Titel
5
|
Natursyn
Hvad er natur? Der er en ingen tvivl om, at vores natursyn er kulturelt og historisk bestemt, og derfor har ændret sig gennem tiden. Det påvirkes af samtiden, af teknologiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold.
Klima- miljø og biodiversitetskrisen har dog gjort synet på natur til en diskursiv kampplads, hvor man kæmper om betydning af sand natur. Er kulturlandskaber kultur? Er landbrug? Er naturen til for os, eller har den en værdi i sig selv?
Definitionen af natur bliver så afgørende, fordi vores natursyn hænger sammen med den måde, vi handler i og behandler naturen. Det er fx afgørende for, om Danmark skal have flere rewildingprojekter, eller om vi skal koncentrere os om at være et landbrugsland, som producerer fødevarer.
I dette forløb arbejder vi med litteratur, sprog og medier, som tager udgangspunkt i forskellige syn på natur og forholdet mellem natur og menneske. Forløbet er struktureret omkring tre natursyn, nemlig det rekreative, det vilde og det produktive, og omkring tre forskellige naturetiske positioner: Den antropocentriske, den zoocentriske og den økocentriske.
Forløbet lægger op til dansk-idehistorie opgaven.
Faglige mål:
• udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
• demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
• anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
• analysere og fortolke fiktive tekster
• analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
• perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
• demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
• demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier
• demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
• navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
Kernestof:
• dansk sprog, sproglig variation og faglige udtryksformer, herunder naturvidenskabeligt og teknologisk fagsprog
• mangfoldige litterære genrer
• billeder, film og øvrige multimodale tekster
• danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
• kanonforfattere: Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, H.C. Andersen, Henrik Pontoppidan,
• tekster med relevans for teknologisk dannelse
• oversatte tekster, der bidrager til at perspektivere dansksprogede tekster i en nordisk, europæisk eller global sammenhæng
• litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
• litteratur-, sprog- og mediehistorie
Tekster læst i dette forløb:
Karsten Vad: Natursyn, 2022
Hjemmeside: Vild med vilje (intet årstal)
Schack Staffeldt: "Indvielsen", 1804
Oehlenschläger: Guldhornene, 1803
H.C. Andersen: "Klokken", 1845
N.F.S. Grundtvig: "Danmarks trøst", 1820
Reklame: "Fjällräven - Without nature, we're nothing" (2016)
God natur er kilo, størrelse og følelse, debatindlæg af, 2018. Danmarks Naturfredningsforening
Uddrag af Lykke-Per, 1904
Frej Schmedes tale for Amager Fælled, 2020
Eske K. Mathiesen: Endnu en gang er det slående (2010), digt.
Eske K. Mathiesen: Er ikke ansat hos poplerne (2005), digt.
Eske K. Mathiesen: Endelig lykkes det (2005), digt.
Theis Ørntoft - Det er forvirrende tider, digt, 2014.
|