Holdet cb23ht1e-tekb - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Teknologi B
Lærer(e) Peter Rostgaard Christensen, Peter William Grieve
Hold cb23ht1e-tekb (cbht1e-tekb, cbht2e-tekb)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til værksteder
Titel 2 Projekt Bæredygtighed
Titel 3 P3: Ungdom og fritid
Titel 4 P4 Vejret
Titel 5 P5 Ungdom
Titel 6 P6 Opsamling og værkstedsopfølgning
Titel 7 Forløb#7 Eksamensprojekt
Titel 8 Forløb#8 Teknologifernisering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Projekt Bæredygtighed

Der skal laves et projekt med udgangspunkt i Ministeriets eksamensprojekt i Teknologi B 2018 med temaet: ”Bæredygtighed”.

Nedenfor er de to oplæg til projekter inden for det overordnede tema vi afgrænser til. Hver gruppe skal vælge et af oplæggene som udgangspunkt for projektet:

• Reuse
• Rethink

I skal:
• Udarbejde en Projektbeskrivelse: Problemstilling med mindmap, problemtræ, årsager og virkninger, problemformulering, tidsplan. Denne skal afleveres på Lectio og godkendes af mig.

• Formulere og analysere en problemstilling som omhandler temaet ”Bæredygtighed” og et af ovenstående temaer.

• Foretage research, der dokumenterer din problemstilling og hvordan løsningen kan realiseres.

• Udarbejde en løsning på problemet, hvor ideer beskrives og der argumenterer for de valg der er truffet.

• Opstille og begrunde krav til produkt, beskrive den naturvidenskabelige viden der er anvendt til fremstilling og udvikling af produkt. Husk teknisk dokumentation af produkt.

• Vurdere produktets samlede miljøpåvirkninger og foreslå forbedringer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
P2: projektbeskrivelse 28-01-2024
Problemanalyse 28-01-2024
P2: Krav-opgave 04-02-2024
P2: Design af produkt 07-02-2024
P2: tydelig indkøbsliste 08-02-2024
P2: rapport Reuse og Rethink 17-03-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 P4 Vejret

Forløbet er et teknologiprojekt baseret på eksamensprojektet i Teknologi B fra sommeren 2022. Temaet for projektet er Vejret.

I dette projektforløb vil der være særlig fokus på de forskellige faser i den systematiske produktudvikling og hvordan faserne bruges i sammenhæng gennem hele projektet.

I løbet af projektet skal I:
• redegøre for problemet, dets årsager og virkninger
• indsamle og bearbejde informationer, der belyser og dokumenterer problemet
• foreslå, hvordan problemet kan løses
• angive kilder i en kildeliste og henvise til kilderne i teksten

I forbindelse med udvikling og fremstilling af jeres produkt skal I:
• opstille og begrunde krav til produktet
• præsentere og beskrive flere af jeres idéer
• inddrage og tage hensyn til relevante aktører og interessenter
• argumentere for de valg, I træffer
• anvende viden fra andre fag i forbindelse med udvikling og fremstilling af produktet
• inddrage miljømæssige overvejelser (fx gennem selve problemstillingen, produktkrav eller af hensyn til det omgivende samfund, de miljømæssige overvejelser kan fx undersøges vha. LCA, MEKA eller andre relevante betragtninger)

I skal redegøre for fremstillingsteknologien og udarbejdet teknisk dokumentation af produktet:
• Forklar jeres valg i forhold til design, materialer og fremstillingsteknikker
• Forklar hvordan de valgte teknikker skaber jeres produkt
• Værkstedsforberedelse i form af tidsplan for værkstedsdage og organisation af arbejdet

I skal evaluere jeres arbejde, både produktet og projektet
• Gruppearbejdet bl.a. tidsplan, samarbejde og logbog
• Evaluering af jeres produkt

Projektet afsluttes med en rapport og en fremlæggelse.

Kernestof:
Problemidentifikation
• udvælgelse af en samfundsmæssig problemstilling indenfor et tema
• problemformulering

Problemanalyse
• indsamling, udvælgelse og bearbejdning af information om problemet
• analyse og dokumentation af problemet, herunder problemets årsager og konsekvenser

Produktprincip
• brugsundersøgelse, redegørelse for hvordan og i hvilken sammenhæng produktet skal bruges, herunder inddragelse af brugerne
• bestemmelse af relevante myndighedskrav
• udarbejdelse af krav på baggrund af problemanalyse, analyse af konkurrerende produkter, brugsundersøgelse og myndighedskrav
• metoder til idégenerering, sortering og udvælgelse begrundelse for valg af løsning med udgangspunkt i opstillede krav

Produktudformning
• teknisk dokumentation i form af arbejdstegninger, el-diagrammer, flow-sheets, proces-diagrammer, samlingstegninger og stykliste ved brug af digitale redskaber relevant for de på skolen udbudte værksteder
• udvalgte materialer, komponenter, softwareelementer, deres egenskaber, opbygning og egnethed i forskellige sammenhænge, samt processer, bearbejdnings- og sammenføjningsmetoder relevant for de på skolen udbudte værksteder
• sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejde i værksteder og laboratorier
• miljøvurdering, vurdering af materialers og produkters påvirkning af miljøet
Produktionsforberedelse
• planlægning af fremstillingsprocessen struktureret som teknik, viden og organisation

Realisering  
• fremstilling af produkter i de på skolen udbudte værksteder

Evaluering
• test af produkt i forhold til opstillede krav vurdering af produktets samspil med samfundet.  

Projektstyring
• tidsplanlægning
• professionelle samarbejdsformer, mellem elever, mellem elever og vejleder og mellem elever og eksterne samarbejdspartnere
• digitale redskaber til kollaborativ skrivning

Formidling
• opbygning af teknisk rapport, herunder argumentation og dokumentation
• søgning, vurdering og anvendelse af kilder
• visuelle værktøjer til præsentation af projekt
• mundtlig formidling
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Gruppekontrakt 18-08-2024
Værkstedsseddel 13-09-2024
Vejret: Rapport 20-10-2024
Omfang Estimeret: 44,00 moduler
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 P5 Ungdom

Prøveeksamen ud fra eksamensoplægget Ungdom fra 2023.

Projektets delelementer:
- En rapport: dokumentation for jeres arbejdsproces
- Et produkt: et praktisk udført produkt som er en løsning til jeres problemstilling
- Præsentation: Fremlæggelse af projektet

Rapporten er dokumentation for jeres arbejdsproces
Om indhold i rapporten: Læs side 3 grundigt igennem
Rapporten skal indeholde den godkendte projektbeskrivelse som bilag
Rapportens omfang er af størrelsesorden
2 elever: 20 – 35 sider
3 elever: 25 – 40 sider
4 elever: 30 – 45 sider
Rapporten afleveres på Lectio i *.doc eller *.pdf


Projektarbejdet:
Hele projektet gennemføres som gruppearbejde, altså både rapportskrivning og produktfremstilling

Alle i gruppen skal kunne redegøre for hele projektet, rapporten og produktet

Produkterne skal fremstilles på skolen

Produktet:
Skal være fremstillet i et eller flere af skolens værksteder
Skolen udbyder følgende værksteder:
- Byggeri
- Digitalt design og udvikling
- Elektronik
- Proces og levnedsmiddel

Produktet må godt være digitalt – MEN hvis I lige har lavet et digitalt produkt skal der indgå et fysisk produkt i dette projekt
Produktet kan være et delprodukt som indgår i større sammenhæng

Husk dokumentation af fremstillingen (flowdiagram, tegning, printtegning, skærmbilleder) + af selve fremstillingen + test af produktet

Kernestof:
Problemidentifikation
• udvælgelse af en samfundsmæssig problemstilling indenfor et tema
• problemformulering

Problemanalyse
• indsamling, udvælgelse og bearbejdning af information om problemet
• kvalitative og kvantitative metoder til egen produktion af viden om problemet
• analyse og dokumentation af problemet, herunder problemets årsager og konsekvenser

Produktprincip
• indsamling af informationer om konkurrerende produkter og identifikation af fordele og ulemper ved disse
• brugsundersøgelse, redegørelse for hvordan og i hvilken sammenhæng produktet skal bruges, herunder inddragelse af brugerne
• bestemmelse af relevante myndighedskrav
• udarbejdelse af krav på baggrund af problemanalyse, analyse af konkurrerende produkter, brugsundersøgelse og myndighedskrav
• metoder til idégenerering, sortering og udvælgelse begrundelse for valg af løsning med udgangspunkt i opstillede krav

Produktudformning
• teknisk dokumentation i form af arbejdstegninger, el-diagrammer, flow-sheets, proces-diagrammer, samlingstegninger og stykliste ved brug af digitale redskaber relevant for de på skolen udbudte værksteder
• udvalgte materialer, komponenter, softwareelementer, deres egenskaber, opbygning og egnethed i forskellige sammenhænge, samt processer, bearbejdnings- og sammenføjningsmetoder relevant for de på skolen udbudte værksteder
• sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejde i værksteder og laboratorier
• miljøvurdering, vurdering af materialers og produkters påvirkning af miljøet

Produktionsforberedelse
• planlægning af fremstillingsprocessen struktureret som teknik, viden og organisation

Realisering  
• fremstilling af produkter i de på skolen udbudte værksteder

Evaluering
• test af produkt i forhold til opstillede krav vurdering af produktets samspil med samfundet.  

Projektstyring
• tidsplanlægning
• professionelle samarbejdsformer, mellem elever, mellem elever og vejleder og mellem elever og eksterne samarbejdspartnere
• digitale redskaber til kollaborativ skrivning

Formidling
• opbygning af teknisk rapport, herunder argumentation og dokumentation
• søgning, vurdering og anvendelse af kilder
• visuelle værktøjer til præsentation af projekt
• mundtlig formidling

Øvrigt kernestof
• globale, regionale og lokale miljøeffekter
• arbejdsmiljø
• teknologianalyse
• teknologi som interaktiv udvikling og herunder teknologi i et internationalt perspektiv.  
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Gruppekontrakt projekt Ungdom 06-11-2024
Aflevering af problemtræ og problemformulering 11-11-2024
Projektbeskrivelse 15-11-2024
Aflevering af værkstedsseddel 29-11-2024
Aflevering af Miljøvurdering med MEKA skema 20-12-2024
Aflevering af Teknologi rapport Ungdom 12-01-2025
Omfang Estimeret: 44,00 moduler
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 P6 Opsamling og værkstedsopfølgning

Lektionerne i denne periode er tiltænkt opfriskning af værkstedskunnen, små projekter, der træner faserne i den systematiske produktudviklingsmodel eller andet relevant.

Indhold kunne være:

- spil, der forklarer 1.års elever hvad et teknologiprojekt er
- ekskursion til relevant virksomhed
- tegnekursus
- arbejde i værksteder
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PP af fremlæggelser til Projekt Ungdom 17-01-2025
Aflevering af Teknologispil 07-03-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 Eksamensprojekt

Med udgangspunkt i eksamens-oplægget for 2025 med det overordnede emne "hverdagen"  og underemnerne 1) Hverdagen, 2) Fællesskab i hverdagen, 3) Sundhed i hverdagen og 4) Når hverdagen rystes" er der blevet udarbejdet et projekt ift. oplæggets beskrivelse. Projektet er kørt fra 12/3-25 til 1/5-25. Eleverne har haft værkstedsuge over 5 hverdage fra 24/4-30/4-25.

Faglige mål:
-Arbejde med teknologisk innovation ved at udvikle produkter gennem en systematisk og iterativ produktudviklingsproces indeholdende faserne problemidentifikation, problemanalyse, produktprincip, produktudformning, produktionsforberedelse og realisering
-Analysere og dokumentere en samfundsmæssig problemstilling
-Gennemføre mindre, empiriske undersøgelser til produktion af viden
-Anvende naturvidenskabelig metode til produktion af viden
-Anvende metoder til idéudvikling i forbindelse med produktudviklingsprocessen
-Redegøre for miljømæssige overvejelser i forbindelse med produktudvikling, herunder de vigtigste miljøeffekters årsag og virkning samt anvendelse af MEKA-skema.
-Anvende professionelle værktøjer og metoder, arbejde sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt ved fremstilling af produkter i skolens værksteder og laboratorier  
-Fremstille produkter af god kvalitet og vurdere og dokumentere kvaliteten af produktet anvende og redegøre for relevant naturvidenskabelig viden i en teknologisk sammenhæng og i forbindelse med produktudviklingsprocessen
-Redegøre for teknologiens samspil med det omgivende samfund i et nationalt og globalt perspektiv
-Arbejde selvstændigt og sammen med andre i større problembaserede projektforløb og anvende metode til at planlægge, gennemføre og evaluere projektforløbet, herunder forholde sig refleksivt til eget arbejde samt indgå i digitale fællesskaber om kollaborativ skrivning
-Dokumentere, formidle og præsentere projektforløb, skriftligt, mundtligt og visuelt, herunder anvende digitale værktøjer
-Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
-Demonstrere viden om fagets identitet og metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 42,00 moduler
Dækker over: 68 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#8 Teknologifernisering

Der skal laves en stand i kantinen. Eleverne laver en pitch for dommerne på ca 7-8 min + 5 min spørgsmål. Dommerne kommer fra forskellige virksomheder, universiteter mv. I standen præsenter eleverne deres projekt/produkt”. Alle 2 års klasser deltager uanset om fagets niveau hæves. Der vil være mindst 2 runder af præsentation for dommerne.

Der er 5 vinder-kategorier 1) ”Mest innovative produkt”, 2) ”Bedste viden/dokumentation om problemstillingen”, 3) ”Bedste inddragelse af ekstern viden/ekstern afprøvning”, 4) ”Bedste all-round projekt” og 5) "bedste projekt" (vurderet af underklasse og ikke dommerpanel).

faglige mål:
- Dokumentere, formidle og præsentere projektforløb, skriftligt, mundtligt og visuelt, herunder anvende digitale værktøjer
- Demonstrere viden om fagets identitet og metode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer