Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Cecilie Broholm Herfelt
|
Hold
|
cb23ht2vbiob e (cbht2vbiob e, cbht3vbiob e)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1: DNA og arvelighed
Eleverne har i dette emne arbejdet med genetik og genetiske egenskaber. Vi ser på Mendels arvelighed, stamtavler, blodtypebestemmelser og brugen af genteknologiske metoder som PCR, gelelektroforese og DNA sekventering inden for retsgenetikken.
Kernestof:
- Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer
- Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose og genteknologi
Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin
Øvelser:
- Blodtypebestemmelse
- DNA-oprensning
- PCR og gelelektroforese
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blodtypebestemmelse
|
07-09-2023
|
Ekstraktion af DNA
|
22-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Cancer
Eleverne får kendskab til cellevækst og celledeling, mitose, oncogener og tumorsupressorgener (p53) samt carcinogene stoffer.
Kernestof:
- Cellebiologi: dyrecellers overordnede opbygning og membranprocesser
- Genetik og molekylærbiologi: proteinsyntese, mutation, mitose og meiose
Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin
Øvelser:
- Alternativ ames test
- Mikroskopiering af løgceller – mitosen faser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mikroskopi - mitose
|
03-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Mikrobiologi
Mikroorganismer – slægtskab og evolution, mikrobiel vækst og vækstfaktorer
Kernestof
- Cellebiologi: svampe og bakteriecellers overordnede opbygning og membranprocesser
- Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
- Biokemiske processer: gæring
- Evolutionsteori: Naturlig selektion og variation
- Økologi: Samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivne miljø
Supplerende stof:
- Biologisk produktion
Øvelser:
- Hygiejnetest
- Gramfarvning
- Vækst af mikroorganismer
- (Alternativ Ames test)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Biodiversitetskrisen
Biodiversitetens tre niveauer: Artsdiversitet, genetisk diversitet og økosystemdiversitet. Eleverne undersøger arts-arelsammenhængen og habitat-heterogenitetssammenhængen med fokus på biodiversitet i danske skove. Eleverne arbejder med et datasæt fra ”Biodiversitet i gymnasiet” hvor de opstiller og afprøver egne hypoteser. Derudover laver eleverne deres egen undersøgelse af en naturtype – en sø – med formålet at vurdere søens ”kvalitet”. Både mht abiotiske (nitrat, phosphat, pH, temperatur) og biotiske faktorer.
Kernestof:
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme i økosystemet, eksempler på stofkredsløb og biodiversitet.
Supplerende stof:
- bæredygtighed
- miljøbeskyttelse
Øvelser:
- Forureningsundersøgelse af Teglgårdssøen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opsamling om mikrobiologi
|
15-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. Bæredygtig fødevareproduktion
Først undersøges hvilke problemer der er medd den måde vi producerer fødevare på i dag. Herefter undersøger vi hvilke løsninger der kunne være til problemerne. Kan man fx gøre køer mere bæredygtige og hvilken betydning ville det have, hvis flere spiste insekter? Vi undersøger i den forbindelse fødekædeeffektiviteten af melorme. Andre løsninger vi undersøger, er muligheden for at dyrke kunstigt kød og fordele og ulemper ved gmo fødevare.
Kernestof:
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration
- evolutionsteori: biologisk variation og selektion
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø
Supplerende stof:
- ̶biologisk produktion
- bæredygtighed
- miljøbeskyttelse
- bioetik.
Øvelse:
- Fødekædeeffektivitet hos melorme
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fødevareproduktion - hvad er problemet?
|
08-09-2024
|
Poster - bæredygtigt kød og insekter
|
22-09-2024
|
Fødekædeeffektivitet
|
29-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6. Fight the bite
Forløb om slangegift og modgift. Eleverne afprøver klassiske metoder til at vurdere hvilken slange, der har bidt en patient for at forstå problemet med at vælge den rigtige modgift. Herefter får eleverne viden om antistoffer og finder ud af hvordan antistoffer kan bruges både som diagnosticering og behandling af slangebid. Forløbet fra LIFE bruges som indgang til at forstå immunforsvarets uspecifikke og specifikke forsvar. Elever arbejder i grupper med fremlæggelser af forskellige temaer inden for immunforsvaret. Temaerne er: Allergi, Epidemier og influenza (herunder vaccination).
Kernestof:
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af proteiner
- fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, immunforsvar
- virus: opbygning og formering
Supplerende stof:
- Sygdom, sundhed og medicin
Øvelse:
- ELISA
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering til fight the bite
|
27-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
7. Fra Darwin til bioteknologi
Gennem evolution har naturen tilpasset sig selv de mest ekstreme steder. Vi kigger på, hvordan man industrielt kan udnytte denne naturlige tilpasning. Fx om man kan gøre vaskepulver mere bæredygtigt med enzymer fra issefjorden. Derudover ser vi bakteriers udvikling af multiresistens som et eksempel på naturlig selektion, der er aktuel i samfundet i dag. Vi ser dokumentaren ”Den dag penicillinen ikke virker”, som også er relevant for temaerne om immunologi og fødevareproduktion.
Kernestof:
- cellebiologi: bakteriecellers overordnede opbygning og membranprocesser
- enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
- evolutionsteori: biologisk variation og selektion
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø
Supplerende stof:
- sundhed, sygdom og medicin
- biologisk produktion
Øvelse:
- Undersøgelse af resistens hos bakterier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
8. Ølbrygning
Eleverne skal fremstille 5 liter øl efter egen opskrift med fokus på svag og lavt ethanol indhold. Teoretisk er der fokus på unges alkohol forburg og ethanols nedbrydning i kroppen. Ved selve ølbrygningen skal eleverne forstå den enzymatiske nedbrydning af malt i detaljer og den biokemiske fermenteringsproces.
Kernestof:
- cellebiologi: dyre-, plante-, svampe- og bakteriecellers overordnede opbygning og membranprocesser
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
- fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer; blodkredsløb (og lever)
- enzymer: opbygning, funktion og faktorer der påvirker enzymaktiviteten
Supplerende stof:
- sundhed, sygdom og medicin
- biologisk produktion
Øvelse:
- Brygning af øl efter egen opskrift
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59044913514",
"T": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59044913514",
"H": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59044913514"
}