Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Teknologi B
|
Lærer(e)
|
Mikkel Hagedorn-Olsen
|
Hold
|
cb23ht1f-tekb (cbht1f-tekb, cbht2f-tekb)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Værkstedsintroduktion
Introduktion og produktfremstilling i 4 værksteder
- Proces og levnedsmiddel
- Byggeri og energi
- Digitalt design og udvikling
- Udvikling og produktion - Elektronik
Uge 45:
Klassen mødes for første gang.
Snak om teknologi og hvad ugerne frem til jul skal bruges på
Uge 46
Teori om værkstedsarbejde/forberedelse til uge 50
Uge 47-48-49
Teori om værkstedsarbejde/forberedelse til uge 50
Én uge er med tegneworkshop á 6 lektioners varighed
Uge 50
Produktfremstilling i 4 værksteder/laboratorier
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skitse af foderbræt
|
14-11-2023
|
Procesværksted_Forberedelse og test af brunkager
|
11-12-2023
|
Produkt billede
|
14-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Projekt "Re-use / Re-think”
Der skal laves et projekt med udgangspunkt i Ministeriets eksamensprojekt i Teknologi B 2018 med temaet: ”Bæredygtighed”.
Projektet afgrænses til temaerne "Reuse" og "Rethink"
Indhold i projektet:
Projektbeskrivelse:
Problemstilling med mindmap, begrundelse for nøgleproblem og valg heraf, problemtræ, årsager og virkninger samt afgrænsning, problemformulering, tidsplan.
Denne skal afleveres på Lectio og godkendes af læreren.
Problemanalyse:
Der skal udarbejdes en problemanalyse, hvor I skal indsamle informationer, som I skal bearbejde og analysere for at redegøre for og dokumentere problemet. I skal også begrunde produktet/ydelsens relevans/muligheder dvs. komme ind på målgruppen.
Miljøovervejelser:
Jeres produkt skal være miljøvenligt, dvs. produktet skal belaste miljøet mindst muligt. Brug det holistiske bæredygtighedsbegreb.
Produktdokumentation:
Der skal inddrages arbejdstegninger/flowskemaer, som forklarer produktets opbygning/fremstillingsproces.
Teknisk/naturvidenskabelig teori:
Der skal inddrages naturvidenskabelige fag som har betydning for udvikling af produktet f.eks. teori om fremstilling, proces, funktion, materialer, miljø, etiske overvejelser, mm.
Produktfremstilling:
En udførlig beskrivelse/dokumentation af produktet, inklusive billeder, målinger, mm.
Udarbejd tre løsningsforslag med skitser og udvælg den bedste.
Afslutning:
Produktevaluering og konklusion
Fremlæggelser:
Gruppevis fremlæggelse af afleveret præsentation
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opstart "Reuse & Rethink"
|
19-12-2023
|
Problemformulering "Reuse & Rethink"
|
16-01-2024
|
Problemanalyse "Reuse & Rethink"
|
04-02-2024
|
Ide-rapport og værkstedsseddel
|
06-02-2024
|
Teknologi-rapport "Reuse & Rethink"
|
05-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ungdom og Fritid - Innovationsprojekt
I dette projekt, skal der udvikles en idé, som tager sit udgangspunkt i behov eller besværligheder man kender fra sin fritid, f.eks. i forbindelse med sport og aktivitet, fest og samvær, eller rejser og ferie.
Der skal laves en virksomhedsplan for et produkt eller en proces, som man skal udvikle og fremstille.
Projektets mål er en præsentation af idéen og produkt-idèen. Præsentationen skal benytte sig af flere forskellige virkemidler.
Præsentationen skal vise undersøgelsen af en problemstilling, foreslå en produktløsning og beskrive en plan for opstarten af jeres egen virksomhed.
Præsentationen skal omhandle:
Problemidentifikation
• Mindmap
Problembeskrivelse og analyse
• Problemtræ
• Problemanalyse: omfang, årsag og virkning
• Formulering af den forhindring, hvor der skal findes produktløsning
Virksomhedsplanen
• Virksomheden
• Navn og logo
Produktet
• Vis tegning, foto og prototype
• Hvorfor er dette produkt unikt?
Kunderne
• Hvem er kunderne?
• Hvilke fordele opnår kunderne med dette produkt?
• Hvem har glæde af idéen, hvilken slags værdi giver det?
Markedet
• Hvor stort er markedet?
• Hvordan er markedet fordelt eller segmenteret?
Konkurrenter
• Hvem er konkurrenterne?
• Hvilke styrker og svagheder har konkurrenterne?
Afslutning
• Sammenfatning af de vigtigste resultater
• Konkludere: Hvad nåede I frem til?
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Problemanalyse
|
15-04-2024
|
Problemidentifikation
|
15-04-2024
|
Værksteds/laboratorieaftale
|
07-05-2024
|
Ungdom og Fritid - præsentation
|
21-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vejret
Forløbet er et teknologiprojekt baseret på tidligere eksamensprojekt i Teknologi. Temaet for projektet er "Vejret".
I dette projektforløb vil der være særlig fokus på målgruppeanalysen, samt de forskellige faser i den systematiske produktudvikling og hvordan faserne bruges i sammenhæng gennem hele projektet.
I løbet af projektet skal I:
• redegøre for problemet, dets årsager og virkninger
• indsamle og bearbejde informationer, der belyser og dokumenterer problemet
• foreslå, hvordan problemet kan løses
• angive kilder i en kildeliste og henvise til kilderne i teksten
I forbindelse med udvikling og fremstilling af jeres produkt skal I:
• opstille og begrunde krav til produktet
• præsentere og beskrive flere af jeres idéer
• inddrage og tage hensyn til relevante aktører og interessenter
• argumentere for de valg, I træffer
• anvende viden fra andre fag i forbindelse med udvikling og fremstilling af produktet
• inddrage miljømæssige overvejelser (fx gennem selve problemstillingen, produktkrav eller af hensyn til det omgivende samfund, de miljømæssige overvejelser kan fx undersøges vha. LCA, MEKA eller andre relevante betragtninger)
I skal redegøre for fremstillingsteknologien og udarbejdet teknisk dokumentation af produktet:
• Forklar jeres valg i forhold til design, materialer og fremstillingsteknikker
• Forklar hvordan de valgte teknikker skaber jeres produkt
• Værkstedsforberedelse i form af tidsplan for værkstedsdage og organisation af arbejdet
I skal evaluere jeres arbejde, både produktet og projektet
• Gruppearbejdet bl.a. tidsplan, samarbejde og logbog
• Evaluering af jeres produkt
Projektet afsluttes med en fremlæggelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
48,00 moduler
Dækker over:
48 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ungdom - prøveeksamensprojekt
Oplæg og krav til projektet fremgår af Undervisningsministeriets projektoplæg "Ungdom".
I dette projekt kan I arbejde i alle værksteder.
Planlægning af modulerne samt feedback tager udgangspunkt i modellen for systematisk produktudvikling;
Der er meget fokus på rapportskrivningen og mundtlig fremlæggelse.
Der vil fortsat være fokus på selve projektarbejdsformen og strukturering af gruppearbejdet;
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ungdom: Projektbeskrivelse
|
30-10-2024
|
Værksted/laboratorie aftale (2)
|
25-11-2024
|
Projekt Ungdom
|
18-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
48,00 moduler
Dækker over:
50 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition og træning til eksamensprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Temaopgave: LivsCyklusAnalyse
|
29-01-2025
|
Teknologi - så langt nåede vi
|
24-02-2025
|
Temaopgave: Projektbeskrivelse
|
03-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamensprojekt
Eksamensprojekt efter centralt stillet projektoplæg (UVM 2025)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gruppeinddeling til eksamensprojekt
|
12-03-2025
|
Projektbeskrivelse - Eksamensprojekt
|
17-03-2025
|
Værkstedsseddel - Teknologi B
|
09-04-2025
|
Eksamensprojekt Teknologi B
|
01-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
60,00 moduler
Dækker over:
68 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58961196942",
"T": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58961196942",
"H": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58961196942"
}