UNORD Hillerød Teknisk Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UNORD Hillerød Teknisk Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet cb23ht2g-idehisb - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
UNORD
Fag og niveau
Idehistorie B
Lærer(e)
Asger Pedersen, Magnus Bønneland Mortensen
Hold
cb23ht2g-idehisb (
cbht2g-idehisb
,
cbht3g-idehisb
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion til Idehistorie
Titel 2
Epidemiernes historie
Titel 3
Natursyn og DIHO-forberedelse
Titel 4
Holocaust og folkedrab
Titel 5
Teknologihistorie, genstandsfelt og metode
Titel 6
Landbrugets lange linjer
Titel 7
Reformationernes historie
Titel 8
Afsluttende opgave
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion til Idehistorie
Grundlæggende introduktion til faget
Indhold
Kernestof:
Introduktion til idéhistorie
Lærerplan, Idéhistorie
Øvelse
Lektier
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Epidemiernes historie
Forløbet tager udgangspunkt i temaet: Epidemiernes historie, og hvordan sygdomssynet har forandres sig gennem tiden.
I forløbet arbejdes der med tekster fra antikken og frem til i dag. Særligt fokuseres der på:
- Pesten i Athen
- Den Sorte Død
- Kolera
- Den Spanske Syge
- Covid-19
Indhold
Kernestof:
Lektier - medbring en genstand der kan bruges til at beskrive "jeres historie"
Yderligere lektie
Opgave
Lektier
Vi arbejder videre med PowerPointen
Øvelse
Øvelser og opgaver til i dag
I skal til i dag læse kapitel 2.3: ”Kopper – det skjulte våben” og underafsnittet ”Lægevidenskaben tager form” i Systime-bogen ”Derfor Historie” (Iversen, Christian 2022)
Skriv en tale:
Fortsat fra sidste gang. Lektie: I skal have skrevet en tale
Lektie
I skal have gjort jeres opgave færdig (den vi startede på inden ferien)
Opgaver
Læs
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Den Spanske Syge PowerPoint
02-09-2023
Præsentation: Kolera og problemstillinger
27-10-2023
Afsluttende øvelse epidemihistorie
06-11-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Natursyn og DIHO-forberedelse
Dette forløb tager udgangspunkt i temaet: Natursyn og det Holocæne og det antropocæne, og fungerer som optakt til elevernes DIHO-opgave.
Indhold
Kernestof:
Læs eller genlæs fra sidste gang
Øvelse
Lektier: Om Kant og pligtetikken
Hej 2g
Læs eller genlæs lektien fra sidst
Lektier
Lektier: Fortsat fra sidst
Læseøvelse
Opgave
Opgave, referencer
I dag skal vi arbejde med
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgaveopbygning og redegørelse
14-01-2024
Referencer og litteraturliste
02-02-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Holocaust og folkedrab
Forløb om folkedrab
Herunder særligt med fokus på holocaust. Desuden sammenligninger med og perspektiveringer til andre folkedrab.
Indhold
Kernestof:
Vi påbegynder nyt forløb - ingen lektier
Kilde
Lektier
Øvelse del 2
Lektie
FNs folkedrabskonvention.docx
Opgave
Vi fortsætter med øvelsen fra sidst
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Teknologihistorie, genstandsfelt og metode
Indhold
Kernestof:
Læs op på alle de metoder/modeller I arbejde med sidste år
tilgangeteknologihistorie dtu.pdf side 6-12
Download PDF'en tilgangeteknologihistorie dtu.pdf den forsvinder måske fra hjemmesiden!
Læs tilgangeteknologihistorie dtu.pdf side 14-16
Emner
I dag skal vi arbejde med SCOT (Social Construct of Technology).
Læs om SCOT, side 22-25 i tilgangeteknologihistorie dtu.pdf
Læs om SCOT idéhistorie bogen fra systime det er kun afsnittet om SCOT I skal læse (I skal stoppe ved "David Edgertons brugsperspektiv")
Hej 3G, jeg har lavet en lille video til jer Power Point om SCOT.zip Hvor jeg siger det, jeg ville have sagt i en gennemgang i klassen.
læs om ANT i Idéhistoriebogen ANT
Læs om ANT i teknologihistorie dtu.pdf side 27-31
Bemærk, at tilgange hos Andersen, et al. (idéhistories, Systime) er anderledes end tilgangen hos Skyggebjerg (Tilgange til teknologihistorie, DTU)
Læs: David Edgertons brugsperspektiv i afsnittet om Teknologihistorie i Idéhistoriebogen
Læs: Hverdagen, det almindelige og gamle i centrum i teknologihistorie dtu.pdf side 37-41
(Besvar spørgeskemaer fra 1d)
Vælge et stort ScoioTeknologisk system
Læs om LTS i teknologihistorie dtu.pdf side 18-21
Store Teknologiske Systemer.pptx
Opstart på teknologihistorieopgave
Arbejd med jeres fremlæggelse
Hvis "Studievalg" ikke tager 2 lektioner, får I tiden til jeres fremlæggelser.
Fremlæggelser Teknologihistorie
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Landbrugets lange linjer
Indhold
Kernestof:
csm_2-15_f595dfa58d.jpg
Elevopgave: undersøg landbrugets fremkomst i "den Frugtbare Halvmåne"
Brud og kontinuitet (og longue durée).pptx
4. Brud og kontinuitet | På sporet af historien
Landbrugsrevolutionen | Grundbog til Danmarkshistorien
Afsnit
SLAVEARBEJDSKRAFTEN | En europæisk verdenshistorie
Landbrugsslaver | Romerrigets historie
Småbønder og forpagtere | Romerrigets historie
Feudalisme
Læsefokus:
Fæstebrev, 4. februar 1494
Fæstebrev fra Clausholm, 16. juli 1771
MBMO har grundforløbsprøver I skal arbejde selv
Lektier til 6/11 og 7/11
Opgave til onsdag og torsdag
Se opgaven onsdag
Opsamling på opgaven fra uge 45
Kontrakt for Hjedding Andelsmejeri 1882
Andelsmejerier, 1882-
lange linjer.png
Fremvisning af lille opgave om lange linjer
Opstart op lille opgave om lange linjer
Den danske madhistorie siden slutningen af 1800-tallet
Afslutning på lille opgave om lange linjer
Orienter jer i de vedhæftede opgaver, vi arbejder med dem i lektionen.
Juletraditionens lange linjer
sjællandske krønike læs opslaget for år 1357
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Reformationernes historie
Indhold
Kernestof:
Nye medier vælter verden #1: Bogtrykkerkunsten skulle hjælpe kirken, men propagandaen blev vendt mod paven selv politikkenhistorie.dk
reformationen (i flertal).pptx
Mulige emner
Lidt baggrundsviden om modreformationen
Idéhistorisk kontekstualisme.pptx
Idéhistorie kontekstualisme (stop ved "Begrebshistorie")
Afsnit
Opsætning af en opgave i idéhistorie.pptx
Arbejde med reformationsopgave
Arbejd selv med opgave
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Afsluttende opgave
Indhold
Kernestof:
Arbejde med emnevalg og udkast til foreløbige problemformuleringer
Eksamensoplæg Idéhistorie B.pdf
Trekassemodellen
arbejde med opgaven
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52713918153", "T": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52713918153", "H": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52713918153" }