Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Nicoline Kjeldbjerg Kristensen
|
Hold
|
cb23ht1e-engb (cbht1e-engb, cbht2e-engb)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
The English Language
Old English
- Beowulf and Caedmon’s Hymn
- Grammar in context - Uregelmæssige verber
Different dialects
- Lingua Franca
- Studying dialects
Understanding English
- How English sounds to non-speakers
- Short film: Skwerl (2011)
Does grammar matter?
- “Descriptivism” or “Prescriptivism”
- Grammar in context - Kongruens
British English vs American
- Læreroplæg med forskelle på RP og GA
- Creative writing - British slang
The New British
- The Windrush generation and British subculture
- Grime and Drill
African American English
- Læreroplæg om den sproglige baggrund for AAE
- The Color Purple
- Creative language assignment
Argumentative essay: AI Tools and Education
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
– udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende i samtale og diskussion på engelsk
– analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Eleverne arbejder desuden med refleksion over fagets identitet og metoder med fokus på anvendelse af analysebegreber og teksttyper i eksamenssammenhæng.
Kernestof:
– det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
– standardsprog og variation, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
– det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
– tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Særlige fokuspunkter:
– Sproglig variation og historisk udvikling
– Forståelse af det engelske sprogs globale rolle og kulturelle forankring
Arbejdsformer:
– Undervisningen er organiseret i et tematisk forløb med fokus på mundtlighed, tekstforståelse og grammatisk præcision
– Varierede arbejdsformer, herunder gruppearbejde, skriftlige øvelser og oplæg
– Arbejdet med grammatik og sprog i kontekst
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Comedy
- The History of Comedy
- Humorous Devices
- Comedy and Power - Satire
Comedy Genres - Group presentations
Write and perform a Comedic Bit
Watch and analyse a Comedy Show - "Inside" by Bo Burnham
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
– udtrykke egne synspunkter mundtligt og skriftligt
– anvende faglige hjælpemidler og demonstrere viden om fagets identitet
Kernestof:
– et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere
– tekstanalytiske begreber og metoder
– almene kommunikationsformer og strategier
Særlige fokuspunkter:
– Forståelse af humorens virkemidler og funktion
– Genreforståelse og kreativ sproglig produktion
Arbejdsformer:
– Gruppearbejde, præsentationer og produktion af egne tekster
– Vekslen mellem analyse, diskussion og performance
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
The Mechanics of a Joke
|
31-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Conspiracy Theories
- The Danger of Conspiracy Theories
- The Appeal of Conspiracy Theories
- The Effect of Conspiracy Theories on the Brain
Group presentations: Conspiracy theories
- The conspiracy chart
Short story: "The Eyes Have It" by Philip K. Dick
- The Sci Fi genre characteristics
Article: "Cognitive biases and brain biology help explain why facts don’t change minds"
- Cognitive biases and biology
Video: "A Neuroscientist Explains What Conspiracy Theories Do To Your Brain"
- Cinematic techniques and modes of appeal
Game: "The Cat Park"
- Games as a weapon in the war on disinformation.
Podcast: "Satanic Panic - from American Hysteria"
- The media and moral panic
Interview: Alex Jones (Infowars)
- Rhetorical analysis
- FLICC model
Documentary: Behind the Curve
- The Flat Earth community
- Analysis of characters and theme
- Cinematic techniques and modes of appeal
Argumentative essay: Deepfakes
Engelsk B, vintertermin 2022
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– perspektivere tekster kulturelt og samfundsmæssigt
– analysere og fortolke ikke-fiktive og mediebårne tekster
– orientere sig i engelsksproget stof og udøve kildekritik
Kernestof:
– tekster, der beskriver samfundsmæssige forhold i engelsktalende regioner
– ikke-fiktive tekster, herunder artikler, dokumentarer og podcasts
– almene og faglige kommunikationsformer
Særlige fokuspunkter:
– Kritisk bevidsthed om informationskilder
– Forståelse af retoriske virkemidler og argumentation
Arbejdsformer:
– Undervisningen veksler mellem individuelle opgaver, diskussioner og fælles gennemgange
– Anvendelse af video, lyd og interaktive medier
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Teach the Teacher SCIENCE
In small groups, students decide on what they want to teach.
It could be an interesting invention or scientific breakthrough or something that’s trending in the science community right now.
They need to create the following material:
- A PowerPoint Presentation in which they present research on the topic (including pictures, small video clips, discussion questions etc.)
- An exercise or a quiz about their chosen topic.
- A lesson plan
Each group will be given 45 min. to teach the the teacher and the rest of the class.
Faglige mål:
– perspektivere tekster teknologisk og naturvidenskabeligt
– anvende fagspecifik terminologi og formidle viden mundtligt
– anvende informationskilder og udøve kildekritik
Kernestof:
– standardsprog og variation, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
– tekster, der behandler teknologiske og naturvidenskabelige forhold
– faglig læsning i samspil med andre fag
Særlige fokuspunkter:
– Præsentationsteknik og formidling af teknologiske emner på engelsk
– Innovativ tilgang til sprogproduktion
Arbejdsformer:
– Projektarbejde med elevstyring og præsentationer
– Tværfagligt og emnebaseret
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Crime and Forensics
Edgar Allan Poe: Group assignment. Students film a news segment about Poe's mysterious death
Edgar Allan Poe: Analysis of "Tell-Tale Heart" (short story)
Crime genres
Read "Darkly Dreaming Dexter" and watch ep.1 s.1 from the tv-show Dexter
Grammar in context - Verbernes tider
The Capital Punishment (argumentative essay)
Grammar in context - Udvidet og simpel tid
Writing exercises: The Alibi and The Confession Letter
Forensic Linguistics: The Una Bomber.
Investigation: Who wrote the confession letter?
Grammar in context - Modalverber
The Ethics of DNA sampling
Faglige mål:
– analysere fiktive tekster og anvende relevante begreber
– skrive klart og sammenhængende i forskellige genrer
– anvende engelsk som arbejdssprog i faglige sammenhænge
Kernestof:
– fiktive tekster, herunder en novelle og et romanuddrag
– almene kommunikationsformer og grammatiske strukturer
– tekstanalytiske metoder
Særlige fokuspunkter:
– Genreforståelse (krimi, thriller)
– Grammatik i kontekst
Arbejdsformer:
– Gruppearbejde, tekstlæsning og filmisk analyse
– Skriftlige øvelser og kreativ skrivning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Argumentative essay
|
09-09-2024
|
Forensic Technology
|
23-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
The American Dream
- The Puritan Pursuit
- Frontier Life
- The Declaration
- The Civil Rights Movement and the Right to Vote
- The Red Scare
- Conformity in the 1950’s
- The Space Race
- Immigration
Musical: Hamilton af Lin-Manuel Miranda
Grammar in context:
- Adjektiver og adverbier
- Personlige pronominer
- Relative pronominer
Faglige mål:
– analysere og perspektivere samfundsmæssige og historiske forhold
– anvende tekstanalytiske begreber og drøfte samfundsudvikling
– demonstrere viden om kulturelle og historiske forhold i USA
Kernestof:
– tekster, der beskriver kulturelle og historiske forhold i USA
– standardsprog og idiomer
– historisk kontekstualisering
Særlige fokuspunkter:
– Kulturel identitet og samfundsværdier i USA
– Tekstforståelse og historisk perspektivering
Arbejdsformer:
– Tekstanalyse, sangtekster, lyrik og dokumentarisk materiale
– Klasseundervisning og refleksionsopgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
De-Extinction
Intensiv træning i argumentative essay + grammatikprøve til engelsk b
Faglige mål:
– formulere sig skriftligt i argumenterende genre
– anvende grammatisk korrekte strukturer i kontekst
– inddrage faglige perspektiver i diskussion
Kernestof:
– teknologiske og naturvidenskabelige tekster
– grammatisk korrekthed og essaystruktur
– faglig skriftlighed
Særlige fokuspunkter:
– Træning af skriftlig eksamensgenre
– Forståelse af teknologiske og etiske problemstillinger
Arbejdsformer:
– Skriftligt arbejde og feedback
– Opgavetræning og skriveøvelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Gun Culture
Dette forløb omhandler det amerikanske samfund med udgangspunkt i USA's fremtrædende og dominerende våbenkultur.
Overvejende nonfiktion-orienteret tilgang til emnet ved at undersøge retorik, argumentation, samfundsværdier og politik, m.fl. på et introducerende niveau.
Fokus på PEE og formel debat
Uddrag af tekster og øvelser fra LIBERTY, GUNS & BABIES af Dorthe Hjort Jensen, Forlaget 2024.
Topics:
American Gun Laws and Culture
The Power of the NRA
Don’t name them (No Notoriety)
Guns in Schools
Faglige mål:
– analysere argumentation og samfundsmæssige værdier
– anvende retoriske og tekstanalytiske begreber
– forstå og diskutere aktuelle emner i engelsksprogede regioner
Kernestof:
– ikke-fiktive tekster om samfund og politik
– kommunikationsstrategier og argumentation
– samfundsmæssige forhold i USA
Særlige fokuspunkter:
– Samfundskritisk læsning og debat
– Retorisk analyse og holdningsdannelse
Arbejdsformer:
– Debat, tekstgennemgang og casearbejde
– Skriftlige og mundtlige øvelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Terminsprøve engelsk B
|
25-02-2025
|
Sygeterminsprøve Engelsk B
|
06-03-2025
|
Gun Debate
|
10-03-2025
|
If Anything Happens I Love You
|
07-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
28,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Grammatik, sprog og diverse
GRAMMATIK, SPROG OG DIVERSE
Sideløbende med de tematiske forløb undervises eleverne i engelsk grammatik, retskrivning, ortografi, skriftlige genrer, og lignende. Størstedelen af undervisningen er foregået som 'grammar in context' med grammatik- og sprogopgaver, der tager udgangspunkt i den læste tekst.
Fagligt mål:
- Eleverne anvender faglige opslagsværker og digitale hjælpemidler i deres tekstproduktion og sproglige analyser.
Ressourcer brugt i undervisningen:
- Mette Hermann og Poul Tornøe: "Getting Started". Systime. [https://gettingstarted.systime.dk]
- Poul Tornøe: "Get It Right". Systime. [https://getitright.systime.dk/]
- Frede Salling Pedersen, Knud Børge Bendtsen & Ole Bønnerup: "Engelsk MultiMedie Grammatik". Systime. [https://emmg.systime.dk/]
- Martin Jørgensen, Mette Thayssen & Lars Ulrik Tambjerg-Ravn: "Skriftlig eksamen i engelsk - HTX og EUX". Systime. [https://skriftligeksameniengelskhtxeux.systime.dk/]
Dictionary.com
- MinLaering.dk
- Ordbogen.com
SKRIFTLIGT ARBEJDE OG ANDEN FORDYBELSESTID:
- Terminsprøve (5 fordybelsestimer)
- Diverse grammatikafleveringer og -prøver, og lignende (i alt 5 fordybelsestimer)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Terminsprøve engelsk B
|
25-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Horror
I dette forløb dykker vi ned i horrorgenren og tager udgangspunkt i den gotiske roman "Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde".
Under værklæsningen stifter vi bekendtskab med de forskellige horror tropes og genrens appel præsenteret i skønlitteratur i det sene 19 og 20. århundrede.
What you will learn about:
- How horror is DEFINED and what CHARACTERIZES it
- Some of the important differences between the main horror genres: Horror, Gothic, Terror, The Uncanny.
- The MECHANICS of horror -- how does it scare us?
Værklæsning: Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde af Robert Louis Stevenson (1886)
Faglige mål:
– analysere fiktive tekster og identificere genrekendetegn
– perspektivere tekster kulturelt og historisk
– formulere sig præcist og kreativt
Kernestof:
– fiktive tekster af engelsksprogede forfattere
– genreforståelse og tekstanalytiske metoder
– fortolkning og virkemidler
Særlige fokuspunkter:
– Genrebevidsthed og virkemiddelanalyse
– Litterær analyse og æstetik
Arbejdsformer:
– Værklæsning, analyse og gruppearbejde
– Kreativ produktion og diskussion
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58920702189",
"T": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58920702189",
"H": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58920702189"
}