Holdet cb23ht2vbiob e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Cecilie Broholm Herfelt
Hold cb23ht2vbiob e (cbht2vbiob e, cbht3vbiob e)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1: DNA og arvelighed
Titel 2 2. Cancer
Titel 3 3. Mikrobiologi
Titel 4 4. Biodiversitetskrisen
Titel 5 5. Bæredygtig fødevareproduktion
Titel 6 6. Fight the bite
Titel 7 7. Fra Darwin til bioteknologi
Titel 8 8. Ølbrygning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1: DNA og arvelighed

Eleverne har i dette emne arbejdet med genetik og genetiske egenskaber. Vi ser på Mendels arvelighed, stamtavler, blodtypebestemmelser og brugen af genteknologiske metoder som PCR, gelelektroforese og DNA sekventering inden for retsgenetikken.

Kernestof:
- Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer
- Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose og genteknologi

Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin

Øvelser:
- Blodtypebestemmelse
- DNA-oprensning
- PCR og gelelektroforese
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blodtypebestemmelse 07-09-2023
Ekstraktion af DNA 22-09-2023
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Cancer

Eleverne får kendskab til cellevækst og celledeling, mitose, oncogener og tumorsupressorgener (p53) samt carcinogene stoffer.

Kernestof:
- Cellebiologi: dyrecellers overordnede opbygning og membranprocesser
- Genetik og molekylærbiologi: proteinsyntese, mutation, mitose og meiose

Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin

Øvelser:
- Alternativ ames test
- Mikroskopiering af løgceller – mitosen faser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mikroskopi - mitose 03-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Mikrobiologi

Mikroorganismer – slægtskab og evolution, mikrobiel vækst og vækstfaktorer

Kernestof
- Cellebiologi: svampe og bakteriecellers overordnede opbygning og membranprocesser
- Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
- Biokemiske processer: gæring
- Evolutionsteori: Naturlig selektion og variation
- Økologi: Samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivne miljø

Supplerende stof:
- Biologisk produktion

Øvelser:
- Hygiejnetest
- Gramfarvning
- Vækst af mikroorganismer
- (Alternativ Ames test)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Biodiversitetskrisen

Biodiversitetens tre niveauer: Artsdiversitet, genetisk diversitet og økosystemdiversitet. Eleverne undersøger arts-arelsammenhængen og habitat-heterogenitetssammenhængen med fokus på biodiversitet i danske skove. Eleverne arbejder med et datasæt fra ”Biodiversitet i gymnasiet” hvor de opstiller og afprøver egne hypoteser. Derudover laver eleverne deres egen undersøgelse af en naturtype – en sø – med formålet at vurdere søens ”kvalitet”. Både mht abiotiske (nitrat, phosphat, pH, temperatur) og biotiske faktorer.

Kernestof:
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme i økosystemet, eksempler på stofkredsløb og biodiversitet.

Supplerende stof:
- bæredygtighed
- miljøbeskyttelse

Øvelser:
- Forureningsundersøgelse af Teglgårdssøen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opsamling om mikrobiologi 15-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Bæredygtig fødevareproduktion

Først undersøges hvilke problemer der er medd den måde vi producerer fødevare på i dag. Herefter undersøger vi hvilke løsninger der kunne være til problemerne. Kan man fx gøre køer mere bæredygtige og hvilken betydning ville det have, hvis flere spiste insekter? Vi undersøger i den forbindelse fødekædeeffektiviteten af melorme. Andre løsninger vi undersøger, er muligheden for at dyrke kunstigt kød og fordele og ulemper ved gmo fødevare.

Kernestof:
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration
- evolutionsteori: biologisk variation og selektion
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø

Supplerende stof:
- ̶biologisk produktion
- bæredygtighed
- miljøbeskyttelse
- bioetik.

Øvelse:
- Fødekædeeffektivitet hos melorme
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fødevareproduktion - hvad er problemet? 08-09-2024
Poster - bæredygtigt kød og insekter 22-09-2024
Fødekædeeffektivitet 29-09-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6. Fight the bite

Forløb om slangegift og modgift. Eleverne afprøver klassiske metoder til at vurdere hvilken slange, der har bidt en patient for at forstå problemet med at vælge den rigtige modgift. Herefter får eleverne viden om antistoffer og finder ud af hvordan antistoffer kan bruges både som diagnosticering og behandling af slangebid. Forløbet fra LIFE bruges som indgang til at forstå immunforsvarets uspecifikke og specifikke forsvar. Elever arbejder i grupper med fremlæggelser af forskellige temaer inden for immunforsvaret. Temaerne er: Allergi, Epidemier og influenza (herunder vaccination).

Kernestof:
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af proteiner
- fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, immunforsvar
- virus: opbygning og formering

Supplerende stof:
- Sygdom, sundhed og medicin

Øvelse:
- ELISA
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering til fight the bite 27-11-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7. Fra Darwin til bioteknologi

Gennem evolution har naturen tilpasset sig selv de mest ekstreme steder. Vi kigger på, hvordan man industrielt kan udnytte denne naturlige tilpasning. Fx om man kan gøre vaskepulver mere bæredygtigt med enzymer fra issefjorden. Derudover ser vi bakteriers udvikling af multiresistens som et eksempel på naturlig selektion, der er aktuel i samfundet i dag. Vi ser dokumentaren ”Den dag penicillinen ikke virker”, som også er relevant for temaerne om immunologi og fødevareproduktion.

Kernestof:
- cellebiologi: bakteriecellers overordnede opbygning og membranprocesser
- enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
- evolutionsteori: biologisk variation og selektion
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø

Supplerende stof:
- sundhed, sygdom og medicin
- biologisk produktion

Øvelse:
- Undersøgelse af resistens hos bakterier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 8. Ølbrygning

Eleverne skal fremstille 5 liter øl efter egen opskrift med fokus på svag og lavt ethanol indhold. Teoretisk er der fokus på unges alkohol forburg og ethanols nedbrydning i kroppen. Ved selve ølbrygningen skal eleverne forstå den enzymatiske nedbrydning af malt i detaljer og den biokemiske fermenteringsproces.

Kernestof:
- cellebiologi: dyre-, plante-, svampe- og bakteriecellers overordnede opbygning og membranprocesser
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
- fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer; blodkredsløb (og lever)
- enzymer: opbygning, funktion og faktorer der påvirker enzymaktiviteten

Supplerende stof:
- sundhed, sygdom og medicin
- biologisk produktion

Øvelse:
- Brygning af øl efter egen opskrift
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer