Holdet cb24ht1a-bioc - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Cecilie Broholm Herfelt
Hold cb24ht1a-bioc (cbht1a-bioc)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 2: Kost og sundhed
Titel 2 3: Motion og sundhed
Titel 3 4: Forplantning og hormoner
Titel 4 5. Evolution
Titel 5 6: Naturens energiforsyning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 2: Kost og sundhed

Eleverne skal kunne redegøre for opbygning og funktion samt fordøjelse af de energigivende bestanddele i kosten (protein, fedt og kulhydrat) og have kendskab til energibehov og kostrådene.
Eleverne skal kende til begrebet enzymer og overordnet kunne beskrive deres virkemåde.
Eleverne skal kunne redegøre for insulin og glukagons regulering i kroppen samt have indsigt i diabetes, og udvikling af overvægt/fedme og livsstilsygdomme.

Eleverne skal lære at udføre et komplekst forsøg og bearbejde resultaterne i forbindelse med rapportskrivning

Øvelser:
- Blodsukkermåling og Glykæmisk indeks
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Glykæmisk Indeks 07-01-2025
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 4: Forplantning og hormoner

Eleverne skal kunne beskrive mandens og kvindens kønsorganers opbygning og funktion ud fra figurer. Endvidere skal de kunne forklare reguleringen af de mandlige og kvindelige kønshormoner og deres rolle i relation til prævention samt have kendskab til et udvalg af mekaniske og hormonelle præventionsformer. Eleverne skal kunne redegøre for forskellige kønssygdomme samt hvordan man forebygger disse.

Gruppearbejde om præventionsformer og kønssygdomme (mundtlig præsentation)

Øvelser:
* Beskytter kondomer?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 5. Evolution

Eleverne skal have kendskab til evolutionsmekanismer og artsbegrebet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 6: Naturens energiforsyning

Eleverne skal kunne redegøre for fotosyntese og respiration, trofiske niveauer, abiotiske og biotiske faktorer.
Eleverne skal desuden have kendskab til forskellige organismers tilpasninger til miljøet samt begreberne symbiose, biotop, habitat, niche og biodiversitet.
Eleverne skal have kendskab til klimaforandringer og drivhuseffekt samt planters vigtigste næringsstoffer og deres anvendelse i planterne.

Eleverne skal udføre et komplekst forsøg samt bearbejde resultaterne i forbindelse med rapportskrivning og journalarbejde.

Øvelse:
- Makroindeks
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Makroindeks 01-05-2025
Journal over planteceller 04-05-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer