Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Programmering B
|
Lærer(e)
|
Christian Reinhold
|
Hold
|
cb23ht2c-prob (cbht2c-prob, cbht3c-prob)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundlæggende Python
Grundlæggende programmering i Python:
- variabler, datatyper, løkker, betinget udførsel, lister, procedurer, m.m.
Kernestof:
̶ programmeringssprog og elementer i programmers opbygning, herunder variabler, typer, udtryk, kontrolstrukturer, parametrisering/abstraktionsmekanismer, rekursion, polymorfi og algoritmemønstre
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Litteraturlisteprogram
|
22-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Objektorienteret Python - Flask
OOP demonstreret gennem dynamisk Flask Website
Klasser og objekter, metoder, konstruktører, arv, komposition m.m.
Faglige mål:
- anvende avancerede konstruktioner i et programmeringssprog
- rette, tilpasse og udvide avancerede programmer
- arbejde inkrementelt og systematisk i programmeringsprocessen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2C til Haloween i London
|
31-10-2023
|
Grupper - Flask projektopgave
|
28-11-2023
|
Auktionssite
|
09-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Design Patterns - State Machine
State Machine Design pattern - PyGame spil opbygget efter et state machine design pattern.
Faglige Mål:
- bruge programmering til at undersøge et emne eller problemområde, med henblik på – via programmets funktion - at skabe ny indsigt eller til at løse et problem
- anvende avancerede konstruktioner i et programmeringssprog
̶- redegøre for arkitekturen af programmer på forskellige abstraktionsniveauer, herunder relationen mellem brug og funktion
̶ redegøre for simple specifikationsmodeller og realisere disse i simple velstrukturerede programmer samt teste disse
̶ rette, tilpasse og udvide avancerede programmer
Kernestof:
- programmeringssprog og elementer i programmers opbygning, herunder variabler, typer, udtryk, kontrolstrukturer, parametrisering/abstraktionsmekanismer, rekursion, polymorfi og algoritmemønstre
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grupper - Pygame
|
11-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Numpy, STL, m.fl.
Numpy, STL, Matplotlib og 3D-print
Vi tager udgangspunkt i diverse kapitler fra denne bog:
https://jakevdp.github.io/PythonDataScienceHandbook/
Gennemgang af Numpy
To individuelle opgaver
Projektforløb, hvor en 3D-model defineres i Numpy-arrays og eksporteres til STL-fil og 3D-printes.
Faglige mål:
- bruge programmering til at undersøge et emne eller problemområde, med henblik på –via programmets funktion -at skabe ny indsigt eller til at løse et problem ̶behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- anvende avancerede konstruktioner i et programmeringssprog
Kernestof:
- programmeringssprog og elementer i programmers opbygning, herunder variabler, typer, udtryk, kontrolstrukturer, parametrisering/abstraktionsmekanismer, rekursion, polymorfi og algoritmemønstre
Supplerende stof:
Vektorer og matricer, manipulation af 3D-grafik
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Brug af AI i programering
|
05-03-2024
|
Numpy opgave 2
|
12-03-2024
|
STL-fil lavet med Numpy
|
19-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Maskinlæring
Supplerende stof, Introduktion til Maskinlæring:
- klargøring af data
- udvælgelse af 'feature'-variable
- visualisering af data
- opdeling i trænings-, test- og valideringsdata
- træning af modellen
- evaluering af modellen, over- og underfitting
- finindstil parametre
- forudsigelse
Kernestoffet:
- programmeringssprog og elementer i programmers opbygning, herunder variabler, typer, udtryk, kontrolstrukturer, parametrisering/abstraktions-mekanismer, rekursion, polymorfi og algoritmemønstre
- arkitekturen for programmers interaktion med omgivelserne med henblik på hændelsesstyret interaktion og interaktion mellem systemer
- generiske programdele og biblioteksmoduler
- arbejdsgange og systematik i programmeringsprocessen, herunder test og fejlfinding
- abstrakte programmeringsbeskrivelser og dokumentation
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Website med ML-model
|
30-04-2024
|
Klassificering af frugt
|
09-06-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
AI assistenter
crewAI bruges til at lave dine egne LLM baserede AI-assistenter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Grundlæggende C
Evt. også ASM
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
C programmer
|
27-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
C og Ncurses
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Assembly programmering
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Prøve-eksamensprojekt
Faglige mål:
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- anvende avancerede konstruktioner i et programmeringssprog
- rette, tilpasse og udvide avancerede programmer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Supplerende stof.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Eksamensprojekt
Fra bekendtgørelsen:
"I den afsluttende periode af undervisningen afsættes 20 timers undervisningstid til, at eleverne med vejledning fra læreren,
udarbejder et eksamensprojekt i grupper på to til tre. Hvor dette ikke er muligt eller ønskeligt, kan man lade eleverne arbejde individuelt. Eksamensprojektet består af et produkt samt en synopsis. Synopsen skal dokumentere udviklingen af det færdige produkt og må højst have et omfang af fem til otte normalsider, eksklusiv koder, rutediagrammer, bilag mm.
Eksamensprojektet udarbejdes inden for rammerne af projektoplæg stillet af skolen. Eksamensprojektgrupperne udarbejder en fælles projektbeskrivelse, der inkluderer en beskrivelse af den enkelte eksaminands fokus. Projektbeskrivelsen godkendes af skolen, når beskrivelsen er tilstrækkelig fagligt bred og niveaumæssigt relevant. Eksamensprojektets synopsis er individuelt udarbejdet.
Afleveringstidspunktet skal normalt være senest en uge før eksamensperiodens begyndelse.
Eksamensprojektet indgår i grundlaget for den afsluttende standpunktskarakter, hvis der gives en sådan, og udgør grundlaget
for prøven.
Eksamensprojektets synopsis er forinden prøven ikke rettet og kommenteret af eksaminator.
Den enkelte elev dokumenterer løbende sin faglige udvikling i en logbog. Dokumentationen i logbogen kan have form af f.eks.
it-systemer, programmer, noter, synopser, programbeskrivelser og flowcharts."
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grupper - eksamensprojekt
|
12-03-2025
|
Projektbeskrivelse - eksamensprojekt
|
25-03-2025
|
Synopsis - Eksamensprojekt Prog B
|
15-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56704948446",
"T": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56704948446",
"H": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56704948446"
}