Holdet cb23ht1a-engb - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Karen Kongsted, Maja Bogø Josephsen
Hold cb23ht1a-engb (cbht1a-engb, cbht2a-engb)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dead Poets Society (værklæsning)
Titel 2 Food
Titel 3 Social Studies
Titel 4 Crime & Forensics
Titel 5 Language & Grammar
Titel 6 US Election 2024
Titel 7 Aspects of America
Titel 8 Exam prep

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dead Poets Society (værklæsning)

Eleverne har arbejdet med litterær analyse, problemformuleringer, Bloom's
taksonomi samt remediering. Eleverne skal arbejde videre med analysebegreber
fra grundforløbet og kigge på den litterære genres særpræg.

Kernestof:
- principper for tekstopbygning
- almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
—tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster
—et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere

"Dead Poets Society" by N. H. Kleinbaum
Supplerende stof:
Filmen af samme navn, skrevet af Tom Schulman og med Robin Williams i
hovedrollen.
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Food

Kernestof:
- principper for tekstopbygning af ikke fiktive tekster
- almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af ikke-fiktive tekster
- at kunne holde sig kritisk og nuanceret til kilder

Læsning af teknisk/teknologiske tekster: Food
"Underage drinking in the US",
https://www.niaaa.nih.gov/publications/brochures-and-fact-sheets/underagedrinking
"Juvenile Drinking" from GetAhead, Niveau B, Øknom 2002, pp. 22-30.
"The great breakfast myth" from New Scientist, 19/3/2016.
"The very first Coke? It was Bordeaux mixed with cocaine" from Daily Mail
15/1/2015.
"The weird food Brits love" from Current, Dec. 2013.
Side 2 af 3

Supplerende stof:
To udsendelser fra BBC med Jamie Oliver om engelske og amerikanske
skolekøkkener.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Social Studies

Læsning og fremlæggelse af samfundsfaglige tekster om
Storbritannien og USA.

Vi har læst forskellige afsnit i bogen 'Britain Past and Present' af Chris
Ploughold, Systime og forskellige afsnit i bogen BeingAmerican af
Mette Holm, Gyldendal. Vi har beskæftiget os med, hvordan de
britiske og amerikanske samfund er opbygget og hvordan deres
valgsystem fungerer + styresystemer.

Læsning og fremlæggelse af samfundsfaglige tekster om
Storbritannien:
“How the United Kingdom is governed” from Britain. Past and
Present by Chris Ploughold, Systime 2008, pp. 41-53.
“The 20111 Century” from from Britain. Past and Present by Chris
Ploughold, Systime 2008, pp. 29-32.
Being American, Gyldendal 2020, pp. 6-7, 14-19, 60-75.

Supplerende stof:
En video om What a constitution is:
https://www.voutube.com/watch?v=0UzKD8rZCc0
"First past the post” Link til YouTube, hvor de fortæller om det
engelske valgsystem:
www.voutube.com/watch?v=r9rGX91rq5l
Side 2 af 3
Diskussion om filmen The Iron Lady.
En video med den virkelige Margaret Thatcher:
https.7/www.voutube.com/watch?v=Tetk ayO1x4
(Her No, no, no speech).
US elections — how do diey work?:
httos:/Avww.voutube.com/watch?v=uRu TcarCDY
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Crime & Forensics

I dette undervisningsforløb har eleverne arbejdet med temaet crime, som er blevet belyst både gennem fiktive og ikke-fiktive genrer. Forløbet har været genremæssigt alsidigt og har inddraget en række forskellige teksttyper, herunder podcasts, noveller, artikler, dokumentarer og TED-talks. Dette har givet eleverne mulighed for at undersøge krimigenren i bred forstand og reflektere over både dens underholdningsværdi og samfundsmæssige betydning. Der har desuden været et særligt fokus på funktionel grammatik og grammar in context, som eleverne har anvendt i deres analyse- og produktionsarbejde.

Gennem forløbet har eleverne tilegnet sig viden om krimigenrens typiske træk og fået mulighed for at diskutere disse i relation til både klassiske og nyere eksempler. De har desuden arbejdet med den etiske dimension af kriminalitetsefterforskning, herunder brugen af DNA-databaser og genetisk genealogi, og har forholdt sig kritisk til, hvordan denne teknologi blev anvendt i sager som fx opklaringen af Golden State Killer. Et centralt spørgsmål i denne sammenhæng har været forholdet mellem arv og miljø i forståelsen af kriminel adfærd.

En anden vigtig del af forløbet har været arbejdet med sprogets rolle i kriminalitetsopklaring, hvor eleverne har stiftet bekendtskab med begreber som forensic linguistics og analyseret, hvordan sproglig stil og registervalg kan spille en rolle i efterforskningen. Derudover har forløbet givet plads til diskussioner af den kulturelle fascination af true crime-genren og de dilemmaer, den rejser.

Som led i deres træning frem mod eksamen har eleverne afslutningsvis gennemført en mock exam med fokus på non-fiction-genren, hvor de har arbejdet med at formulere egne argumenter på baggrund af tekstmateriale og anvendt deres analytiske og sproglige færdigheder.

Centrale begreber:
- crime fiction
- true crime
- nature vs nurture
- genetic genealogy
- DNA databases
- the Golden State Killer case
- Criminal profiling
- forensic linguistics (language & style)
- true crime fascination

*vægtning estimeret til 15%



Kernestof:
- tekster, der behandler etisk og historisk indhold inden for teknologi og naturvidenskab
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- standardsprog og variation, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Independent assignment- In the Dark 03-10-2024
Mock exam feedback 12-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Language & Grammar

Sprog og grammatik er undervist løbende gennem året.
Der er brugt deduktive undervisningsformer samt induktive. Der er især lagt fokus på grammar in context.


ibøger brugt (Systime):
- "Engelsk grundgrammatik":
https://engelskgrundgrammatik.systime.dk/
- "Getting Started":
https://gettingstarted.systime.dk/
- "Get it Right":
https://getitright.systime.dk/
- "The English Handbook" :
https://theenglishhandbook.systime.dk/
- "Skriftlig eksamen i engelsk HTX og EUX": https://skriftligeksameniengelskhtxeux.systime.dk/

Ordbøger brugt:
- Merriam Webster: https://www.merriam-webster.com/
- ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
- Oxford Learner's Dictionary: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/


Grammatikplatform:
- MinLæring: https://www.minlaering.dk/
- conjugator.reverso.org
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Feedforward - argumentative essay 13-08-2024
Argumentative essay 05-09-2024
Technology and the US 02-02-2025
Feedback på terminsprøve 2.A 18-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 80 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 US Election 2024

I dette korte forløb har eleverne arbejdet med det amerikanske præsidentvalg i november 2024. Forløbet har haft til formål at give eleverne en grundlæggende forståelse af det amerikanske politiske system og samtidig styrke deres evne til at analysere politisk kommunikation i en aktuel kontekst.

Undervisningen tog udgangspunkt i det amerikanske topartisystem og dets betydning for demokratiet i USA. Eleverne arbejdede med både historiske og nutidige perspektiver på demokrati, og hvordan magtbalancen mellem Demokraterne og Republikanerne præger valgsystemet og den politiske debat.

Et særligt fokusområde var politiske kampagnevideoer, hvor eleverne analyserede brugen af ethos, pathos og logos samt forskellige propaganda-teknikker. Som en del af arbejdet med politisk retorik læste og diskuterede vi også Donald Trumps indsættelsestale fra januar 2025. Her arbejdede eleverne med, hvordan talen præsenterer Trumps politiske vision.


Derudover har eleverne undersøgt fem centrale mærkesager i valgkampen – immigration, abortion, racial-and ethnic inequality, climate change, economy – og diskuteret, hvordan de to partier positionerer sig i forhold til disse emner.

Forløbet blev rundet af med refleksioner over valgets mulige konsekvenser – både for det amerikanske samfund og for resten af verden. Eleverne har fået indsigt i, hvordan det amerikanske valg ikke kun handler om, hvem der vinder, men også om, hvilke værdier og samfundsudviklinger der præger USA i dag.

Materialer:
Political campaign videos:

-Trumps inauguration speech jan 2025: https://www.whitehouse.gov/remarks/2025/01/the-inaugural-address/
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Aspects of America

Dette undervisningsforløb har haft fokus på USA som landestudie og har givet eleverne et nuanceret indblik i både historiske og aktuelle temaer, der har formet det moderne Amerika. Et centralt omdrejningspunkt har været forståelsen af, hvordan USA har opnået sin status som global supermagt, og hvilke interne og eksterne faktorer der har været afgørende i den proces.

Forløbet lagde ud med en undersøgelse af the American Dream, hvor eleverne i grupper præsenterede forskellige vinkler på idealet – fra de klassiske forestillinger om frihed og muligheder til mere kritiske perspektiver, herunder dem, der omhandler strukturel ulighed. I forlængelse heraf arbejdede vi med teknologiens rolle i USA’s udvikling, særligt hvordan teknologiske fremskridt har bidraget til landets position som førende supermagt på den globale scene.

Et vigtigt fokuspunkt var også våbenkulturen i USA. Eleverne satte sig ind i de forskellige holdninger til våbenlovgivning, blandt andet med udgangspunkt i The Second Amendment og de politiske forskelle mellem republikanere og demokrater. Emner som masseskydninger og skoleskyderier dannede baggrund for diskussioner om sikkerhed, rettigheder og kulturelle normer.

Vi har desuden undersøgt USA’s identitet som en krigsførende nation gennem studier af landets deltagelse i internationale konflikter og de efterfølgende konsekvenser for krigsveteraner, herunder PTSD og samfundets syn på dem. I den forbindelse blev overlevelsesstrategier og survivalisme også bragt i spil, bl.a. gennem scenarier og planlægning af overlevelsessituationer med tilhørende begrebsapparat.

Et andet centralt tema har været afroamerikaneres oplevelser og vilkår i USA. Gennem dokumentarfilm og tekstanalyse arbejdede eleverne med begreber som strukturel racisme og historisk ulighed, hvilket dannede en naturlig overgang til temaet om politibrutalitet. Her undersøgte vi konkrete sager og diskuterede, hvorfor problemet fortsat vokser trods offentlig debat og politisk fokus.

Afslutningsvis har vi arbejdet med den stigende politiske og kulturelle polarisering i USA. Her blev der bl.a. set nærmere på udviklingen efter Trump og frem mod en mulig anden valgperiode. Eleverne diskuterede centrale mærkesager for både højre- og venstrefløjen og analyserede, hvordan selv kulturinstitutioner som Disney er blevet et symbol på den voksende splittelse i det amerikanske samfund

Centrale begreber:
- the American Dream
- technology and the US
- guns in the US- attitudes and arguments
- the US as a war nation
- TEOTWAWKI and survivalism
- the Black American Dream
- police brutality
- polarization in the US


Kernestof:
- tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og
USA
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Technology and the US 02-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde