Holdet cb23ht1b-tekb - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Teknologi B
Lærer(e) Pernille Olsen
Hold cb23ht1b-tekb (cbht1b-tekb, cbht2b-tekb)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til skolens 4 værksteder
Titel 2 Projekt 1_Bæredygtighed
Titel 3 Projekt 2_Ungdom og fritid
Titel 4 Projekt 3_Vejret
Titel 5 Projekt 4_Prøveeksamen_Ungdom
Titel 6 Teknologispillet
Titel 7 Projekt 5_Eksamensprojekt
Titel 8 Teknologifernisering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til skolens 4 værksteder

I introduceres til skolens 4 værksteder:

Proces-lab (dvs. laboratorie og køkken)
El-værksted
Træværksted
DDU (Digital design og udvikling)

Under introduktionen får i kendskab til regler om adfærd i de forskellige værksteder samt de muligheder værkstederne tilbyder. Dette introduceres i til ved at lave planlagte praktiske projekter i alle 4 værksteder.

Faglige mål:
- Anvende professionelle værktøjer og metoder, arbejde sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt ved fremstilling af
produkter i skolens værksteder og laboratorier
- Fremstille produkter af god kvalitet og vurdere og dokumentere kvaliteten af produktet

Kernestof:
Produktionsforberedelse
- Planlægning af fremstillingsprocessen struktureret som teknik, viden og organisation
Realisering
- Fremstilling af produkter i de på skolen udbudte værksteder
Evaluering
- Test af produkt i forhold til opstillede krav
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Personlige
  • Initiativ
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Projekt 1_Bæredygtighed

Bæredygtighed
-Reuse og Rethink

Der skal laves et projekt med udgangspunkt i Ministeriets eksamensprojekt i Teknologi B 2018 med temaet: ”Bæredygtighed”. Projektet afsluttes med en rapport.

Nedenfor er de to oplæg til projekter inden for det overordnede tema vi afgrænser til. Hver gruppe skal vælge et af oplæggene som udgangspunkt for projektet:

• Reuse
• Rethink

I forbindelse med projektet skal vi en tur på Vestforbrænding og se hvordan affald bliver håndteret.

I skal:
• Udarbejde en Projektbeskrivelse: Problemstilling med mindmap, problemtræ, årsager og virkninger, problemformulering og tidsplan. Denne skal afleveres på Lectio d. 10/1-24 og godkendes af mig.

• Formulere og analysere en samfundsmæssig problemstilling, der passer ind under emnerne Reuse eller Rethink.

• Foretage vidensindsamling, der dokumenterer din problemstilling og hvordan problemet håndteres nu.

• Idegenerere og udarbejde en løsning på problemet, hvor ideerne beskrives og der argumenteres for de valg der er truffet.

• Opstille og begrunde krav til produkt, beskrive den naturvidenskabelige viden der er anvendt til fremstilling og udvikling af produkt. Husk teknisk dokumentation af produkt.

• Overveje produktets miljøpåvirkninger og foreslå forbedringer.

Særlige fokuspunkter:
Arbejde med produkters miljøpåvirkninger

Faglige mål:
- Arbejde med teknologisk innovation ved at udvikle produkter gennem en systematisk og iterativ produktudviklingsproces
indeholdende faserne problemidentifikation, problemanalyse, produktprincip, produktudformning, produktionsforberedelse
og realisering
̶  Analysere og dokumentere en samfundsmæssig problemstilling
anvende metoder til idéudvikling i forbindelse med produktudviklingsprocessen
̶  Redegøre for miljømæssige overvejelser i forbindelse med produktudvikling, herunder de vigtigste miljøeffekters årsag og
virkning
̶  Anvende professionelle værktøjer og metoder, arbejde sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt ved fremstilling af
produkter i skolens værksteder og laboratorier
- Dokumentere, formidle og præsentere projektforløb, skriftligt, mundtligt og visuelt, herunder anvende digitale værktøjer

Fokus på følgende kernestof:
Problemidentifikation
problemanalyse
Produktprincip
Produktudformning
Produktionsforberedelse
Realisering
Evaluering

Der er desuden lagt vægt på kernestoffet "Globale, regionale og lokale miljøeffekter" samt formidling herunder:

- Opbygning af teknisk rapport, herunder argumentation og dokumentation
- Søgning, vurdering og anvendelse af kilder
- Mundtlig formidling

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 34,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Projekt 2_Ungdom og fritid

Projekt 2_Ungdom og fritid - Årsprøve i tekB 2024

Årsprøven i teknologi B for foråret 2024 er et projekt, hvor I skal have fokus på dokumentation. Den endelige aflevering skal bestå af en kort skriftlig opgave, et oplæg (PowerPoint) samt et produkt. Produktet skal bidrage til at løse et behov/problem, som unge har i forbindelse med deres fritid.

I skal udvikle en idé, som tager sit udgangspunkt i et behov, en besværlighed, eller problemer I kender fra jeres fritid, f.eks. i forbindelse med sport, fest eller samvær. Projektet skal tage udgangspunkt i jeres egne oplevelser.

Den skriftlige aflevering skal bestå af:

1) En kort skriftlig aflevering med følgende indhold:
a) Problemformulering
b) Beskrivelse af jeres endelige produkt
c) Konklusion hvor I svarer på, om jeres produkt løser problemet.

2) En præsentation (PowerPoint) hvor I skal:

a) Dokumentere jeres problemstilling. Dette gør I ved at:
- Beskrive problemet/ et behov som unge har i relation til det stillede oplæg.
- Indsamle og bearbejde informationer, der dokumenterer problemet – det kan være et spørgeskema.

b) Dokumentere hvordan I har udviklet og fremstillet jeres produkt. Dette gør I ved at:
- Opstille og begrunde krav til produktet.
- Vise hvilke idégenereringsmetoder I har benyttet til produktidéer/udvælgelse herunder kravmatrix
- Beskrive jeres ideer
- Argumentere for de valg I har truffet
- Vise hvordan I har udviklet det valgte produkt herunder fremvise skitser og valg af forskellige materialer
- Integrere relevante miljøovervejelser i forbindelse med udvikling af jeres produkt

c) I skal desuden beskrive hvordan I foreslår, at problemet kan løses, og I skal vurdere løsningens samfundsmæssige værdi og konsekvenser.


3) Produktet
Produktet skal være fremstillet i et værksted(er) på skolen (Digital design og udvikling, Elektronik-værksted, Byggeri og energi og/eller Proces, levnedsmiddel og sundhed). Produktet skal have en idé og originalitet, samt leve op til de krav I har stillet. Det skal fremstilles med omhu og professionalisme, og med professionelle værktøjer og metoder.

Faglige mål:
- Arbejde med teknologisk innovation ved at udvikle produkter gennem en systematisk og iterativ produktudviklingsproces
indeholdende faserne problemidentifikation, problemanalyse, produktprincip, produktudformning, produktionsforberedelse
og realisering
- Analysere og dokumentere en samfundsmæssig problemstilling
- Gennemføre mindre, empiriske undersøgelser til produktion af viden
- Anvende naturvidenskabelig metode til produktion af viden
- Anvende metoder til idéudvikling i forbindelse med produktudviklingsprocessen
- Redegøre for miljømæssige overvejelser i forbindelse med produktudvikling, herunder de vigtigste miljøeffekters årsag og
virkning
- Anvende professionelle værktøjer og metoder, arbejde sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt ved fremstilling af
produkter i skolens værksteder og laboratorier
- Fremstille produkter af god kvalitet og vurdere og dokumentere kvaliteten af produktet
- Anvende og redegøre for relevant naturvidenskabelig viden i en teknologisk sammenhæng og i forbindelse med
produktudviklingsprocessen
- Redegøre for teknologiens samspil med det omgivende samfund i et nationalt og globalt perspektiv
- Arbejde selvstændigt og sammen med andre i større problembaserede projektforløb og anvende metode til at planlægge,
gennemføre og evaluere projektforløbet, herunder forholde sig refleksivt til eget arbejde samt indgå i digitale fællesskaber
om kollaborativ skrivning
- Dokumentere, formidle og præsentere projektforløb, skriftligt, mundtligt og visuelt, herunder anvende digitale værktøjer
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- Demonstrere viden om fagets identitet og metode


Fokus på følgende kernestof:
Problemidentifikation
problemanalyse
Produktprincip
Produktudformning
Produktionsforberedelse
Realisering
Evaluering

Der er desuden lagt særlig vægt på kernestoffet "Formidling" herunder
- Visuelle værktøjer til præsentation af projekt
- Mundtlig formidling
Samt under "Evaluering"
-  test af produkt i forhold til opstillede krav
- Vurdering af produktets samspil med samfundet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Projekt 3_Vejret

Med udgangspunkt i eksamensprojektet fra 2022 med temaet "vejret", skal eleverne udarbejde en skriftlig rapport opbygget som vejledt i eksamensoplægget. Der vil under dette projekt være særlig fokus på kollaborativ skriveproces og den skriftlige formidling.

Faglige mål:
-Arbejde med teknologisk innovation ved at udvikle produkter gennem en systematisk og iterativ produktudviklingsproces indeholdende faserne problemidentifikation, problemanalyse, produktprincip, produktudformning, produktionsforberedelse og realisering
-Analysere og dokumentere en samfundsmæssig problemstilling
-Gennemføre mindre, empiriske undersøgelser til produktion af viden
-Anvende naturvidenskabelig metode til produktion af viden
-Anvende metoder til idéudvikling i forbindelse med produktudviklingsprocessen
-Redegøre for miljømæssige overvejelser i forbindelse med produktudvikling, herunder de vigtigste miljøeffekters årsag og virkning
-Anvende professionelle værktøjer og metoder, arbejde sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt ved fremstilling af produkter i skolens værksteder og laboratorier  
-Fremstille produkter af god kvalitet og vurdere og dokumentere kvaliteten af produktet anvende og redegøre for relevant naturvidenskabelig viden i en teknologisk sammenhæng og i forbindelse med produktudviklingsprocessen
-Redegøre for teknologiens samspil med det omgivende samfund i et nationalt og globalt perspektiv
-Arbejde selvstændigt og sammen med andre i større problembaserede projektforløb og anvende metode til at planlægge, gennemføre og evaluere projektforløbet, herunder forholde sig refleksivt til eget arbejde samt indgå i digitale fællesskaber om kollaborativ skrivning
-Dokumentere, formidle og præsentere projektforløb, skriftligt, mundtligt og visuelt, herunder anvende digitale værktøjer
-Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
-Demonstrere viden om fagets identitet og metode.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mindmap, nøgleproblem og problemtræ 22-08-2024
Projektbeskrivelse 29-08-2024
Genaflevering af projektbekrivelse 03-09-2024
Værkstedseddel 04-09-2024
Teknologirapport_projekt_vejret_3 05-10-2024
Omfang Estimeret: 36,00 moduler
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Projekt 4_Prøveeksamen_Ungdom

Med udgangspunkt i eksamenssættet fra 2024 med temaet "Ungdom" skal der udarbejdes en projekt som vejledt i eksamensoplægget.

Faglige mål:
-Arbejde med teknologisk innovation ved at udvikle produkter gennem en systematisk og iterativ produktudviklingsproces indeholdende faserne problemidentifikation, problemanalyse, produktprincip, produktudformning, produktionsforberedelse og realisering
-Analysere og dokumentere en samfundsmæssig problemstilling
-Gennemføre mindre, empiriske undersøgelser til produktion af viden
-Anvende naturvidenskabelig metode til produktion af viden
-Anvende metoder til idéudvikling i forbindelse med produktudviklingsprocessen
-Redegøre for miljømæssige overvejelser i forbindelse med produktudvikling, herunder de vigtigste miljøeffekters årsag og virkning
-Anvende professionelle værktøjer og metoder, arbejde sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt ved fremstilling af produkter i skolens værksteder og laboratorier  
-Fremstille produkter af god kvalitet og vurdere og dokumentere kvaliteten af produktet anvende og redegøre for relevant naturvidenskabelig viden i en teknologisk sammenhæng og i forbindelse med produktudviklingsprocessen
-Redegøre for teknologiens samspil med det omgivende samfund i et nationalt og globalt perspektiv
-Arbejde selvstændigt og sammen med andre i større problembaserede projektforløb og anvende metode til at planlægge, gennemføre og evaluere projektforløbet, herunder forholde sig refleksivt til eget arbejde samt indgå i digitale fællesskaber om kollaborativ skrivning
-Dokumentere, formidle og præsentere projektforløb, skriftligt, mundtligt og visuelt, herunder anvende digitale værktøjer
-Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
-Demonstrere viden om fagets identitet og metode.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projekt_4_Ungdom_Projektbeskrivelse 10-11-2024
Projekt 4_Ungdom_Værkstedsseddel 27-11-2024
Teknologirapport_projekt 4_ungdom 19-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Teknologispillet

Nøgleproblem
Nye HTX-elever har svært ved at forstå faget teknologi og konceptet teknologiprojekt

Opgave
Lav et produkt, der hjælper nye HTX-elever til at forstå, hvad et teknologiprojekt er og hvordan det forløber.

Krav til produktet
• Produktet skal indeholde noget om følgende elementer:
1) Faserne i produktudviklingsmodellen
2) Gruppebaseret projektarbejde
3) Projektplanlægning

• Produktet skal være motiverende (og gerne sjovt) for målgruppen

• I skal kunne fremstille produktet på max 3 lektioner

• Produktet skal kunne fremstilles af papir/pap/karton med saks/lim/tape/farver dvs. det skal være et fysisk produkt.

Faglige mål:
- Gennemføre mindre, empiriske undersøgelser til produktion af viden
- Anvende naturvidenskabelig metode til produktion af viden
- Anvende metoder til idéudvikling i forbindelse med produktudviklingsprocessen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 7 Projekt 5_Eksamensprojekt

Med udgangspunkt i eksamens-oplægget for 2025 med det overordnede emne "hverdagen"  og underemnerne 1) Fællesskab i hverdagen, 2) Sundhed i hverdagen og 3) Når hverdagen rystes" er der blevet udarbejdet et projekt ift. oplæggets beskrivelse. Projektet er kørt fra 12/3-25 til 1/5-25. Eleverne har haft værkstedsuge over 5 hverdage fra 24/4-30/4-25.

Faglige mål:
-Arbejde med teknologisk innovation ved at udvikle produkter gennem en systematisk og iterativ produktudviklingsproces indeholdende faserne problemidentifikation, problemanalyse, produktprincip, produktudformning, produktionsforberedelse og realisering
-Analysere og dokumentere en samfundsmæssig problemstilling
-Gennemføre mindre, empiriske undersøgelser til produktion af viden
-Anvende naturvidenskabelig metode til produktion af viden
-Anvende metoder til idéudvikling i forbindelse med produktudviklingsprocessen
-Redegøre for miljømæssige overvejelser i forbindelse med produktudvikling, herunder de vigtigste miljøeffekters årsag og virkning
-Anvende professionelle værktøjer og metoder, arbejde sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt ved fremstilling af produkter i skolens værksteder og laboratorier  
-Fremstille produkter af god kvalitet og vurdere og dokumentere kvaliteten af produktet anvende og redegøre for relevant naturvidenskabelig viden i en teknologisk sammenhæng og i forbindelse med produktudviklingsprocessen
-Redegøre for teknologiens samspil med det omgivende samfund i et nationalt og globalt perspektiv
-Arbejde selvstændigt og sammen med andre i større problembaserede projektforløb og anvende metode til at planlægge, gennemføre og evaluere projektforløbet, herunder forholde sig refleksivt til eget arbejde samt indgå i digitale fællesskaber om kollaborativ skrivning
-Dokumentere, formidle og præsentere projektforløb, skriftligt, mundtligt og visuelt, herunder anvende digitale værktøjer
-Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
-Demonstrere viden om fagets identitet og metode.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projekt 5_Eksamensprojekt_Projektbeskrivelse 20-03-2025
Projekt 5_Eksamensprojekt_Værkstedsseddel 09-04-2025
Projekt 5_Eksamensprojekt_Teknologirapport 01-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 68 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Teknologifernisering

Der skal laves en stand i kantinen. Eleverne laver en pitch for dommerne på ca 7-8 min + 5 min spørgsmål. Dommerne kommer fra forskellige virksomheder, universiteter mv. I standen præsenter eleverne deres projekt/produkt”. Alle 2 års klasser deltager uanset om fagets niveau hæves. Der vil være mindst 2 runder af præsentation for dommerne.

Der er 5 vinder-kategorier 1) ”Mest innovative produkt”, 2) ”Bedste viden/dokumentation om problemstillingen”, 3) ”Bedste inddragelse af ekstern viden/ekstern afprøvning”, 4) ”Bedste all-round projekt” og 5) "bedste projekt" (vurderet af underklasse og ikke dommerpanel).

faglige mål:
- Dokumentere, formidle og præsentere projektforløb, skriftligt, mundtligt og visuelt, herunder anvende digitale værktøjer
- Demonstrere viden om fagets identitet og metode
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer