Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Teknologi B
|
Lærer(e)
|
Pernille Olsen
|
Hold
|
cb23ht1b-tekb (cbht1b-tekb, cbht2b-tekb)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til skolens 4 værksteder
I introduceres til skolens 4 værksteder:
Proces-lab (dvs. laboratorie og køkken)
El-værksted
Træværksted
DDU (Digital design og udvikling)
Under introduktionen får i kendskab til regler om adfærd i de forskellige værksteder samt de muligheder værkstederne tilbyder. Dette introduceres i til ved at lave planlagte praktiske projekter i alle 4 værksteder.
Faglige mål:
- Anvende professionelle værktøjer og metoder, arbejde sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt ved fremstilling af
produkter i skolens værksteder og laboratorier
- Fremstille produkter af god kvalitet og vurdere og dokumentere kvaliteten af produktet
Kernestof:
Produktionsforberedelse
- Planlægning af fremstillingsprocessen struktureret som teknik, viden og organisation
Realisering
- Fremstilling af produkter i de på skolen udbudte værksteder
Evaluering
- Test af produkt i forhold til opstillede krav
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Personlige
- Initiativ
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Projekt 1_Bæredygtighed
Bæredygtighed
-Reuse og Rethink
Der skal laves et projekt med udgangspunkt i Ministeriets eksamensprojekt i Teknologi B 2018 med temaet: ”Bæredygtighed”. Projektet afsluttes med en rapport.
Nedenfor er de to oplæg til projekter inden for det overordnede tema vi afgrænser til. Hver gruppe skal vælge et af oplæggene som udgangspunkt for projektet:
• Reuse
• Rethink
I forbindelse med projektet skal vi en tur på Vestforbrænding og se hvordan affald bliver håndteret.
I skal:
• Udarbejde en Projektbeskrivelse: Problemstilling med mindmap, problemtræ, årsager og virkninger, problemformulering og tidsplan. Denne skal afleveres på Lectio d. 10/1-24 og godkendes af mig.
• Formulere og analysere en samfundsmæssig problemstilling, der passer ind under emnerne Reuse eller Rethink.
• Foretage vidensindsamling, der dokumenterer din problemstilling og hvordan problemet håndteres nu.
• Idegenerere og udarbejde en løsning på problemet, hvor ideerne beskrives og der argumenteres for de valg der er truffet.
• Opstille og begrunde krav til produkt, beskrive den naturvidenskabelige viden der er anvendt til fremstilling og udvikling af produkt. Husk teknisk dokumentation af produkt.
• Overveje produktets miljøpåvirkninger og foreslå forbedringer.
Særlige fokuspunkter:
Arbejde med produkters miljøpåvirkninger
Faglige mål:
- Arbejde med teknologisk innovation ved at udvikle produkter gennem en systematisk og iterativ produktudviklingsproces
indeholdende faserne problemidentifikation, problemanalyse, produktprincip, produktudformning, produktionsforberedelse
og realisering
̶ Analysere og dokumentere en samfundsmæssig problemstilling
anvende metoder til idéudvikling i forbindelse med produktudviklingsprocessen
̶ Redegøre for miljømæssige overvejelser i forbindelse med produktudvikling, herunder de vigtigste miljøeffekters årsag og
virkning
̶ Anvende professionelle værktøjer og metoder, arbejde sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt ved fremstilling af
produkter i skolens værksteder og laboratorier
- Dokumentere, formidle og præsentere projektforløb, skriftligt, mundtligt og visuelt, herunder anvende digitale værktøjer
Fokus på følgende kernestof:
Problemidentifikation
problemanalyse
Produktprincip
Produktudformning
Produktionsforberedelse
Realisering
Evaluering
Der er desuden lagt vægt på kernestoffet "Globale, regionale og lokale miljøeffekter" samt formidling herunder:
- Opbygning af teknisk rapport, herunder argumentation og dokumentation
- Søgning, vurdering og anvendelse af kilder
- Mundtlig formidling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
34,00 moduler
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Projekt 2_Ungdom og fritid
Projekt 2_Ungdom og fritid - Årsprøve i tekB 2024
Årsprøven i teknologi B for foråret 2024 er et projekt, hvor I skal have fokus på dokumentation. Den endelige aflevering skal bestå af en kort skriftlig opgave, et oplæg (PowerPoint) samt et produkt. Produktet skal bidrage til at løse et behov/problem, som unge har i forbindelse med deres fritid.
I skal udvikle en idé, som tager sit udgangspunkt i et behov, en besværlighed, eller problemer I kender fra jeres fritid, f.eks. i forbindelse med sport, fest eller samvær. Projektet skal tage udgangspunkt i jeres egne oplevelser.
Den skriftlige aflevering skal bestå af:
1) En kort skriftlig aflevering med følgende indhold:
a) Problemformulering
b) Beskrivelse af jeres endelige produkt
c) Konklusion hvor I svarer på, om jeres produkt løser problemet.
2) En præsentation (PowerPoint) hvor I skal:
a) Dokumentere jeres problemstilling. Dette gør I ved at:
- Beskrive problemet/ et behov som unge har i relation til det stillede oplæg.
- Indsamle og bearbejde informationer, der dokumenterer problemet – det kan være et spørgeskema.
b) Dokumentere hvordan I har udviklet og fremstillet jeres produkt. Dette gør I ved at:
- Opstille og begrunde krav til produktet.
- Vise hvilke idégenereringsmetoder I har benyttet til produktidéer/udvælgelse herunder kravmatrix
- Beskrive jeres ideer
- Argumentere for de valg I har truffet
- Vise hvordan I har udviklet det valgte produkt herunder fremvise skitser og valg af forskellige materialer
- Integrere relevante miljøovervejelser i forbindelse med udvikling af jeres produkt
c) I skal desuden beskrive hvordan I foreslår, at problemet kan løses, og I skal vurdere løsningens samfundsmæssige værdi og konsekvenser.
3) Produktet
Produktet skal være fremstillet i et værksted(er) på skolen (Digital design og udvikling, Elektronik-værksted, Byggeri og energi og/eller Proces, levnedsmiddel og sundhed). Produktet skal have en idé og originalitet, samt leve op til de krav I har stillet. Det skal fremstilles med omhu og professionalisme, og med professionelle værktøjer og metoder.
Faglige mål:
- Arbejde med teknologisk innovation ved at udvikle produkter gennem en systematisk og iterativ produktudviklingsproces
indeholdende faserne problemidentifikation, problemanalyse, produktprincip, produktudformning, produktionsforberedelse
og realisering
- Analysere og dokumentere en samfundsmæssig problemstilling
- Gennemføre mindre, empiriske undersøgelser til produktion af viden
- Anvende naturvidenskabelig metode til produktion af viden
- Anvende metoder til idéudvikling i forbindelse med produktudviklingsprocessen
- Redegøre for miljømæssige overvejelser i forbindelse med produktudvikling, herunder de vigtigste miljøeffekters årsag og
virkning
- Anvende professionelle værktøjer og metoder, arbejde sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt ved fremstilling af
produkter i skolens værksteder og laboratorier
- Fremstille produkter af god kvalitet og vurdere og dokumentere kvaliteten af produktet
- Anvende og redegøre for relevant naturvidenskabelig viden i en teknologisk sammenhæng og i forbindelse med
produktudviklingsprocessen
- Redegøre for teknologiens samspil med det omgivende samfund i et nationalt og globalt perspektiv
- Arbejde selvstændigt og sammen med andre i større problembaserede projektforløb og anvende metode til at planlægge,
gennemføre og evaluere projektforløbet, herunder forholde sig refleksivt til eget arbejde samt indgå i digitale fællesskaber
om kollaborativ skrivning
- Dokumentere, formidle og præsentere projektforløb, skriftligt, mundtligt og visuelt, herunder anvende digitale værktøjer
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- Demonstrere viden om fagets identitet og metode
Fokus på følgende kernestof:
Problemidentifikation
problemanalyse
Produktprincip
Produktudformning
Produktionsforberedelse
Realisering
Evaluering
Der er desuden lagt særlig vægt på kernestoffet "Formidling" herunder
- Visuelle værktøjer til præsentation af projekt
- Mundtlig formidling
Samt under "Evaluering"
- test af produkt i forhold til opstillede krav
- Vurdering af produktets samspil med samfundet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Projekt 3_Vejret
Med udgangspunkt i eksamensprojektet fra 2022 med temaet "vejret", skal eleverne udarbejde en skriftlig rapport opbygget som vejledt i eksamensoplægget. Der vil under dette projekt være særlig fokus på kollaborativ skriveproces og den skriftlige formidling.
Faglige mål:
-Arbejde med teknologisk innovation ved at udvikle produkter gennem en systematisk og iterativ produktudviklingsproces indeholdende faserne problemidentifikation, problemanalyse, produktprincip, produktudformning, produktionsforberedelse og realisering
-Analysere og dokumentere en samfundsmæssig problemstilling
-Gennemføre mindre, empiriske undersøgelser til produktion af viden
-Anvende naturvidenskabelig metode til produktion af viden
-Anvende metoder til idéudvikling i forbindelse med produktudviklingsprocessen
-Redegøre for miljømæssige overvejelser i forbindelse med produktudvikling, herunder de vigtigste miljøeffekters årsag og virkning
-Anvende professionelle værktøjer og metoder, arbejde sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt ved fremstilling af produkter i skolens værksteder og laboratorier
-Fremstille produkter af god kvalitet og vurdere og dokumentere kvaliteten af produktet anvende og redegøre for relevant naturvidenskabelig viden i en teknologisk sammenhæng og i forbindelse med produktudviklingsprocessen
-Redegøre for teknologiens samspil med det omgivende samfund i et nationalt og globalt perspektiv
-Arbejde selvstændigt og sammen med andre i større problembaserede projektforløb og anvende metode til at planlægge, gennemføre og evaluere projektforløbet, herunder forholde sig refleksivt til eget arbejde samt indgå i digitale fællesskaber om kollaborativ skrivning
-Dokumentere, formidle og præsentere projektforløb, skriftligt, mundtligt og visuelt, herunder anvende digitale værktøjer
-Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
-Demonstrere viden om fagets identitet og metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mindmap, nøgleproblem og problemtræ
|
22-08-2024
|
Projektbeskrivelse
|
29-08-2024
|
Genaflevering af projektbekrivelse
|
03-09-2024
|
Værkstedseddel
|
04-09-2024
|
Teknologirapport_projekt_vejret_3
|
05-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
36,00 moduler
Dækker over:
48 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Projekt 4_Prøveeksamen_Ungdom
Med udgangspunkt i eksamenssættet fra 2024 med temaet "Ungdom" skal der udarbejdes en projekt som vejledt i eksamensoplægget.
Faglige mål:
-Arbejde med teknologisk innovation ved at udvikle produkter gennem en systematisk og iterativ produktudviklingsproces indeholdende faserne problemidentifikation, problemanalyse, produktprincip, produktudformning, produktionsforberedelse og realisering
-Analysere og dokumentere en samfundsmæssig problemstilling
-Gennemføre mindre, empiriske undersøgelser til produktion af viden
-Anvende naturvidenskabelig metode til produktion af viden
-Anvende metoder til idéudvikling i forbindelse med produktudviklingsprocessen
-Redegøre for miljømæssige overvejelser i forbindelse med produktudvikling, herunder de vigtigste miljøeffekters årsag og virkning
-Anvende professionelle værktøjer og metoder, arbejde sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt ved fremstilling af produkter i skolens værksteder og laboratorier
-Fremstille produkter af god kvalitet og vurdere og dokumentere kvaliteten af produktet anvende og redegøre for relevant naturvidenskabelig viden i en teknologisk sammenhæng og i forbindelse med produktudviklingsprocessen
-Redegøre for teknologiens samspil med det omgivende samfund i et nationalt og globalt perspektiv
-Arbejde selvstændigt og sammen med andre i større problembaserede projektforløb og anvende metode til at planlægge, gennemføre og evaluere projektforløbet, herunder forholde sig refleksivt til eget arbejde samt indgå i digitale fællesskaber om kollaborativ skrivning
-Dokumentere, formidle og præsentere projektforløb, skriftligt, mundtligt og visuelt, herunder anvende digitale værktøjer
-Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
-Demonstrere viden om fagets identitet og metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projekt_4_Ungdom_Projektbeskrivelse
|
10-11-2024
|
Projekt 4_Ungdom_Værkstedsseddel
|
27-11-2024
|
Teknologirapport_projekt 4_ungdom
|
19-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
42 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Teknologispillet
Nøgleproblem
Nye HTX-elever har svært ved at forstå faget teknologi og konceptet teknologiprojekt
Opgave
Lav et produkt, der hjælper nye HTX-elever til at forstå, hvad et teknologiprojekt er og hvordan det forløber.
Krav til produktet
• Produktet skal indeholde noget om følgende elementer:
1) Faserne i produktudviklingsmodellen
2) Gruppebaseret projektarbejde
3) Projektplanlægning
• Produktet skal være motiverende (og gerne sjovt) for målgruppen
• I skal kunne fremstille produktet på max 3 lektioner
• Produktet skal kunne fremstilles af papir/pap/karton med saks/lim/tape/farver dvs. det skal være et fysisk produkt.
Faglige mål:
- Gennemføre mindre, empiriske undersøgelser til produktion af viden
- Anvende naturvidenskabelig metode til produktion af viden
- Anvende metoder til idéudvikling i forbindelse med produktudviklingsprocessen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Projekt 5_Eksamensprojekt
Med udgangspunkt i eksamens-oplægget for 2025 med det overordnede emne "hverdagen" og underemnerne 1) Fællesskab i hverdagen, 2) Sundhed i hverdagen og 3) Når hverdagen rystes" er der blevet udarbejdet et projekt ift. oplæggets beskrivelse. Projektet er kørt fra 12/3-25 til 1/5-25. Eleverne har haft værkstedsuge over 5 hverdage fra 24/4-30/4-25.
Faglige mål:
-Arbejde med teknologisk innovation ved at udvikle produkter gennem en systematisk og iterativ produktudviklingsproces indeholdende faserne problemidentifikation, problemanalyse, produktprincip, produktudformning, produktionsforberedelse og realisering
-Analysere og dokumentere en samfundsmæssig problemstilling
-Gennemføre mindre, empiriske undersøgelser til produktion af viden
-Anvende naturvidenskabelig metode til produktion af viden
-Anvende metoder til idéudvikling i forbindelse med produktudviklingsprocessen
-Redegøre for miljømæssige overvejelser i forbindelse med produktudvikling, herunder de vigtigste miljøeffekters årsag og virkning
-Anvende professionelle værktøjer og metoder, arbejde sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt ved fremstilling af produkter i skolens værksteder og laboratorier
-Fremstille produkter af god kvalitet og vurdere og dokumentere kvaliteten af produktet anvende og redegøre for relevant naturvidenskabelig viden i en teknologisk sammenhæng og i forbindelse med produktudviklingsprocessen
-Redegøre for teknologiens samspil med det omgivende samfund i et nationalt og globalt perspektiv
-Arbejde selvstændigt og sammen med andre i større problembaserede projektforløb og anvende metode til at planlægge, gennemføre og evaluere projektforløbet, herunder forholde sig refleksivt til eget arbejde samt indgå i digitale fællesskaber om kollaborativ skrivning
-Dokumentere, formidle og præsentere projektforløb, skriftligt, mundtligt og visuelt, herunder anvende digitale værktøjer
-Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
-Demonstrere viden om fagets identitet og metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projekt 5_Eksamensprojekt_Projektbeskrivelse
|
20-03-2025
|
Projekt 5_Eksamensprojekt_Værkstedsseddel
|
09-04-2025
|
Projekt 5_Eksamensprojekt_Teknologirapport
|
01-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
68 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Teknologifernisering
Der skal laves en stand i kantinen. Eleverne laver en pitch for dommerne på ca 7-8 min + 5 min spørgsmål. Dommerne kommer fra forskellige virksomheder, universiteter mv. I standen præsenter eleverne deres projekt/produkt”. Alle 2 års klasser deltager uanset om fagets niveau hæves. Der vil være mindst 2 runder af præsentation for dommerne.
Der er 5 vinder-kategorier 1) ”Mest innovative produkt”, 2) ”Bedste viden/dokumentation om problemstillingen”, 3) ”Bedste inddragelse af ekstern viden/ekstern afprøvning”, 4) ”Bedste all-round projekt” og 5) "bedste projekt" (vurderet af underklasse og ikke dommerpanel).
faglige mål:
- Dokumentere, formidle og præsentere projektforløb, skriftligt, mundtligt og visuelt, herunder anvende digitale værktøjer
- Demonstrere viden om fagets identitet og metode
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58961106740",
"T": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58961106740",
"H": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58961106740"
}