Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Linda Lillelund Rom, Tine Schrøder Lunøe
|
Hold
|
cb22ht1f-dana (cbht1f-dana, cbht2f-dana, cbht3f-dana)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb om sport
Skriftlighedsforløb med udgangspunkt i prøven i teknisk studentereksamen i dansk A, torsdag den 18. august 2022 med emnet "Sport". Eleverne blive introduceret til de skriftlige genrer og arbejdede mundtligt og skriftlige med at analysere teksterne.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriftlig opgave om sport
|
09-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Julens genrer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kravlenisser
|
19-12-2022
|
Præsentation af julesalme
|
06-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eventyrlige øjne
Eventyrforløb med inddragelse af forskellige genrer med fokus på øjne i fiktionen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Medier, nyheder og falske historier
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fortællinger og mundtlighed
|
05-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sorte kugler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Natur retur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Nye ord i DDO
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grupper til podcast om nye ord
|
06-11-2023
|
Podcast om nye ord
|
19-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Dansk-Idéhistorieopgaven
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
DIHO powerpointpræsentation
|
22-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
SO6 Børnebog
Flerfagligt forløb med Kommunikation og it A og Programmering B
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Vandmærket
Værklæsning - novellesamling
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dansk stil om beruselse
|
24-03-2024
|
Skriftlig opgave om "Er verden lille"
|
05-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Se dagens lys_værklæsning
Foreløbig forløbsbeskrivelse
Vi læser romanen Se dagens lys
Tematiske fokuspunkter vil være:
Romanens kærlighedsopfattelse.
Postmoderne genretræk
Samfundskritik
Det totalitære samfund
Forløbet vil desuden lægge op til fordybelse, analyse og diskussion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Det moderne gennembrud_Litteraturhistorie
10% af pensum
Formål
Kendskab til perioden med fokus på sædelighedsfejden og litteratur, der behandler kønsproblematikken
Kernestof
Henrik Pontoppidan: Ørneflugt
Henrik Ibsen: Et dukkehjem (værk)
Merete Pryds Helle: Nora (1. kapitel) - Perspektivering til Et dukkehjem
Amalie Skram: Uddrag af Constance Ring
Herman Bang: Foran alteret + Den sidste balkjole + Frøkenen
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (En idyl)
Desuden introduktion til generelle historiske og idehistoriske tendenser, som har haft betydning for periodens litteratur, herunder industrialiseringen og positivismen.
I slutningen af forløbet behandles det folkelige gennembrud med fokus på Martin Andersen Nexø.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Genaflevering af "Dyret i mennesket..."
|
22-09-2024
|
Eksamensstilesæt_Kroppen er min
|
28-10-2024
|
Analyse af Frøkenen_lydfil
|
18-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Kortfilm
6 % af pensum
Genreforløb
Faglige mål
Medieanalytiske begreber herunder genretræk og filmiske virkemidler herunder særligt lys.
analysere og fortolke fiktive tekster
Anvendte kortfilm
Nulpunktet
Kom
R[evol]ution of Love
Fremkaldt
Systime I-bøger, der anvendes i forløbet:
Shorts - kortfilm i undervisningen
Film skal ses i dansk
Håndbog til dansk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Eksistentialisme_Litteraturhistorie
9% af pensum
Formål: Formålet med forløbet er at introducere eleverne til udvalgte eksistentialistiske begreber som en metode til tekstlæsning. Formålet er desuden, at eleverne skal reflektere og diskutere disse begreber. Forløbet rummer derfor et alment dannende aspekt.
Indhold: Eksistentialistiske begreber af Kierkegaard, Nietzsche, Camus og Sartre.
Læsning af kanonforfattere og andre relevante forfattere.
Metode: De eksistentialistiske tanker bruges som metode i læsning af de skønlitterære tekster. Faktateksterne behandler emner, som både grænser op til elevernes egen verden og de eksistentialistiske tanker.
Materiale: Primært skønlitterære tekster af kanonforfattere, men også mere moderne tekster, herunder noveller, artikler og podcasts.
Evaluering: Mundtlig evaluering i plenum.
Faglige mål: Kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder, primært fokus på kulturel og idehistorisk perspektivering. Kendskab til samtidslitteratur. Analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster.
Udtrykke sig sprogligt nuanceret og personligt både mundtligt og skriftligt samt fokus på refleksion og diskussion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Forløb#8
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52697408515",
"T": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52697408515",
"H": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52697408515"
}