. Elever læser og finder en salme, vi skal synge i klassen. (Men jeg bliver syg, og vi får ikke sunget)
Peter Seeberg: 'Patienten'. Elever arbejder selv med en aflevering, hvor de skal tolke novellen eksistentialistisk. (5 sider)
(I alt 11 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Karen Blixen
|
30-04-2025
|
Patienten
|
14-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52697312940",
"T": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52697312940",
"H": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52697312940"
}