Holdet cb23ht2b-idrætb - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Nicklas Banke
Hold cb23ht2b-idrætb (cbht2b-idrætb, cbht3b-idrætb)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Basket + idrætspsykologi
Titel 2 Funktionel opvarmning
Titel 3 Crossfit + anatomi og bevægelseslære
Titel 4 Forløb indenfor "musik og bevægelse" - Hiphop
Titel 5 Volleyball + energiomsætning
Titel 6 Træningsprojektet
Titel 7 Badminton + danskernes idrætsvaner
Titel 8 Les Lanciers
Titel 9 Eksamensklar

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Basket + idrætspsykologi

Basketball og idrætspsykologi

UNDERVISNINGSBESKRIVELSE

FORLØBSLÆNGDE
21 lektioner à 45 minutter

FÆRDIGHEDSOMRÅDE
Boldspil

BESKRIVELSE
Gennem lærerstyret undervisning tilegner eleverne sig basale færdigheder inden for 3x3- basketball.
Der er fokus på både individuelle færdigheder og teamsamarbejde. Desuden undervises eleverne i spillets regler. Forløbet afsluttes med en formidlingsopgave, hvor eleverne på video skal videreformidle nogle af deres tillærte færdigheder. Simultant med den praktiske undervisning,
undervises eleverne teoretisk i idrætspsykologi, som kobles til elevernes egen basketball-praksis.

MÅL FOR DEN PRAKTISKE DEL
Individuelle færdigheder:
-  Drible-teknikker: højre hånd, venstre hånd, crossover-driblinger.
-  Basale afleveringsformer: to-hånds brystaflevering, push-aflevering
-  Lay-ups: fra højre side, fra venstre side, reverse lay-up
-  Hop-skud: basalt hopskud, fra one-two-stop, fra jump-stop
-  Triple threat position

Team-samarbejde:
-  Angrebsmønster: off-ball screening
-  Angrebsmønster: pick and roll
-  Forsvar: mandsopdækning med forskydning ift. afstand fra bold

FOKUS I DEN TEORETISKE DEL
-  Motivation (indre og ydre)
-  Målsætning
-  Gruppe vs team, team-dynamikker (herunder roller på teamet og teamkohæsion)
-  Teamets udvikling (forming, storming, norming, performing)
-  Spændingsregulering

TEORISTOF
-  Troels Wolf & Jørn Hansen: B - for bedre idræt. Systime, 2020.
---  Kapitel 9: Motivation og målsætning, 15 sider.
---  Kapitel 10: Team og hold. 8 sider.

SUPPLERENDE STOF
-  Beijing Falcons Basketball: Off ball screens in basketball (episode 9 training drills). YouTube, 9. april 2020. URL: https://www.youtube.com/watch?v=B0182oQgOE8
-  Olympics: Women's 3x3 Basketball Final | Tokyo Replays. YouTube, 16. september 2021. URL: https://www.youtube.com/watch?v=K9iBHgzXpgY
-  Sikana English: Setting and Using a Screen | Basketball. YouTube, 19. juni 2017. URL: https://www.youtube.com/watch?v=CTnSABsyzIE
-  thegamer redd: Larry Bird teaches how to play pick and roll. YouTube, 17. september 2016. URL: https://www.youtube.com/watch?v=z_Qi8NSpkpw
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Teknikprøve: basket 30-09-2023
Basket-formidlingsopgave 06-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Funktionel opvarmning

Funktionel opvarmning

UNDERVISNINGSBESKRIVELSE

FORLØBSLÆNGDE
15 lektioner à 45 minutter

BESKRIVELSE
Eleverne undervises i teoretisk begrundede principper for god opvarmning. Eksempler på eksemplarisk opvarmning til forskellige idrætsdiscipliner afprøves i praksis. Derudover lærer eleverne basale færdigheder indenfor anvendelsen af musik ifm. idræt, samt et par simple danse-koreografier. Eleverne arbejder undervejs med at formidle idrætsstoffet og overtager undervejs underviserrollen flere gange. Afslutningsvist udarbejder eleverne egne funktionelle opvarmningsprogrammer målrettet forskellige idrætsdiscipliner (med krav om bevidst anvendelse af musik) baseret på egne analyser af disciplinernes arbejdskrav.

MÅL FOR DEN PRAKTISKE DEL
- Basale opvarmningsøvelser (ledopvarmning, kredsløbsøvelser, styrkeøvelser, bevægelighedsøvelser, udspændingsøvelser)
- Bevæge sig i takt til musik (herunder at kunne tælle musikkens taktslag)

FOKUS I DEN TEORETISKE DEL
- Formel vs. funktionel opvarmning
- Kroppens fysiologiske omstilling til arbejde
- Progression i opvarmning
- Basal musikkundskab og musikterminologi
- Basal bevægelsesanalyse

TEORISTOF
- Jette Engelbreth, Claus Estrup, Jan Kahr Sørensen, Kristian Overgaard, Rasmus Pöckel, Ole Schultz Larsen, Ellen Sig & Ask Vest Christensen: Idræt C – teori i praksis. Systime, 2023.
--- Kapitel 3.1: Oplysningstiden og den tyske gymnastik. 2 sider.
--- Kapitel 3.2: Bønderne og den svenske gymnastik. 1 side.
--- Kapitel 8.3: Samspillet mellem musik og bevægelse. 2 sider.
--- Kapitel 11.1: Opvarmning. 1 side.
--- Kapitel 11.2: Lav dit eget opvarmningsprogram. 11 sider.
- Evald Bundgaard Iversen, Signe Højbjerre Larsen & Jacob Have Nielsen: Din idræt C. Systime, 2019.
--- Kapitel 3.2: Praksisfortællinger. 2 sider.
--- Kapitel 3.5: Formel og funktionel opvarmning. 1 side.
--- Kapitel 3.6: Musik i opvarmningen. 2 sider.
--- Kapitel 3.8: Funktionel opvarmning i praksis. 3 sider.

SUPPLERENDE STOF
- Dansk Skoleidræt: Gymnastik fra 1860 - 1870érne Drenge. YouTube, 2014. URL: https://www.youtube.com/watch?v=NTfAQ73312Y
- viamilitaris: Swedish Men's Team Fitness -- Ling System. YouTube, 2009. URL: https://www.youtube.com/watch?v=2jQzd54XEJY
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Crossfit + anatomi og bevægelseslære

FORLØBSLÆNGDE
22 lektioner à 45 minutter (heraf 12 praktiske lektioner)

FÆRDIGHEDSOMRÅDE
Klassiske og nye idrætter

BESKRIVELSE
Eleverne lærer et bredt repertoire af styrketræningsøvelser, som kombineres og afprøves ifm. forskellige workout-former, der er typiske for crossfit. Der er fokus på korrekt teknik i øvelserne, understøttet af teoriundervisning i bevægeapparatets anatomi (kroppens vigtigste muskler og led) samt undervisning i musklers arbejde i bred forstand. Eleverne bliver i stand til at udføre bevægelsesanalyser af både simple og mere komplekse bevægelser og i stand til at sammensætte styrketræningsprogrammer målrettet forskellige idrætsdiscipliner.

MÅL FOR DEN PRAKTISKE DEL
- Udføre styrketræningsøvelser med korrekt teknik.
- Arbejde med høj intensitet.
- Gennemføre forskellige typer crossfit-WOD (workout of the day).

FOKUS I DEN TEORETISKE DEL
- Skelettet
- Kroppens vigtigste muskler og led
- Musklers arbejde (koncentrisk, excentrisk, statisk/isometrisk)
- Musklens opbygning
- Fysiologien bag en muskelkontraktion
- Muskelstyrke-faktorer (herunder kraft-hastighedskurven, længdespændingskurven, muskelfibertype-sammensætning)
- Forskellige muskelstyrke-kvaliteter (herunder maksimal styrke, eksplosiv styrke, spændstighed, udholdenhed)

TEORISTOF
- Troels Wolf & Jørn Hansen: B - for bedre idræt. Systime, 2020.
--- Kapitel 3: Anatomi og bevægelseslære. 26 sider.
--- Kapitel 6: Muskler og styrke. 15 sider.
- Michael Ross Sinclair: Crossfit: Introduktion. Fra: Idrætsportalen (red. Anders Bergholdt & Kasper Bøcher). Systime, 2023. 3 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb indenfor "musik og bevægelse" - Hiphop

Forløbet er afviklet af vikar, Murat Kosar.

Forløb i musik og bevægelse:
Hiphop

Faglige mål:
Eleverne skal kunne udføre en række basale moves inden for hiphop. De skal kunne udføre mindre hiphopserier i forbindelse med de basale mooves og til sidst en længere serie (performance). Eleverne skal kende Labans bevægelseslære og kunne bruge den i forhold til deres egen hiphopserie.

Indhold:
I starten af forløbet vil det være lærerstyret, hvor eleverne følger læreren, som foreviser en række grundlæggende mooves. Der er fokus på teknik, rytme, udtryk, attitude og koordination. I løbet af forløbet vil eleverne arbejde mere i grupper, hvor de skal sammensætte deres moves til mindre serier. Forløbet rundes af med en performance, hvor eleverne fremviser deres hiphopserie for klassen.

Fokuspunkter:
Grundlæggende moves
Toprocks
Footwoork
Spins
Freeze
Locking

Herudover:
Kropsbevidsthed
Koordination
Rytmisk forståelse
Udførelse af bestemte hiphopmoves
Sammensætning af hiphopserie
Bevidsthed om rum og tid ud fra Labans bevægelseslære.

Evaluering:
Performance på 3 minutter i grupper som optages og afleveres i lectio som video. Elevernes performance vises desuden til resten af klassen.

Teori:
I forhold til bedømmelsen skal du:
- kunne beskrive hiphoppens historie i overordnede træk
- kunne beskrive hiphoppens grundlæggende mooves og de fysiske krav hertil.
- kunne forklare, hvordan I har brugt Labans bevægelseslære i forhold til jeres koreografi

Teoristof:
Hiphop
Wolf, Troels mfl., Grundbog i Idræt C, Gyldendal, s. 35-41,

Laban Videoer:
Wolf, Troels mfl., Grundbog i Idræt C, Gyldendal, s. 14-23

Pensum
Ca. 17 sider + videoer

Videoer: (Tallene viser sværhedsgrad)

TOPROCKS

1 – SALSA STEP
https://www.youtube.com/watch?v=DcMZQG_OYqI

2  - INDIAN STEP
https://www.youtube.com/watch?v=TDwSu2nfSXw
3 - INDIAN STEP – VARIATIONER
https://www.youtube.com/watch?v=TDwSu2nfSXw

FOOTWORK

1- 4-STEP
https://www.youtube.com/watch?v=TuRRvIjKxrE

1 - 6-STEP
https://www.youtube.com/watch?v=zPdQ1gN7Ngo

1 – 12 STEP
https://www.youtube.com/watch?v=19-Cgez-gD8
1-2 – KICK OUTS
https://www.youtube.com/watch?v=qr_lJ3Y4dr0

1-3 – Valdez (Monkey flip)
https://www.youtube.com/watch?v=FpHbWaJ87ZI

3 – Windmill (POWERMOVE)
https://www.youtube.com/watch?v=0dB7JjpBMtI

LOCKING
1 - https://www.youtube.com/watch?v=d4jXQmXnvzo
1 -3 https://www.youtube.com/watch?v=y7_cQiktu7Y

POPPIN
Robot Dance
https://www.youtube.com/watch?v=EfkgoZbVL98&list=PL0m7UHzPZEA-W1cCR1pwPpwdeXHKnK0jb&index=2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Volleyball + energiomsætning

22 lektioner à 45 minutter (heraf 14 praktiske)

Færdighedsområde: Boldspil

BESKRIVELSE AF FORLØB
Gennem lærerstyret undervisning tilegner eleverne sig basale færdigheder inden for volleyball. Der er fokus på både individuelle færdigheder og teamsamarbejde. Desuden undervises eleverne i spillets regler. Eleverne tilegner sig volleyball-færdighederne i en progression fra Dansk Volleyball Forbunds Kidsvolley- og Teenvolley-niveauer til det færdige spil.
Eleverne undervises teoretisk i arbejdsfysiologi med fokus på aerob og anaerob energiomsætning og træningsplanlægning.

MÅL FOR DEN PRAKTISKE DEL
Individuelle færdigheder:
- Fingerslagskast, baggerslagskast, smashkast, gribe-kaste-hævning
- Fingerslag, baggerslag, smash
- Underhåndsserv, overhåndsserv
- Blokade

Team-samarbejde:
- Positioner og ansvarsområder på banen
- Hæversystem
- 3-2-1-forsvarssystem

FOKUS I DEN TEORETISKE DEL
- Lunger, hjerte, kredsløb
- Maksimal iltoptagelse, kondital
- Udholdenhed
- Træningsintensitet
- Anaerobe processer (KP-spaltning + glykolyse)
- Træningsplanlægning, superkompensation

TEORISTOF
- Troels Wolf & Jørn Hansen: B - for bedre idræt. Systime, 2020.
--- Kapitel 4: Aerobt arbejde. 21 sider.
--- Kapitel 5: Anaerobt arbejde. 11 sider.
--- Kapitel 7: Træningsplanlægning. 6 sider.
- Evald Bundgaard Iversen, Signe Højbjerre Larsen & Jacob Have Nielsen: Din idræt C, Systime, 2019.
--- Kapitel 4.4: Din energi. 8 sider.
--- Kapitel 4.7: Arbejdskravsanalyse. 2 sider.

SUPPLERENDE STOF
- NCAA Championships: "Texas vs. Louisville: 2022 NCAA volleyball championship | FULL REPLAY". YouTube, 21. december 2022. [https://www.youtube.com/watch?v=B5GN7esViZc] (set i uddrag)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Funktionel opvarmning til volleyball 13-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Træningsprojektet

15 lektioner à 45 minutter (fordelt over 9 uger)

BESKRIVELSE AF FORLØB
Eleverne planlægger, gennemfører og evaluerer et personligt træningsprogram, indenfor ét af følgende fem fokusområder: kondition, muskel-udholdenhedstræning, styrketræning, disciplin-/teknik-specifik træning, genoptræning.
Eleverne udformer selv en personlig målsætning, måler deres udgangspunkt i en starttest, og evaluerer deres træning og resultater bl.a. ved hjælp af en sluttest. Deres træning dokumenteres undervejs.
Projektet afsluttes med en individuel rapport. Eleverne arbejder meget selvstændigt i dette forløb, men modtager lærerfeedback og -rådgivning undervejs.

FOKUSPUNKTER
- Målsætninger
- Træningsplanlægning
- Træningsdokumentation (herunder digitale værktøjer til dataindsamling)
- Korrekt og relevant anvendelse af idrætsteori og fagterminologi

TEORISTOF
- Lars Bo Kristensen & Torben Aagard: "Træningsprojektet". I: Idrætsportalen (red. Anders Bergholdt & Kasper Bøcher). Systime, 2023. 25 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Træningsprojekt: Gennemført træning indtil videre 17-11-2024
Træningsprojekt: Rapport 02-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Badminton + danskernes idrætsvaner

18 lektioner à 45 minutter (heraf 12 praktiske lektioner)

Færdighedsområde: Klassiske og nye idrætter

BESKRIVELSE AF FORLØB
Eleverne lærer basale færdigheder og de basale slag i badminton. Derudover undervises de i badmintonspillets regler og basal taktik. Der spilles både single og double, og både kønsintegreret og -differentieret. Teoretisk arbejder eleverne med danskernes idrætsvaner (med fokus på unge) og med idrættens rolle ifm. folkesundhed.
Mod slutningen af forløbet arbejder eleverne med eksempler på eksamensdrejebøger (i badminton) for at blive bedre bekendt med den praktiske eksamen.

MÅL FOR DEN PRAKTISKE DEL
- Basale slag (fokus på greb, benarbejde, slagteknik): clear, drop, netdrop, lob, smash.
- Kort baghåndsserv
- Lang forhåndsserv
- Badmintonregler: Pointtælling, servefelter, banens størrelse.
- Simpel taktik: Double-positioner (for-bag eller side-om-side), placering af slag ift. modstanders position.

FOKUS I DEN TEORETISKE DEL
- Statistik for danskernes idrætsvaner: foretrukne idrætter fordelt på aldersgrupper og køn.
- Historisk udvikling inden for danskernes idrætsvaner.
- Idræt som forebyggelse af sygdom.

TEORISTOF
- Troels Wolf & Jørn Hansen: B - for bedre idræt. Systime, 2020.
--- Kapitel 1.4: Livsstil, selvstyring og overdreven sundhedstrang blandt unge mennesker. 2 sider.
--- Kapitel 2: Sundhed i et biologisk perspektiv. 9 sider.
--- Kapitel 12: Befolkningens idrætsadfærd med særligt blik på de 16-19-årige. 17 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Les Lanciers

12 lektioner à 45 minutter (praktisk)

Færdighedsområde: Musik og bevægelse

BESKRIVELSE AF FORLØB
Eleverne lærer de fem klassiske lanciers-ture: La Dorset, La Victoria, Les Moulinets (damemøllen), Les Visites, Les Lanciers (herremøllen). De skal forstå kvadrillens struktur, kunne gribe partneren korrekt og selvfølgelig huske og udføre koreografien i sin helhed. Undervisningen er bygget op som en progression fra isolerede bevægelser og sekvenser (fx chassé og delelementer fra den færdige dans) mod den færdige koreografi. Til sidst i forløbet udvikler eleverne i grupper deres eget bud på en sjette lanciers-tur.
Desuden lærer eleverne om lanciers' idrætshistorie i Danmark, som et eksempel på dansk idrætskultur.

MÅL FOR DEN PRAKTISKE DEL
- Chasséskridt
- Korrekte greb
- Bevæge sig i takt til musikken
- Kunne udføre lanciers-koreografien korrekt
- Være innovativ indenfor lanciers-dansens formsprog (ifm. udvikling af egen lanciers-tur)

TEORISTOF
- Niels Ebdrup: "Derfor danser vi Lanciers". Publiceret på Videnskab.dk, 22. juni 2012. [www.videnskab.dk/kultur-samfund/derfor-danser-vi-lanciers]. 3 normalsider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Eksamensklar

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer