Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Informatik B
|
Lærer(e)
|
Christian Obel, Christoffer A V Soya
|
Hold
|
cb23ht2vinfb (cbht2vinfb, cbht3vinfb)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Intro til fag og Scratch projekt
Vi arbejder med, hvad gør et program til en succes.
Hvad er informatiK?
Der laves et kort scratch projekt med målgruppeovervejelser, krav specifikation og test hos relevant gruppe.
Konkret udvikles et lille læringsspil omhandlende studievalgsretning, som testes på en 1g.
Kernestof
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
Interaktionsdesign
Programmerin
Derefter samles op på faser, introduktion til scrum og modeller metoder fra 1. år
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
tænke højttest af scratch spil
|
12-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Systemudvikling
Der arbejdes med forskellige metoder til systemudvikling
Der lægges vægt på beskrivelsesdelen og praktiske eksempler på brug af fasemodeller og agile modeller
herunder scrum metoden.
Scrum- metoden anvendes til at beskrive et Tænkt projekt i forhold til genbrug/affaldssortering her på skolen.
Konstruktion af IT systemer - SCRUM
Udvikling af modeller menneskemaskin sammenhænge
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Robotforløb
Styring af ydre enheder / brugerdreven innovation.
Der arbejdes med SCRUM-metoden i forhold til skabelse af et produkt, som MC-Queen-robotten kan løses
Brugerdreven inovation
Systemudviklingsmetoder
Yderliger stof: SCRUM
Scrum-metoden afprøves på et konkret projekt.
Robotstyring af fablerobotter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
PHP - serverside programmerin
PHP som programmeringssprog, anvendelse af XAMPP-server
Kerneområder
Programmering
repræsentation og Håndtering af data
Arkitektur
Grundkursus i PHP med funktioner,
Der udarbejdes et projekt omkring visualisering af matematikpensum vha. python.
Der arbejdes med systemudviklnig og arbejdes med hele processen omkring udvikling af IT-systemer fra start til slut.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ny opgave
|
09-12-2023
|
Scrum opgave
|
09-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Julehjemmeside
Arbejde med hjemmeside interaktionsdesign
herunder Design og lay.out gestallt lovene
Der udvikles en hjemmeside i Adobe XD
Evaluering sker ved mundtlig præsentation af Produkt og forklaring af interaktionsdesign
Kerneområder:
Interaktionsdesign
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Databaser
Databaser.
Introduktion til databaser og anvendelse (fletning via word)
Entiteter og relationer, E/R diagrammer og de tre normalformer.
Design af databaser
Kerneområder
Datahåndtering og manipulation
Programmering (SQL)
Konstruktion af et IT-system
Fremstilling af en database i phpmyadmin i projekt.
Brug af php til at arbejde med databasen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
HTML css og javascript
|
09-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Personlige
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Python programmering
Python som programmeringssprog
Grundkursus i anvendelse af python og pakken matplotlib i forbindelse med funktioner,
Der udarbejdes et projekt omkring visualisering af matematikpensum vha. python.
Der arbejdes med systemudviklnig og arbejdes med hele processen omkring udvikling af IT-systemer fra start til slut.
Systemudvikling - konrstruktion. Anvendelse af SCRUM
Programmering - anvendelse af programpakker til visualisering
Samarbejde og forholden sig til andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Innovation
Innovation
Der skal udtænkes et nyt IT-produkt "læring" ved at brug brugerdreven innovation
Der arbejdes med 4-P-modellen, leavits model og systemudviklingsmetoder
Produktet skal bruges i gymnasiet i et eller flere konkrete fag.
Produktet beskrives i en konkret form som enten E/R-diagram, Wireframe eller flowdiagram
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
scam web
Jeg har som lære overtaget klassen fra Opel. Scam website er et lille projekt hvor vi kan se hvad elereve har lært inden for mange områder af faget.
der vil være undervisning i systemudviklings metoden dobbelt dimond.
Fokus på kvalitative bruger test i praksis f.eks tænke højt test
Vi ser på raportskrivning til fagets eksamen.
...
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Små projekter
Mindre øvelse projekter der træner systmudvikling, test, kodning og
Emner kan være AI, fagligt samspil,
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Scam web
|
18-09-2024
|
Trelags-arkitektur
|
24-09-2024
|
Trelags-arkitektur 2
|
04-10-2024
|
Der skal være en klar brugergruppe.
|
04-11-2024
|
Øvelses projekt
|
18-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Siste projekt før eksamens projektet
Et lille trænings projekt med fokus på at kunne løse eksamens projektet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vudering af AI til musik fremstilling
|
26-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Eksamensprojekt forløb
Eksamensprojektet
Gennemgang af eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projektbeskrivelsen
|
05-03-2025
|
Eksamensprojekt
|
02-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59044913229",
"T": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59044913229",
"H": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59044913229"
}