Holdet cb24ht1f-bioc - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Peter Rostgaard Christensen
Hold cb24ht1f-bioc (cbht1f-bioc)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Kost, sundhed og blodsukkerhomeostase
Titel 2 Forløb#2 Blod, kredsløb og kondition
Titel 3 Forløb#3 Forplantning og hormoner.
Titel 4 Forløb #4 Gæring
Titel 5 Forløb #5 Økologi
Titel 6 Forløb #6 Evolution og biodiversitet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Kost, sundhed og blodsukkerhomeostase

Kernestof fra bogen:
Biologibogen, Systime samt andet kopieret materiale som kan ses i Lektio.

Øvelser:
Forsøg med enzymet katalase

Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

Kernestof:
Overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og  proteiner
Enzymers overordnede opbygning og funktion
Hormonel regulering (insulin og glukagon)

Emner:
Fordøjelsessystemet og fordøjelse
Kostråd
Kulhydrater
Fedtstoffer
Proteiner
Diabetes
Blodsukkerregulering
Insulin
Glukagon

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
Titel 2 Forløb#2 Blod, kredsløb og kondition

Kernestof fra bogen:
Biologibogen, Systime samt andet kopieret materiale vist i Lectio.

Øvelser:
Undersøgelse af blodtryk
Måling af konditionstal

Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof:
Kroppens organsystemer
Et udvalgt organsystems opbygning og funktion


Emner:
Lunger
Blod
Hjerte
Blodkarnet
Blodtryk
Kondition
Muskler


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Sociale
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
Titel 3 Forløb#3 Forplantning og hormoner.

Kernestof fra bogen:
Biologibogen, Systime

Video: Mænd, sex og hjerner – youTube. https://www.youtube.com/playlist?list=PLt9eE04nmIyUpi8yEa5CwisHKFljKghWn

Øvelser:
Mikroskopering af ornesæd

Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk

Kernestof:
Forplantning og hormonel regulering

Emner:
De mandlige kønsorganer
sædcelledannelse
Hormoner
De kvindelige kønsorganer
Menstruationscyklus
Prævention
Kønssygdomme
Ufrivillig barnløshed
Fertilitetsbehandling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
Titel 4 Forløb #4 Gæring

Elevernes skal kunne redegøre for mikroorganismers vækst og faktorers indvirkning på gæringsproces samt mikroorganismers anvendelsesmuligheder.

Eleverne skal i laboratoriet lave forsøg med påvirkning af gærcellers vækst med forskellige abiotiske faktorer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb #5 Økologi

Eleverne skal kunne redegøre for fotosyntese og respiration, trofiske niveauer, abiotiske og biotiske faktorer samt kulstof- og nitrogenkredsløbet. Eleverne skal desuden have kendskab til forskellige organismers tilpasninger og livsytringer samt metoder til at bestemme forureningsgraden af et vandmiljø.

Eleverne skal lære at udføre feltarbejde og komplekse forsøg samt bearbejde resultaterne i forbindelse med rapportskrivning og journalarbejde.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering af Poster om Gærceller 06-04-2025
Aflever Fotosyntese og Respiration øvelse 28-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer