Holdet cb23ht2b-idehisb - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Idehistorie B
Lærer(e) Magnus Bønneland Mortensen
Hold cb23ht2b-idehisb (cbht2b-idehisb, cbht3b-idehisb)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sygdomme og medicin
Titel 2 Natursyn
Titel 3 Teknologihistorie
Titel 4 Darwin, evoloutinsteori,eugenitik og holocaust
Titel 5 Lange udviklingslinjer
Titel 6 Sport og krop
Titel 7 Afsluttende opgave

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sygdomme og medicin

Sygdomme og medicin

Fagligt mål:
Analysere spillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens.
-Her vil hovedfokuset være at se på samspillet mellem ideer om sygdom og medicinske teknologier.

Analysere konkrete faglige problemstillinger under inddragelse af forskelligartet historisk materiale
- Dette vi gøres ved at analysere kildemateriale der beskriver opfattelserne af årsager til sygdomme, samt teknologier til behandling af disse.

Kernestof:
erkendelsesteoretiske, etiske, livsfilosofiske og kulturelle aspekter ved udvikling og brug af teknologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Natursyn

Forløbet tager afsæt i Idéhistorie B’s identitet; at beskæftige sig med udviklingen i menneskets måde at forholde sig til verden (/naturen) på, som den kommer til udtryk i anvendelse af teknologier og idéer i et historisk perspektiv.


Forløbet afrundes i et DIHO-forløb i samarbejde med dansk.

Faglige mål:
- analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens.
- diskutere aktuelle problemstillinger med udgangspunkt i fagets perspektiver, herunder reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag: forløbet skal anvendes i elevernes Dansk-Idéhistorieopgave.

Kernestof:
- erkendelsesteoretiske, etiske, livsfilosofiske og kulturelle aspekter ved udvikling og brug af teknologi.
- erkendelsesteoretiske, etiske, livsfilosofiske og kulturelle aspekter ved udvikling og brug af teknologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Teknologihistorie

I dette forløb arbejder vi med teknologihistorie, med særligt fokus på forskellige metodiske greb, man kan benytte til at analysere teknologihistorisk.
I arbejder med mere alm. historiske tilgange til teknologihistorien
Internalisme, eksternalisme og kontekstualisme

Vi arbejde også med konstruktivistiske tilgange til teknologihistorien så som:
ANT, SCOT, LTS

Som "grundbøger" benytter vi Andersen et.al "Idehistorie" Systime, og Skyggebjerg, 2019 Tilgange til teknologihistorie, DTU

Fagliglige mål:
- sammenligne udviklingen og brugen af ideer og teknologi på tværs af kulturer på forskellige niveauer, fra det lokale til det globale
̶analysere udvalgte historiske, kulturelle, samfunds- og vidensmæssige omstændigheder for teknologisk innovation, herunder vekselvirkning med naturen
̶  analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens

Kernestof:
natur, teknologi og produktion i historisk og nutidigt perspektiv
̶ samspillet mellem ideer, teknologier, samfund og videnskab, herunder teknologisk videnskab
̶ erkendelsesteoretiske, etiske, livsfilosofiske og kulturelle aspekter ved udvikling og brug af teknologi
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Lange udviklingslinjer

Et forløb om lange linjer med skolehistorie som case.
I forløbet har der været fokus på brud og kontinuitet, samt  longue durée.

Faglige mål:
- redegøre for væsentlige idéhistoriske og teknologihistoriske udviklingslinjer og begivenheder fra oldtiden til i dag.

Kernestof:
idéhistoriske, teknologihistoriske og almenhistoriske udviklingslinjer fra oldtiden til i dag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Sport og krop

Lidt over halvdelen af klassen har Idræt B som studieretningsfag, derfor er der i klassen særligt fokus på sport og krop.

I forløbet har vi anskuet krop og sport ud fra forskellige af fagets metodiske greb.

Faglige mål:
analysere konkrete faglige problemstillinger under inddragelse af forskelligartet historisk materiale

analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens

Kernestof:
samspillet mellem ideer, teknologier, samfund og videnskab, herunder teknologisk videnskab
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Afsluttende opgave

Afsluttende opgave
Til forløbet har vi også brugt 6 puljetimer

Faglige mål:
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer