Holdet cb23ht2c-idehisb - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Idehistorie B
Lærer(e) Magnus Bønneland Mortensen
Hold cb23ht2c-idehisb (cbht2c-idehisb, cbht3c-idehisb)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sydom
Titel 2 Natur og natursyn
Titel 3 Teknologihistorie
Titel 4 Ondskab, holocaust og det personlige ansvar
Titel 5 Hvad er intelligens? og er det vigtigt?
Titel 6 Lange linjer
Titel 7 afsluttende opgave

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sydom

Sygdomme og medicin

Fagligt mål:
Analysere spillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens.
-Her vil hovedfokuset være at se på samspillet mellem ideer om sygdom og medicinske teknologier.

Analysere konkrete faglige problemstillinger under inddragelse af forskelligartet historisk materiale
- Dette vi gøres ved at analysere kildemateriale der beskriver opfattelserne af årsager til sygdomme, samt teknologier til behandling af disse.

Kernestof:
erkendelsesteoretiske, etiske, livsfilosofiske og kulturelle aspekter ved udvikling og brug af teknologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Natur og natursyn

Forløbet tager afsæt i Idéhistorie B’s identitet; at beskæftige sig med udviklingen i menneskets måde at forholde sig til verden (/naturen) på, som den kommer til udtryk i anvendelse af teknologier og idéer i et historisk perspektiv.


Forløbet afrundes i et DIHO-forløb i samarbejde med dansk.

Faglige mål:
- analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens.
- diskutere aktuelle problemstillinger med udgangspunkt i fagets perspektiver, herunder reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag: forløbet skal anvendes i elevernes Dansk-Idéhistorieopgave.

Kernestof:
- erkendelsesteoretiske, etiske, livsfilosofiske og kulturelle aspekter ved udvikling og brug af teknologi.
- erkendelsesteoretiske, etiske, livsfilosofiske og kulturelle aspekter ved udvikling og brug af teknologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Teknologihistorie

I dette forløb arbejder vi med teknologihistorie, med særligt fokus på forskellige metodiske greb, man kan benytte til at analysere teknologihistorisk.
I arbejder med mere alm. historiske tilgange til teknologihistorien
Internalisme, eksternalisme og kontekstualisme

Vi arbejde også med konstruktivistiske tilgange til teknologihistorien så som:
ANT, SCOT, LTS

Som "grundbøger" benytter vi Andersen et.al "Idehistorie" Systime, og Skyggebjerg, 2019 Tilgange til teknologihistorie, DTU

Fagliglige mål:
- sammenligne udviklingen og brugen af ideer og teknologi på tværs af kulturer på forskellige niveauer, fra det lokale til det globale
̶analysere udvalgte historiske, kulturelle, samfunds- og vidensmæssige omstændigheder for teknologisk innovation, herunder vekselvirkning med naturen
̶  analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ondskab, holocaust og det personlige ansvar

I dette forløb har vi arbejdet med Holocaust og det personlige ansvar. Vi har læst Bauman, Arendt, Gosvig Olsen og Stanton. Udover det har vi læst historiske kildematerialer som Folkedrabskonventionen. Forløbet afsluttedes med elevoplæg om andre folkedrab end Holocaust

Fagligt mål:
Analysere spillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens.
-Her vil hovedfokuset være at se på samspillet mellem ideer, teknologier og ondskab.

Kernestof
Holocaust og andre folkedrab
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Hvad er intelligens? og er det vigtigt?

Forløb om intelligens og kunstig intelligens.
For at forstå, hvad kunstig intelligens er, må vi først diskutere, hvad intelligens er. Forløbet tager udgangspunkt i Mikkel Guldhammer Sparsøs bog Teknologi og filosofi, nærmere bestemt kapitel 5: Bevidsthed og kunstig intelligens. Her har klassen læst en række primærtekster af bl.a. Descartes, D'Holbach, Searle og Nagel.

Faglige mål:
analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens

diskutere aktuelle problemstillinger med udgangspunkt i fagets perspektiver, herunder reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende


Kernestof:

samspillet mellem ideer, teknologier, samfund og videnskab, herunder teknologisk videnskab
̶ erkendelsesteoretiske, etiske, livsfilosofiske og kulturelle aspekter ved udvikling og brug af teknologi


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Lange linjer

I dette forløb om lange linjer har vi arbejdet med brud og kontionitet, her under longue durée.

Forløbet har været centeret omkring elevernes arbejde med forskellige tidslinjer.

Faglige mål:
redegøre for væsentlige idéhistoriske og teknologihistoriske udviklingslinjer og begivenheder fra oldtiden til i dag

Kernestof:
idéhistoriske, teknologihistoriske og almenhistoriske udviklingslinjer fra oldtiden til i dag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer