Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Cecilie Broholm Herfelt
|
Hold
|
cb24ht1a-bioc (cbht1a-bioc)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
2: Kost og sundhed
Eleverne skal kunne redegøre for opbygning og funktion samt fordøjelse af de energigivende bestanddele i kosten (protein, fedt og kulhydrat) og have kendskab til energibehov og kostrådene.
Eleverne skal kende til begrebet enzymer og overordnet kunne beskrive deres virkemåde.
Eleverne skal kunne redegøre for insulin og glukagons regulering i kroppen samt have indsigt i diabetes, og udvikling af overvægt/fedme og livsstilsygdomme.
Eleverne skal lære at udføre et komplekst forsøg og bearbejde resultaterne i forbindelse med rapportskrivning
Øvelser:
- Blodsukkermåling og Glykæmisk indeks
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Glykæmisk Indeks
|
07-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
3: Motion og sundhed
Eleverne skal kunne redegøre for lungernes og hjertets opbygning og funktion samt have viden om energiomsætning og kondition.
Øvelser:
- Måling af blodtryk
- Dissektion af hjerte-lungesæt fra svin
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blodtryksmåling
|
06-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
4: Forplantning og hormoner
Eleverne skal kunne beskrive mandens og kvindens kønsorganers opbygning og funktion ud fra figurer. Endvidere skal de kunne forklare reguleringen af de mandlige og kvindelige kønshormoner og deres rolle i relation til prævention samt have kendskab til et udvalg af mekaniske og hormonelle præventionsformer. Eleverne skal kunne redegøre for forskellige kønssygdomme samt hvordan man forebygger disse.
Gruppearbejde om præventionsformer og kønssygdomme (mundtlig præsentation)
Øvelser:
* Beskytter kondomer?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
5. Evolution
Eleverne skal have kendskab til evolutionsmekanismer og artsbegrebet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
6: Naturens energiforsyning
Eleverne skal kunne redegøre for fotosyntese og respiration, trofiske niveauer, abiotiske og biotiske faktorer.
Eleverne skal desuden have kendskab til forskellige organismers tilpasninger til miljøet samt begreberne symbiose, biotop, habitat, niche og biodiversitet.
Eleverne skal have kendskab til klimaforandringer og drivhuseffekt samt planters vigtigste næringsstoffer og deres anvendelse i planterne.
Eleverne skal udføre et komplekst forsøg samt bearbejde resultaterne i forbindelse med rapportskrivning og journalarbejde.
Øvelse:
- Makroindeks
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Makroindeks
|
01-05-2025
|
Journal over planteceller
|
04-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65495114282",
"T": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65495114282",
"H": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65495114282"
}