Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Peter Rostgaard Christensen
|
Hold
|
cb24ht1f-bioc (cbht1f-bioc)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Kost, sundhed og blodsukkerhomeostase
Kernestof fra bogen:
Biologibogen, Systime samt andet kopieret materiale som kan ses i Lektio.
Øvelser:
Forsøg med enzymet katalase
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Kernestof:
Overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteiner
Enzymers overordnede opbygning og funktion
Hormonel regulering (insulin og glukagon)
Emner:
Fordøjelsessystemet og fordøjelse
Kostråd
Kulhydrater
Fedtstoffer
Proteiner
Diabetes
Blodsukkerregulering
Insulin
Glukagon
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
|
Titel
2
|
Forløb#2 Blod, kredsløb og kondition
Kernestof fra bogen:
Biologibogen, Systime samt andet kopieret materiale vist i Lectio.
Øvelser:
Undersøgelse af blodtryk
Måling af konditionstal
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof:
Kroppens organsystemer
Et udvalgt organsystems opbygning og funktion
Emner:
Lunger
Blod
Hjerte
Blodkarnet
Blodtryk
Kondition
Muskler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Sociale
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
|
Titel
3
|
Forløb#3 Forplantning og hormoner.
Kernestof fra bogen:
Biologibogen, Systime
Video: Mænd, sex og hjerner – youTube. https://www.youtube.com/playlist?list=PLt9eE04nmIyUpi8yEa5CwisHKFljKghWn
Øvelser:
Mikroskopering af ornesæd
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk
Kernestof:
Forplantning og hormonel regulering
Emner:
De mandlige kønsorganer
sædcelledannelse
Hormoner
De kvindelige kønsorganer
Menstruationscyklus
Prævention
Kønssygdomme
Ufrivillig barnløshed
Fertilitetsbehandling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
|
Titel
4
|
Forløb #4 Gæring
Elevernes skal kunne redegøre for mikroorganismers vækst og faktorers indvirkning på gæringsproces samt mikroorganismers anvendelsesmuligheder.
Eleverne skal i laboratoriet lave forsøg med påvirkning af gærcellers vækst med forskellige abiotiske faktorer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb #5 Økologi
Eleverne skal kunne redegøre for fotosyntese og respiration, trofiske niveauer, abiotiske og biotiske faktorer samt kulstof- og nitrogenkredsløbet. Eleverne skal desuden have kendskab til forskellige organismers tilpasninger og livsytringer samt metoder til at bestemme forureningsgraden af et vandmiljø.
Eleverne skal lære at udføre feltarbejde og komplekse forsøg samt bearbejde resultaterne i forbindelse med rapportskrivning og journalarbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering af Poster om Gærceller
|
06-04-2025
|
Aflever Fotosyntese og Respiration øvelse
|
28-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb #6 Evolution og biodiversitet
Evolutionære grundbegreber som variation, selektion, tilpasning samt artsbegrebet.
Generisk variation hos prokaryote og eukaryote organismer
Definition af fagbegrebet biodiversitet
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Forureningsundersøgelse med makroindeksmetoden
|
19-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65495143928",
"T": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65495143928",
"H": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65495143928"
}