Holdet cb23ht1e-engb - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Nicoline Kjeldbjerg Kristensen
Hold cb23ht1e-engb (cbht1e-engb, cbht2e-engb)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 The English Language
Titel 2 Comedy
Titel 3 Conspiracy Theories
Titel 4 Teach the Teacher SCIENCE
Titel 5 Crime and Forensics
Titel 6 The American Dream
Titel 7 De-Extinction
Titel 8 Gun Culture
Titel 9 Grammatik, sprog og diverse
Titel 10 Horror

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 The English Language

Old English
- Beowulf and Caedmon’s Hymn
- Grammar in context - Uregelmæssige verber

Different dialects
- Lingua Franca
- Studying dialects

Understanding English
- How English sounds to non-speakers
- Short film: Skwerl (2011)

Does grammar matter?
- “Descriptivism” or “Prescriptivism”
- Grammar in context - Kongruens

British English vs American
- Læreroplæg med forskelle på RP og GA
- Creative writing - British slang

The New British
- The Windrush generation and British subculture
- Grime and Drill

African American English
- Læreroplæg om den sproglige baggrund for AAE
- The Color Purple
- Creative language assignment

Argumentative essay: AI Tools and Education

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
– udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende i samtale og diskussion på engelsk
– analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Eleverne arbejder desuden med refleksion over fagets identitet og metoder med fokus på anvendelse af analysebegreber og teksttyper i eksamenssammenhæng.

Kernestof:
– det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
– standardsprog og variation, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
– det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
– tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster

Særlige fokuspunkter:
– Sproglig variation og historisk udvikling
– Forståelse af det engelske sprogs globale rolle og kulturelle forankring

Arbejdsformer:
– Undervisningen er organiseret i et tematisk forløb med fokus på mundtlighed, tekstforståelse og grammatisk præcision
– Varierede arbejdsformer, herunder gruppearbejde, skriftlige øvelser og oplæg
– Arbejdet med grammatik og sprog i kontekst
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Comedy

- The History of Comedy
- Humorous Devices
- Comedy and Power - Satire

Comedy Genres - Group presentations
Write and perform a Comedic Bit
Watch and analyse a Comedy Show - "Inside" by Bo Burnham

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
– udtrykke egne synspunkter mundtligt og skriftligt
– anvende faglige hjælpemidler og demonstrere viden om fagets identitet

Kernestof:
– et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere
– tekstanalytiske begreber og metoder
– almene kommunikationsformer og strategier

Særlige fokuspunkter:
– Forståelse af humorens virkemidler og funktion
– Genreforståelse og kreativ sproglig produktion

Arbejdsformer:
– Gruppearbejde, præsentationer og produktion af egne tekster
– Vekslen mellem analyse, diskussion og performance
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
The Mechanics of a Joke 31-01-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Conspiracy Theories

- The Danger of Conspiracy Theories
- The Appeal of Conspiracy Theories
- The Effect of Conspiracy Theories on the Brain

Group presentations: Conspiracy theories
- The conspiracy chart

Short story: "The Eyes Have It" by Philip K. Dick
- The Sci Fi genre characteristics

Article: "Cognitive biases and brain biology help explain why facts don’t change minds"
- Cognitive biases and biology

Video: "A Neuroscientist Explains What Conspiracy Theories Do To Your Brain"
- Cinematic techniques and modes of appeal

Game: "The Cat Park"
- Games as a weapon in the war on disinformation.

Podcast: "Satanic Panic - from American Hysteria"
- The media and moral panic

Interview: Alex Jones (Infowars)
- Rhetorical analysis
- FLICC model

Documentary: Behind the Curve
- The Flat Earth community
- Analysis of characters and theme
- Cinematic techniques and modes of appeal

Argumentative essay: Deepfakes
Engelsk B, vintertermin 2022

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– perspektivere tekster kulturelt og samfundsmæssigt
– analysere og fortolke ikke-fiktive og mediebårne tekster
– orientere sig i engelsksproget stof og udøve kildekritik

Kernestof:
– tekster, der beskriver samfundsmæssige forhold i engelsktalende regioner
– ikke-fiktive tekster, herunder artikler, dokumentarer og podcasts
– almene og faglige kommunikationsformer

Særlige fokuspunkter:
– Kritisk bevidsthed om informationskilder
– Forståelse af retoriske virkemidler og argumentation

Arbejdsformer:
– Undervisningen veksler mellem individuelle opgaver, diskussioner og fælles gennemgange
– Anvendelse af video, lyd og interaktive medier
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Teach the Teacher SCIENCE

In small groups, students decide on what they want to teach.
It could be an interesting invention or scientific breakthrough or something that’s trending in the science community right now.

They need to create the following material:

- A PowerPoint Presentation in which they present research on the topic (including pictures, small video clips, discussion questions etc.)  
- An exercise or a quiz about their chosen topic.
- A lesson plan

Each group will be given 45 min. to teach the the teacher and the rest of the class.

Faglige mål:
– perspektivere tekster teknologisk og naturvidenskabeligt
– anvende fagspecifik terminologi og formidle viden mundtligt
– anvende informationskilder og udøve kildekritik

Kernestof:
– standardsprog og variation, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
– tekster, der behandler teknologiske og naturvidenskabelige forhold
– faglig læsning i samspil med andre fag

Særlige fokuspunkter:
– Præsentationsteknik og formidling af teknologiske emner på engelsk
– Innovativ tilgang til sprogproduktion

Arbejdsformer:
– Projektarbejde med elevstyring og præsentationer
– Tværfagligt og emnebaseret
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Crime and Forensics

Edgar Allan Poe: Group assignment. Students film a news segment about Poe's mysterious death
Edgar Allan Poe: Analysis of "Tell-Tale Heart" (short story)

Crime genres
Read "Darkly Dreaming Dexter" and watch ep.1 s.1 from the tv-show Dexter
Grammar in context - Verbernes tider

The Capital Punishment (argumentative essay)
Grammar in context - Udvidet og simpel tid

Writing exercises: The Alibi and The Confession Letter

Forensic Linguistics: The Una Bomber.
Investigation: Who wrote the confession letter?
Grammar in context - Modalverber

The Ethics of DNA sampling

Faglige mål:
– analysere fiktive tekster og anvende relevante begreber
– skrive klart og sammenhængende i forskellige genrer
– anvende engelsk som arbejdssprog i faglige sammenhænge

Kernestof:
– fiktive tekster, herunder en novelle og et romanuddrag
– almene kommunikationsformer og grammatiske strukturer
– tekstanalytiske metoder

Særlige fokuspunkter:
– Genreforståelse (krimi, thriller)
– Grammatik i kontekst

Arbejdsformer:
– Gruppearbejde, tekstlæsning og filmisk analyse
– Skriftlige øvelser og kreativ skrivning
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Argumentative essay 09-09-2024
Forensic Technology 23-09-2024
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 The American Dream

- The Puritan Pursuit
- Frontier Life
- The Declaration
- The Civil Rights Movement and the Right to Vote
- The Red Scare
- Conformity in the 1950’s
- The Space Race
- Immigration

Musical: Hamilton af Lin-Manuel Miranda

Grammar in context:
- Adjektiver og adverbier
- Personlige pronominer
- Relative pronominer

Faglige mål:
– analysere og perspektivere samfundsmæssige og historiske forhold
– anvende tekstanalytiske begreber og drøfte samfundsudvikling
– demonstrere viden om kulturelle og historiske forhold i USA

Kernestof:
– tekster, der beskriver kulturelle og historiske forhold i USA
– standardsprog og idiomer
– historisk kontekstualisering

Særlige fokuspunkter:
– Kulturel identitet og samfundsværdier i USA
– Tekstforståelse og historisk perspektivering

Arbejdsformer:
– Tekstanalyse, sangtekster, lyrik og dokumentarisk materiale
– Klasseundervisning og refleksionsopgaver
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 De-Extinction

Intensiv træning i argumentative essay + grammatikprøve til engelsk b

Faglige mål:
– formulere sig skriftligt i argumenterende genre
– anvende grammatisk korrekte strukturer i kontekst
– inddrage faglige perspektiver i diskussion

Kernestof:
– teknologiske og naturvidenskabelige tekster
– grammatisk korrekthed og essaystruktur
– faglig skriftlighed

Særlige fokuspunkter:
– Træning af skriftlig eksamensgenre
– Forståelse af teknologiske og etiske problemstillinger

Arbejdsformer:
– Skriftligt arbejde og feedback
– Opgavetræning og skriveøvelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Gun Culture

Dette forløb omhandler det amerikanske samfund med udgangspunkt i USA's fremtrædende og dominerende våbenkultur.

Overvejende nonfiktion-orienteret tilgang til emnet ved at undersøge retorik, argumentation, samfundsværdier og politik, m.fl. på et introducerende niveau.

Fokus på PEE og formel debat

Uddrag af tekster og øvelser fra LIBERTY, GUNS & BABIES af Dorthe Hjort Jensen, Forlaget 2024.

Topics:
American Gun Laws and Culture
The Power of the NRA
Don’t name them (No Notoriety)
Guns in Schools

Faglige mål:
– analysere argumentation og samfundsmæssige værdier
– anvende retoriske og tekstanalytiske begreber
– forstå og diskutere aktuelle emner i engelsksprogede regioner

Kernestof:
– ikke-fiktive tekster om samfund og politik
– kommunikationsstrategier og argumentation
– samfundsmæssige forhold i USA

Særlige fokuspunkter:
– Samfundskritisk læsning og debat
– Retorisk analyse og holdningsdannelse

Arbejdsformer:
– Debat, tekstgennemgang og casearbejde
– Skriftlige og mundtlige øvelser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve engelsk B 25-02-2025
Sygeterminsprøve Engelsk B 06-03-2025
Gun Debate 10-03-2025
If Anything Happens I Love You 07-04-2025
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Grammatik, sprog og diverse

GRAMMATIK, SPROG OG DIVERSE

Sideløbende med de tematiske forløb undervises eleverne i engelsk grammatik, retskrivning, ortografi, skriftlige genrer, og lignende. Størstedelen af undervisningen er foregået som 'grammar in context' med grammatik- og sprogopgaver, der tager udgangspunkt i den læste tekst.

Fagligt mål:
- Eleverne anvender faglige opslagsværker og digitale hjælpemidler i deres tekstproduktion og sproglige analyser.

Ressourcer brugt i undervisningen:
- Mette Hermann og Poul Tornøe: "Getting Started". Systime. [https://gettingstarted.systime.dk]
- Poul Tornøe: "Get It Right". Systime. [https://getitright.systime.dk/]
- Frede Salling Pedersen, Knud Børge Bendtsen & Ole Bønnerup: "Engelsk MultiMedie Grammatik". Systime. [https://emmg.systime.dk/]
- Martin Jørgensen, Mette Thayssen & Lars Ulrik Tambjerg-Ravn: "Skriftlig eksamen i engelsk - HTX og EUX". Systime. [https://skriftligeksameniengelskhtxeux.systime.dk/]
Dictionary.com
- MinLaering.dk
- Ordbogen.com

SKRIFTLIGT ARBEJDE OG ANDEN FORDYBELSESTID:
- Terminsprøve (5 fordybelsestimer)
- Diverse grammatikafleveringer og -prøver, og lignende (i alt 5 fordybelsestimer)
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve engelsk B 25-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Horror

I dette forløb dykker vi ned i horrorgenren og tager udgangspunkt i den gotiske roman "Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde".

Under værklæsningen stifter vi bekendtskab med de forskellige horror tropes og genrens appel præsenteret i skønlitteratur i det sene 19 og 20. århundrede.

What you will learn about:
- How horror is DEFINED and what CHARACTERIZES it
- Some of the important differences between the main horror genres: Horror, Gothic, Terror, The Uncanny.
- The MECHANICS of horror -- how does it scare us?

Værklæsning: Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde af Robert Louis Stevenson (1886)

Faglige mål:
– analysere fiktive tekster og identificere genrekendetegn
– perspektivere tekster kulturelt og historisk
– formulere sig præcist og kreativt

Kernestof:
– fiktive tekster af engelsksprogede forfattere
– genreforståelse og tekstanalytiske metoder
– fortolkning og virkemidler

Særlige fokuspunkter:
– Genrebevidsthed og virkemiddelanalyse
– Litterær analyse og æstetik

Arbejdsformer:
– Værklæsning, analyse og gruppearbejde
– Kreativ produktion og diskussion
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer