Holdet cb22ht1b-biotek - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Bioteknologi A
Lærer(e) Gabriel Bjerre, Maria Louise Rentsch
Hold cb22ht1b-biotek (cbht1b-bioteka, cbht2b-bioteka, cbht3b-bioteka)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Naturens byggesten (GF)
Titel 2 Crime Scene
Titel 3 Kost og sundhed
Titel 4 Projektforløb om diæter
Titel 5 Menneskets forplantning og barnløshed
Titel 6 Nervesystemet og påvirkning af dette
Titel 7 Kroppens energiomdannelse
Titel 8 Muskelfysiologi
Titel 9 Økologi og biodiversitet
Titel 10 Mikroorganismer og vækst
Titel 11 Enzymer og enzymkinetik
Titel 12 På opdagelse i generne
Titel 13 Genteknologi
Titel 14 Immunforsvaret
Titel 15 Opsamling på økologi
Titel 16 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Naturens byggesten (GF)

(del af grundforløbet)
Eleverne skal kunne redegøre for forskellige celletypers opbygning (eu- og prokaryoter).
De skal kunne redegøre for betydning af forskellige organeller i celler samt cellemembrantransportprocesser. Eleverne skal også kunne beskrive mitosen og meiosen ud fra figurer samt kunne redegøre for opbygning af DNA, proteinsyntesen, det centrale dogme, mutationer, karyotyper samt kromosomafvigelser.

Eleverne skal kunne bruge et mikroskop, arbejde fornuftigt i grupper i laboratoriet og skrive journal.

Øvelser:
- Mikroskopi af celler
- Feltforsøg (NV-forsøg)
- Osmose i kartoffelskiver (NV-forsøg)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Crime Scene

Redegøre for DNAs opbygning og biologiske funktion (repetition)
Forklare retsgenetiske undersøgelser og anvendelse af DNA som kemisk materiale
Se film: "DNA som fældende bevis" i forbindelse med kriminalsager
Forklare gelelektroforese som bioteknologisk metode
Anvendelse af DNA-profiler

Kernestof:
Eksperimentel arbejdsmetode; PCR, DNA- gelelektroforese.
Pro- og eukaryote cellers opbygning og funktion
Makromolekyler: nukleinsyre
Enzymer
Oprensningsmetoder (DNA)

Praktiske øvelser.
- Boot Camp i håndtering af mikropipetter og pipettering
- DNA-ekstraktion fra planteceller (jordbær)
- DNA profil vha. PCR og gelelektroforese
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Film/billeder af PCR 07-12-2022
Crime Scene investigation 13-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kost og sundhed

Eleverne skal kunne redegøre for opbygning og funktion samt fordøjelse af de energigivende bestanddele i kosten (protein, fedt og kulhydrat) og have kendskab til energibehov og kostrådene.
Eleverne skal kende til begrebet enzymer og overordnet kunne beskrive deres virkemåde og betydningen af faktorer som pH og temperatur.
Eleverne skal kunne redegøre for insulin og glukagons regulering i kroppen samt metoder til at bestemme/klassificere overvægt/fedme og udvikling af livsstilsygdomme. Vi ser nærmere på diabetes og arbejder med artikelmateriale.


Eleverne skal lære at udføre et komplekst forsøg og bearbejde resultaterne i forbindelse med journalskrivning

Eksperimentelt arbejde :
Nedbrydning af stivelse vha. spytamylase
Glykæmisk indeks- blodglukoseundersøgelse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamenstræning Crime scene 23-01-2023
Kostanalyse 06-02-2023
Opgaver om fordøjelse 10-02-2023
Rapport om nedbrydning af stivelse 13-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Projektforløb om diæter

Projektforløb om diæter.
Med udgangspunkt i artikler (nyhedsartikler baseret på videnskabelige artikler) ser vi nærmere på fænomenet diæter og arbejder med den komplekse problemstilling fra forskellige vinkler, bl.a. mikrobiomets betydning.

Arbejdet afsluttes med en poster og vi trækker på de eksperimentelle undersøgelser vi tidligere har udført.

Desuden har eleverne udført en øvelse på Absalon på studietur til Kalundborg hvor de har bestemt koffeinindholdet i en energidrik ved HPLC.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Glykæmisk indeks 24-03-2023
Poster om diæter 04-05-2023
Bestemmelse af koffein i energidrik (HPLC) 08-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Menneskets forplantning og barnløshed

Overordnet tema om barnløshed og hormonforstyrrende stoffer.
Eleverne bliver præsenteret for problemet (dokumentar og artikel) og dernæst taler vi om hvilken teori vi er nødt til at kende nærmere for at kunne bearbejde problemstillingen.
-opbygning og funktion af kønsorganer
-hormonel regulering af dannelsen/modningen af kønsceller (dannelse af sædceller og kvindens cyklus)
-befrugtning og fosterudvikling
-udfordringer: hormonforstyrrende stoffer, alder, kønssygdomme
-løsninger: fertilitetsbehandling i forskellige afskygninger og andre elementer som eleverne finder frem til i deres projekt.

Vi ser på sædceller i mikroskop og laver en lille øvelse om prævention.
Kemikaze - forsøg om hormonforstyrrende stoffer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mikroskopi af ornesæd 18-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Nervesystemet og påvirkning af dette

Opdeling af nervesystemet både anatomisk og funktionelt (CNS, PNS, somatiske, autonome). Opbygning og funktion af en neuron, herunder særlig fokus på de forskellige ionkanalers funktion i aktionspotentialet (natrium-kaliumpumpen, spændingsaktiverede natriumkanaler og kaliumkanaler (og calciumkanaler), receptoraktiverede natrium-, kalium-, og chloridkanaler).
Signalering ved synapsen og fjernelse af neurotransmitter.
Koffein som svag antagonist til adenosin.

Projekt om koffein som stimulant af CNS hvor eleverne skal sætte sig ind i kaffe og koffeins brug og funktion, samt designe et eksperiment der kan undersøge om koffein er en stimulant af CNS. Her kan elever fokuserer på hukommelse, reaktionshastighed eller andre præstationsmål. Der er særlig fokus på begrundelse af forsøgsdesign og tolkning af resultater.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hormonforstyrrende stoffer 24-10-2023
Stop-motion af nervesignallering 07-11-2023
Eksamenstræning om coffein 19-12-2023
Koffein som præstationsfremmer 22-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Kroppens energiomdannelse

Vi udbygger vores forståelse fra første år forløb om kost og fordøjelse med en dybere forståelse af hvordan energi i kosten omdannes til energi for kroppen i form af ATP.
Vi starter med at fokusere på hjerte, lunger og blodkredsløbet og går derefter videre til aerob respiration.
Fokus på de overordnede processer: glycolysen, oxidativ decarboxylering, citronsyrecyklus og elektrontransportkæden koblet til ATPase.
Eleverne skal kunne forklare de overordnede processer og hvordan disse processer hænger sammen. Særlig fokus på begreberne aerob og anaerob. Vi ser også nærmere på laktatdannelse under anaerobe forhold.
Sammen med forløbet om neurobiologi og det efterfølgende forløb om muskelfysiologi er dette forløb tænkt som menneskets fysiologi.

Vi har lavet dissektion af grisehjerter og lunger samt målt hæmatokritværdi.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Film om dissektion af hjerte og lunger 30-01-2024
Journal om hæmatokritværdi 16-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Muskelfysiologi

Som forlængelse af vores forløb om neurobiologi, om kroppens energiomdannelse er dette forløb også en del af menneskets fysiolog.

Musklers opbygning og funktion, herunder neuromuskulær aktivering og tværbrocyklus. Koncentrisk og excentrisk kraftudvikling, længdespændingskurven og kraftudvikling som funktion af bevægelseshastighed. Derudover har vi set på idrætsfysiologi og energiforbrug under aktivitet, herunder anaerobe kilder til ATP og den aerobe respiration.
Vi har udført forsøgene koblet til Hjerteblod på LIFE. Der er bl.a. udført en VO2max test, en wingate test og andre arbejdsfysiologiske målinger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Økologi og biodiversitet

VI arbejder med: fotosyntese og respiration, trofiske niveauer, abiotiske og biotiske faktorer.
Eleverne skal desuden have kendskab til forskellige organismers tilpasninger til miljøet samt begreberne symbiose, biotop, habitat, niche og biodiversitet.
Eleverne skal have kendskabt til klimaforandringer og drivhuseffekt samt planters vigtigste næringsstoffer og deres anvendelse i planterne.
Eleverne skal kende til energistrømme i økosystemer. De skal kunne redegøre for delprocesserne i fotosyntese og respiration.
Eleverne skal kunne anvende makrofauna index metoden til at beskrive renhedsgraden af en sø

Øvelser:
-Forsøg om fotosyntese
-Makrofaunaindeks
-Undersøgelse af biodiversitet i de danske skove (biodiversitetigymnasiet.dk)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
HJERTEBLOD 21-04-2024
Opgaver og forsøg om fotosyntese 11-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Mikroorganismer og vækst

Prokaryote og eukaryoters opbygning og funktion,
Mikroorganismers vækst, vækstmodeller og vækstfaktorer
Hygiejne forhold og hygiejnetest
Industriel anvendelse af mikroorganismer; gæringsprocesser (kemisk mængdeberegning)
Eksperimentel arbejdsmetode: celledyrkning og mikroskopi

Praktisk arbejde:
- Hygiejnetest, mikroskopi af gærceller
-Gruppevis gæringsforsøg: Inddrag kontroller, variér en faktor og undersøg betydningen af denne (pH, temp, næringsmængde) for gæringsprocessen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hygiejnetest 30-08-2024
Opgave_Behandling af middagsrester 11-09-2024
Skriftlig eksamenstræning_Gæring 24-09-2024
PP til gruppearbejde om mikroorg. anvendelse 04-10-2024
Gæringsforsøg med udvalgt variabel 04-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Enzymer og enzymkinetik

Redegøre for proteiner som makromolekyler
Proteiners strukturniveauer
Redegøre for enzymer som biologiske katalysatorer
o   Have kendskab til at enzymer er specifikke hvad angår reaktionstype, og substrat og kunne gøre rede for de to forklaringsmodeller for enzymers funktion:
§  Nøgle i lås
§  Induced fit
Kunne opstille Michaelis-Menten ligningen og gøre rede for de indgående størrelser:
o   Michaelis-Menten konstanten (Km)
o   Maximal omsætningshastighed (Vmax)
Kunne undersøge eksperimentelle data ved at opstille en graf og herunder bestemme Km og Vmax:
o   Ved brug af et Michaelis-Menten plot
o   Ved brug af et Lineweaver-Burk plot
Kunne gøre rede for reversibel og irreversibel enzymhæmning
Kunne afgøre om der er tale om kompetitiv eller non-kompetitiv hæmning ved en grafisk undersøgelse af eksperimentelle data

Forsøg:
Betagalaktosidaseforsøg (bestemmelse af kinetiske parametre (SRC forsøg))
Denaturering af æggehvideprotein
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Denaturering af æggehvideprotein 27-10-2024
Skriftlig opgave_Blodpletter på tøj 16-11-2024
Enzymkinetisk undersøgelse af beta-galaktosidase 01-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 På opdagelse i generne

Eleverne skal kunne anvende genetiske grundbegreber
Forklare et-gens og to-gens nedarvning, Mendels arvelove
Blodtyper og arvelighed
Dominant, recessiv, autosomal og kønsbunden nedarvning


Forsøg: blodtypebestemmelse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamenstræning_Genetik 10-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Genteknologi

I dette forløb arbejder eleverne primært med metodekendskab og metodeforståelse. Centralt for forløbet står forsøget med pGLO (genetisk transformation) og eleverne arbejder med dokumentation af deres arbejde i laboratoriet og metodebeskrivelser. Fokus på arbejdet med GMO og krav i lab. Vi afslutter med temaet med arbejdet med bioinformatik, anvendelsesområder og bioinformatiske værktøjer.


Fagligt indhold:
-Proteinsyntese (prokaryot og eukaryot)
-Regulering af gener (prokaryot og eukaryot)
-Plasmider
-Transformation af bakterier
- PCR
- DNA sekventering
- CRISPR-CAS
- Bioinformatiske værktøjer

Eksperimentelt arbejde:
Genetisk transformation af bakterier (pGLO)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Immunforsvaret

Immunforsvarets opbygning og funktion
Fagocytose, kemiske forbindelser (komplement, defensin og interferon)
Antistoffers opbygning og funktion
Influenzavirus og mutationsrater
Epidemier og pandemier
Vaccinationer og børnevaccinationsprogram
Immunologiske test (ELISA)

Praktisk arbejde i lab:
ELISA-test: hvor hver elev får tildelt en simuleret serumprøve, som skulle undersøges for tilstedeværelelse af HIV-antistoffer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Repetition

Eleverne laver et oversigtsdokuments over de gennemgåede temaer, hvor de nedskriver centrale begreber, relevante øvelser og figurer. Der arbejdes også med træning af skriftlige eksamensopgaver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer