UNORD Hillerød Teknisk Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UNORD Hillerød Teknisk Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet cb22ht1g-bioteka - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
UNORD
Fag og niveau
Bioteknologi A
Lærer(e)
Maria Louise Rentsch
Hold
cb22ht1g-bioteka (
cbht1g-bioteka
,
cbht2g-bioteka
,
cbht3g-bioteka
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Crime Scene
Titel 2
Kost og sundhed
Titel 3
Menneskets forplantning
Titel 4
På opdagelse i generne
Titel 5
Mikroorganismer og anvendelse
Titel 6
Den påvirkede hjerne
Titel 7
Naturens energiforsyning
Titel 8
Enzymer og enzymkinetik
Titel 9
Arbejdsfysiologi
Titel 10
Mit kemiske liv
Titel 11
Genteknologi
Titel 12
Immunforsvaret
Titel 13
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Crime Scene
Retsgenetiske undersøgelser og DNA som kemisk materiale
Case om Crime scene
Dokumentar: "DNA som fældende bevis" i forbindelse med kriminalsager
Restriktionsenzymer og gelelektroforese som bioteknologisk metode
DNA-profiler
Kernestof:
Eksperimentel arbejdsmetode; Gelelektroforese (agarose)
DNAs kemiske opbygning og funktion
Oprensningsmetoder (DNA)
Laboratorieøvelser:
- Boot Camp i håndtering af mikropipetter og pipettering
- DNA-ekstraktion fra planteceller
- DNA fingerprinting: find den skyldige vha. gelelektroforese
Indhold
Kernestof:
DNA som kemisk materiale.docx
DNA i straffesager – Københavns Universitet
Klik på linket og læs de små tekster ved at trykke på +.
Ekstraktion af DNA_revideret udgave.docx
1g bioteknologi 2022
DNA’s opbygning
DNA’s organisering i et kromosom
Isolering af DNA
Når I har læst linksene, skal I kunne:
Temamodul: Retsgenetiske undersøgelser
Når I har læst linket, skal I kunne forklare princippet i en retsgenetisk undersøgelse af DNA-spor fra et gerningssted.
Restriktionsenzymer teori_molekylærbiologi og biokemi.pdf
Når du læser teksten, skal du finde 10 fagbegreber, som du skal definere. Læs også vejledningen til brug af en automatpipette.
Præcisionspipettering med automatpipette.docx
Analysemetoder: Elektroforese (Læs kun om gelelektroforese - IKKE kapillarelektroforese!)
DNA_fingerprinting_find gerningsmanden_elevvejledning.doc
Når du har læst lektien, skal du kunne forklare, hvordan man kan laver en gelelektroforese og derefter en DNA profil ud fra denne analyse-metode.
Se også evalueringen af jeres DNA-ekstrationsopgave i Lectio.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Ekstraktion af DNA
18-11-2022
Gelelektroforese-find gerningsmanden
21-12-2022
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kost og sundhed
Eleverne skal kunne redegøre for opbygning og funktion samt fordøjelse af de energigivende bestanddele i kosten (protein, fedt og kulhydrat) og have kendskab til energibehov og kostrådene.
Eleverne skal kende til begrebet enzymer og overordnet kunne beskrive deres virkemåde og betydningen af faktorer som pH og temperatur.
Eleverne skal kunne redegøre for insulin og glukagons regulering i kroppen samt udvikling af livsstilsygdomme.
Eleverne skal lære at udføre et komplekst forsøg og bearbejde resultaterne i forbindelse med journalskrivning
Eksperimentelt arbejde:
Nedbrydning af stivelse vha. AMG300
Bestemmelse af blodglukose
Indhold
Kernestof:
Kulhydrater
Når du har læst lektien, skal du kunne forklare:
Fedtstoffer
Proteiner
Når du har læst lektien, skal du kunne forklare:1. Hvad vi bruger disse næringsstoffer til i kroppen og2. Hvordan vi kan inddele dem kemisk set
Ingen læselektier men: Kig under opgaver på Lectio om I har nogen opgaver, der mangler at blive afleveret. Jeg følger op på jeres opgavefravær denne dag, og hvis der er opgavemangler, skal I i lektiecafé hver onsdag, indtil de er lavet.
Enzymer
Enzymer og fordøjelse
Fordøjelsessystemet
Fordøjelsen
Læs om enzymers virkemåde og fordøjelsen af makronæringsstofferne. Når du har læst, skal du kunne forklare:
Medbring et billede af en varedeklaration på en kulhydrat-rig fødevare, som I ofte spiser eller drikker. Læs om blodglukoseregulering. Når du har læst linket, skal du kunne forklare, hvordan blodsukkeret reguleres på et cellulært plan. Hvad er funkti
Insulin og glukagon
Øvelsesvejledning_Nedbrydning af stivelse med AMG300.docx
Læs øvelsesvejledningen igennem så du ved, hvad der skal ske i lab. Opstil derefter en hypotese til forsøget og skriv den inde i elevfeedback her på lektionen.
Hurtige og langsomme kulhydrater
Diabetes
I timen skal I lave en individuel opgave med hjælpemidler, der skal afleveres i Lectio, når timen er slut. Opgaven omhandler næringsstofindhold, sund kost, fordøjelse af kulhydrat og manglende regulering af blodglukose. HUSK: at betale hvis I skal me
Se evalueringen af afleveringsopgaven Kost og sundhed i Lectio.
Genlæs linket om diabetes. 1. Hvad forstås ved sygdommen diabetes? Hvilke typer findes? Og hvad er årsagen i de forskellige typer? Hvordan behandler man? Se også evalueringen af jeres enzymrapport i Lectio.
HUSK at medbringe høretelefoner, så I kan lytte til en podcast.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Afleveringsopgave_kost og sundhed
09-02-2023
Nedbrydning af stivelse vha. amylase (AMG)
21-02-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Menneskets forplantning
Eleverne skal kunne beskrive mandens og kvindens kønsorganers opbygning og funktion ud fra figurer. Endvidere skal de kunne forklare reguleringen af de mandlige og kvindelige kønshormoner og deres rolle i relation til prævention samt have kendskab til et udvalg af mekaniske og hormonelle præventionsformer. Eleverne skal kunne redegøre for forskellige kønssygdomme samt hvordan man forebygger disse. Derudover skal de kunne forklare betydningen af hormonforstyrrende stoffer for reproduktionen samt diskutere bioteknologiske teknikker til behandling af ufrivillig barnløshed.
Gruppearbejde om præventionsformer og kønssygdomme (mundtlig præsentation)
Praktisk øvelse: mikroskopi af ornesæd
Forberedelse til studieturen med fokus på kromatografi (HPLC-analyse)
Indhold
Kernestof:
Kønsorganernes opbygning og funktion
Læs om kønsorganernes opbygning og funktion. Når du har læst linksene, skal du ud fra figurer kunne navngive de forskellige dele i det mandlige og kvindelige kønsorgan og forklare funktionen af disse dele.
Hormoner
Hormoner hos mænd
Når du har læst linksene, skal du kunne forklare funktionen af det mandlige kønshormon testosteron, og hvordan det reguleres i kroppen. Kom herunder ind på begrebet negativ feedback.
Hormoner hos kvinder og menstruationscyklus
Når du har læst linksene, skal du kunne forklare funktionen af de kvindelige kønshormoner østrogen og progesteron, og hvordan de reguleres. Kom herunder ind på begrebet negativ feedback og positiv feedback igennem en cyklus.
Ingen lektier da vi laver opsamlingsopgaver til hormonregulering hos manden og kvinden.
Prævention
Kønssygdomme
Menstruationscyklus.avi
I skal opstarte et gruppearbejde om præventionsformer og kønssygdomme. De to læste links er ment som en overblikslæsning, inden i tildeles en præventionsform og kønssygdom i timen, som I skal arbejde med.
I timen skal alle grupper være klar til at fremlægge gruppearbejdet om præventionsformer og kønssygdomme. Oplægget må vare cirka 10 min. pr. gruppe.
2.7 Chromatografi
Læs om kromatografi, væskekromatografi og HPLC. I skal kunne forklare princippet i en HPLC-analyse.
Øvelsesvejledning - Mikroskopering af ornesæd_2019.docx
Vi skal i lab og lave en mikroskopiøvelse. Læs derfor den vedhæftede vejledning grundigt igennem og opstil en hypotese til forsøget.
Ufrivillig barnløshed
Hormonforstyrrende stoffer
Når du har læst linksene, skal du kunne forklare:
Kunstig befrugtning
Insemination
Reagensglasbefrugtning
Når du har læst linksene, skal du kunne forklare formål og anvendelse af bioteknologiske teknikker til at behandle ufrivillig barnløshed.
Find appen "kemiluppen". Prøv at søge på nogle af de produkter, som du oftest anvender i dagligdagen fx cremer, tandpasta, deodorant, shampoo, kosmetik osv. Hvilke stoffer indeholder produkterne? Tag gerne et skærmbillede.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Prævention og kønssygdomme
12-04-2023
HPLC analyse studietur
27-04-2023
Mikroskopi af ornesæd
07-05-2023
Skriftlig eksamenstræning: Menneskets forplantning
11-05-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
På opdagelse i generne
Eleverne skal kunne anvende genetiske grundbegreber indenfor genetikken
Forklare et-gens og to-gens nedarvning, Mendels arvelove
Epistasi
Blodtyper og arvelighed
Dominant, recessiv, autosomal og kønsbunden nedarvning
Chi i anden test og opgaveregning med anvendelse af test
Blodtyper og arvelighed med fokus på nedarvning og genetisk variation
Chi i anden test og opgaveregning med anvendelse af testen.
Eksperimentelt arbejde:
Eleverne laver deres egen blodtypebestemmelse eller får data fra andre, hvis de ikke har lyst til at deltage i eksperimentet.
Lille eksperiment med PTC (taster/ikke taster) og efterflg. brug af chi i anden test.
Indhold
Kernestof:
Genetik - modeller for nedarvning
Fænotype
Når du har læst linksene, skal du kunne forklare, hvordan øjenfarve nedarves. Du skal også finde genetiske grundbegreber i teksten.
2. Klassisk genetik
Rene linjer og bestøvning af ærter
Mendels forsøg med ét gens nedarvning
Når du har læst linksene, skal du kunne:
Andre dominansformer
To geners nedarvning
Når du har læst linksene, skal du kunne forklare Mendels 2. arvelov og begrebet epistasi.
Monogene sygdomme følger Mendels 1. lov
Monogene egenskaber kan også være kønsbundne
Blodtyper
Når du har læst linket, skal du kunne: redegøre for opbygning af AB0 og rhesus-blodtypesystemet under anvendelse af genetiske grundbegreber.
Brugsanvisning til Eldon skolekit_blodtypebestemmelse.pdf
Læs den vedhæftede vejledning til blodtypebestemmelse vha. Eldonkort. Husk at det er frivilligt at deltage i selve udførslen.
Chi i anden test s 100-102 naturvidenskabeligt grundforløb af H Marker m.fl..pdf
Når du har læst teksten om den statistiske test chi i anden, skal du kunne anvende testen på et udvalgt datasæt.
9. Det humane genom og genetiske tests
Grundlæggende metoder til genetiske tests
Når du har læst linksene, skal du kunne forklare hvordan man laver en genetisk test (metoden).
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Blodtypebestemmelse vha. Eldonkort
10-09-2023
Træningsopgaver i genetik
17-09-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Mikroorganismer og anvendelse
Prokaryote og eukaryoters opbygning og funktion,
Mikroorganismers vækst, vækstmodeller og vækstfaktorer
Hygiejne, hygiejnetest og mikroskopi af mikroorganismer
Industriel anvendelse af mikroorganismer; gæringsprocesser (kemisk mængdeberegning)
Eksperimentel arbejdsmetode: celledyrkning, fortyndingsrække, spektrofotometri
Praktisk arbejde:
-Gruppevis gæringsforsøg: Inddrag kontroller, variér en faktor og undersøg betydningen af denne (pH, temp, kulhydrattype, næringsmængde) for gæringsprocessen.
Indhold
Kernestof:
5. Mikrobiologi
Mikrobiologi – et historisk overblik
Barselsfeber og håndhygiejne
Pasteurisering, kimfald og vaccination
Der er bakterier alle vegne
Opstart af nyt tema om mikroorganismer og industriel anvendelse. Når du har læst linksene, skal du kunne redegøre for grupper af mikroorganismer samt forklare,hvordan man dyrker og identificerer dem.
Artikel_AN 4_2010 Når bakterien skal afsløres hurtigt.pdf
Læs artiklen grundigt igennem hjemme, da den skal analyseres i timen.
Mettes blendede afføring sprøjtes ind i andres tarme: - Det er epokegørende
Danmark er hotspot for transplantation af afføring
Når du har læst artiklen, skal du kunne redegøre for hvad fæces-transplantation er og anvendelsesmulighederne af denne form for behandling.
Identifikation af bakterier
Mikrobiel vækst
Vækstfaktorer og væksthastighed
Når du har læst linksene, skal du:
Eksponentiel vækst
Den mikrobielle vækstkurve
Når I har læst linksene, skal I kunne forklare, hvordan mikroorganismer vokser (vækstmodeller).
Koncentrationsbestemmelse af bakterier
Gær og gæring_temahæfte_JB Hansen.pdf
Læs pdf-filen om gær og gæringsproces, hvor du herefter skal kunne forklare gærcellers stofoptagelse og energiomsætning samt vækstfaktorers indvirkning på gæringsaktivitet.
Fremlæggelser af figurarbejdet (analyse af en figur: præsenter akserne, beskriv kurvens form og kom med biologiske forklaringer herpå). Se fordelingen af figurer i One noten uge 44.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Skriftlig eksamenstræning_Middagsrester, mikrobio
24-10-2023
Hjemmeopgave_Mælkesyrebakterier i fødevareprod.
16-11-2023
Eksamenstræning mikroorganismer og gæring
27-11-2023
Gæringsjournal_vægttabsforsøg
29-11-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Den påvirkede hjerne
Nervesystemets opbygning og funktion
Nervecellens opbygning og synapsekløften
Nervecellers iongennemtrængelighed: ionkanaler og ionpumper
Udledning af nerveimpulsen (elektrisk, kemisk signal)
Transmitterstoffer
Hæmmende og fremmende synapser
Sygdommen depression og medicinsk behandling af denne sygdom
Gruppearbejde om udvalgte rusmidler: hver gruppe skal præsentere et udvalgt rusmiddel på baggrund af valgte kriterier
Eksperimentelt arbejde: Undersøgelse af koffeins effekter på kroppen. Eleverne udarbejder selv et forsøgsdesign til at undersøge koffeins indvirkning på forskellige parametre som fx hukommelse, reaktionstid, blodtryk, puls osv.
Indhold
Kernestof:
I skal arbejde selv, da jeg er syg. Lav de vedhæftede arbejdsspørgsmål i timen:
2. Nervesystemet
Centralnervesystemet og det perifere system
Det autonome nervesystem
Neuroner og gliaceller
Nerver
Sanseceller
Læs om de forskellige nerveceller.
Nervesignalet - kort fortalt
Synapsen
Aktionspotentialets dannelse
Når I har læst linket, skal I kunne redegøre for nerveimpulsen - både det elektriske signal og det kemiske signal i synapsekløften.
Transmitterstoffer
Frigivelse af transmitterstof
Når I har læst linksene, skal I kunne forklare hvad et transmitterstof er, og hvordan det virker efter frigivelse i synapsekløften.
AN6-2017_kan forståelsen af enzym løfte humøret.pdf
Læs artiklen grundigt igennem hjemmefra så I kan analysere den i timen.
Enkelte grupper fremlægger gruppearbejdet om rusmidler
TEMA: Kaffe - en stimulans
Koffein i kroppen
Koffeinafhængighed
Cellulære effekter af adenosin
Når du har læst linksene, skal du kunne forklare hvad koffein er, og hvordan det indvirker på nervesystemet (opkvikkende effekt)
Gruppefremlæggelser af udvalgte rusmidler
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Oplæg om rusmidler
31-01-2024
Hjemmeopgave_iontransport i neuroner
04-02-2024
Undersøgelse af effekter af koffeinholdige drikke
13-03-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Naturens energiforsyning
Eleverne skal kunne redegøre for fotosyntese og respiration, trofiske niveauer, abiotiske og biotiske faktorer.
Eleverne skal desuden have kendskab til forskellige organismers tilpasninger til miljøet samt begreberne symbiose, biotop, habitat, niche og biodiversitet.
Eleverne skal have viden om planters vigtigste næringsstoffer og deres anvendelse i planterne.
Eleverne skal kende til energistrømme i økosystemer, herunder kunne beskrive naturens stofkredsløb (C og N). De skal kunne redegøre for delprocesserne i fotosyntese og respiration. De skal endvidere kunne redegøre for oligotrofe og eutrofe søer, og årets gang i disse, hvordan iltsvind opstår, og hvordan man kan afhjælpe det. Eleverne skal kunne anvende makrofauna index metoden til at vurdere vandkvaliteten af en sø. Eleverne skal også arbejde med kromatografi, TLC til at undersøge fotosyntetiserende pigmenter i planter.
Eleverne skal udføre et komplekst forsøg samt bearbejde resultaterne i forbindelse med rapportskrivning og journalarbejde.
Øvelser:
- Fotosyntese i blade
Øvelse:
Undersøgelse af biotiske og abiotiske faktorer i Teglgårdssøen (Makroindex metoden)
Øvelse:
Ekstraktion og analyse af farvepigmenter fra blade
Indhold
Kernestof:
2. Økologi
Økosystemet
Abiotiske og biotiske faktorer
Opstart af nyt tema. Når I har læst linket, skal I kunne forklare de økologiske grundbegreber i teksten.
Energistrømme og fødekæder
Vækst
Fotosyntesen – tæt på
Respiration
Når I har læst linksene, skal I kunne redegøre for fotosyntesen og respirationsprocessen samt hvad planter skal bruge til deres vækst.
Øvelse_Fotosyntese i spinat.docx
Vi skal undersøge fotosynteseprocessen. Vi laver forsøget i klassen, da alle laboratorier er optaget.
Jeg er syg i dag, så I kan ikke komme i lab.
Vi gentager forsøget fra sidste gang.
76 Fotosyntesens biokemi (B/A)
Grønkorn og fotosyntesepigmenter (B/A)
Lys og mørkeprocessen
Når I har læst linksene, skal I kunne forklare de biokemiske processer bag fotosyntesens lys- og mørkeproces.
Artikel - En god mikroalge er en stresset mikroalge_RUC.pdf
I skal hjemme læse den vedhæftede artikel, så I kan analysere den i timen.
Chromatografi - basis kemi A.pdf
Læs om Chromatografi. I skal kunne beskrive princippet i metoden. Hav især fokus på tyndtlagskromatografi (TLC) og hvordan man forbereder materialer til et TLC-forsøg.
I timen laver I en skriftlig eksamenstræning med hjælpemidler i temaet om 'Naturens energiforsyning' med fokus på fotosyntesen og farvepigmenter samt forsøgsdesign til at undersøge fotosyntese. Man må gerne være to sammen. Opgaven vil blive evalueret
Læs den vedhæftede vejledning til forsøget hjemme.
Øvelse_Ekstraktion og analyse af pigmenter fra grønne planter.pdf
Afsnit
Livet i vandløbet
Menneskelig påvirkning
Vandløbsundersøgelser
Når I har læst linskene, skal I kunne:
Læs vejledningen hjemme: Øvelsesvejledning_Undersøgelse af biotiske og abiotiske faktorer.docx
Stofkredsløb
Kulstofkredsløbet
Kvælstofkredsløbet
Oligotrofe og eutrofe søer
Når I har læst linksene, skal I kunne forklare stofomsætningen i økosystemer med udgangspunkt i kulstofkredsløbet og kvælstofkredsløbet. I skal også kunne forklare, hvad der karakteriserer en oligotrof og eutrof sø.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Påvisning af fotosyntese i spinat
18-04-2024
Skriftlig eksamenstræning_Naturens energiforsyning
29-04-2024
Makrofaunaindeks
02-06-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Enzymer og enzymkinetik
Forløbet er en del af SRC-opgaven, hvor eleverne har arbejdet med enzymer og enzymkinetik. Dette arbejde er uddybet i selve biotekundervisningen senere hen.
Redegøre for proteiner som makromolekyler
Proteiners strukturniveauer
Redegøre for enzymer som biologiske katalysatorer
o Have kendskab til at enzymer er specifikke hvad angår reaktionstype, og substrat og kunne gøre rede for de to forklaringsmodeller for enzymers funktion:
§ Nøgle i lås
§ Induced fit
Kunne opstille Michaelis-Menten ligningen og gøre rede for de indgående størrelser:
o Michaelis-Menten konstanten (Km)
o Maximal omsætningshastighed (Vmax)
Kunne undersøge eksperimentelle data ved at opstille en graf og herunder bestemme Km og Vmax:
o Ved brug af et Michaelis-Menten plot
o Ved brug af et Lineweaver-Burk plot
Kunne gøre rede for reversibel og irreversibel enzymhæmning
Kunne afgøre om der er tale om kompetitiv eller non-kompetitiv hæmning ved en grafisk undersøgelse af eksperimentelle data
Forsøg:
Betagalaktosidaseforsøg (bestemmelse af kinetiske parametre (SRC forsøg))
Denaturering af æggehvideprotein
Indhold
Kernestof:
3. Proteiner og enzymer
Proteiners byggesten er aminosyrer
Proteiners strukturniveauer
Når I har læst linksene, skal I kunne:
Øvelse_ Denaturering af protein_2024.pdf
Arbejdsspørgsmål om enzymkinetik_Bioteknologi A Nucleus.doc
10. Reaktionshastighed og enzymkinetik
Påvirkning af reaktionshastigheden
Enzymer
Enzymaktivitet
Hovedtyper af enzymer
Når I har læst linket, skal I kunne bestemme et enzyms tilhørende enzymklasse ud fra reaktionstypen. Vi arbejder med opgaven, der træner dette i timen.
Michaelis-Menten kinetik
Bestemmelse af de kinetiske parametre
Lineweaver-Burk plot
Inhibitorer
Reversible inhibitorer
Irreversible inhibitorer
Inhibitorers påvirkning af de kinetiske parametre
Når I har læst linksene, skal I:
Grupper:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Albumins stabilitet/destabilitet
04-09-2024
Hjemmeopgave_Blodpletter på tøj
09-09-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Arbejdsfysiologi
Opbygning og funktion af hjertet, blod, blodkredsløb og lunger
Opbygning og funktion af muskler, herunder muskeltyper, muskelfiber og fibertyper
Arbejdsfysiologiske målinger
Påvirkning af lungehjertekredsløb under fysisk aktivitet og energiforsyning
Anabole steroider
Forsøg:
-Små forsøg med muskelstyrke og måling af hæmatokritværdi.
Indhold
Kernestof:
Blodkredsløbet
Hjertet
Blod
Opstart af nyt tema om muskel- og arbejdsfysiologi. Når I har læst linksene, skal I kunne beskrive blodkredsløbet og forklare hjertets opbygning og funktion.
Blodtryk
Når I har læst linket, skal I kunne forklare hvordan et blodtryk måles, og hvornår et blodtryk er normalt. Vi kan nå at have biotek i en halv time, derefter skal I til et arrangement.
Lungerne
Læs om lungerne. Når I har læst linket, skal I kunne redegøre for lungernes opbygning (bronkier, bronkioler, alveoler) og funktion.
Eksperiment: Muskelstyrke og muskeludholdenhed
Muskler (Læs indtil 'Muskelkontraktion')
Når I har læst linksene, skal I kunne:
Muskler (læs fra 'Muskelkontraktion' og siden ned.)
Når I har læst, skal I kunne redegøre for muskelkontraktionen på cellulært/protein niveau og for de forskelle typer af muskelfibre.
Link til beskrivelse af ølforedrag: https://hilbib.dk/hillerod-bibliotek/events/foredrag-og-debat/livestreaming-videnskaben-bag-ol
Arbejdsfysiologi
Lektien er lidt lang. I timen skal I udføre et gruppearbejde om figurerne (en figur pr. gruppe), som skal fremlægges næste gang.
Figurfremlæggelser: I bedes hjemme forberede en præsentation af jeres slides, der skal fremlægges i timen. Husk at aflevere PP inde under 'opgaver' i Lectio.
Øvelse_Hæmatokritværdi.docx
Forskellige små forsøg med muskelstyrke_3g.docx
I par laves en skriftlig opgave, som skal afleveres efterfølgende. Opgaven tager udgangspunkt i arbejdsfysiologi.
Perspektivering: Anabole steroider
Når I har læst, skal I kunne redegøre for:
Podcast (nr 21)
Husk høretelefoner, da I skal lytte til en podcast om anabole steroider.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave om fysisk aktivitet (før og efter)
23-09-2024
PP til figurfremlæggelse_arbejdsfysiologi
07-10-2024
Skriftlig opgave_Epo
09-10-2024
Journal til små forsøg i arbejdsfysiologi
27-10-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Mit kemiske liv
Eleverne skal arbejde med toksikologiske fagbegreber til at vurdere stofferst toksisitet og udføre toksikologiske test
Fokus på menneskeskabte kemikalier, som er mistænkt for at være hormonforstyrrende
Film: Mit kemiske liv med fokus på to gravide kvinder med forskellig livsstil. Kvindernes urin og blod undersøges for 60 kemikalier
Film: Sundhedsmagasinet om hormonforstyrrende stoffer
Risikovurderinger af miljøfremmede stoffer
Podcasten "Giftighed" af miljøtoksikolog Nina Cedergreen
Praktisk laboratoriearbejde:
Akut toksisk test (hårshampooers giftighed for røde myggelarver, LC50)
Indhold
Kernestof:
5. Økotoksikologi | Bioteknologi A - bind 3
Kemiske forbindelser og opløselighed | Bioteknologi A - bind 3
Bioakkumulering og biomagnificering | Bioteknologi A - bind 3
PCB og dioxin | Bioteknologi A - bind 3
Opstart at nyt tema: Mit kemiske liv.
Jeg har evalueret jeres EPO-opgaver - se kommentar og karakter i Lectio.
DDT | Bioteknologi A - bind 3
Pesticider | Bioteknologi A - bind 3
Læs nærmere om miljøfremmede stoffer som DDT og pesticider.
Analyse af naturvidenskabelig tekst (Skabelon)
Artikel: Aktuel Naturvidenskab 2013_Kønsforvirring.pdf
Påvirkning af kønshormonbalancen | Bioteknologi A - bind 3
Påvirkninger i fostertilstanden har afgørende betydning for mænds fertilitet | Bioteknologi A - bind 3
Tidlig pubertet | Bioteknologi A - bind 3
Påvirkning af stofskiftet | Bioteknologi A - bind 3
Når I har læst linksene, skal I kunne forklare:
Forsøg_Undersøgelse af giftigheden af shampoo.pdf
Vi skal i lab og udføre en toksikologisk undersøgelse af shampoos indvirkning på vandlevende dyr.
En person i gruppen skal medbringe en shampoo til forsøget.
Hormonforstyrrende stoffer i vandmiljøet? | Bioteknologi A - bind 3
Test for forekomst af østrogenlignende stoffer | Bioteknologi A - bind 3
LD₅₀ og LC₅₀ | Bioteknologi A - bind 3
Effektstudier og biomarkører | Bioteknologi A - bind 3
Grænseværdier | Bioteknologi A - bind 3
Læs om hvordan man kan anvende en testorganisme til at undersøge for hormonforstyrrende stoffer i forskellige produkter samt hvordan man kan undersøge for miljøfremmede stoffer vha. toksikologiske test fx i en vandlevende organismer. Du skal kunne fo
Giftigheder
Husk at medbringe høretelefoner.
Fremlæggelser af toksikologisk undersøgelse med dafnier og hårshampoo (se produktkrav på One noten uge 48!). To grupper fremlægger for hinanden og MARE. Når man ikke er inde og fremlægge, arbejder man på gangen med en skriftlig opgave om hormonforsty
Eleverne skal besvare spørgeskemaet, der findes ved at følge linket: http://www.gym-trivsel.dk/
Verdens mest berømte får blev født for 25 år siden: Klonede Dolly indvarslede en ny tid
Introduktion til det nye tema om genteknologi.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Akut toksikologisk undersøgelse
17-12-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Genteknologi
I dette forløb arbejder eleverne primært med metodekendskab og metodeforståelse. Centralt for forløbet står forsøget med pGLO (genetisk transformation) og eleverne arbejder med dokumentation af deres arbejde i laboratoriet og metodebeskrivelser. Fokus på arbejdet med GMO og krav i lab. Vi afslutter temaet med arbejdet med bioinformatik, anvendelsesområder og bioinformatiske værktøjer.
Fagligt indhold:
-Proteinsyntese (prokaryot og eukaryot)
-Regulering af gener (prokaryot og eukaryot)
-Plasmider
-Transformation af bakterier
- PCR
- DNA sekventering
- CRISPR-CAS
- Bioinformatiske værktøjer
Eksperimentelt arbejde:
Genetisk transformation af bakterier med pGLO-plasmidet, så de er i stand til at udtrykke GFP i nærvær af arabinose.
Indhold
Kernestof:
Proteinsyntese hos bakterier | Grundbog i Bioteknologi 2 – htx
Velkommen tilbage. Jeg håber, at I har haft en dejlig juleferie. Når I har læst om proteinsyntesen i bakterier, skal I kunne forklare delprocesserne transkription og translation vha. figurerne.
Proteinsyntese hos eukaryoter | Grundbog i Bioteknologi 2 – htx
Genreregulering | Grundbog i Bioteknologi 2 – htx
Læs om genregulering men KUN i prokaryoter.
Genteknologi, sikkerhed og risiko | Grundbog i Bioteknologi 2 – htx
Transgene bakterier | Grundbog i Bioteknologi 2 – htx
Når I har læst linksene, skal I kunne forklare:
Forberedelse før pGLO-forsøget.docx
Læs øvelsesvejledningen til pGLO-forsøget på One noten uge 4.
Analysemetoder: PCR | Bioteknologi (læs kun indtil "Kvantitativ PCR")
Analysemetoder: Spektrofotometri | Bioteknologi
Når I har læst om PCR, skal I kunne forklare anvendelsesprincipper i metoden samt de tre trin i selve PCR-processen.
Genetisk variation | Biologibogen
Genmutationer | Biologibogen
Når I har læst linksene, skal I kunne forklare, hvad mutationer er og hvordan de kan opstå. I skal desuden kunne redegøre for de forskellige typer af genmutationer.
Gensekvensering | Biologibogen
Medbring resultater fra pGLO-forsøget. Læs linket om den molekylærbiologiske metode gensekvensering, hvor baserækkefølgen af DNA kortlægges. Fokuser på at kunne forstå flg. begreber: DNAs opbygning og komplementære baser, enzymet DNA-polymerase, frie
CRISPR | Biologibogen
Genterapi | Biologibogen
Læs linksene som baggrundsviden til filmen, som vi skal se i timen.
CRISPR/Cas – et nyt universalværktøj til genmanipulation | Bioteknologi
Når I har læst linket, skal I kunne redegøre for CRISPR-teknikken samt diskutere fordele og ulemper ved anvendelse af denne teknik.
Opstart af gruppearbejde om CRISPR.
Bioinformatik | Bioteknologi
I skal hjemme have lyttet til de første 25 min af podcasten: "Livets kode er digital" med en anerkendt forsker, Søren Brunak. https://podcasts.apple.com/us/podcast/best-of-bioinformatik-1-livets-kode-er-digital/id1479655758?i=1000594306190
Biologiske sekvenser | Bioteknologi A - bind 3
Sammenligning af sekvenser | Bioteknologi A - bind 3
Alignment | Bioteknologi A - bind 3
Når I har læst linksene, skal I kunne redegøre for forskelle ved at sammenligne sekvenser på nucleotid- og proteinniveau. I skal også kunne redegøre for begreberne homologe sekvenser og alignment.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Terminsprøve Biotek A 2025
20-02-2025
Hjemmeopgave_DNA-sekvensering
07-03-2025
Transformation af E.coli med pGLO-plasmid
14-03-2025
Hjemmeopgave_Truede tigre
13-04-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Immunforsvaret
Immunforsvarets opbygning og funktion
Fagocytose, kemiske forbindelser (komplement, defensin og interferon)
Antistoffers opbygning og funktion
Influenzavirus og mutationsrater
Epidemier og pandemier
Vaccinationer og børnevaccinationsprogram
Immunologiske test (ELISA)
Praktisk arbejde i lab:
ELISA-test: hvor hver elev får tildelt en simuleret serumprøve, som skulle undersøges for tilstedeværelelse af HIV-antistoffer.
Indhold
Kernestof:
6. Immunforsvaret | Bioteknologi A - bind 3
Immunforsvarets opbygning | Bioteknologi A - bind 3
Det ydre forsvar | Bioteknologi A - bind 3
Cellerne i det uspecikke forsvar | Bioteknologi A - bind 3
Vi starter nyt tema op. Når I har læst linksene, skal I kunne redegøre for opbygning og funktion af det ydre forsvar og det indre, uspecifikke forsvar.
Immunsystemets proteiner | Bioteknologi A - bind 3
Komplementsystemet | Bioteknologi A - bind 3
Cytokiner og interferoner | Bioteknologi A - bind 3
Inflammation - en uspecifik bekæmpelse | Bioteknologi A - bind 3
Overfladeproteiner og antigener | Bioteknologi A - bind 3
Præsentation af antigener – MHC I og II | Bioteknologi A - bind 3
Toll-like receptorer | Bioteknologi A - bind 3
Det specifikke immunforsvar | Bioteknologi A - bind 3
T- og B-lymfocytter | Bioteknologi A - bind 3
Antistoffer | Bioteknologi A - bind 3
Antistoffernes struktur | Bioteknologi A - bind 3
Antistoffernes rolle | Bioteknologi A - bind 3
Når I har læst linksene, skal I kunne forklare det specifikke, adaptive immunrespons med fokus på celletyper (B- og T-celler) og antistofferne.
Bekæmpelse af virus – samarbejde mellem det uspecifikke og det specifikke forsvar | Bioteknologi A - bind 3
Når I har læst linket, skal I kunne forklare, hvordan det uspecifikke og det specifikke immunforsvar sammen bekæmper et patogen.
Faktaboks 1 - Virus - en intracellulær parasit | Bioteknologi A - bind 3
Når I har læst linket, skal I kunne redegøre for viras opbygning og funktion samt hvordan de kan udnytte en værtcelle ift. produktion af virus og virale proteiner.
6.9 Vaccinationer | Bioteknologi A - bind 3
6.9.1 Typer af vaccination | Bioteknologi A - bind 3
Når I har læst linksene, skal I kunne:
6.10 Immunologiske metoder – værktøj fra immunforsvaret | Bioteknologi A - bind 3
6.10.1 ELISA | Bioteknologi A - bind 3
Elevvejledning_ELISA_Forsøg.pdf
Vi skal i lab og udføre en ELISA-test. I skal derfor læse vejledningen grundigt igennem hjemme. Opstil en hypotese til forsøget.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Hjemmeopgave_Antistof A og modermælk
02-05-2025
ELISA-test
06-05-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Repetition
Eleverne fremlægger forskellige forsøg, som er koblet op på teori fra de gennemgåede temaer i faget.
Indhold
Kernestof:
Repetition:
Repetition: I skal forberede et oplæg for klassen.
ØKOLOGI – danske naturtyper | ØKOLOGI – danske naturtyper
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52697526118", "T": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52697526118", "H": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52697526118" }