Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Teknologi B
|
Lærer(e)
|
Peter Rostgaard Christensen, Peter William Grieve
|
Hold
|
cb23ht1e-tekb (cbht1e-tekb, cbht2e-tekb)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til værksteder
En introduktion til skolens 4 værksteder
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Foderhus til småfugle
|
15-11-2023
|
Procesværksted_Forberedelse og test af brunkager
|
14-12-2023
|
fuglebræt, materialeliste
|
17-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Projekt Bæredygtighed
Der skal laves et projekt med udgangspunkt i Ministeriets eksamensprojekt i Teknologi B 2018 med temaet: ”Bæredygtighed”.
Nedenfor er de to oplæg til projekter inden for det overordnede tema vi afgrænser til. Hver gruppe skal vælge et af oplæggene som udgangspunkt for projektet:
• Reuse
• Rethink
I skal:
• Udarbejde en Projektbeskrivelse: Problemstilling med mindmap, problemtræ, årsager og virkninger, problemformulering, tidsplan. Denne skal afleveres på Lectio og godkendes af mig.
• Formulere og analysere en problemstilling som omhandler temaet ”Bæredygtighed” og et af ovenstående temaer.
• Foretage research, der dokumenterer din problemstilling og hvordan løsningen kan realiseres.
• Udarbejde en løsning på problemet, hvor ideer beskrives og der argumenterer for de valg der er truffet.
• Opstille og begrunde krav til produkt, beskrive den naturvidenskabelige viden der er anvendt til fremstilling og udvikling af produkt. Husk teknisk dokumentation af produkt.
• Vurdere produktets samlede miljøpåvirkninger og foreslå forbedringer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
P2: projektbeskrivelse
|
28-01-2024
|
Problemanalyse
|
28-01-2024
|
P2: Krav-opgave
|
04-02-2024
|
P2: Design af produkt
|
07-02-2024
|
P2: tydelig indkøbsliste
|
08-02-2024
|
P2: rapport Reuse og Rethink
|
17-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
P3: Ungdom og fritid
Årsprøve i teknologi
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Fremlæggelser: Varighed, 15 min
-
Start på årsprøven.
-
Årsprøve tekB 1.år Ungdom og Fritid 2024.docx
-
4 grupper eftermiddag:
-
I arbejder videre med projektet. Afleveringen på søndag er Projektbeskrivelsen (de officiale krav til en projektbeskrivelse er angivet i linket nedenunder).
-
Følgende dokument har I fået før, men jeg vedhæfter den igen, da jeg synes at den er god i forhold til systematisk udarbejdelse af Problemformulering og arbejdsspørgsmål (3).pdf
-
Vejledning - Kildereferencer og litteraturliste
-
I dag skal I snak med, mig, Baquer, Pernille/Gine, Kenneth om planlagte produkt og aflever vækstedsseddel, med underskrifter kl11.10.
-
I skal som minimum have identificeret det overordnede løsningsteknologi i ønsker at gå med ved 1) idegenerering (omvendt brainstorm, ordkæde el.lign.), 2) idésorteret vha. "rød/gul/grøn-,metoden" og 3) lavet en kravmatrix hvor i identificerer den løs
-
Dokumentation af software i Teknologi.pdf
-
HC-SR04 Ultrasonic sensor
-
Arduino I2C LCD Tutorial
-
Afsnit
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gruppekontrakt
|
07-04-2024
|
Projektbeskrivelse
|
14-04-2024
|
Værkstedsseddel
|
24-04-2024
|
Kortfattet rapport og PP
|
09-06-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
P4 Vejret
Forløbet er et teknologiprojekt baseret på eksamensprojektet i Teknologi B fra sommeren 2022. Temaet for projektet er Vejret.
I dette projektforløb vil der være særlig fokus på de forskellige faser i den systematiske produktudvikling og hvordan faserne bruges i sammenhæng gennem hele projektet.
I løbet af projektet skal I:
• redegøre for problemet, dets årsager og virkninger
• indsamle og bearbejde informationer, der belyser og dokumenterer problemet
• foreslå, hvordan problemet kan løses
• angive kilder i en kildeliste og henvise til kilderne i teksten
I forbindelse med udvikling og fremstilling af jeres produkt skal I:
• opstille og begrunde krav til produktet
• præsentere og beskrive flere af jeres idéer
• inddrage og tage hensyn til relevante aktører og interessenter
• argumentere for de valg, I træffer
• anvende viden fra andre fag i forbindelse med udvikling og fremstilling af produktet
• inddrage miljømæssige overvejelser (fx gennem selve problemstillingen, produktkrav eller af hensyn til det omgivende samfund, de miljømæssige overvejelser kan fx undersøges vha. LCA, MEKA eller andre relevante betragtninger)
I skal redegøre for fremstillingsteknologien og udarbejdet teknisk dokumentation af produktet:
• Forklar jeres valg i forhold til design, materialer og fremstillingsteknikker
• Forklar hvordan de valgte teknikker skaber jeres produkt
• Værkstedsforberedelse i form af tidsplan for værkstedsdage og organisation af arbejdet
I skal evaluere jeres arbejde, både produktet og projektet
• Gruppearbejdet bl.a. tidsplan, samarbejde og logbog
• Evaluering af jeres produkt
Projektet afsluttes med en rapport og en fremlæggelse.
Kernestof:
Problemidentifikation
• udvælgelse af en samfundsmæssig problemstilling indenfor et tema
• problemformulering
Problemanalyse
• indsamling, udvælgelse og bearbejdning af information om problemet
• analyse og dokumentation af problemet, herunder problemets årsager og konsekvenser
Produktprincip
• brugsundersøgelse, redegørelse for hvordan og i hvilken sammenhæng produktet skal bruges, herunder inddragelse af brugerne
• bestemmelse af relevante myndighedskrav
• udarbejdelse af krav på baggrund af problemanalyse, analyse af konkurrerende produkter, brugsundersøgelse og myndighedskrav
• metoder til idégenerering, sortering og udvælgelse begrundelse for valg af løsning med udgangspunkt i opstillede krav
Produktudformning
• teknisk dokumentation i form af arbejdstegninger, el-diagrammer, flow-sheets, proces-diagrammer, samlingstegninger og stykliste ved brug af digitale redskaber relevant for de på skolen udbudte værksteder
• udvalgte materialer, komponenter, softwareelementer, deres egenskaber, opbygning og egnethed i forskellige sammenhænge, samt processer, bearbejdnings- og sammenføjningsmetoder relevant for de på skolen udbudte værksteder
• sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejde i værksteder og laboratorier
• miljøvurdering, vurdering af materialers og produkters påvirkning af miljøet
Produktionsforberedelse
• planlægning af fremstillingsprocessen struktureret som teknik, viden og organisation
Realisering
• fremstilling af produkter i de på skolen udbudte værksteder
Evaluering
• test af produkt i forhold til opstillede krav vurdering af produktets samspil med samfundet.
Projektstyring
• tidsplanlægning
• professionelle samarbejdsformer, mellem elever, mellem elever og vejleder og mellem elever og eksterne samarbejdspartnere
• digitale redskaber til kollaborativ skrivning
Formidling
• opbygning af teknisk rapport, herunder argumentation og dokumentation
• søgning, vurdering og anvendelse af kilder
• visuelle værktøjer til præsentation af projekt
• mundtlig formidling
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gruppekontrakt
|
18-08-2024
|
Værkstedsseddel
|
13-09-2024
|
Vejret: Rapport
|
20-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
44,00 moduler
Dækker over:
50 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
P5 Ungdom
Prøveeksamen ud fra eksamensoplægget Ungdom fra 2023.
Projektets delelementer:
- En rapport: dokumentation for jeres arbejdsproces
- Et produkt: et praktisk udført produkt som er en løsning til jeres problemstilling
- Præsentation: Fremlæggelse af projektet
Rapporten er dokumentation for jeres arbejdsproces
Om indhold i rapporten: Læs side 3 grundigt igennem
Rapporten skal indeholde den godkendte projektbeskrivelse som bilag
Rapportens omfang er af størrelsesorden
2 elever: 20 – 35 sider
3 elever: 25 – 40 sider
4 elever: 30 – 45 sider
Rapporten afleveres på Lectio i *.doc eller *.pdf
Projektarbejdet:
Hele projektet gennemføres som gruppearbejde, altså både rapportskrivning og produktfremstilling
Alle i gruppen skal kunne redegøre for hele projektet, rapporten og produktet
Produkterne skal fremstilles på skolen
Produktet:
Skal være fremstillet i et eller flere af skolens værksteder
Skolen udbyder følgende værksteder:
- Byggeri
- Digitalt design og udvikling
- Elektronik
- Proces og levnedsmiddel
Produktet må godt være digitalt – MEN hvis I lige har lavet et digitalt produkt skal der indgå et fysisk produkt i dette projekt
Produktet kan være et delprodukt som indgår i større sammenhæng
Husk dokumentation af fremstillingen (flowdiagram, tegning, printtegning, skærmbilleder) + af selve fremstillingen + test af produktet
Kernestof:
Problemidentifikation
• udvælgelse af en samfundsmæssig problemstilling indenfor et tema
• problemformulering
Problemanalyse
• indsamling, udvælgelse og bearbejdning af information om problemet
• kvalitative og kvantitative metoder til egen produktion af viden om problemet
• analyse og dokumentation af problemet, herunder problemets årsager og konsekvenser
Produktprincip
• indsamling af informationer om konkurrerende produkter og identifikation af fordele og ulemper ved disse
• brugsundersøgelse, redegørelse for hvordan og i hvilken sammenhæng produktet skal bruges, herunder inddragelse af brugerne
• bestemmelse af relevante myndighedskrav
• udarbejdelse af krav på baggrund af problemanalyse, analyse af konkurrerende produkter, brugsundersøgelse og myndighedskrav
• metoder til idégenerering, sortering og udvælgelse begrundelse for valg af løsning med udgangspunkt i opstillede krav
Produktudformning
• teknisk dokumentation i form af arbejdstegninger, el-diagrammer, flow-sheets, proces-diagrammer, samlingstegninger og stykliste ved brug af digitale redskaber relevant for de på skolen udbudte værksteder
• udvalgte materialer, komponenter, softwareelementer, deres egenskaber, opbygning og egnethed i forskellige sammenhænge, samt processer, bearbejdnings- og sammenføjningsmetoder relevant for de på skolen udbudte værksteder
• sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejde i værksteder og laboratorier
• miljøvurdering, vurdering af materialers og produkters påvirkning af miljøet
Produktionsforberedelse
• planlægning af fremstillingsprocessen struktureret som teknik, viden og organisation
Realisering
• fremstilling af produkter i de på skolen udbudte værksteder
Evaluering
• test af produkt i forhold til opstillede krav vurdering af produktets samspil med samfundet.
Projektstyring
• tidsplanlægning
• professionelle samarbejdsformer, mellem elever, mellem elever og vejleder og mellem elever og eksterne samarbejdspartnere
• digitale redskaber til kollaborativ skrivning
Formidling
• opbygning af teknisk rapport, herunder argumentation og dokumentation
• søgning, vurdering og anvendelse af kilder
• visuelle værktøjer til præsentation af projekt
• mundtlig formidling
Øvrigt kernestof
• globale, regionale og lokale miljøeffekter
• arbejdsmiljø
• teknologianalyse
• teknologi som interaktiv udvikling og herunder teknologi i et internationalt perspektiv.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære alle, så skal vi i gang med det sidste projekt inden jeres teknologi projekteksamen starter, så læs vedlagte projektoplæg som var eksamensprojektet i foråret: 2024 - Ungdom.pdf
-
Tidsplan for Projekt Ungdom_2024.docx
-
I arbejder videre med Projektbeskrivelsen. Læs om: Tidsplaner
-
I arbejder med mindmap, problemtræ, problemformulering og evt. arbejdsspørgsmål. I skal aflevere det i har kl. 15:10, så kan jeg se jeres problemstilling i gennem til på fredag, hvor i skal aflevere jeres Projektbeskrivelsen.
-
I får disse to lektioner til at færdiggøre jeres Projektbeskrivelse, der skal afleveres på lectio kl. 11:20.
-
konkurrent analyse.docx
-
Kære alle
-
Vi arbejder med at lave værkstedssedler som i skal bruge til at tale med værkstedslærerne med.
-
Sidste forberedelser til Teknologi-værkstedet i hele næste uge. Alle værkstedssedler skal være godkendt af PRC og af værksteds-læreren.
-
Jeg er stadig syg, derfor er lektien flytte til på fredag, i må arbejde selv i de to lektioner med at skrive på jeres Teknologi rapport...der er jo nok at gå i gang med.
-
Håndbog i miljøvurdering.pdf
-
Livscyklusvurdering - Eksempel med kaffemaskine_2024.ppt
-
Jeg vil gennemgå nedenstående link, som i skal skimme i gennem:
-
Skriv teknologi-rapport, husk at afsnit om Miljø-vurdering skal afleveres på fredag, se evt. opgave på linket:
-
Der arbejdes med at skrive rapport over projektet der skal afleveres på fredag.
-
Man kan få overblik over alle faserne og den korrekte rækkefølge i et teknologi projekt ved at se på linket, husk et afsnit om miljøvurdering:
-
Husk aflevering af rapport, senest kl. 22:00 søndag aften, man må gerne afleverer før, så jeg bedre tid til at læse dem i gennem.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gruppekontrakt projekt Ungdom
|
06-11-2024
|
Aflevering af problemtræ og problemformulering
|
11-11-2024
|
Projektbeskrivelse
|
15-11-2024
|
Aflevering af værkstedsseddel
|
29-11-2024
|
Aflevering af Miljøvurdering med MEKA skema
|
20-12-2024
|
Aflevering af Teknologi rapport Ungdom
|
12-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
44,00 moduler
Dækker over:
42 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
P6 Opsamling og værkstedsopfølgning
Lektionerne i denne periode er tiltænkt opfriskning af værkstedskunnen, små projekter, der træner faserne i den systematiske produktudviklingsmodel eller andet relevant.
Indhold kunne være:
- spil, der forklarer 1.års elever hvad et teknologiprojekt er
- ekskursion til relevant virksomhed
- tegnekursus
- arbejde i værksteder
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I skal forberede præsentationer af jeres Projekt. Hver gruppe fremlægger ca. 20min. dvs. ca. 5min. til hver person, alle gruppemedlemmer skal have lige lang tid.
-
Jeg tænker at i skal aflevere jeres PP efter teknologitimerne, så er i fri for at arbejde med dem i weekenden:)
-
Teknologi Fremlæggelser, Husk at være klar med jeres Produkter inden timen starter. Husk max 5 min fremlæggelse per person, 5 min diskussion af opponentgruppe, som er gruppen efter:)
-
Alle lærere er til Pædagogisk Dag, så i skal arbejde med rettelser til jeres Teknologi-rapporter, i behøver ikke at være på skolen, men grupperne bør jo sidde sammen.
-
I skal arbejde selvstændigt, med rettelser til jeres teknologi-rapporter. I skal arbejde sammen i grupperne med at skrive rettelser ind i rapporterne efter mine anvisninger:)
-
Teknologispillet_PRC.docx
-
Alle grupper skal medbringe deres rettede rapporter fra projekt ungdom, PRC giver grupperne feedback på rapporter
-
Husk at medbringe rettede Teknologi rapporter, så i kan få feed back fra PRC.
-
Husk at medbringe rettede teknologi rapporter, så i kan få individuel feed- back fra PRC.
-
I arbejder med teknologispil for 1E, skal være klar til 7. modul.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PP af fremlæggelser til Projekt Ungdom
|
17-01-2025
|
Aflevering af Teknologispil
|
07-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Eksamensprojekt
Med udgangspunkt i eksamens-oplægget for 2025 med det overordnede emne "hverdagen" og underemnerne 1) Hverdagen, 2) Fællesskab i hverdagen, 3) Sundhed i hverdagen og 4) Når hverdagen rystes" er der blevet udarbejdet et projekt ift. oplæggets beskrivelse. Projektet er kørt fra 12/3-25 til 1/5-25. Eleverne har haft værkstedsuge over 5 hverdage fra 24/4-30/4-25.
Faglige mål:
-Arbejde med teknologisk innovation ved at udvikle produkter gennem en systematisk og iterativ produktudviklingsproces indeholdende faserne problemidentifikation, problemanalyse, produktprincip, produktudformning, produktionsforberedelse og realisering
-Analysere og dokumentere en samfundsmæssig problemstilling
-Gennemføre mindre, empiriske undersøgelser til produktion af viden
-Anvende naturvidenskabelig metode til produktion af viden
-Anvende metoder til idéudvikling i forbindelse med produktudviklingsprocessen
-Redegøre for miljømæssige overvejelser i forbindelse med produktudvikling, herunder de vigtigste miljøeffekters årsag og virkning samt anvendelse af MEKA-skema.
-Anvende professionelle værktøjer og metoder, arbejde sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt ved fremstilling af produkter i skolens værksteder og laboratorier
-Fremstille produkter af god kvalitet og vurdere og dokumentere kvaliteten af produktet anvende og redegøre for relevant naturvidenskabelig viden i en teknologisk sammenhæng og i forbindelse med produktudviklingsprocessen
-Redegøre for teknologiens samspil med det omgivende samfund i et nationalt og globalt perspektiv
-Arbejde selvstændigt og sammen med andre i større problembaserede projektforløb og anvende metode til at planlægge, gennemføre og evaluere projektforløbet, herunder forholde sig refleksivt til eget arbejde samt indgå i digitale fællesskaber om kollaborativ skrivning
-Dokumentere, formidle og præsentere projektforløb, skriftligt, mundtligt og visuelt, herunder anvende digitale værktøjer
-Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
-Demonstrere viden om fagets identitet og metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
2025 - Hverdagen.pdf
-
I skal skrive til mig på Lectio hvem i har planlagt at arbejde sammen med i Eksamensprojektet i Teknologi, bare en fra hver gruppe kan skrive til mig:)
-
Husk i skal aflevere jeres projektbeskrivelse inden kl 20 i aften, jo før jeg får den, jo før kan jeg godkende den og det betyder at i kan arbejde videre med projektet. Husk at jeres tidsplan skal tage højde for at rapporten skal afleveres umiddelbar
-
Når i har fået godkendt jeres projektbeskrivelse skal i lave et afgrænset problemtræ og en en problemformulering med arbejdsspørgsmål.
-
I skal i gang med problemanalyse, husk at finde litteratur som kan dokumenterer problemet omfang og årsager, anvend naturvidenskabelige/tekniske kilder til at dokumenterer (find gerne statistik og grafer der kan anvendes).
-
Arbejd videre med problemanalyse og begynd evt. på målgruppe og konkurrent overvejelser
-
Kære 2E, jeg er på studietur, så i skal arbejde selv. Der er jo nok at skrive videre på, jeg håber at i har nok viden til at få arbejdet med krav til jeres produkt og mulige værksteder.
-
PRC er på studietur, så i skal arbejde selv med værksteds forberedelse, så tal med værkstedslærerne i Studiecenteret.
-
Værkstedsseddel 2025.docx
-
Sidste forberedelse til værkstedsdage, husk at at have en tidsplant over alle dage (torsdag, fredag ,mandag, tirsdag og onsdag) som også indeholder overblik over at I får skrevet alle afsnit i teknologi rapporten der jo skal afleveres torsdag kl 14:0
|
Omfang
|
Estimeret:
42,00 moduler
Dækker over:
68 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Teknologifernisering
Der skal laves en stand i kantinen. Eleverne laver en pitch for dommerne på ca 7-8 min + 5 min spørgsmål. Dommerne kommer fra forskellige virksomheder, universiteter mv. I standen præsenter eleverne deres projekt/produkt”. Alle 2 års klasser deltager uanset om fagets niveau hæves. Der vil være mindst 2 runder af præsentation for dommerne.
Der er 5 vinder-kategorier 1) ”Mest innovative produkt”, 2) ”Bedste viden/dokumentation om problemstillingen”, 3) ”Bedste inddragelse af ekstern viden/ekstern afprøvning”, 4) ”Bedste all-round projekt” og 5) "bedste projekt" (vurderet af underklasse og ikke dommerpanel).
faglige mål:
- Dokumentere, formidle og præsentere projektforløb, skriftligt, mundtligt og visuelt, herunder anvende digitale værktøjer
- Demonstrere viden om fagets identitet og metode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58961189886",
"T": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58961189886",
"H": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58961189886"
}