UNORD Hillerød Teknisk Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UNORD Hillerød Teknisk Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet cb23ht1d-kemb - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
UNORD
Fag og niveau
Kemi B
Lærer(e)
Marianne Kaaber Thomsen
Hold
cb23ht1d-kemb (
cbht1d-kemb
,
cbht2d-kemb
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
2. Ionforbindelser
Titel 2
3. Organisk kemi
Titel 3
4. Mængdeberegning
Titel 4
5. Syrer og Baser
Titel 5
6. Redoxreaktioner
Titel 6
7. Årsprøveforberedelse
Titel 7
8. Kemiske ligevægte
Titel 8
9. Syre og base 2.0
Titel 9
10. Reaktionshastighed
Titel 10
11. Organisk kemi 2.0
Titel 11
12. Fedtstoffer
Titel 12
13. Farver og spektrofotometri
Titel 13
14. Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
2. Ionforbindelser
I gang med kemi (Nucleus)
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=199
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=202
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=210
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=211
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=214
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=215
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=206
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=224
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=225
- Ioner herunder sammensatte ioner
- Ladning og elektronstruktur
- Navngivning af ioner
- Saltes opbygning og opløselighed
- Ionreaktionsskemaer og fældningsreaktioner
Forsøg: Identifikation af saltopløsninger
Indhold
Kernestof:
Velkommen til kemi i studieretningsklassen. Vi starter med et forløb om ionforbindelser, så læs om Ionforbindelser, ioner og ædelgasstruktur
2.1 Ioner - find interaktive opgaver nederst
Læs om Ionbinding og iongitter, Ioners navne og Ionforbindelsers formler og navne
Gør Arbejdsspørgsmål til ioner og salte (1).docx færdige, så vi kan samle op på den inden vi går videre.
opgave om saltopløsninger.docx
Vi samler op på opgave om saltopløsninger.docx så løs de to opgaver færdig, hvis du ikke blev færdig i timen. Derefter forberedelse til forsøg på mandag. Læs vejledningen: Identifikation af saltopløsninger.docx
Vi skal i laboratoriet og lave øvelsen "Identifikation af saltopløsninger". Print og medbring jeres vejledning, samt noget at skrive med, så I kan dokumentere jeres resultater. Tag også gerne billeder undervejs til rapporten.
Afslutning af ioner og salte. 15 spørgsmål i ioner og salte, de ting vi har gennemgået. Prøven er multiple choice og uden hjælpemidler - bortset fra en formelsamling, som I får på dagen af mig. Bagefter har I mulighed for at arbejde på rapporten.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Fældningsreaktioner - rapport
27-11-2023
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
3. Organisk kemi
Materiale: I gang med kemi (Nucleus) og Videre med kemi (Nucleus)
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=170
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=171
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=182
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=172
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=183
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=173
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=184
https://videremedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=213
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=155
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=165
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=185
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=186
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=187
https://videremedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=217
https://videremedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=218
https://videremedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=211
https://videremedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=216
Carbonhydrider:
- Opbygning
- (alkaner, alkener og alkyner, cykliske og aromatiske forbindelser)
- isomeri
- navngivning
- egenskaber (kogepunkter, opløselighed),
- reaktionstyper (addition, substitution, elimination, forbrænding)
Intermolekylære kræfter
Øvelse:
Reaktioner med carbonhydrider
Indhold
Kernestof:
I dag starter vi på et nyt emne om organisk kemi. Læs derfor om Organiske forbindelser, Kendetegn for organiske forbindelser, Carbonhydrider, Modeller af organiske molekyler og Strukturisomeri (det ser lidt vildt ud, men det er de første 5 opslag i k
Læs om Navngivning af organiske forbindelser,mere om navngivning og navngivning af forgrenede alkener
Løs opgave 2.18, 2.19, 2.20 og 2.22 i Opgaver til intermolekylære kræfter og fysiske egenskaber.docx
Vi samler op på Opgaver til fysiske og kemiske egenskaber.pdf, så prøv at lave så mange som muligt af opgaverne. Læs om desuden om cykliske carbonhydrider og aromatiske forbindelser
Læs om kemiske egenskaber for alkanerne og kemiske egenskaber for alkener og alkyner til og med "Elimination".
I skal i laboratoriet, så LÆS Reaktioner med carbonhydrider 2024.pdf grundigt.
Efterbehandling af forsøg og arbejde med præsentation.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Præsentation af forsøg med carbonhydrider
18-01-2024
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
4. Mængdeberegning
Materiale: Isis Kemi C + supplerende materiale fra Basiskemi C om mængdeberegning på gasser.
https://isiskemic.systime.dk/?id=1108
https://isiskemic.systime.dk/?id=1230
https://isiskemic.systime.dk/?id=1235
https://isiskemic.systime.dk/?id=1263#c5939
https://isiskemic.systime.dk/?id=1269
Vi arbejder med:
- Formelmasse, molekylmasse
- Stofmængde
- Molbegreb, ækvivalente mængder og mængdeberegning på faste stoffer
- Volumen, densitet
-Teoretisk og praktisk udbytte
- Blandinger
- Fortynding
- Koncentration - formel og aktuel.
- Fældningstitrering
Mængdeberegning på gasser
Øvelse:
Saltindholdet i havvand (Mohrs titrering)
Indhold
Kernestof:
Læs om Mængdeberegning og størrelsen stofmængde og enheden mol Ingen powerpoints til dette emne, så tag noter og følg med på tavlen!
Læs om beregningsskemaet herunder skal I fokusere på begrebet ækvivalente mængder og begrænsende faktor. Øv jer på de to interaktive opgaver nederst i opslaget:
Vi samler op på opgaverne fra fredag: Natron + 3.2.8 og 3.2.10 fra 3.2 Beregningsskemaet Bagefter opgaveregning med beregningsskemaer, ækvivalente mængder og begrænsende faktor.
Læs om stofmængdekoncentration, samt formel og aktuel koncentration
I dag skal I arbejde selv med det vedlagte materiale.
I skal i laboratoriet i dag, og udføre øvelsen "Saltindholdet i havvand", som I arbejdede med i onsdags. Læs vejledningen Saltindholdet i havvand.docx . MKT printer et eksemplar til hver bordgruppe.
Efterbehandling af saltbestemmelsesforsøget og rapportskrivning. I arbejder alene eller sammen med én anden klassekammerat om rapporten.
Læs om Mængdeberegning på gasser.docx Opgaverne regner vi i timen.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Arbejdsspørgsmål til fældningstitrering
07-02-2024
Saltindhold i havvand - rapport
21-02-2024
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
5. Syrer og Baser
Materiale: I gang med kemi (Nucleus)
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=200
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=233
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=244
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=245
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=234
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=235
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=246
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=247
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=236
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=248
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=249
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=237
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=238
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=250
Syrer og baser:
- Stærke og svage syrer og baser
- Syre-basereaktioner
- Korresponderende syre-basepar
- Vands ionprodukt
- Syre-basestyrke
- Dihydrone syrer
- Neutralisering
- pH og pOH
- Titrering med stærke syrer og baser
Forsøg:
Titrering af afløbsrens
Måling af pH i forskellige opløsninger
Indhold
Kernestof:
Som introduktion til det nye emne kan I læse lidt om når det er surt eller basisk . Læs mere grundigt om Syre-base-reaktioner, reaktion mellem syre og vand og reaktion mellem base og vand
Læs om Syrers og basers styrke. Det vigtigste er at forstå definitionen nederst i opslaget. Læs desuden om Vands selvionisering, Vands ionprodukt og Sure, neutrale eller basiske opløsninger
Læs om pH-begrebet og Beregning af pH
Fra formelsamlingen:
Inden vi går i laboratoriet skal vi lige følge op på pH_begrebet - opgaver.pdf. Udfyld som minimum de første fire rækker i tabellen på side 3, og prøv at løse opgave 120
Læs om Reaktion mellem stærk syre og stærk base og Titrering af stærk base med stærk syre. I dag skal vi arbejde med hvordan man laver en titreringskurve, og hvordan man bruge den og mængdeberegning til at bestemme indholdet af base i afløbsrens, så
Læs vejledningen til Titrering af afløbsrens.docx , som vi skal arbejde med i laboratoriet i dag.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Titrering af afløbsrens - efterbehandling
01-04-2024
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
6. Redoxreaktioner
Materiale: Videomateriale fra "Biotech Academy" og Kend Kemien 1 (Gyldendal), samt I gang med kemi (Nucleus)
https://www.youtube.com/watch?v=duiX01gWUfE
https://kendkemien1.systime.dk/?id=225
https://www.youtube.com/watch?v=ub0XRwamlB4&t=10s
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=263
https://www.youtube.com/watch?v=SD85zs_rwyI
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=273
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=270
https://igangmedkemi.ibog.nucleus.dk/?id=271
Redoxreaktioner:
Begreberne oxidation og reduktion.
Oxidationstal
Afstemning af både organiske og uorganiske redoxreaktioner efter reglerne.
Øvelse: Spændingsrækken (arbejdsark), Mangans oxidationstal (mikroforsøg), samt kemisk kamæleon (screencast)
Indhold
Kernestof:
I dag starter vi på årets sidste emne: Redoxreaktioner. I kan se denne lille film: Redoxreaktioner - Introduktion til redoxreaktioner | Biotech Academy, som en introduktion til emnet. I timen gennemgår vi hvad reduktion og oxidation betyder. Foreløbi
Vi skal starte med at udføre et lille forsøg med metaller. Læs Øvelsesvejledning spændingsrækken + opgave.docx inden - I skal ikke at printe den ud.
Vi gennemgår kort spændingsrækken, og for jeres forståelse af hvad der sker mikroskopisk ved forsøget kan de to små animationer midt i dette opslag Oxidation og reduktion (se billede nedenfor) måske være en hjælp.
image.png
Lektien til i dag er at se Redoxreaktioner - Oxidationstal | Biotech Academy ELLER at læse Oxidationstal fra bogen. Vælg den form, der passer dig bedst - du behøver ikke at gøre begge dele.
Vi samler først op på de tre opgaver om OT (opgave 6.10, 6.11 og 6.12). Herefter skal vi arbejde med at afstemme redoxreaktioner. Se derfor Redoxreaktioner - Opgaver i redoxreaktioner | Biotech Academy, ELLER læs Afstemning af redoxreaktioner i vandi
Vi samler lige op på de opgaver I nåede i går. Bagefter udfører vi et lillebitte forsøg og efterbehandler det i timen. Læs vejledningen til forsøget Mangans oxidationstal (mikroskala).pdf inden timen. MKT printer ud til alle grupper.
Vi samler lige op på et par af redoxreaktionerne fra Redoxopgaver 2.docx. Læs desuden om Oxidationstal i organiske forbindelser og Forbrænding af ethanol i kroppen. Vi skal arbejde med afstemning af organiske redoxreaktioner, som vi skal bruge i den
Færdiggøre Redoxopgaver 3.docx med organiske redoxreaktioner. Derefter forberedelse af forsøg, som skal filmes og efterbehandles i en screencast.
Den kemiske kamæleon.docx Den kemiske kamæleon - krav til opgave.pdf
I skal i laboratoriet og filme redox-forsøget. Læs Den kemiske kamæleon.docx , så I er forberedte, når I går i laboratoriet.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Spændingsrækken
15-04-2024
Screencast - Den kemiske kamæleon
26-05-2024
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
7. Årsprøveforberedelse
Forberedelse til mundtlig årsprøve i kemi B.
7 spørgsmål med udgangspunkt i praktiske øvelser. Der forberedes oplæg til hvert spørgsmål.
Indhold
Kernestof:
Vi taler om årsprøven og I får tid til at forberede jer i timerne.
I får tid til at forberede jer til årsprøven i timerne.
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
8. Kemiske ligevægte
Materiale: "Videre med kemi" (Nucleus)
Der arbejdes med følgende begreber:
* Homogen og heterogen ligevægt
* Reversibel og irreversibel reaktion
* Dynamisk ligevægt
* Ligevægtsloven, herunder ligevægtskonstanten og reaktionsbrøken
* Forskydning af kemiske ligevægte, herunder indgreb og Le Chateliers princip. Her arbejdes "induktivt", så teorien udledes fra eksperimentelle resultater.
Der tages udgangspunkt i bogen "Videre med kemi" fra Systime.
Eksperimentelt arbejde:
Indgreb i en kemisk ligevægt
Indhold
Kernestof:
Nyt emne: Kemiske ligevægte. Vi starter med at arbejde med at forstå hvad "kemisk ligevægt" betyder, så læs Kemiske ligevægte, Irreversible og reversible reaktioner og Dynamiske ligevægte. Lidt meget tekst, men prøv at fokuser på hvilke nye begreber,
Vi samler op jeres opgave fra torsdag, og derefter videre til at introducere Ligevægtsloven, Reaktionsbrøken og Ligevægtskonstanten.
I dag skal vi laboratoriet og arbejde med et ligevægtssystem, og se hvad der sker, når man ændrer i dette. Læs derfor Indgreb i en kemisk ligevægt (mikroskala).pdf. Det er en lang og lidt uoverskuelig vejledning, så det er vigtigt at I har læst den p
Vi skal se på størrelsen af ligevægtskonstanten og hvordan man kan anvende ligevægtsloven og størrelsen af ligevægtskonstanten til at forstå ligevægten og forskydninger af den, som vi fx så i forsøget. Husk jeres resultater fra forsøget, så vi kan i
Krav til ligevægtsrapport.docx
Læs om Forskydning af kemiske ligevægte. Prøv at forklare dine resultater fra del 2 i forsøget ved hjælp af Le Chateliers princip. Læs også om Ændring af den aktuelle stofmængdekoncentration, som vi arbejdede med i sidste time.
Vi får brug for at huske på hvad endoterm og exoterm betyder for at forklare temperaturforsøget:
Læs om Ændring af temperaturen, og hvordan I kan forklare forsøget med varme og kulde i forhold til teorien. Læs også om Ændring af volumen og tryk.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Rapport om kemiske ligevægte
22-09-2024
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
9. Syre og base 2.0
Materiale: "I gang med kemi" og "Videre med kemi" - begge Nucleus
I forløbet arbejder vi med:
Begreberne: pH, pOH, syrestyrke, basestyrke, styrke-konstanter, vands ionprodukt, indikatorer. Titrering af svag syre/base med stærk base/syre. Polyhydrone syrer. Puffersystemer.
Eksperimentelt: Hvilken syre er der i flasken?
Indhold
Kernestof:
Vi starter med at repetere de begreber som I allerede lærte sidste år, da vi arbejdede med syrer og baser:
Læs om Syrers og basers styrke og Styrkekonstanter og styrkeeksponenter for en syre , Styrkekonstanter og styrkeeksponenter for en base, Sammenhæng mellem pKs og pKb, samt Rene væsker, opløsningsmidler og faste stoffer
Opgaver - Ks, Kb, korresponderende syre-basepar.docx
2. årgang skal deltage i en undersøgelse af elevers trivsel og indsatser for at styrke denne. Udfyld spørgeskemaet:
Vi skal i gang med at lære hvordan man beregner pH i andre opløsninger end stærk syre og base. Læs derfor om Beregning af pH for en opløsning af en stærk syre og Beregning af pH for en opløsning af en ikke-stærk syre.
Opgaver - pH i syreopløsninger mix 2023.docx
Løs opgaverne til og med opgave 6 i Opgaver - pH i syreopløsninger mix 2023.docx. Vi starter med en gennemgang på tavlen af et par af opgaverne.
Opgaver - pH i baseopløsninger 2024.docx
Vi skal arbejde med Syre-basetitreringer, så læs om Titrering af en stærk syre med en stærk base (repetition fra sidste år) og Titrering af en ikke-stærk syre med en stærk base.
Læs vejledningen til forsøget hvilke ikke-stærke syrer.docx så I er klar til at gå i laboratoriet fra timens start. En person fra hver bordgruppe medbringer en PC med Excel til dataopsamling ved forsøget. MKT printer en vejledning pr gruppe.
Sidste teori vi mangler omkring syrer og baser handler om regulering af pH. Dette gør man vha. Puffersystemer og pufferkapacitet, så læs om dette. Vi udleder pufferligningen i timen. Vi ser også på hvordan, der opstår et puffersystem, når man titrere
Prøve i syrer og baser. Prøven er elektronisk, og I må bruge den vedlagte formelsamling syre base kemi B.pdf til besvarelsen - ikke andet. MKT printer den til prøven.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Hvilke ikke-stærke syrer?
24-11-2024
Omfang
Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
10. Reaktionshastighed
Materiale: "Videre med kemi" (Nucleus)
Begrebet reaktionshastighed introduceres vha. demoforsøg med brusetabletter.
Faktorer, der påvirker reaktionshastighed og aktiveringsenergi belyses.
Katalysatorer og inhibitorer nævnes til sidst.
Mundtlig præsentation af forsøg.
Øvelse: Metal i syre
Indhold
Kernestof:
Nyt emne starter i dag: Reaktionshastighed. Læs om begrebet reaktionshastighed, Energi og kemiske bindinger og Energiprofiler
Se gerne denne lille film, der forklarer reaktionshastighed på en anden måde:How to speed up chemical reactions (and get a date) - Aaron Sams
I dag skal vi i laboratoriet og lave øvelsen Reaktionshastighed - Mg i syre 2024.docx . I skal præsentere forsøget for hinanden i en PP, så husk at tage billeder undervejs til jeres præsentation.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Reaktionshastighed PP
05-12-2024
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
11. Organisk kemi 2.0
Materiale: "I gang med kemi" og "Videre med kemi" - begge Nucleus
Carbonhydridernes opbygning (repetition).
Intermolekylære bindinger (London, dipol-dipol og hydrogenbindinger). (repetition)
Reaktionstyper: Forbrænding, addition, substitution, elimination og organisk redox (repetition fra tidligere), samt kondensation og hydrolyse.
Funktionelle grupper: Hydroxy, oxo (aldehyder og ketoner), carboxylsyre, ester og amin.
Navngivningsregler, fysiske og kemiske egenskaber.
Teori om farvede organiske molekyler sammen med Bradys reagens
Isomeri, herunder strukturisomeri og geometrisk isomeri, Navngivningssystemer til geometrisk isomeri (cis/trans og Z/E).
Fokus på brug af MarvinSketch eller chemsketch
Øvelse:
Bradys reagens
Estermikrosyntese
Indhold
Kernestof:
Vi starter organisk kemi og repeterer det I lærte sidste skoleår. Ingen lektier. Hvis I bliver færdige med opgaven før tid kan I arbejde med følgende repetitionsopgaver:Repetitionsopgaver i organisk kemi .docx
Gennemgang af de otte opgaver fra sidste uge. Maksimalt 10 minutter pr gruppe.
I timen i dag arbejder vi med følgende Udvalgte organiske forbindelser, Alkoholer, Navngivning af alkoholer, Typer af alkoholer og måske når vi frem til Alkoholernes egenskaber.
Husk tilbage på hvad vi lærte sidste skoleår omkring Kogepunkter og Opløselighed for organiske molekyler - herunder alkoholer.
Arbejdsspørgsmål til alkoholer.docx
I timen gennemgås Carbonylforbindelser, Aldehyder og ketoner og Organiske forbindelser med flere funktionelle grupper. Vi starter lige med at samle op på opgaverne om alkoholer.
Aldehyder og ketoner - opgave.pdf
Vi starter lige med at samle op på opgaven fra sidst Aldehyder og ketoner - opgave.pdf, så løs så meget du kan af opgaverne.
I denne lektion starter vi på Carboxylsyrer og estere. Læs derfor om Carboxylsyrer, Fysiske egenskaber for carboxylsyrer og Kemiske egenskaber for carboxylsyrer.
I videoen her kan man få en del af lektien gennemgået carboxylsyre b
Mikrosyntese af ester øvelsesvejledning.doc
Ester 2025 - opgave.pdf
I dag skal vi arbejde med Estere, fysiske egenskaber for estere og Kemiske egenskaber for estere. Vi skal forberede en øvelse til næste gang til sidst i timen.
Man kan også se denne video og få gennemgået meget af lektien på den måde: estere
Til i dag skal du have læst Mikrosyntese af ester øvelsesvejledning.doc - især skal du have styr på skemaet på side 2 i dokumentet. Du skal have en ide om hvilke alkoholer og syrer du skal bruge til at fremstille de 3-5 estere som det kræves.
Opsamling på øvelsen og journalskrivning. Træningsopgaver til dem, der er færdige.
Sidste funktionelle gruppe vi mangler er Aminer, så læs om deres fysiske egenskaber og at Aminer er baser
Formelsamling til prøve i organisk kemi.docx
I dag skal vi arbejde med Isomeri, som I fik introduceret sidste skoleår. Læs om Strukturisomeri (herunder hører kæde-, funktions- og stillingsisomeri).
Prøve i organisk kemi
Prøve i organisk kemi. Det handler om funktionelle grupper, navngivning, reaktionstyper og strukturisomeri, dvs. de emner vi har arbejdet med i forløbet "Organisk kemi 2.0" siden uge 51.
Vi samler op på prøven, før vi går videre til det nye emne. Lektien til i dag handler om Geometrisk isomeri, så læs KUN frem til opgave 4.34.
I dag skal I lave en byggeøvelse, der opsummerer det I har lært om organisk kemi indtil videre. Ingen lektie :-)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Bradys reaktion
21-01-2025
Mikrosyntese af estere
02-02-2025
Omfang
Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
12. Fedtstoffer
Materiale: "Videre med kemi" (Nucleus)
Fagligt indhold:
Fedtstoffer, polaritet, navngivning, funktionelle grupper, fysiske egenskaber. addition, hydrolyse, kondensation.
Øvelse: Fremstilling af sæbe
Indhold
Kernestof:
Vi starter på lille tema om fedtstoffer, så læs om lipider i dyr og planter, Fedtsyrer,Triglycerider og Forsæbning af triglycerider.
I dag skal I i laboratoriet og fremstille sæb ved en basisk hydrolyse. Det er et mere kompliceret forsøg end I er vant til, så LÆS vejledningen: sæbe fremstilling øvelse 2025.pdf grundigt på forhånd! MKT printer et eksemplar til hver gruppe. HUSK at
I skal veje jeres sæbe og arbejde med efterbehandling af forsøget. Vi samler også op på opgave A fra tidligere, så hvis du ikke nåede at løse den i timen, så gør det som lektie. Du skal alligevel bruge den samme metode til efterbehandling af forsøget
Arbejde med screencast om sæbeforsøget. I må gerne arbejde hjemme, men det er muligt at få hjælp fra MKT på skolen.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Fremstilling af sæbe - screencast
13-04-2025
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
13. Farver og spektrofotometri
Materiale: "Videre med kemi" (Nucleus)
Forløbet dækker spektrofotometri, Lambert-Beers lov, standardkurve og brug af denne til bestemmelse af indholdet af farve i ukendt prøve.
Eksperimentelt: Bestemmelse af indholdet af Coomassie Blue i sodavand/saft vha. spektrofotometri (journal)
Indhold
Kernestof:
Vi starter på sidste emne i dag - Spektrofotometri. Læs derfor om absorptionsspektrum og Lambert-Beers lov. Det er på en måde repetition fra lysprojektet i grundforløbet, men vi tager det lige igen og lidt dybere denne gang.
Vi skal i laboratoriet og lave en bestemmelse af blå farvestof i læskedrikke. I skal aflevere en journal for forsøget som den sidste kemiaflevering i år. 4 grupper går i lab ad gangen sammen med MKT. CBUH er i klassen og hjælper de andre 4 grupper me
I skal have løst opgave 1.17 (nederst i opslaget), så vi kan gennemgå den på tavlen. Bagefter er der tid til efterbehandling af spektrofotometriforsøg og journalskrivning.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Journal over spektrofotometriforsøg
04-05-2025
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
14. Repetition
Indhold
Kernestof:
Vi taler om eksamen i kemi B, og laver en plan for repetition af de forskellige øvelser/emner til eksamen
Præsentation for alle i klassen af de forskellige øvelser. Pointen med præsentationerne er at sørge for at alle elever har styr på alle øvelser inden I skal til eksamen. Se planen nedenfor:
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58935549421", "T": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58935549421", "H": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58935549421" }