Holdet cb23ht2a-desb - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Design B
Lærer(e) Marten Theodoor Tiemensma
Hold cb23ht2a-desb (cbht2a-desb, cbht3a-desb)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 01 a Hvad er problemet? fase 1
Titel 2 01 b hvad er problemet del 2
Titel 3 02 Budapest, grafisk design projekt
Titel 4 04 Møbelprojekt
Titel 5 04 engelsk-undervisning børnebog
Titel 6 05. boligdesign
Titel 7 06 forberedelse årsprøve
Titel 8 06 tidsskriftprojekt
Titel 9 07 problemorienteret projektforløb
Titel 10 08 arkitektur
Titel 11 05 eksamensforberedelse
Titel 12 Forløb#6

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 01 a Hvad er problemet? fase 1

Set med de designbriller, som du i dag har på:

hvad er et problem, som du kan få øje på som en designer burde gøre noget ved, i din nuværende situation?

Mere konkret:

Hvad er slemt?
er det:
dit pennalhus, din telefon, kuglepen, stolen, bordet, kombinationen af de to, placering af stolen / bordet i forhold til lokalet, i forhold til tavlen, projektionsskærmen, vinduer, placering af lokalet?

Er det fordi det er grimt, upraktisk, irriterende, for tung?

Lav en præsentation, som synliggør og forklarer hvad du synes er så slemt ved det, du har valgt.

brug få ord
vis flere negative ting (fx den er tung OG grim OG svært at forstå OG.....  
vis IKKE i din præsentation, hvordan du kan LØSE problemet, heller ikke indirekte.
gør din præsentation underholdende, så tilskuere gider at se den, uden at du gør dig selv til grin.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
hvad er problemet 1 14-08-2023
hvad er problemet 1. del færdigt 15-08-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - – undersøge et designproblem ud fra forskellige parametre og ved hjælp af for-skellige metoder, som nævnt i kernestoffet -ntroduktion af designproces: Designproces – identificere et designproblem samt formulere, planlægge og gennemføre et overskueligt designprojekt, som baseres på et hovedgreb – undersøge et designproblem ud fra forskellige parametre og ved hjælp af for-skellige metoder, som nævnt i kernestoffet – foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces – præsentere et designprojekt
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 01 b hvad er problemet del 2

research, find krav til løsninger:
B2. find krav der skal stilles til produktet
a. dine personlige
b. spørg andre vha en spørgeliste (HUSK samfundsfag: så vi spørger får vi svar) c. find ”officielle” krav på nettet (google fx: arbejdsmiljø + skolen)
Der kan være fx følgende tre typer krav, som kan stilles:
det skal være smuk (æstetiske krav)
det skal virke (funktionelle krav)
det skal have den rigtige “udstråling” (kommunikative krav) Dine krav og din problempræsentation skal hænge sammen!

Lærermateriale: opgavebeskrivelse om problemsynliggørelse, finde af eksisterende løsninger, udvikling af en egen løsning

Selvfundet materiale:
Relevant simpel info om det valgte problem

- produktdesign; herunder industrielt design  
eller:
- design af fysiske omgivelser; herunder arkitektur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
Titel 3 02 Budapest, grafisk design projekt

Vores projekt om grafisk design tema er: Budapest
Reklameplakat, billboard eller pjece for Budapest som a. kulturby
b. oplevelses-by
c. shoppingby
d. studieturby

41 tag fotos, aflevering
43 "sorter fotos i gode, mellem og dårlige fotos; skriv hvorfor ved 1 god, 1 dårlig foto
  find 1 god og 1 dårlig “reklame”
forklar hvorfor den ene er god, den anden er dårlig
"
"Birkvig / pedersen og fototeknik

Barthes Konnotation (hvad forbinder vi det med, hvad betyder det) / denotation (hvad forestiller det?)
argumententer ud fra det I skrev i uge 43, " aflevering godt / skidt egne fotoer
44 præsentation hvad er problemet?
"
vælg type grafisk produkt (plakat, pjece, banner, hjemmeside. KRAV: foto + tekst
find godt / dårligt eksempler af prof. designere. Hvorfor godt? Hvorfor skidt
"
45 "eksperimenter med fotoer vha Birkvig
eksperimenter med fotografi: hvad forstærker …. fx æstetik, funktion, betydning"
"eksperimenter med fotoer vha Birkvig
eksperimenter med fotografi: hvad forstærker …. fx æstetik, funktion, betydning" 5/6 photoshopeksperimenter
46 "typografi introduktion
argumenter for godt og skidt ved hjælp af typografiske begreber
eksperimenter med typografi: hvad forstærker …. fx æstetik, funktion, betydning"
arbejde med typografi 5/6 eksperimenter med typografi
47 "ekspermenter:
at gøre det, man mente var grimt så det bliver godt alligevel"
48 "eksperimenter videre.
iagttag sammenlign med (mindst 2) nye eksisterende eksempler
meninger om resultater indtil videre foklar, argumenter"
49 færdigbehandling præsentation (husk det hele skal med)
50 slutprodukt og evaluering
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
uge 39 typografi 1 26-09-2023
uge 40 typografi og billedanalyse 04-10-2023
uge 43 fotosortering med kommentar 24-10-2023
uge 44 fotosortering osv met 1 grafisk produkt 31-10-2023
uge 45 eksperimenter 07-11-2023
uge 46 eksperimenter typografi 14-11-2023
uge 47 eksperimenter 21-11-2023
uge 48 læsning af plakaten 28-11-2023
uge 49 læsning af plakaten og historie 05-12-2023
uge 50 grafisk projekt bliver bedømt 15-12-2023
Omfang Estimeret: 36,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 04 Møbelprojekt


ENTEN
Til HTX Hillerød parkeringsplads (parkering bliver under parken) eller et andet (semi-)offentligt sted i jeres nærhed ønskes indretning af fælles park / plads, have.

ELLER
Falco A/S ønsker udviklingen et nyt byrumsinventar gruppe heriblandt (mindst: antal gruppemedlemmer) cykelstativer, overdækninger, bænke, affaldskurve, pullerter, plantekummer
I begge tilfælde må møblerne formgivet således, at de på den ene side kan bruges, på den anden side har kunstværkkvaliteter.





Begge ønsker at udviklingen inspireres af udvalgte by-inventar kunst-projekter som SuperKilen (København) (se her) Jeppe Heins by-inventar ved den Blå Planet (se her) og lignende.

Undersøg også van Uffelen, street furniture som ligger på lectio.


Som del af projektet
- Anvendes udvikling af stolen vha skitsering i fysiske modeller
- Anvendes skitsering (skema, løse form skitser, situationsskitser mm) på papir
o Om form / æstetik, herunder variation på grundlag af den samme eller flere forskellige hovedgreb
o Om funktion (møblet
o Om kommunikation
o Om konstruktion
o Om teknologiske aspekter herunder miljøhensyn
- Der gøres klart hvordan skitserne og modeller har bidraget i udviklingen af møbelprojektet. At bidrage kan også være negativt (”På grund af skitser gør vi ikke”).
- I forbindelse med udførelse af projektet undersøges lignende møbler, skabt af professionelle designere, helst også nogle, som kan afprøves
o Husk alle saglige oplysninger: hvem har designet hvad hvornår og hvorfor, og hvem producerer møblet
o Undersøgelse af funktion
o Undersøgelse af udseende (form / æstetik)
o Undersøgelse af kommunikation (funktionelt og æstetisk)
o Undersøgelse af konstruktion
o Undersøgelse af (andre) teknologiske aspekter
o Vurdering hvordan disse punkter har hjulpet jer videre i jeres proces.
- Undersøgelse af møbelhistorie i forbindelse med projektet
o Fra 1850 - nu
o Husk oplysninger: hvem, hvad, hvornår, hvorhenne
- Projektet samles i en præsentation med en master, som I selv har udviklet til lejligheden.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 04 engelsk-undervisning børnebog

udvikling af interaktiv børnebog med kom it, engelsk

SO6

Et flerfagligt projekt under studieområdet med fagene Design B,
Kommunikation og it A og Engelsk B i 2a, uge 8 2024
Illustration: https://pixabay.com/da/illustrations/tapeter-kobe-basketball-kobe-bryant-5222088/
I skal skabe en digital børnebog som skal bruges til engelskundervisning i 1. klasse.
Krav til produktet:
● Bogen skal kunne anvendes til undervisningen i engelsk i 1. klasse i en dansk
grundskole
● Bogen skal bygge på storytelling og karakterer
● Historien og karaktererne skal være relateret til et engelsksproget lands historie,
samfund eller kultur
● Bogen skal primært bestå af illustrationer og kan udformes som en tegneserie, en
interaktiv bog, en animationsfilm eller kombinationer heraf
Krav til processen:
● I skal designe efter Double Diamond-metoden: https://uxdesign.systime.dk/?id=174
● Der skal inddrages metoder fra kommunikation og it, design og engelsk til at skabe
bogen, herunder UX design og storytelling
Tidsplan
Februar 24 Mandag d. 19. Tirsdag d. 20. Onsdag d. 21. Torsdag d. 22. Fredag d. 23.
1
Modul 1 Forundersøgelse,
idéudvikling, valg
af fagligt fokus fra
engelsk, skitser,
historieudvikling,
karakterudvikling,
storyboard,
moodboards
Arbejde videre
med fokus fra i
går
Forberede
pretest
Udvikle Udvikle Udvikle
Modul 2
Modul 3
Modul 4
Frokost Frokost Frokost Frokost Frokost Frokost
Modul 5 Aflevere
designdokument
efter 8. modul
Pre-test med
repræsentanter
fra målgruppen
af idéer,
designs mm.
Udvikle Udvikle Udvikle
Aflevere
Senest kl. 22
Modul 6
Modul 7
Modul 8
Senere på foråret skal vi en dag besøge en 1. klasse og vise dem de færdige bøger
Fokuspunkter i fagene
Kommunikation og IT
▪ Fremstilling af et kommunikationsprodukt
▪ Test af produktet med brugere
▪ Iterativ udviklingsproces
▪ At forstå brug af evaluering i processen er central i dette projekt
Design
▪ Karakterdesign og storytelling.
▪ Karakterdesigns og illustrationens virkemidler
▪ Typografi
▪ Legende og undersøgende tilgang til ideudviklingen.
Engelsk
▪ Foreign Language Acquisition
▪ Børnelitteratur
▪ Læseoplevelse og målgruppe
▪ Produktion frem for reception
▪ Storytelling
Faglige mål for studieområdet
2
▪ kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning
af problemstillingen
▪ demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt, herunder beherske
forskellige genrer og fremstillingsformen i en skriftlig opgavebesvarelse
▪ vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med
problemstillingen
▪ kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og
eget arbejde.
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 05. boligdesign

Briefing bolig 2025
I Hillerød skal bygges forskellige typer huse
1. -leksible fremtidssikre bolig til den moderne familie (familiebolig der kan udvides efter behov) 85-100 m2
2. en -leksibel bolig kompleks med lejligheder i -leksibelt størrelser lejlighed mellem 50 og 100 m2
3. en børnevenlig bolig ca 150 m2
4. en studiebolig 25 m2
I fremstiller selv en liste med krav ud fra præsenteret litteratur. pr. 2 i en gruppe bruges 1 tekst MINDST HUSK at HENVISE
tænk på følgende interessenter:
1. skal opleves som vores tids bolig 2. fremtidig bruger
3. ambitiøs kommune / husejer
4. og glem ikke jeres egne krav
stikord til perspektiveringsarbejde:
1. Form/Æstetik: Fx. hvordan sanses bygningen?
2. Betydning: Fx. Hvilket udtryk har bygningen? Hvordan opleves den af de
besøgende?
3. Funktion: Fx. Hvordan bliver boligen brugt? Hvordan kan vi sørge at boligen
er så -leksibel som muligt / børnevenligt som muligt / god for de
studerende....
4. Materiale: Hvad er den lavet af? Hvordan bliver den bygget? Hvilke farve har
den?
5. Historie: Hvordan kan ses, at huset peger mod fremtiden, og ikke tilbage i
tiden
6. Samfund: det må være klart hvordan samfundsmæssige problemer bliver
løst i boligen
7. Teknik / teknologi: hvordan kan ses at teknik eller teknologi har udviklet
sig og vil udvikle sig i de kommende 15 år?
8. Research af brugerne / formålet med huset: hvordan er din første
research inddraget.


03   2 Intro, modeller
04   4 Intro modeller 2, gruppedannelse, vælg af vejen frem
Eksperiment / modeller / skitser undersøgelse, valg/fravalg Intromodeller (fotos) med kommentar
05   8 foreløbig koncept beskrivelse
formudvikling
+ hovedgreb
+ skitser der viser funktion, anvendelse
+ model 2
+ undersøgelse sammenlignelige møbler

06   8 Analyse møbelteori/ møbel historie
Verdensmål
Verdens mål
Møbelkendetegn
ergonomi
Udvikling + historie + historie
Gruppemedlemmer + 4
1850 1900 1925 1950 1970  1990 2000 2010 2019
Husk spredning
Husk oplysninger Hvem, hvad, hvorfor, hvorhenne

08   20-2 Udvikling møbel på grund af analyser (uge 6)
Model 3 + refleksioner

21-2 detaljering Materiale
Konstruktion
Produktion

22-2 Målfaste tegninger, materialer
23-2 reserve
24-2 Præsentation og udstilling af HELE projektet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 06 forberedelse årsprøve

forberedelse årsprøve

som eksamen. 20 min.
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 06 tidsskriftprojekt

forløbet har tre afsnit:
at analysere ved at imitere

Tidsskriftets historie

at udvikler ny koncept til eksisterende tidsskrift
herunder: at formulere regler, og bryde disse regler
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
uge 35 tidsskift forside 27-08-2024
uge 36 tidsskift forside færdigt 03-09-2024
uge 38 tidsskift opslag færdigt (2) 17-09-2024
uge 40 første eksperimenter 01-10-2024
uge 41 ny forside + dobbeltside så langt I er 08-10-2024
uge 43 historie plus så langt I er kommet 22-10-2024
uge 44 aflevering tidsskrift til bedømmelse 01-11-2024
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Kernestoffet er følgende: Genstandsfelt – kommunikationsdesign Designteori – designprocessens elementer på et reflekteret niveau – designhistorie med fokus på design fremstillet i perioden fra modernismen til i dag. Visualiseringsmetoder – desktoppublishing og fotobehandling. Researchmetoder – skitserende undersøgelser – form, produktanalyse – informationssøgning i faglitteratur og på hjemmesider. Designparametre a) parametrene form, æstetik og kommunikation. Disse er overordnede og ses i sammenhæng med hinanden og med de parametre, som er nævnt under designpa-rametre b) b) følgende parametre indgår på et beskrivende niveau: konstruktion, teknologi, kultur, samfund, økonomi, historie
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde
Titel 9 07 problemorienteret projektforløb

Baseret på et oplæg af Pavels Hedström:
Pavels Hedström is a Swedish architect based in Copenhagen, Denmark. With an educational background in Architecture and Extreme Environments, Pavels explores how design can link humans with non-human life in order to create planetary harmony.
er opgaven:
Design for Resilience
As new extreme environments occur due to Climate Change, the built environment needs to be designed for resilience.
A catastrophe is only a fact if we are not prepared.

Vi følger nogenlunde Pavels ideer om designproces
find challenge, make narrative, sketch, prototype, test, learning from reality, tell the rest of the world, update design

Chatgpt bruges i researchfaserne
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
uge 48 intro produktdesign 26-11-2024
uge 102 intro produktdesign (2) 07-01-2025
uge 105 produktdesign 28-01-2025
uge 106 produktdesign næsten færdigt 04-02-2025
uge 109 produktdesign bedømmes 28-02-2025
Omfang Estimeret: 50,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 08 arkitektur

Briefing arkitektur projekt

Find og formidl en udfordring som I vil løse ved hjælp af arkitektur.



Undersøg i denne forbindelse designløsningen i forhold til eksisterende design.
Prøv at finde en løsning, som er på grænsen af det, der kan lade sig gøre. Men forsvar løsningen ved hjælp af research. Inddrag kilder, eksperimenter og iagttagelser / sammenligninger.

Teoretisk kan anvendes litteratur fra 2g arkitekturprojekt: Wolters, Danko (affordable houses), Bjarke Ingels group, Eekhout (the frame concept) Straarup (Fremtidens parcelhus).
Mhp form og variation anvendes Ching.

Planen hernede er vejledende som tidsplan. I overfører tidsplanen til jeres afleveringsfil, og laver om på rækkefølgen, ændrer på afsat tid osv. så meget I har behov for og kan gøre rede for. I sidste ende må alle de delelementer, som nævnes, være der.



I følgende: nævnes først uge, derefter timertal, emne, og forventet uge-aflevering; rækkefølge er vejledende

(11 1 Præsentation eksamen)

Intro arkitekturprojekt
11 1 Undersøgelse problemfelt
Hvilke problemer skal vores design være med til at løse?
Hvem (virksomheder, myndigheder, ngo’er, FN, osv) skal vi kunne trække på / samarbejde med / arbejde for?
Intro til problemfelt


11 2 Undersøgelse samarbejdspartnere: hvem er de, hvad laver de, hvad har de lavet som mulige løsninger?
Undersøgelse andre, som har været med til at løse noget at det vi arbejder med Intro mulige samarbejdspartnere
- Find et firma, institution, ngo osv. firmaet i store træk + produkter
- To personer + find en potentiel kontaktperson: hvad er det for en type, hvordan kan I tilrettelægge præsentationer, så de bliver tilfredse?
- Tre personer: + undersøgelse af deres firmaets ”om os”, historie
- Fire personer: + baggrundsundersøgelse: hvad siger andre om firmaet?

11 2 idegenerering i form af rumlige arbejdsmodeller og skitser

baseret på uge 11 resultater / input idegenerering (arbejdsmodeller, skitser med noter om:
hvad, hvordan visualiseres, refleksion over type gengivelser)


3 modeller/skitser per person

12 2 idegenerering i form af rumlige arbejdsmodeller og skitser

baseret på uge 11 resultater / input idegenerering (arbejdsmodeller, skitser med noter om:
hvad, hvordan visualiseres, refleksion over type gengivelser)



3 modeller/skitser per person

12 2 undersøgelse / analyse idegenerering
1. hvilke af de forslag er mest levedygtigt og hvorfor? (Sammenhæng parametrene form / funktion / kommunikation / æstetik /og andre)
2. hvor stor er det ”i virkeligheden: tegn (tavlekridt) / marker, byg mock-up 1 : 1”
3. hvordan hænger formforslag sammen med organisationen og deres formål?
4. hvordan kan forslaget testes? Undersøgelse
1 person: 3 parametre
2 personer: 5 parametre
3 personer: 6 parametre
som støttes af 3 visualiseringer (fx tegning / model/ foto) per gruppemedlem

fx tegning om form /funktion sammenhæng
model om form / æstetik / kommunikation sammenhæng osv.
12 2
13 2 Historie: hvordan blev forslaget betragtet i designhistorie 1 person: 3 nedslag første senest 1920, nyeste efter 2019
Mindst en af følgende: funktionalisme, modernistisk,
postmodern,
dekonstruktivistisk,
fænomenologisk (se Wolters (20139, Temaer i kunsten. Grundbog til billedkunst, kap.10, 119-132)

2 personer: 6 nedslag første senest 1900, nyeste efter 2019
Mindst to af følgende: funktionalisme, modernistisk,
postmodern,
dekonstruktivistisk,
fænomenologisk (se Wolters)

3 personer: 9 nedslag første senest 1850, nyeste efter 2019
Mindst tre af følgende: funktionalisme, modernistisk,
postmodern,
dekonstruktivistisk,
fænomenologisk (se Wolters)

4 personer: 12 nedslag første senest 1850, nyeste efter 2019
Mindst fire af følgende:
funktionalisme, modernistisk,
postmodern,
dekonstruktivistisk,
fænomenologisk



13 4 Iteration baseret på undersøgelse og analyse Alternative løsninger

To løsninger per person VIS forskellige vikler af samme produkt / byggeri
Vis tegning / skema eller lignende

Aflevering hele projektet til nu

15 4 Detaljering undersøgelse materiale / konstruktion
1. hvordan er forslaget levedygtigt.
2. hvordan forestiller I jer jeres forslags rumsammenhænge med funktionelle krav
3. hvordan antager I at organisationen bliver tilfreds med jeres forslag?
4. hvad er jeres vurdering af svage punkter i jeres forslag, hvad skal undersøges nærmere?


17 4 Detaljering / show-off model 1 person:
1 præsentationsmodel

2 personer
Plus præsentations-plakat

3 personer
Plus ekstra model (fx mock-up af en detalje)


18 2 færdigbehandling
18 2 slutpræsentation laves færdigt
18 2 Slut præsentation HELE projektet afleveres til bedømmelse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
uge 11 første ideer architektur 11-03-2025
uge 12 så lang i er 18-03-2025
uge 13 så lang i er kommet 25-03-2025
uge 15 så lang i er kommet (2) 08-04-2025
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 05 eksamensforberedelse

Forberedelse mundtlig eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb#6

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer