Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Gabriel Bjerre
|
Hold
|
cb23ht1e-kemb (cbht1e-kemb, cbht2e-kemb)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Molekylforbindelser
Der arbejdes med:
Stofinddeling
Stoffers kemiske egenskaber
Reaktionsskemaer
Atomets opbygning
Grundstoffer og det periodiske system
Molekyler - herunder elektronparbindinger, strukturformler, formler og navngivning
Elektronegativitet, opløselighed og polaritet
I forbindelse med NV designer eleverne selv et forsøg til undersøgelse af molekylforbindelsers fysiske egenskaber. Forsøget efterbehandles i kemitimerne og afsluttes med en rapport.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ionforbindelser
Vi arbejder med at forstå ioner som grundstoffer der har afgivet eller optaget elektroner og dermed har en ladning. Der er særlig fokus på at anvende ædelgasreglen til at forudsige hvilke ladninger atomer i hovedgrupperne i det periodiske system vil danne.
Vi arbejder med ionforbindelser eller salte og træner at opstille korrekte formelenheder. Vi har fokus på at forstå hvordan ionbindinger er anderledes end de kovalente bindinger som vi har arbejdet med tidligere. Vi træner navngivning af både ioner og ionforbindelser, og vi repeterer vores viden om tilstandsformer når vi øver at opløse et salt i vand.
Vi lærer om let- og tungt opløselige salte.
Eleverne udfører et forsøg hvor de skal identificere fire forskellige saltopløsninger vha. fældningsreaktioner. Eleverne planlægger selv hvordan de vil løse opgaven rent eksperimentelt og laver en forsøgsbeskrivelse og vejledning, samt efterbehandling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kemisk mængdeberegning
Med afsæt i forløbet om ionforbindelser ser vi på kemisk mængdeberegning og arbejder med de centrale begreber og formler.
Masse, molarmasse, stofmængde, volumen og koncentration.
n=m/M
c=n/V
Vi træner beregningsskemaet og ser på forskellige anvendelser med primær fokus på titrering.
Vi bestemmer saltindholdet i havvand ved titrering og efterfølgende beregning.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Identifikation af saltopløsninger
|
15-12-2023
|
Efterbehandling af titrering af havvand
|
16-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Organisk kemi
Carbonhydrider: Opbygning, isomeri, navngivning, egenskaber (kogepunkter, opløselighed), reaktionstyper (addition, substitution, elimination, forbrænding), udvalgte funktionelle grupper (alkoholer, aldehyder, ketoner, carboxylsyrer og estre)
Intermolekylære kræfter og opløselighed.
Som afslutning på forløbet arbejder eleverne med et projekt om en gruppe organiske stoffer (sæbe, chokolade, fedstoffer eller alkohol). Eleverne skal selv finde og læse relevant litteratur og designe og udføre et relevant forsøg. Til sidst skal eleverne undervise hinanden.
Øvelse:
Reaktioner med carbonhydrider
Molekylforbindelsers fysiske egenskaber
Fremstilling af sæbe/temperering af chokolade/destillation af alkohol/
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal om substitution og addition
|
17-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Syrer, baser og pH
Definitioner af syrer, baser og amfolyt.
Korresponderende syre-basepar.
Vands autohydronolyse.
Vands ionprodukt.
pH som mål for surhedsgrad og selve beregningen af pH.
Sammenhæng mellem pH og pOH, baseret på vands ionprodukt.
Repetition af titrering som analysemetode.
Titrering af stærk syre med stærk base, både kolorimetrisk og potentiometrisk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Opsamling fra 1. år
Vi samler op på de temaer vi har gennemgået på første år ved opgaver og gennemgang.
-Molekylforbindelser
-Ionforbindelser
-Kemisk mængdeberegning
-Organisk kemi
-Syrer, baser og pH
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vinens kemi
Vi arbejder med vinens kemi som optakt til studieturen til Mallorca, hvor vi skal besøge en vingård.
Vi arbejder bl.a. med:
- Organisk kemi, funktionelle grupper (særligt alkoholer, ketoner, aldehyder og carboxylsyrer). Vi ser på navngivning, struktur og fysisk/kemiske egenskaber.
- Redoxkemi i forbindelse med oxidation af alkoholer, iltning af vin
- Syrer, baser og pH - hvilke svage syrer er vigtige for vin?
- Vinproduktion som kemisk proces
Eksperimentelt:
- Slikkepindeforsøg
- Oxidation af alkoholer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Efterbehandling af slikkepindeforsøget
|
23-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kemisk ligevægt
Forløb om kemisk ligevægt
I dette forløb træner eleverne at:
gøre rede for begrebet kemisk ligevægt
gøre rede for og anvende massevirkningsloven og Le Chateliers princip
kunne opstille reaktionsbrøker og gøre rede for ligevægtskonstanter (størrelse og enhed)
kunne gøre rede for ligevægtsforskydninger ved indgreb i kemiske ligevægte
Vi arbejder teoretisk med fordelingsligevægte i relation til lægemiddeludvikling.
Der udføres et forsøg om indgreb i en kemisk ligevægt (dannelse af jern(III)thiocyanat-kompleks)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Oxidation af alkoholer
|
17-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Svage syrer og baser
Vi arbejder med svage syrer og svage baser og puffersystemer.
Vi repeterer lidt om syrer og baser fra første år og tager vores viden fra kemiske ligevægte med.
Styrkekonstanter, styrkeeksponenter, beregning af pH i ikke-stærke syrer og baser, puffersystemer og pufferligningen, bjerrumdiagrammer
Vi laver en titrering af ethansyre og undersøger forskellige puffersystemer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kemisk ligevægt
|
15-12-2024
|
Løsning af opgaver om kemisk ligevægt
|
15-12-2024
|
Titrering af eddikesyre
|
12-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Reaktionshastighed
Forløb om kemiske reaktioners hastighed.
Eleverne afprøver forskellige faktorer betydning for hastigheden af en kemisk reaktion - her magnesiums opløsning i saltsyre.
Vi træner at kunne forklare begrebet reaktionshastighed både matematisk, grafisk og kemisk. Vi træner at der kan opstilles udtryk for reaktionshastigheden ud fra hver reaktionsdeltager og hvad det betyder for forholdet mellem disse udtryk. Vi træner at forklare en kemisk reaktion vha. kollisionsteorien og hvordan eks. temperatur, koncentration, overfladeareal og katalysator kan påvirke hastigheden af en kemisk reaktion ved enten at øge antallet af kollisioner eller sandsynligheden for at en kollision ender med en reaktion.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Efterbehandling af kalk i koral
|
13-03-2025
|
Magnesium i syre
|
17-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Lys, farver og spektrofotometri
Vi har arbejdet med:
- Organiske farvestoffer og opsamling på isomeri (geometrisk og spejlbillede)
- Lys og farver
- Absorption og absorbans
- Spektrofotometrisk bestemmelse af koncentration
- Lambert Beers lov
Vi har arbejdet med undervisningsmaterialet fra LIFE om EXTRACTORS. Forløbet er centreret om udfordringen ved at ekstrahere farvestoffet karminrød eller karminsyre fra skjoldlus. Eleverne undersøger selv hvordan forskellige faktorer påvirker ekstraktionen. Så som valg af ekstraktionsmiddel, forarbejdning af skjoldlus, masse og volumen, temperatur, omrøring, osv. Derefter har eleverne lavet en standardkurve af karminsyre i det valgte opløsningsmiddel og bestemt koncentrationen af karminsyre i deres egne prøver ved hjælp af Lambert Beers lov. Til sidst skal eleverne så vurdere hvordan deres variation af ekstraktionsproces har påvirket ekstraktionen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58935562431",
"T": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58935562431",
"H": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58935562431"
}