Holdet cb24ht1c-samfc - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Dorthe Hanquist Brandt Madsen
Hold cb24ht1c-samfc (cbht1c-samfc)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Teknologi
Titel 2 Forløb 2: Hvem har magten i Danmark?
Titel 3 Forløb 3: Hvordan kan borgere få indflydelse?
Titel 4 Forløb 4: Økonomi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Teknologi

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber om økonomi, politik, sociologi og teknologisk udvikling til at redegøre for
aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge samspillet mellem teknologiske forandringer og samfundsmæssige forandringer

Kernestof:
Samfund og teknologi
̶ sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsmæssig udvikling, herunder udvikling i sociale mønstre,
kommunikation og erhvervsstruktur.
- ligestilling mellem kønnene

Forløbstitel: Teknologi og samfund
Undertitel: kropsidealer og medier, teknologi og arbejdsmarked
Følgende begreber skal dækkes i dette forløb:
- erhvervsstrukturer: globalisering, økonomisk globalisering, specialisering
- Samfundstyperne: landbrugssamfund, industrisamfund, informationssamfund
- Anthony Giddens: adskillelese af tid og rum opløses (globalisering), øget refleksivitet, individualisering, aftraditionalisering,
- Thomas Ziehe: kulturel frisættelse potentsering, ontologisering, subjektivisering
- Medietyper: traditionelle og nye medier
- Teknodeterminisme - sociodeterminisme

Materialer
Dokumentar: Sygt skarp, Stik mig smuk, Hård udenpå på DR (valgfrit)
Grundbog: Luk samfundet op, https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?loopRedirect=1&id=1, suppler med andet til teknologi fra SamfnuHTX
Obligatorisk: Rockwool marts 2024:
(Opdateres)

I faget produktudvikling har eleverne arbejdet med projekterne bæredygtig by og bæredygtig skole. I forløbet har eleverne arbejdet med begreber om bæredygtighed samt med kvalitativ og kvantitativ metode, hvor eleverne har lavet deres egne undersøgelser fx spørgeskemaer i relation til deres projekt, som indgik i grundforløbsprøven. Herved er kernestoffet om samfundsfaglig metode dækket, samt bæredygtighed belyser kernestoffet omkring samspil mellem teknologi og samfundets udvikling.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2: Hvem har magten i Danmark?

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber om (økonomi), politik, (sociologi og teknologisk udvikling= til at redegøre for
aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof dækket i dette forløb:
Politik
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng

Begreber til dette forløb:
Parlamentarisme
Den parlamentariske styringskæde
Magtens tredeling
Ideologierne: liberalisme, socialisme, socialdemokratisme, konservatisme og socialliberalisme
Partiers adfærd: Molins model og Kåre strøms model
Politiske skillelinjer: værdipolitik og fordelingspolitik
Partierne i Folketinget

Tekster læst i dette forløb
www.grundloven.dk paragraf 70-81 om rettigheder og pligter i Danmark
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3: Hvordan kan borgere få indflydelse?

Faglige mål:
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber om (økonomi), politik, sociologi og teknologisk udvikling til at redegøre for
aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge samspillet mellem teknologiske forandringer og samfundsmæssige forandringer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
Politik
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng (EU og techgiganter)
Samfund og teknologi
̶ sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsmæssig udvikling, herunder udvikling i sociale mønstre,
kommunikation og erhvervsstruktur.

Fokuspunkter for dette forløb:
Rettigheder og pligter i et demokrati
Demokratiformer
Magtens tredeling
Medierne som den fjerde statsmagt
Den parlamentariske styringskæde
Magtformer: ressource, relation, definitionsmagt, strukturel magt,
EU
Techgiganter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4: Økonomi

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber om økonomi, (politik, sociologi og teknologisk udvikling) til at redegøre for
aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger,
̶ undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
Økonomi
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
̶ økonomisk vækst, teknologisk udvikling og velfærd.


Fokuspunkter for dette forløb 1a
Maslows behovspyramide
Det økonomiske kredsløb (virksomheder, udlandet, staten, husholdningerne - banker er udeladt)
Velfærdssstatsmodellerne, den danske, centraleuropæiske og den liberale model.
Skemaøvelsen
Case om velfærdsstatsmodellerne - statistik om ældre + anvendelse af velfærdsmodellerne.
Indre og ydre udfordringer - ældre og globalisering
Kapitalformerne med Bourdieu, habitus, felt (nåede ikke at arbejde med dokumentaren)
De økonomiske mål
Finanspolitik
Pengepolitik
Arbejdsmarkedspolitik (tag strategierne ikke den danske model og flexicurity)
Det økonomiske kredsløb

1c
?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer