Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Pernille Olsen
|
Hold
|
cb23ht2vbiob d (cbht2vbiob d, cbht3vbiob d)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mikrobiologi
Emnet er blevet introduceret ved brug af bogen: Mikrobiologibogen af Lone Als Egebo, Nucleus 2021.
Artikel: Ny dansk opfindelse kan måske bremse den mæste pandemi allerede i opløbet. Politiken 4/9-22
Der er fundet liv en km under havbunden_26_01_2022_Politikken
Podcast: Ode til tarmen - https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2023/genstart-ode-til-tarmen-11802350291
Øvelse:
Fremstil din egen kombucha. Måling af pH og sukkerindhold samt observation af SCOBY over 3 uger. Dyrkning af mikroorganismer fra kombuchaen på forskellige medier. Herefter beregning af koncentrationen af mikroorganismer i kombuchaen.
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
̶ Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til
sikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale
̶ Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
-Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til beregning, beskrivelse og analyse
Fokus på følgende emner herunder kernestof:
Prokaryote og eukaryote mikroorganismer
Slægtskab
Pasteurisering
Identifikation af bakterier
Bakteriers morfologi
Mikrobiel vækst (eksponentiel vækst og vækstfaktorer)
Den mikrobielle vækstkurve
Koncentrationsbestemmelse
Tarmens mikrobiota
Probiotika
Fødevarebårne tarmsygdomme
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Lav din egen kombucha
|
29-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Aldringens biologi
Emnet introduceres overvejene ved brug af bogen: Aldringens biologi af Troels Wolf, Systime 2022
Podcast: Derfor skal du dø - https://www.carlsbergfondet.dk/da/Nyheder/Formidling/Vi-fortaeller-naturvidenskaben-forfra/Derfor-skal-du-doe
Øvelse: Mikroskopi af celler i deling (bl.a. rodspidser fra løg). Identificering af forskellige faser i mitosen.
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til
sikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Fokus på følgende emner herunder kernestof:
Mitose og meiose
The disposable soma teori
Antagonistisk pleiotropi
Stamceller
senescente celler
Kromosomers opbygning
DNA-skaders betydning for aldring (herunder afkortning af telomerer)
Epigenetik
Proteinkvalitet
Regulering af transkription (overordnet regulering vha. enhancer eller silencer-sekvenser)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
3
|
Hormoner
Emnet introduceres ved brug af bogen: Biologi i udvikling - B-niveau, Nucleus, Frøsig et al., 2017
Podcast: Hormoner og endokrinologi - BioRadio. (podtail: https://podtail.com/da/podcast/bio-radio/hormoner-og-endokrinologi/)
Øvelse: Undersøgelse af giftigheden af shampoo.
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til
sikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- Indsamle, og anvende kildemateriale, om biologiske og bioteknologiske emner
Fokus på følgende emner herunder kernestof:
Hormoner og deres virkning i kroppen
Signalering
Hypofysens hormoner
Fedt- og vand-opløselige hormoner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Nervesystemet
Emnet introduceres ved brug af bogen: Biologi i udvikling - B-niveau, Nucleus, Frøsig et al., 2017
Øvelse: Undersøgelse af nerveledningshastighed (nerve fra skulder til hånd)
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til
sikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Fokus på følgende emner herunder kernestof:
Nervesystemet herunder central-nervesystemet,det perifere nervesystem og det autonome nervesystem.
Nervecellens opbygning
Nerveimpulsen (aktionspotential)
Blod/hjernebarrieren
Synapsen og transmitterstoffer
Hjernens opbygning
Koffein og nikotins virkning på nervesignalering (agonister og antagonister)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Immunforsvaret
Emnet introduceres ved brug af bogen:
Biologi i udvikling - B-niveau, Nucleus, Frøsig et al., 2017
BioAktivator, Falkenberg H. et al., opdateret 2023, Systime
Virus, Eskildsen M. L., Systime
Undervisningsmateriale: Virus fra dyr - et livsvilkår for mennesker. TemaMagasinet Indblik (Emu.dk)
Sundhedsmagasinet: HPV-vaccine til drenge, 2018
Video: HIV's opformering i T-hjælpercellen (https://www.youtube.com/watch?v=PlSvywlLuNw)
Øvelse: ELISA-forsøg
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til
sikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til beregning, beskrivelse og analyse
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og
biologisk variation
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
Fokus på følgende emner herunder kernestof:
Det specifikke immunforsvar
Det uspecifikke immunforsvar
Forskellige celletyper i det specifikke immunforsvar
Infektionssygdomme
Virusinfektioner og opformering af viruspartikler
zoonoser
Antistoffers opbygning og variation
Produktion af antistoffer i kroppen
Elisa
Vacciner
HIV/Aids
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Infektion med influenzavirus_video
|
30-09-2024
|
Rapport over ELISA-forsøg
|
10-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Proteiner og enzymer
Kernestof:
Grundbog i bioteknologi 1, 1. udg., Bruun et al., 2019.
Supplerende stof:
- Foldning (3D) af insulinmolekyle med alfa-helix og beta-foldeblad samt to aminosyrekæder.
- Podcast fra Bioradio: https://tv.pha.dk/video/11381924/ennzymer
Øvelser:
Undersøgelse af bromelin i ananas
Lactose i mælk
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til
sikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til beregning, beskrivelse og analyse
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og
biologisk variation
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Fokus på følgende emner herunder kernestof:
Proteiner og enzymers opbygning
Aminosyrers kemiske opbygning
Essentielle aminosyrer
Proteiners tredimensionelle struktur
Enzymers funktion
Faktorer der påvirker enzymers funktion
Co-faktorer
Denaturering af proteiner
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Undersøgelse af enzymet bromelin fra ananas
|
04-11-2024
|
Lactose i mælk_Journal
|
01-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Anvendt bioteknologi
Emnet introduceres ved brug af bogen:
Biologi i udvikling - B-niveau, Nucleus, Frøsig et al., 2017
Øvrigt materiale:
Podcast: https://www.carlsbergfondet.dk/viden/maanedens-forsker-9-2021-michael-broberg-palmgren/
Madmagasinet: Genmodificeret foder (2) - 2014
Artikel: Tang kan bidrage til grønne løsninger. Aktuel Naturvidenskab 2022.
Øvelse: Undersøgelse af GMO i fødevarer vha. PCR (BioRad)
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til
sikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og
biologisk variation
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
Fokus på følgende emner herunder kernestof:
Fødevareproduktion
Produktionsorganismer
Klassisk planteforædling
Hybrider
Simple genetiske egenskaber
Kvantitative egenskaber
Gensplejsning vha. Agrobacterium og CRISPR
Roundup-resistente planter
PCR
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Golden Rice
|
02-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Økologi og stofkredsløb
Emnet introduceres ved brug af bogen:
Biologi i udvikling - B-niveau, Nucleus, Frøsig et al., 2017
Øvelse: Vækstforsøg - Bæredygtige fødevarer.
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til
sikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og
biologisk variation
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
-Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til beregning, beskrivelse og analyse
Fokus på følgende emner herunder kernestof:
Fotosyntese
Lysprocesser
Calvin cyklus
Respiration
Glykolyse
Citratcyklus
Elektrontransportkæden
Energistrømme i økosystemet
Stofkredsløb
Fødekæder
Nedbryderne
gæringsprocesser
Stofkredsløb
Nitrogens kredsløb
Fosfors kredsløb
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriftlig prøver i BioB
|
30-04-2025
|
Vækstforsøg med havre, hestebønne og ærter
|
12-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60527681009",
"T": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60527681009",
"H": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60527681009"
}