Titel
3
|
Forløb 3: Økonomi og velfærd
Forløb 3: Velfærd og økonomi
Forløbets indhold og fokus:
Forløbet dækker kernestof indenfor økonomi. Forløbet omhandler bl.a. en række grundbegreber til at forstå økonomien i Danmark. Herunder de samfundsøkonomiske mål. Derudover behandles de forskellige velfærdsstatsmodeller, med særligt fokus på den danske (universelle) velfærdsmodel.
Problemstillinger arbejdet med i undervisning er bl.a. velfærdsstatens indre og ydre udfordringer. Samt undersøgt hvilke muligheder politikerne har til at styre økonomien. Herunder finans- penge og arbejdsmarkedspolitiske instrumenter og strategier. I forløbet har vi undersøgt ulighed i sundhed i det danske velfærdssystem. Vi har set dokumentaren ”En syg forskel” (2016) og anvendt Bourdieus kapitalbegreber, som en undersøgelse af ulighed i sundhed i Danmark.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber om økonomi, politik, sociologi og teknologisk udvikling til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
Kernestof:
- Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
- Økonomisk vækst, teknologisk udvikling (dækket i forløb 1) og velfærd
Faglige fokuspunkter:
- Det økonomiske kredsløb (Minus bankerne): virksomheder, husholdninger, staten, udlandet
- Maslows behovspyramide
- Velfærdsstatsmodellerne: Den danske, den centraleuropæiske og den liberale.
- Velfærdstrekanten: stat, marked og civilsamfund
- Velfærdsstatens udfordringer: Globalisering og EU
- Indre: omkostningsudfordringen, popularitetsudfordringen, forventningsudfordringen, demografiudfordringen
- Samfundsøkonomiske mål: Hensyn til miljø og natur, Økonomisk vækst (BNP), Arbejdsløshed/fuld beskæftigelse, ”Rimelig” fordeling af goderne, Inflation (Stabile priser), Betalingsbalance, balance i de offentlige budgetter.
- De økonomiske konjunkturer: højkonjunktur, lavkonjunktur, opgangskonjunktur og nedgangskonjunktur.
- Bourdieu: kapitalformer, habitus og felt
- Arbejdsmarkedspolitik: Flexicurity-modellen, Stramningsstrategi, opkvalificeringsstrategi, incitamentsstrategi
- Finanspolitik: Ekspansiv (lempelig) og kontraktiv (stram)
- Pengepolitik: Stram og lempelig
Materialer:
Mads Beyer, Claus Lasse Frederiksen og Henrik Kureer, Samfundsfag C, Systime A/S 2022 (I-bog):
12.2 Samfundsøkonomiske mål | Samfundsfag C + Undersider.
13.1 Det økonomiske kredsløb | Samfundsfag C
De økonomiske sektorer | Samfundsfag C
Udgifter er også indtægter | Samfundsfag C
16. Velfærdsmodeller | Samfundsfag C
16.1 Den danske velfærdsmodel | Samfundsfag C
16.2 Den centraleuropæiske velfærdsmodel | Samfundsfag C
16.3 Den liberale velfærdsmodel | Samfundsfag C
16.5 Problemer for den danske velfærdsmodel | Samfundsfag C
Flere ældre | Samfundsfag C
Globalisering og EU | Samfundsfag C
18.1 Økonomien svinger | Samfundsfag C
Opsving og krise | Samfundsfag C
Efterspørgslens rolle | Samfundsfag C
18.2 Finanspolitik | Samfundsfag C
Lempelig finanspolitik | Samfundsfag C
Stram finanspolitik | Samfundsfag C
Finanspolitik i Danmark | Samfundsfag C
18.3 Pengepolitik | Samfundsfag C
Renten påvirker forbrug og investeringer | Samfundsfag C
Stram og lempelig pengepolitik | Samfundsfag C
Hvordan fører man pengepolitik? | Samfundsfag C
18.5 Arbejdsmarkedspolitik | Samfundsfag C
Flexicurity-modellen | Samfundsfag C
Pres på flexicurity-modellen | Samfundsfag C
Brøndum, Peter og Banke Hansen, Thor (I-bog) Luk samfundet op!. Forlaget: Columbus 2025:
Supplerende afsnit om velfærdsmodellerne til skemaøvelse: Tre velfærdsmodeller | LUK SAMFUNDET OP! (Supplerende afsnit ikke lektie).
Video om velfærdsstatsmodellerne: Kapitel 9 Velfærdsmodeller (Supplerende ikke lektie)
Morten Winther Bülow og Thomas Løkke Læssøe et. Al. (I-bog), SamfNU HTX, Systime A/S 2018:
Kapitel 1.5 ”Kapital, habitus og felter” 1.5 Kapital, habitus og felter | SamfNU HTX (Livstilsanalyse og minervamodellen er sprunget over).
Kapitel 9.3.3 ”Arbejdsmarkedspolitik og flexicurity” 9.3.3 Arbejdsmarkedspolitik og flexicurity | SamfNU HTX (Ikke lektie, gennemgået i timen).
Supplerende stof:
Artikler mm.:
Uddrag fra Liberal Alliances udspil om en valgfri velfærdskonto: https://www.liberalalliance.dk/velfaerdskonto/
Hoelgaard, Thomas Alexander (2024) Debat: ”Sind Ungdom: Erfaringsdeling mellem psykisk sårbare unge bør skrives ind i ti-årsplanen for psykiatrien” https://www.altinget.dk/civilsamfund/artikel/sind-ungdom-erfaringsdeling-mellem-psykisk-saarbare-unge-boer-vaere-et-element-i-ti-aarsplanen-for-psykiatrien
DR’s dokumentar ”En syg forskel” (2016). Set via CFU. https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000101361&cfuid=4
Uddrag af artikel: Per Thiemann og Thomas Flensburg (2024) ”Vismænd: Der er penge nok i kassen, men sæt ikke næsen op efter nye svømmehaller, ny asfalt på vejene eller mere velfærd” Politiken d. 28. maj 2024.
Eleverne havde i grupper ansvar for at præsentere ét af de samfundsøkonomiske mål og anvendte materialer:
Hensyn til miljø og natur:
18.7 Miljøpolitik og klimapolitik | Samfundsfag C
Egne noter om det tredelte bæredygtighedsbegreb (Fra faget produktudvikling i grundforløbet)
Økonomisk vækst:
13.2 Produktion | Samfundsfag C (inkl. underafsnit)
Arbejdsløshed/fuld beskæftigelse
14.4 Arbejdsløshed | Samfundsfag C
Måling af arbejdsløshed | Samfundsfag C
”Rimelig” fordeling af goderne
Måling af ulighed | Samfundsfag C
”Ulighedsmål: Gini-koefficient” https://www.dst.dk/ext/arbejde-loen-og-indkomst/Gini_2--pdf, Danmarks statistik 2019.
”Indkomstulighed” https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/arbejde-og-indkomst/indkomst-og-loen/indkomstulighed, Danmarks statistik 2023.
Inflation:
”Hvorfor er det vigtigt, at priserne er stabile?”, Den europæiske centralbank,
https://www.ecb.europa.eu/ecb/educational/explainers/tell-me-more/html/stableprices.da.html (8. maj 2017, opdateret 25. august 2021).
Betalingsbalance:
Balance på valutaregnskabet | Samfundsfag C
Balance på de offentlige finanser:
https://www.eu.dk/da/leksikon/Stabilitets_og_vaekstpagten
Balance på de offentlige finanser | SAMF PÅ B https://www.nationalbanken.dk/da/statsgaeld/statens_gaeld/Sider/default.aspx
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=51136
Video:
Thor Banke på Youtube, ”Bourdieu - intro til sociale, økonomiske og kulturelle kapitaler, det sociale rum, habitus, felter.” https://www.youtube.com/watch?v=xyEoAwJY4Vo
NINUUK på Youtube, ”Samfundsøkonomiske mål.” https://www.youtube.com/watch?v=mzMr4b7JbO4&list=PLA72DDC4C2598A63C&index=12
Samfundsfag Roskilde Gymnasium (RGSAMF) på Youtube, ”Højkonjunktur og lavkonjunktur.” https://www.youtube.com/watch?v=RgemdWt3I-Y.
Andet:
Figuren: Befolkning efter aldersgrupper 2008-2058. (2018) Danmarks statistik. https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=26827
”Minilex” i Samfundsstatistik, Arbo-Bähr, Henrik, Iversen, Søren Peter, Asmussen, Balder (2024): Minilex | SAMFUNDSSTATISTIK.
|