Holdet cb22ht1g-dana - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Amalie Winge, Nicoline Kjeldbjerg Kristensen
Hold cb22ht1g-dana (cbht1g-dana, cbht2g-dana, cbht3g-dana)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Løgnere
Titel 2 Spændende podcasts
Titel 3 Få ordet i dit magt
Titel 4 Klassesamfundet
Titel 5 Natursyn
Titel 6 Et sårbart sind
Titel 7 Køn og krop
Titel 8 Fra det moderne gennembrud til modernisme
Titel 9 Moderne fiktion
Titel 10 Selvbiografi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Løgnere

Løgnere, med fokus på den upålidelige fortæller.

Materiale:
- Medina, "kun for mig", fokus på fortællerrollen og om hvorfor hun er upålidelig. Skriftlig aflevering m. omskrivning af vers m. fokus på fortællere.
- Memento, film. Fokus på at opdage løgnen, samt komposition.
- Helle Helle "fasaner", fokus på løgnagtig fortæller, samt på personkarakteristik
- Leif Panduro "Tur i natten". Bruges til skriftlig opgave om personkarakteristik

Faglige mål:
- Analysere og fortolke fiktive tekster
- Demonstrere indsigt i fortællertyper og fortælleteknik
- Anvende tekstanalytiske begreber
- Udtrykke sig skriftligt og formålsbestemt

Kernestof:
- Fiktive tekster fra nyere dansk litteratur
- Film som multimodalt udtryk
- Dansk sprog og faglige udtryksformer

Særlige fokuspunkter:
- Den upålidelige fortæller som litterært greb
- Komposition og fortælleteknik i film og noveller
- Personkarakteristik og tekstnær analyse

Væsentligste arbejdsformer:
- Klasseundervisning
- Gruppearbejde og tekstnært analysearbejde
- Skriftlig aflevering med omskrivning af sangtekst
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Spændende podcasts

Formålet med forløbet er introducere eleverne til podcastgenren og analyse.

Værklæsning af podcasten "Kvinden med den tunge kuffert" (Third Ear 2016)" med særligt fokus på genre, dramaturgi, fremdrift samt fakta- og fiktionskoder.

Faglige mål:
- Analysere og fortolke ikke-fiktive tekster
- Demonstrere indsigt i mediers opbygning og virkemidler
- Perspektivere tekster ud fra samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge

Kernestof:
- Podcast som medie og genrefænomen
- Dansk sprog og sproglig variation
- Dramaturgiske og stilistiske virkemidler

Særlige fokuspunkter:
- Introduktion til podcast som medie og genre
- Analyse af fakta- og fiktionskoder
- Dramaturgi og episodedramaturgi
- Væsentligste arbejdsformer:
- Lytning og analyse i grupper
- Skriftlige refleksioner og præsentationer
- Pararbejde med fokus på struktur og stemmer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Få ordet i dit magt

Et forløb om taler

Faglige mål:
- Demonstrere indsigt i retoriske og stilistiske virkemidler
- Anvende retoriske begreber til analyse og vurdering
- Udtrykke sig mundtligt og skriftligt formålsbestemt

Kernestof:
- Retoriske og argumenterende tekster
- Digitale medier og debatindlæg
- Appelformer og argumentationsanalyse

Særlige fokuspunkter:
- Mundtlig fremstilling og argumentation
- Analyse af taler og debatindlæg
- Retoriske virkemidler og appelformer

Væsentligste arbejdsformer:
- Fremlæggelser og elevpræsentationer
- Skriftlig argumentation og retorisk analyse
- Klassedialog og digitale quizværktøjer (fx Socrative)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Klassesamfundet

Samfundsklasser? Hvad er det? Noget fra gamle dage, da verden var sort og hvid? Engang tilhørte man enten arbejderklassen, middelklassen eller overklassen, men i en årrække har klassebegrebet haft ry for at være gammeldags og noget, der hørte historien til. Den tyske sociolog Ulrich Beck har ligefrem kaldt det for en ‛zombie-kategori’, som samfundsudviklingen for længst har overflødiggjort, og som alligevel vakler rundt iblandt os. Men, men, men også i dag er der faktisk stor forskel på provins og by – på fiskeren og forretningsmanden, på brolæggeren og børsmægleren – så stor, at daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen i 2018 lancerede en ‛ghettoplan’, der skulle give bunden af Danmark en ‛make over’. I dette forløb skal vi arbejde med nyere litteratur, sprog og medier, der taler oppefra og nedefra, og som diskuterer, problematiserer og provokerer et klasse-Danmark, uanset om vi tør at kalde det ‛klasse’ eller ej.
Forløbet starter dog i det folkelige gennembrud, hvor klassebegrebet var meget relevant. Hvor der var en tydelig skelnen mellem den arbejdende og den herskende klasse.  

Faglige mål:
– demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
– demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
– analysere og fortolke fiktive tekster
– analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
– perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge̶
– demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
– demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger

Kernestof:
- mangfoldige litterære genrer
- danske tekster fra de seneste 20 år
- kanonforfatter Jeppe Aakjær og Martin Andersen Nexø
-  Værker
- litteraturanalytiske begreber og metoder
- dansk sprog, sproglig variation og faglige udtryksformer, herunder naturvidenskabeligt og teknologisk fagsprog
- sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier

Tekster:
- Amiri, Geeti: ‟Berlingske-skribent i kikset omklamring af rapstjerne” i Ekstra Bladet 28.05.2020
- Bech, Glenn (2022): Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet, Gyldendal
- Foss, Kristian Bang (2010): Frank vender hjem, Gyldendal
- Fruelund, Simon (2006): Borgerligt tusmørke, Gyldendal
- Grosbøll, Andreas: ‟Hilsen fra provinsen” i Weekendavisen 19.04.2018
- Korsgaard, Thomas: Hvis der skulle komme et menneske forbi, Lindhardt og Ringhof, 2007
- Jensen, Peder Frederik (2020): Det Danmark du kender, People'sPress
- Nexø, Martin Andersen: "Lønningsdag" Gyldendal 1900
- Nielsen, Kaspar Colling (2010): ‟Opgangen” i Mount København, Gyldendal
- Pape, Morten (2015): Planen, Politikens forlag
- Pedersen, Karina (2016): Helt ude i hampen. Mails fra underklassen, Gyldendal
- Wilken, Thomas: ‟Polarisering handler ikke kun om ikkevestlige ghettoer” i Information 24.04.2019
- Aakjær, Jeppe: "Tyendesang", Tyendebladet 1907

Særlige fokuspunkter:
- Klassebegrebets udvikling
- Stemmer fra forskellige sociale lag
- Sammenhæng mellem litteratur og samfund

Væsentligste arbejdsformer:
- Klasseundervisning og gruppediskussion
- Skriftlige analyser og mundtlige oplæg
- Brug af artikler, dokumentarer og musikvideoer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Natursyn

Hvad er natur? Der er en ingen tvivl om, at vores natursyn er kulturelt og historisk bestemt, og derfor har ændret sig gennem tiden. Det påvirkes af samtiden, af teknologiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold.

Klima- miljø og biodiversitetskrisen har dog gjort synet på natur til en diskursiv kampplads, hvor man kæmper om betydning af sand natur. Er kulturlandskaber kultur? Er landbrug? Er naturen til for os, eller har den en værdi i sig selv?

Definitionen af natur bliver så afgørende, fordi vores natursyn hænger sammen med den måde, vi handler i og behandler naturen. Det er fx afgørende for, om Danmark skal have flere rewildingprojekter, eller om vi skal koncentrere os om at være et landbrugsland, som producerer fødevarer.

I dette forløb arbejder vi med litteratur, sprog og medier, som tager udgangspunkt i forskellige syn på natur og forholdet mellem natur og menneske. Forløbet er struktureret omkring tre natursyn, nemlig det rekreative, det vilde og det produktive, og omkring tre forskellige naturetiske positioner: Den antropocentriske, den zoocentriske og den økocentriske.

Forløbet lægger op til dansk-idehistorie opgaven.

Faglige mål:
• udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
• demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
• anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
• analysere og fortolke fiktive tekster
• analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
• perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
• demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
• demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier
• demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
• navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation

Kernestof:
• dansk sprog, sproglig variation og faglige udtryksformer, herunder naturvidenskabeligt og teknologisk fagsprog
• mangfoldige litterære genrer
• billeder, film og øvrige multimodale tekster
• danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
• kanonforfattere: Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, H.C. Andersen, Henrik Pontoppidan,
• tekster med relevans for teknologisk dannelse
• oversatte tekster, der bidrager til at perspektivere dansksprogede tekster i en nordisk, europæisk eller global sammenhæng
• litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
• litteratur-, sprog- og mediehistorie

Særlige fokuspunkter:
• Ændrede natursyn gennem tid og genre
• Menneskets forhold til naturen
• Økokritik og bæredygtighed i litteratur

Væsentligste arbejdsformer:
• Projektarbejde og klassedialog
• Visuelle analyser og brug af film
• Skriftlig refleksion og fremlæggelse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Klokken 24-11-2023
Paa Toppen af Mont Cenis 17-12-2023
Analyse af Volvo feat Zlatan 21-01-2024
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Et sårbart sind

10%. Det er så mange danskere, der har en psykiatrisk diagnose. For unge er tallet højere. 15%. Det er en stigning på 37% gennem de sidste 10 år. Eksplosionen i antallet af både voksne og børn med en psykiatrisk diagnose har fået flere til at tale om et diagnosesamfund. Samtidig med at flere og flere danskere får en psykiatrisk diagnose, oplever psykiatrien massive udfordringer.

Psykisk sygdom har været og er til dels stadig et tabu. Noget pinligt, som man ikke taler om. Og det har både det psykiatriske system, interesseorganisationer, patienter, pårørende og medier forsøgt at gøre op med gennem kampagner, dokumentarer, reportager og podcast om at være psykisk syg.  

Psykiatriske behandling og psykisk sygdom er også temaer i samtidslitteraturen, men interessen for det syge sind er ikke ny. Stress var et tema i Ludvig Holberg komedie ”Den stundesløse” fra 1723, Søren Kierkegaard er tydeligvis deprimeret i ”Diapsalmata” fra 1843, mens Amalie Skram skriver om sin indlæggelse på Sct. Jørgens i Professor Hieronimus fra 1895.  

Forløbet ”Det sårbare sind” behandler litteratur, sprog og medier, som beskæftiger sig med det at være psykisk syg.

Faglige mål:
• analysere og fortolke fiktive tekster
• perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske og almenmenneskelige sammenhænge
• udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt

Kernestof:
• mangfoldige litterære genrer
• danske tekster fra de seneste 20 år
• litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder

Særlige fokuspunkter:
• Fremstillinger af psykisk sårbarhed i moderne litteratur
• Narrativ teknik og identitetsbeskrivelser
• Følelsesmæssig resonans og sproglig refleksion

Væsentligste arbejdsformer:
• Klasseundervisning og individuel analyse
• Kreative skriveøvelser
• Gruppearbejde og diskussion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Køn og krop

Er køn en konstruktion? Skal kvinder aftjene værnepligt? Kan en kvinde være præsident? Kan en feminist gå hjemme og passe sine børn? Skal mænd tvinges til at tage barsel? Må en rigtig mand græde? Kønspolitiske emner fylder i debatten. De diskuteres ivrigt og heftigt. De har en polariserende effekt: Du er enten en reaktionær mandschauvinist eller en radikal feminist. Også i litteraturen behandles kønstematikkerne i fx Per Petterson Mænd i min situation, Olga Ravns Mit arbejde (2020) og Linea Maja Ernst Kun til navlen (2024). Kønsroller og seksualitet har dog til alle tider været til debat – også i litteraturen.

Dette forløb beskæftiger sig med litteratur, som kredser om køn, krop og normer. Det begynder med ægteskabets funktion og de traditionelle kønsroller i middelalderens folkeviser, fortsætter med romantismens dyrkelse af krop og seksualitet, undersøger, hvordan det moderne gennembrud satte kønsroller, klasse og kirke til debat og ender hos Karen Blixen, som udgav sine første værker under det mandlige pseudonym Isak Dinesen. Karen Blixens novelle "Ringen" læses psykoanalytisk.   

Faglige mål:
• udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
• analysere og fortolke fiktive tekster
• perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige sammenhænge
• demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
• demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- Folkevise
-       Kanonforfattere: Steen St. Blicher
- Værk: Sildig opvågning

Særlige fokuspunkter:
• Fremstilling af kønsidentitet og kropsforståelse
• Mediernes rolle i formidlingen af normer og idealer

Væsentligste arbejdsformer:
• Gruppearbejde og diskussion
• Individuelle refleksioner og oplæg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Fra det moderne gennembrud til modernisme

Det moderne gennembrud:
Se "1800 tallet på vrangen del 7:8 “Revolutionsdrømme, realisme og dobbeltmoral, 1880-1890”
Henrik Pontoppidans - “Grundskud”

Det folkelige gennembrud:
Martin A Nexø - “Pelle Erobreren” (læs uddrag og se klip fra film)

Tidlig modernisme:
Johannes V Jensen - "Paa Memphis Station"
Se “Øgendahl og de store forfattere: Johannes V. Jensen”

Mellemkrigstid:
Tom Kristensen - "Nat i Berlin", "Landet Atlantis", “Det er Knud som er død” og "Det blomstrende slagsmål"

Gotisk realisme:
Karen Blixen - “Ringen”
Se “Øgendahl og de store forfattere: Karen Blixen”

Anden Verdenskrig  
Martin A. Hansen - “Agerhønen”

Modernisme:
Peter Seeberg - “Hullet”

Faglige mål:
• analysere og fortolke fiktive tekster
• perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om idéhistoriske og kulturelle sammenhænge
• demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden

Kernestof:
• danske tekster fra centrale litteraturhistoriske perioder
• litteratur-, sprog- og mediehistorie
• litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder

Særlige fokuspunkter:
• Litteraturens rolle i samfundsdebat og idéhistorie
• Modernismens formeksperimenter og menneskesyn
• Tematikker som storby, ensomhed og fremmedgørelse

Væsentligste arbejdsformer:
• Litteraturhistorisk overblik og tekstanalyse
• Gruppearbejde og sammenlignende læsning
• Skriftlige perspektiveringsopgaver
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Den sidste aften 10-10-2024
Helte og skurke 11-11-2024
Tip en 13'er om 2025 19-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Moderne fiktion

1980'erne
Tekster “Livets hastighed” (1978) og “Den hæslige by” (1981) af Michael Strunge

1990'erne
Tekst: “Polterabend” af Jan Sonnergaard (1997)

00'erne
Tekst: “Mørke cyklister” af Charlotte Weitze (2006)
Tekst: “Sofus er læge og mor er syg” af Jens Blendstrup (2002)

10'erne
Kortfilm: "Helium" af Anders Walter (2013)
Kortfilm: “Mor” af Andrea Stief (2016)
Kortfilm: "Trekanter af Lykke" af Jannik Dahl Pedersen (2014)

Supplerende baggrundslitteratur for 1980'erne, 1990'erne, 00'erne og 10'erne

VÆRKLÆSNING 6: Romanen "Naiv Super" af Erland Loe (1996)

Onlinemateriale anvendt i undervisningen:

- Postmodernisme - Dansksiderne
- 1990'erne: individ og identitet - Brug litteraturhistorien - Systime
- Det nye årtusinde - Brug litteraturhistorien - Systime
- Det senmoderne – ca. 1970-i dag - Dansk i tiden - Systime
- Tekstanalystiske begreber - Dansksiderne
- Litteraturhistorie - Dansksiderne
- Fakta og fiktionskoder - Dansksiderne
- Retorik - Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
- Argumentation - Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
- Retorisk analyse af meningsjournalistik - Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
- Filmiske virkemidler - Dansk i tiden. Grundbog
- Guide til skriftlig dansk htx og teknisk eux - Systime
- Ordnet.dk
- Ordbogen.com

Faglige mål:
• analysere og fortolke fiktive tekster
• perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
• demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger

Kernestof:
• danske tekster fra de seneste 20 år
• oversatte tekster, der bidrager til at perspektivere dansksprogede tekster i en nordisk, europæisk eller global sammenhæng
• litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder

Særlige fokuspunkter:
• Samtidslitteraturens tematikker: identitet, teknologi og eksistens
• Autofiktion og eksperimenterende fortælleformer
• Intertekstualitet og genreblanding

Væsentligste arbejdsformer:
• Individuel læsning og analyse
• Diskussionsøvelser og respons
• Skriftlige synopser og refleksion
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Strunge-digt 22-01-2025
Polterabend 30-01-2025
Terminsprøve dansk A 25-02-2025
Naiv.Super 10-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Selvbiografi

Tekstuddrag fra bogen: Livsværk – det selvbiografiske i ny dansk litteratur af Claus Christensen og Peter Jensen (2008):
- Claus Beck-Nielsen: Uddrag af "Claus Beck-Nielsen (1963-2001) En biografi"
- Knud Romer - Uddrag af "Den der blinker er bange for døden" og Georg Græsholt: “Kære Knud”
- Christina Hesselholdt: Uddrag af "Hovedstolen"
- Jørgen Leth: Uddrag af selvbiografi "Kokkens datter"

Supplerende tekster:
- Scene fra Madam Nielsens forestilling "WHITE NIGGER/BLACK MADONNA" (2018)
- Yahya Hassan - "Barndom"
- Haidar Ansari "Folkeskole"
- Uddrag fra dokumentarfilmen “Sanselighedens pris” om Jørgen Leth

Genrediskussion om selvbiografien og herunder:
- Performativ biografisme
- Medieomtale og mediestorm
- Dobbeltkontrakten
- Navneslægtsskab mellem forfatter, fortæller, og hovedperson.
- Søgen på identitet: Hvem er jeg? Hvad er et jeg?
- Barndomstraumer og løgn

Skriveproces: Skriv første kapitel af din egen selvbiografi

Faglige mål:
• analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
• demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
• anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst

Kernestof:
• sagtekster, herunder populærvidenskabelig formidling
• danske tekster fra de seneste 20 år
• litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
• litteratur-, sprog- og mediehistorie

Særlige fokuspunkter:
• Selvfremstilling, iscenesættelse og autenticitet
• Forskellen mellem selvbiografi, biografi og autofiktion
• Troværdighed og sproglig selvfremstilling

Væsentligste arbejdsformer:
• Analyse og genrebestemmelse
• Kreativ skrivning og selviscenesættelse
• Præsentationer og diskussion
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriveproces - Selvbiografi 06-05-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde