UNORD Hillerød Teknisk Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UNORD Hillerød Teknisk Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet cb23ht1b-kemb - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
UNORD
Fag og niveau
Kemi B
Lærer(e)
Martin Giørtz Olsen
Hold
cb23ht1b-kemb (
cbht1b-kemb
,
cbht2b-kemb
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
2. Ionforbindelser
Titel 2
3. Organisk kemi
Titel 3
4. Mængdeberegninger
Titel 4
5. Idealgasligningen
Titel 5
6. Syrer og baser
Titel 6
7. Redoxreaktioner
Titel 7
8. Reaktionshastigheder
Titel 8
9. Kemisk ligevægt
Titel 9
10. pH beregninger i svage syrer
Titel 10
11. Organisk kemi 2
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
2. Ionforbindelser
Isis kemi C (Systime), Kend kemien 1, (Gyldendal og I gang med kemi (Nucleus)
- Ioner herunder sammensatte ioner
- Ladning og elektronstruktur
- Navngivning af ioner
- Saltes opbygning og opløselighed
- Ionreaktionsskemaer og fældningsreaktioner
Forsøg: Identifikation af stoffer
Indhold
Kernestof:
Vi repeterer reaktionsskemaer og afstemning. Herefter kaster vi os over ioner
Vi starter med et forløb om ionforbindelser, så læs om Ionforbindelser, ioner og ædelgasstruktur
Læs om Ionbinding og iongitter, Ioners navne og Ionforbindelsers formler og navne
Læs om Opløselighed og udfældning Fældningsreaktioner og Ionreaktionsskema
Forberedelse til forsøg på onsdag
Vi mødes i klassen og taler kort om dagens forsøg herunder at I også skal observere farverne på de dannede bundfald grundet en ændring i de tilgængelige opløsninger.
Vi var desværre løbet tør for calciumnitrat, så Randi har brugt calciumethanoat istedet. Jeg har vedlagt en opdateret øvelsesvejledning
Jeg er desværre fraværende i dag da jeg er syg - I har mulighed for at arbejde på rapporten i disse timer.
Vi afslutter ioner og salte og har en lille prøve i emnet ioner og salte.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Miniprøve i ioner og salte
22-11-2023
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
3. Organisk kemi
Indhold
Kernestof:
I dag starter vi på et nyt emne om organisk kemi. Læs derfor om Organiske forbindelser, Kendetegn for organiske forbindelser, Carbonhydrider, Modeller af organiske molekyler og Strukturisomeri (det ser lidt vildt ud, men det er de første 5 opslag i k
Lektie hjemme: Løs opgave 79, 80 samt opgave 3.1, 3.2, 3.3 og 3.4 fra powerpointen. Powerpointen ligger under dokumenter. Vi bruger timerne på at gennemgå dem, så sørg for at have forsøgt at løse dem.
Læs om Navngivning af organiske forbindelser,mere om navngivning og navngivning af forgrenede alkener
navngivning af organiske molekyler 1.pptx
Løs opgaverne 84-87 + opgave 3.6-3.8. Vi starter med at gennemgå opgave 84. Ekstra opgaverne 4.4 og 4.5 er frivillige
I skal læse afsnittet om intermolekylære kræfter i timen i dag - dvs ikke lektie. Det består af et afsnit med tre underafsnit
Brug cirka en halv time hjemme på at arbejde videre med opgaverne fra sidste gang.
Vi laver en kort opsamling omkring navngivning af carbonhydrider og de intermolekylære kræfter og deres betydning. Herefter juleafslutning.
Læs om kemiske egenskaber for alkanerne og kemiske egenskaber for alkener og alkyner til og med "Elimination".
15. Reaktioner med carbonhydrider.pdf
Vi mødes i KLASSEN. Husk at have øvelsesvejledning med og have undersøgt relevante sikkerhedsforanstaltninger for de kemikalier vi skal bruge.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
4. Mængdeberegninger
Indhold
Kernestof:
Vi taler om nedenstående i timen. Det er derfor ikke lektie.
Læs (eller genlæs) det vi har gennemgået indtil videre omkring mængdeberegninger. Vi regner videre i dag, så I får helt styr at afstemme reaktionsskemaer og opstille skema til beregning af mængder.
Opgaver
Vi træner mængdeberegninger og beregningsskemaer.
Spørgetime i første lektion - mini"prøve" i anden lektion.
I får jeres prøve tilbage i dag.
Vi taler lidt videre om begrebet koncentration og så regner vi opgaver.
Vi forbereder øvelsen til på torsdag
Saltindholdet i havvand.docx
Vi skal i lab og lave forsøg om mængdeberegninger.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
5. Idealgasligningen
Indhold
Kernestof:
Vi efterbehandler forsøget fra i sidste uge, så I kan få afleveret journalen
Vi regner disse opgaver i timerne
I skal have lavet opgaverne I startede på sidste mandag. Vi gennemgår dem.
Vi starter op på emner "syrer og baser"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
6. Syrer og baser
Indhold
Kernestof:
Vi starter med at evaluere (det glemte vi i sidste uge).
Se følgende videoer som forberedelse. De to første er om stof vi allerede har gennemgået, mens den sidste er dagens emne: titrering af syre med stærk base. Vi vil også prøve at bruge de simuleringer der er ved videoerne til at skabe større forståelse
Vi går i lab og laver forsøget "Lightergas"
5 - lightergas_BasiskemiC.pdf
Vi går i lab og laver forsøget "Titrering af afløbsrens med stærk syre"
Titrering af afløbsrens.docx
Reaktion mellem stærk syre og stærk base
Prøve:
I får jeres prøver tilbage, og vi gennemgår den i klassen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
7. Redoxreaktioner
Indhold
Kernestof:
Vi fortsætter med redox kemi og skal afstemme nogle flere redoxreaktioner. Vi skriver "kogebogen" op med de regler man skal følge for at komme i mål.
Flyttet til torsdag
Forsøg: både 2.b og 2.f laver forsøg. Vi mødes i laboratoriet og jeg sørger for at have printet vejledningerne. Vi starter med at ridse forsøget med mangans oxidations tal op, så alle ved hvad der skal ske. Til forsøget med den kemiske kamæleon skal
Mangans oxidationstal (mikroskala).pdf
Vi taler om forsøget fra i går. Herefter får I tid til at arbejde på videoafleveringen.
Den kemiske kamæleon - krav til opgave.pdf
Redox recap til prøve på torsdag!
Prøve i redoxreaktioner. Husk at møde til tiden.
Læsestof til redox - husk også at læse underafsnit!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
8. Reaktionshastigheder
Indhold
Kernestof:
I får jeres redoxprøve tilbage og vi gennemgår den. I kan se resultatet under opgaver.
Jeg er desværre fraværende i dag, da jeg er blevet syg. I bedes derfor starte med at se nedenstående "film" (se den evt fælles i klassen) og herefter læse afsnittet om "Reaktionshastighed". (Det ser voldsomt ud, men det burde ikke tage mere end en ha
Vi laver forsøg om kemiske reaktioners hastighed.
Teori til reaktionshastigheder
6_3_Natriumthiosulfat_01.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
9. Kemisk ligevægt
Indhold
Kernestof:
Vi fortsætter med emnet "Kemisk ligevægt" og taler lidt om hvad vi så i videoen i fredags.
Prøv den interaktive opgave og dernæst de tre opgaver
Vi taler om Le Chatelier, der har lagt navn til de ting vi allerede ved. Herefter regner vi opgaver
Forberedelse til prøve fredag og forventninger til karakterer
Prøve i emnerneMængdeberegningOrganisk kemiSyre/base kemiRedox kemiKemiske reaktioners hastighedKemisk ligevægt
I får jeres prøver tilbage og vi gennemgår den.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
10. pH beregninger i svage syrer
Indhold
Kernestof:
Vi starter med UV evaluering
Vi starter med at få underskrevet UV evalueringen og kaster os herefter over pH beregninger, og repeterer hvad vi ved.
Vi forbereder os på øvelsen "titrering af svag syre med stærk base" og ser på forskelle og ligheder på dette forsøg og når man titrerer en stærk syre med en stærk base.
Titrering af syrer
13_Basiskemi_B_Xperiment_13.pdf
Vi laver forsøgene "titrering af stærk syre" og "titrering af svag syre"
17_Basiskemi_B_Xperiment_17.pdf 13_Basiskemi_B_Xperiment_13.pdf
Juleafslutning med Anders And og Jeopardy
Først lidt reklame for kemi A, og så arbejder vi på de to journaler, så de er færdige når ugen er slut.
Kemi A valgfagsorientering.pptx
Kan se at I ikke kan finde vejledningen til "kemisk ligevægt", så den er vedlagt her.
Vi afrunder syre/base kemien og kigger på de formler vi har udledt og hvilke forudsætninger der gælder.
10: Syrer og baser | Kend Kemien 1
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
11. Organisk kemi 2
Indhold
Kernestof:
Prøve i emnerne:
Vi laver forsøget "Estersyntese"
Eksamensspørgsmål2025_2B.pdf
I har mulighed for at præsentere eksamensspørgsmålene for hinanden i grupper
Skriftlig prøve (næstsidste mulighed for at forbedre sin skriftlige karakter)
Du skal nu besvare en kort spørgeskemaundersøgelse om ungdomsmiljø på din skole. Det tager ca. 10 minutter. Besvarelsen er anonym.Link: https://study.epinionglobal.com/epxKode: unno37Svar så ærligt som muligt – der er ingen rigtige eller forkerte sva
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58921083886", "T": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58921083886", "H": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58921083886" }