Holdet cb23ht1a-tekb - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Teknologi B
Lærer(e) Gine Ørnholt Johansson
Hold cb23ht1a-tekb (cbht1a-tekb, cbht2a-tekb)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opstart og værkstedsintro
Titel 2 P2 Reuse og Rethink
Titel 3 P3: Ungdom og fritid
Titel 4 Oprydning og opstart
Titel 5 P4 Vejret
Titel 6 P5 Ungdom
Titel 7 P6 Opsamling og værkstedsopfølgning
Titel 8 P7 Eksamensprojekt
Titel 9 Teknologifernisering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Opstart og værkstedsintro

Igennem produktionsforberedelse og realisering introduceres eleverne til skolens fire værksteder.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Refleksion og begrebsafklaring 08-11-2023
Fuglebræt 10-12-2023
Procesværksted_Forberedelse og test af brunkager 15-12-2023
Foderbræt foto samt materialeliste 17-12-2023
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 P2 Reuse og Rethink

Projektoplæg Teknologi B

Reuse og Rethink

Der skal laves et projekt med udgangspunkt i Ministeriets eksamensprojekt i Teknologi B 2018 med temaet: ”Bæredygtighed”. Projektet afsluttes med en rapport og en fremlæggelse.
I vil løbende få lektier for i bogen, der skal hjælpe jer til at få det rette indhold med.

Nedenfor er de to oplæg til projekter inden for det overordnede tema vi afgrænser til. Hver gruppe skal vælge et af oplæggene som udgangspunkt for projektet:

• Reuse
• Rethink

I forbindelse med projektet skal vi en tur på Vestforbrænding 31-01-2024, og se hvordan affald bliver håndteret.

I skal:
• Udarbejde en Projektbeskrivelse: Problemstilling med mindmap, problemtræ, årsager og virkninger, problemformulering og tidsplan.

• Formulere og analysere en samfundsmæssig problemstilling, der passer ind under emnerne Reuse og Rethink.

• Foretage vidensindsamling, der dokumenterer din problemstilling og hvordan problemet håndteres nu.

• Idegenerere og udarbejde en løsning på problemet, hvor ideerne beskrives og der argumenterer for de valg der er truffet.

• Opstille og begrunde krav til produkt, beskrive den naturvidenskabelige viden der er anvendt til fremstilling og udvikling af produkt. Husk teknisk dokumentation af produkt.

• Overveje produktets miljøpåvirkninger og foreslå forbedringer.


Følgende afsnit skal inddrages i jeres projekt:

Projektbeskrivelse.
Projektbeskrivelse: Problemstilling med mindmap, begrundelse for nøgleproblem og valg heraf, problemtræ, årsager og virkninger samt afgrænsning, problemformulering.
Denne skal afleveres på Lectio og godkendes.
Problemanalyse
Der skal udarbejdes en problemanalyse, hvor I skal indsamle informationer, som I skal bearbejde og analysere for at redegøre for og dokumentere problemet. I skal også begrunde produktet/ydelsens relevans/muligheder dvs. komme ind på målgruppen.
Løsning og Produktprincip:
En beskrivelse af de idegenereringsmetoder I har benyttet og hvordan. I skal vise at I kan opstille krav og udvælge ideer ud fra de krav. Desuden skal I beskrive den endelige idé og tegne en skitse.
Produktudformning og produktionsforberedelse:
Der skal inddrages arbejdstegninger/flowskemaer, som forklarer produktets opbygning og fremstillingsproces.
Der skal inddrages naturvidenskabelige fag som har betydning for udvikling af produktet f.eks. teori om fremstilling, proces, funktion, materialer, miljø, etiske overvejelser, mm.
Miljøovervejelser:
Jeres produkt skal være miljøvenligt, dvs. produktet skal belaste miljøet mindst muligt. I skal overveje i hvilken grad jeres produkt er bæredygtigt ved at benytte LCA metoden. Brug desuden det holistiske bæredygtighedsbegreb til at vurdere hvilke parametre I er bæredygtige på.
Realisering
En udførlig beskrivelse/dokumentation af produktet, inklusive billeder, målinger, mm.
Udarbejd tre løsningsforslag med skitser og udvælg den bedste.
Evaluering
Projektet skal afsluttes med en evaluering af jeres løsning ift. jeres samfundsmæssige problemstilling – løser jeres produkt nøgleproblemet?


Tidsplan for projektet:

Uge Emne
2 Udlevering af projektoplæg.
Gruppekontrakt.
Teori: problemidentifikation indhold
Hjemmearbejde: Projektbeskrivelse (afleveres søndag 14.01 kl.22)
3 Teori: kildekritik og hvordan skriver jeg?
Vidensindsamling og problemanalyse.
4
Teori: Løsning og produktprincip
Arbejde med krav til produkt og valg af endeligt produkt (obs der skal være skitser af min. 3 produkter)
Aflevering: Produktspecifikke krav, ideer og kravmatrix samt begrundelse for endeligt valg af produkt.
5 Tur til Vestforbrænding
6 OBS tirsdag!
Lektie til i dag: Skitsér forskellige udformninger af det endelige produkt, og vurder forslagene i forhold til jeres produktspecifikke krav. Undersøg fremstillingsmetode.
Teori: Produktudformning og Produktionsforberedelse.
Dvs. værkstedforberedelse – jeres værkstedsseddel skal godkendes!
Plan for uge 8. Indkøbsseddel afleveres til Gine.
7 Vinterferie
8 Realisering: Værkstedsuge. 4 dage á 4 lek
Test af produkt. Evaluering af krav.  
9 Evaluering. Løser produktet nøgleproblemet? Hvor bæredygtigt er produktet?
Aflevere rapport søndag kl. 22.
10 Tværårgangs forløb med 2A.
11 Fremlæggelser

Aflevering: Rapport afleveres onsdag den 3. marts 2023 kl. 22:00 på Lectio.
Derudover skal I fremlægge jeres projekt i uge 11. Præsentationen skal vare max 10 min så der også er plads til spørgsmål efterfølgende. Præsentationen skal indeholde:
- Jeres problemtræ og afgrænsning
- En beskrivelse af jeres produkt
- En kort forklaring på hvordan I kom frem til at det var det rigtige
- Jeres miljømæssige overvejelser
- En evaluering af jeres produkt ift. jeres samfundsmæssige problemstilling.

Produktet: Skal være prisbilligt og kunne fremstilles på skolens værksteder.

Status på oplægget: Jeg forbeholder mig retten til hen ad vejen at modificere på kravene og rammerne.


God fornøjelse
Gine 😊
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
P2: gruppekontrakt 10-01-2024
P2: projektbeskrivelse 14-01-2024
P2: Problemanalyse 21-01-2024
P2: Løsning og produktprincip 04-02-2024
P2: værkstedsseddel med tydelig indkøbsliste 06-02-2024
P2: rapport Reuse og Rethink 03-03-2024
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 P3: Ungdom og fritid


Årsprøve i teknologi
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
P3 Gruppekontrakt 10-04-2024
P3 Værkstedsseddel 06-05-2024
P3 En kort skriftlig aflevering 22-05-2024
P3 Præsentation 28-05-2024
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Oprydning og opstart

Vi starter året med at rydde op fra sidste års eksamensprojekter og samle lidt  op på faget.
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 P4 Vejret

Forløbet er et teknologiprojekt baseret på eksamensprojektet i Teknologi B fra sommeren 2022. Temaet for projektet er Vejret.

I dette projektforløb vil der være særlig fokus på de forskellige faser i den systematiske produktudvikling og hvordan faserne bruges i sammenhæng gennem hele projektet.

I løbet af projektet skal I:
• redegøre for problemet, dets årsager og virkninger
• indsamle og bearbejde informationer, der belyser og dokumenterer problemet
• foreslå, hvordan problemet kan løses
• angive kilder i en kildeliste og henvise til kilderne i teksten

I forbindelse med udvikling og fremstilling af jeres produkt skal I:
• opstille og begrunde krav til produktet
• præsentere og beskrive flere af jeres idéer
• inddrage og tage hensyn til relevante aktører og interessenter
• argumentere for de valg, I træffer
• anvende viden fra andre fag i forbindelse med udvikling og fremstilling af produktet
• inddrage miljømæssige overvejelser (fx gennem selve problemstillingen, produktkrav eller af hensyn til det omgivende samfund, de miljømæssige overvejelser kan fx undersøges vha. LCA, MEKA eller andre relevante betragtninger)

I skal redegøre for fremstillingsteknologien og udarbejdet teknisk dokumentation af produktet:
• Forklar jeres valg i forhold til design, materialer og fremstillingsteknikker
• Forklar hvordan de valgte teknikker skaber jeres produkt
• Værkstedsforberedelse i form af tidsplan for værkstedsdage og organisation af arbejdet

I skal evaluere jeres arbejde, både produktet og projektet
• Gruppearbejdet bl.a. tidsplan, samarbejde og logbog
• Evaluering af jeres produkt

Projektet afsluttes med en rapport og en fremlæggelse.

Kernestof:
Problemidentifikation
• udvælgelse af en samfundsmæssig problemstilling indenfor et tema
• problemformulering

Problemanalyse
• indsamling, udvælgelse og bearbejdning af information om problemet
• analyse og dokumentation af problemet, herunder problemets årsager og konsekvenser

Produktprincip
• brugsundersøgelse, redegørelse for hvordan og i hvilken sammenhæng produktet skal bruges, herunder inddragelse af brugerne
• bestemmelse af relevante myndighedskrav
• udarbejdelse af krav på baggrund af problemanalyse, analyse af konkurrerende produkter, brugsundersøgelse og myndighedskrav
• metoder til idégenerering, sortering og udvælgelse begrundelse for valg af løsning med udgangspunkt i opstillede krav

Produktudformning
• teknisk dokumentation i form af arbejdstegninger, el-diagrammer, flow-sheets, proces-diagrammer, samlingstegninger og stykliste ved brug af digitale redskaber relevant for de på skolen udbudte værksteder
• udvalgte materialer, komponenter, softwareelementer, deres egenskaber, opbygning og egnethed i forskellige sammenhænge, samt processer, bearbejdnings- og sammenføjningsmetoder relevant for de på skolen udbudte værksteder
• sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejde i værksteder og laboratorier
• miljøvurdering, vurdering af materialers og produkters påvirkning af miljøet
Produktionsforberedelse
• planlægning af fremstillingsprocessen struktureret som teknik, viden og organisation

Realisering  
• fremstilling af produkter i de på skolen udbudte værksteder

Evaluering
• test af produkt i forhold til opstillede krav vurdering af produktets samspil med samfundet.  

Projektstyring
• tidsplanlægning
• professionelle samarbejdsformer, mellem elever, mellem elever og vejleder og mellem elever og eksterne samarbejdspartnere
• digitale redskaber til kollaborativ skrivning

Formidling
• opbygning af teknisk rapport, herunder argumentation og dokumentation
• søgning, vurdering og anvendelse af kilder
• visuelle værktøjer til præsentation af projekt
• mundtlig formidling
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
P4 gruppekontrakt 16-08-2024
P4 Problemformulering og problemanalyse 25-08-2024
P4 værkstedsseddel inkl. teknologianalyse 11-09-2024
P4 endelig rapport 06-10-2024
Omfang Estimeret: 44,00 moduler
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 P5 Ungdom

Prøveeksamen ud fra eksamensoplægget Ungdom fra 2023.

Projektet er præsenteret som det rigtige eksamensprojekt. Som en tilføjelse er følgende dog også krav:
- Projektbeskrivelse (afleveres separat - se opgave i lectio)
- Argumentation for nøgleproblem - skal fremgå tydeligt og klart, og være med kilder
- Miljøovervejelser herunder arbejdsmiljø - skal inkluderes. Brug metoder fra bogen fx LCA
- Tidsplanlægning ifm. realisering: brug tiden fornuftigt og planlæg så det fremgår hvornår I vil lave hvad.




Projektets delelementer:
- En rapport: dokumentation for jeres arbejdsproces
- Et produkt: et praktisk udført produkt som er en løsning til jeres problemstilling
- Præsentation: Fremlæggelse af projektet

Rapporten er dokumentation for jeres arbejdsproces
Om indhold i rapporten: Læs side 3 grundigt igennem
Rapporten skal indeholde den godkendte projektbeskrivelse som bilag
Rapportens omfang er af størrelsesorden
2 elever: 20 – 35 sider
3 elever: 25 – 40 sider
4 elever: 30 – 45 sider
Rapporten afleveres på Lectio i *.doc eller *.pdf


Projektarbejdet:
Hele projektet gennemføres som gruppearbejde, altså både rapportskrivning og produktfremstilling

Alle i gruppen skal kunne redegøre for hele projektet, rapporten og produktet

Produkterne skal fremstilles på skolen

Produktet:
Skal være fremstillet i et eller flere af skolens værksteder
Skolen udbyder følgende værksteder:
- Byggeri
- Digitalt design og udvikling
- Elektronik
- Proces og levnedsmiddel

Produktet må godt være digitalt – MEN hvis I lige har lavet et digitalt produkt skal der indgå et fysisk produkt i dette projekt
Produktet kan være et delprodukt som indgår i større sammenhæng

Husk dokumentation af fremstillingen (flowdiagram, tegning, printtegning, skærmbilleder) + af selve fremstillingen + test af produktet

Kernestof:
Problemidentifikation
• udvælgelse af en samfundsmæssig problemstilling indenfor et tema
• problemformulering

Problemanalyse
• indsamling, udvælgelse og bearbejdning af information om problemet
• kvalitative og kvantitative metoder til egen produktion af viden om problemet
• analyse og dokumentation af problemet, herunder problemets årsager og konsekvenser

Produktprincip
• indsamling af informationer om konkurrerende produkter og identifikation af fordele og ulemper ved disse
• brugsundersøgelse, redegørelse for hvordan og i hvilken sammenhæng produktet skal bruges, herunder inddragelse af brugerne
• bestemmelse af relevante myndighedskrav
• udarbejdelse af krav på baggrund af problemanalyse, analyse af konkurrerende produkter, brugsundersøgelse og myndighedskrav
• metoder til idégenerering, sortering og udvælgelse begrundelse for valg af løsning med udgangspunkt i opstillede krav

Produktudformning
• teknisk dokumentation i form af arbejdstegninger, el-diagrammer, flow-sheets, proces-diagrammer, samlingstegninger og stykliste ved brug af digitale redskaber relevant for de på skolen udbudte værksteder
• udvalgte materialer, komponenter, softwareelementer, deres egenskaber, opbygning og egnethed i forskellige sammenhænge, samt processer, bearbejdnings- og sammenføjningsmetoder relevant for de på skolen udbudte værksteder
• sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejde i værksteder og laboratorier
• miljøvurdering, vurdering af materialers og produkters påvirkning af miljøet

Produktionsforberedelse
• planlægning af fremstillingsprocessen struktureret som teknik, viden og organisation

Realisering  
• fremstilling af produkter i de på skolen udbudte værksteder

Evaluering
• test af produkt i forhold til opstillede krav vurdering af produktets samspil med samfundet.  

Projektstyring
• tidsplanlægning
• professionelle samarbejdsformer, mellem elever, mellem elever og vejleder og mellem elever og eksterne samarbejdspartnere
• digitale redskaber til kollaborativ skrivning

Formidling
• opbygning af teknisk rapport, herunder argumentation og dokumentation
• søgning, vurdering og anvendelse af kilder
• visuelle værktøjer til præsentation af projekt
• mundtlig formidling

Øvrigt kernestof
• globale, regionale og lokale miljøeffekter
• arbejdsmiljø
• teknologianalyse
• teknologi som interaktiv udvikling og herunder teknologi i et internationalt perspektiv.  
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
P5 Nye grupper 05-11-2024
P5 projektbeskrivelse 15-11-2024
P5 værkstedsseddel 27-11-2024
P5 endelig rapport 12-01-2025
Omfang Estimeret: 44,00 moduler
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 P6 Opsamling og værkstedsopfølgning

Lektionerne i denne periode er tiltænkt opfriskning af værkstedskunnen, små projekter, der træner faserne i den systematiske produktudviklingsmodel eller andet relevant.

Indhold kunne være:

- spil, der forklarer 1.års elever hvad et teknologiprojekt er
- ekskursion til relevant virksomhed
- tegnekursus
- arbejde i værksteder

Vi vælger sammen fokus for de enkelte grupper.

Vi har sammen valgt at I skal arbejde med et kommunikationsprodukt, der skal formidle hvad indholdet af et teknologiprojekt er.

I skal arbejde med:
- målgruppe og afsender
- budskab
- moodboard og storyboard
- produktion af film
- klipning og lyd
- test og brugeroplevelse

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
P6 Kommunikationsprodukt 09-03-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 P7 Eksamensprojekt

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
P7 Projektbeskrivelse 23-03-2025
P7 Værkstedsseddel 09-04-2025
Eksamensprojekt 01-05-2025
Omfang Estimeret: 66,00 moduler
Dækker over: 64 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Teknologifernisering

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer