Holdet cb23ht2vbiob d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Pernille Olsen
Hold cb23ht2vbiob d (cbht2vbiob d, cbht3vbiob d)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mikrobiologi
Titel 2 Aldringens biologi
Titel 3 Hormoner
Titel 4 Nervesystemet
Titel 5 Immunforsvaret
Titel 6 Proteiner og enzymer
Titel 7 Anvendt bioteknologi
Titel 8 Økologi og stofkredsløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mikrobiologi

Emnet er blevet introduceret ved brug af bogen: Mikrobiologibogen af Lone Als Egebo, Nucleus 2021.

Artikel: Ny dansk opfindelse kan måske bremse den mæste pandemi allerede i opløbet. Politiken 4/9-22

Der er fundet liv en km under havbunden_26_01_2022_Politikken

Podcast: Ode til tarmen - https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2023/genstart-ode-til-tarmen-11802350291

Øvelse:
Fremstil din egen kombucha. Måling af pH og sukkerindhold samt observation af SCOBY over 3 uger. Dyrkning af mikroorganismer fra kombuchaen på forskellige medier. Herefter beregning af koncentrationen af mikroorganismer i kombuchaen.

Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
̶  Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til
sikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale
̶  Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
-Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til beregning, beskrivelse og analyse

Fokus på følgende emner herunder kernestof:
Prokaryote og eukaryote mikroorganismer
Slægtskab
Pasteurisering
Identifikation af bakterier
Bakteriers morfologi
Mikrobiel vækst (eksponentiel vækst og vækstfaktorer)
Den mikrobielle vækstkurve
Koncentrationsbestemmelse
Tarmens mikrobiota
Probiotika
Fødevarebårne tarmsygdomme
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Lav din egen kombucha 29-10-2023
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Aldringens biologi

Emnet introduceres overvejene ved brug af bogen: Aldringens biologi af Troels Wolf, Systime 2022

Podcast: Derfor skal du dø - https://www.carlsbergfondet.dk/da/Nyheder/Formidling/Vi-fortaeller-naturvidenskaben-forfra/Derfor-skal-du-doe

Øvelse: Mikroskopi af celler i deling (bl.a. rodspidser fra løg). Identificering af forskellige faser i mitosen.

Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til
sikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Fokus på følgende emner herunder kernestof:
Mitose og meiose
The disposable soma teori
Antagonistisk pleiotropi
Stamceller
senescente celler
Kromosomers opbygning
DNA-skaders betydning for aldring (herunder afkortning af telomerer)
Epigenetik
Proteinkvalitet
Regulering af transkription (overordnet regulering vha. enhancer eller silencer-sekvenser)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 3 Hormoner

Emnet introduceres ved brug af bogen: Biologi i udvikling - B-niveau, Nucleus, Frøsig et al., 2017

Podcast: Hormoner og endokrinologi - BioRadio. (podtail: https://podtail.com/da/podcast/bio-radio/hormoner-og-endokrinologi/)

Øvelse: Undersøgelse af giftigheden af shampoo.

Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til
sikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- Indsamle, og anvende kildemateriale, om biologiske og bioteknologiske emner

Fokus på følgende emner herunder kernestof:
Hormoner og deres virkning i kroppen
Signalering
Hypofysens hormoner
Fedt- og vand-opløselige hormoner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 4 Nervesystemet

Emnet introduceres ved brug af bogen: Biologi i udvikling - B-niveau, Nucleus, Frøsig et al., 2017

Øvelse: Undersøgelse af nerveledningshastighed (nerve fra skulder til hånd)

Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til
sikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation

Fokus på følgende emner herunder kernestof:
Nervesystemet herunder central-nervesystemet,det perifere nervesystem og det autonome nervesystem.
Nervecellens opbygning
Nerveimpulsen (aktionspotential)
Blod/hjernebarrieren
Synapsen og transmitterstoffer
Hjernens opbygning
Koffein og nikotins virkning på nervesignalering (agonister og antagonister)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 Immunforsvaret

Emnet introduceres ved brug af bogen:
Biologi i udvikling - B-niveau, Nucleus, Frøsig et al., 2017
BioAktivator, Falkenberg H. et al., opdateret 2023, Systime
Virus, Eskildsen M. L., Systime

Undervisningsmateriale: Virus fra dyr - et livsvilkår for mennesker. TemaMagasinet Indblik (Emu.dk)

Sundhedsmagasinet: HPV-vaccine til drenge, 2018

Video: HIV's opformering i T-hjælpercellen (https://www.youtube.com/watch?v=PlSvywlLuNw)

Øvelse: ELISA-forsøg

Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til
sikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til beregning, beskrivelse og analyse
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og
biologisk variation
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger

Fokus på følgende emner herunder kernestof:
Det specifikke immunforsvar
Det uspecifikke immunforsvar
Forskellige celletyper i det specifikke immunforsvar
Infektionssygdomme
Virusinfektioner og opformering af viruspartikler
zoonoser
Antistoffers opbygning og variation
Produktion af antistoffer i kroppen
Elisa
Vacciner
HIV/Aids

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Infektion med influenzavirus_video 30-09-2024
Rapport over ELISA-forsøg 10-10-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Proteiner og enzymer

Kernestof:
Grundbog i bioteknologi 1, 1. udg., Bruun et al., 2019.

Supplerende stof:
- Foldning (3D) af insulinmolekyle med alfa-helix og beta-foldeblad samt to aminosyrekæder.

- Podcast fra Bioradio: https://tv.pha.dk/video/11381924/ennzymer

Øvelser:
Undersøgelse af bromelin i ananas
Lactose i mælk

Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til
sikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til beregning, beskrivelse og analyse
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og
biologisk variation
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer  

Fokus på følgende emner herunder kernestof:
Proteiner og enzymers opbygning
Aminosyrers kemiske opbygning
Essentielle aminosyrer
Proteiners tredimensionelle struktur
Enzymers funktion
Faktorer der påvirker enzymers funktion
Co-faktorer
Denaturering af proteiner
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Undersøgelse af enzymet bromelin fra ananas 04-11-2024
Lactose i mælk_Journal 01-12-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Anvendt bioteknologi


Emnet introduceres ved brug af bogen:
Biologi i udvikling - B-niveau, Nucleus, Frøsig et al., 2017

Øvrigt materiale:
Podcast: https://www.carlsbergfondet.dk/viden/maanedens-forsker-9-2021-michael-broberg-palmgren/

Madmagasinet: Genmodificeret foder (2) - 2014

Artikel: Tang kan bidrage til grønne løsninger. Aktuel Naturvidenskab 2022.

Øvelse: Undersøgelse af GMO i fødevarer vha. PCR (BioRad)

Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til
sikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og
biologisk variation
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger

Fokus på følgende emner herunder kernestof:
Fødevareproduktion
Produktionsorganismer
Klassisk planteforædling
Hybrider
Simple genetiske egenskaber
Kvantitative egenskaber
Gensplejsning vha. Agrobacterium og CRISPR
Roundup-resistente planter
PCR
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Golden Rice 02-03-2025
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Økologi og stofkredsløb

Emnet introduceres ved brug af bogen:
Biologi i udvikling - B-niveau, Nucleus, Frøsig et al., 2017

Øvelse: Vækstforsøg - Bæredygtige fødevarer.

Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til
sikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og
biologisk variation
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
-Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til beregning, beskrivelse og analyse

Fokus på følgende emner herunder kernestof:
Fotosyntese
Lysprocesser
Calvin cyklus
Respiration
Glykolyse
Citratcyklus
Elektrontransportkæden
Energistrømme i økosystemet
Stofkredsløb
Fødekæder
Nedbryderne
gæringsprocesser
Stofkredsløb
Nitrogens kredsløb
Fosfors kredsløb

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriftlig prøver i BioB 30-04-2025
Vækstforsøg med havre, hestebønne og ærter 12-05-2025
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer