Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Lars Lundberg, Lars Mikkelsen
|
Hold
|
cb23ht1a-kemb (cbht1a-kemb, cbht2a-kemb)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
2. Ionforbindelser
I gang med kemi (Nucleus)
- Ioner herunder sammensatte ioner
- Ladning og elektronstruktur
- Navngivning af ioner
- Saltes opbygning og opløselighed
- Ionreaktionsskemaer og fældningsreaktioner
Forsøg: Identifikation af saltopløsninger
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Identifikation af saltopløsninger
|
03-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
3. Organisk kemi
Materiale: I gang med kemi (Nucleus) og Videre med kemi (Nucleus)
Carbonhydrider:
- Opbygning
- (alkaner, alkener og alkyner, cykliske og aromatiske forbindelser)
- isomeri
- navngivning
- egenskaber (kogepunkter, opløselighed),
- reaktionstyper (addition, substitution, elimination, forbrænding)
Intermolekylære kræfter
Øvelse:
Reaktioner med carbonhydrider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Carbonhydrider forsøg
|
09-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
4. Mængdeberegning
Materiale: Isis Kemi C + supplerende materiale fra Basiskemi C om mængdeberegning på gasser.
Vi arbejder med:
- Formelmasse, molekylmasse
- Stofmængde
- Molbegreb, ækvivalente mængder og mængdeberegning på faste stoffer
- Volumen, densitet
-Teoretisk og praktisk udbytte
- Blandinger
- Fortynding
- Koncentration - formel og aktuel.
- Fældningstitrering
Mængdeberegning på gasser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Titrering af Havvand
|
14-04-2024
|
Øvelse lightergas
|
26-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
5. Syrer og Baser
Materiale: I gang med kemi (Nucleus)
Syrer og baser:
- Stærke og svage syrer og baser
- Syre-basereaktioner
- Korresponderende syre-basepar
- Vands ionprodukt
- Syre-basestyrke
- Neutralisering
- pH og pOH
- Titrering med stærke syrer og baser
Forsøg:
Titrering af afløbsrens
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Øvelse titrering af afløbsrens
|
05-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
6. Redoxreaktioner
Materiale: Videomateriale fra "Biotech Academy" og Kend Kemien 1 (Gyldendal), samt I gang med kemi (Nucleus)
Redoxreaktioner:
Begreberne oxidation og reduktion.
Øvelse: Spændingsrækken (arbejdsark),
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Øvelse spændingsrækken
|
28-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
7. Syre-baser (1)
Introduktion til syre og baser.
Der arbejdes med følgende indhold.
Hvad kendetegner syre og baser, sikkerhed ved syre/baser, syre og baser i husholdningen, koncentrationer og pH begreb, ligevægt og syre/baser, titrering, forsøg, mm.
̶ syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser
̶ kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
8. Kemiske reaktionshastighed
Formål: Reaktionshastighed på kvalitativt grundlag, herunder katalyse
Bog: ISIS B (afsnit 6.0-6.6)
https://isiskemib.systime.dk/?id=932
Buzzwords: reaktionshastighed, reaktionsorden, hastighedsudtryk, temperaturens betydning, katalyse, aktiveringsenergi, spontan reaktion, enzymer, mm.
Reaktionshastigheden beskriver den hastighed, hvormed en reaktion forløber, og defineres som forbrugt stof pr. tid.
Hastighedsudtrykket for en kemisk reaktion beskriver, hvordan hastigheden afhænger af de indgående stoffers koncentrationer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
9. Kemiske ligevægt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
11 Syrer og Baser (2)
Materiale: I gang med kemi (Nucleus)
Syrer og baser:
- Stærke og svage syrer og baser
- Syre-basereaktioner
- Korresponderende syre-basepar
- Vands ionprodukt
- Syre-basestyrke
- Neutralisering
- pH og pOH
- Titrering med stærke syrer og baser
Forsøg:
Titrering af afløbsrens
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
12. Isomeri
Isomeri. herunder forskellige isomeri struktur.
Kæde-, stillings-, funktions-, cis/trans-, spejlbillede-,disstreo - isomeri
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
13. Spektrofotometri
kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese, titrering, vejeanalyse og spektrofotometri .
Forløb med kemiske analyser og instrumenter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Mængdeberegningsforsøg
Bagepulverforsøg og mængdeberegning på dette forsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Øvelser og gennemgang af indhold
Hvilke øvelser er gennemgået og bliver inddraget i en eventuel eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58921068020",
"T": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58921068020",
"H": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58921068020"
}