Holdet cb24ht1c-infc - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Lars Lundberg
Hold cb24ht1c-infc (cbht1c-infc)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til informatik
Titel 2 Internet, web design, programmering
Titel 3 Programmering
Titel 4 AI og innovation
Titel 5 IT og miljø.
Titel 6 Databaser
Titel 7 Billeder og UNESCO
Titel 8 Miljøvurdering af sofware
Titel 9 Eksamen og afvikling af denne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til informatik

Introduktion til faget Informatik C

Arbejdsformer, indhold, opgaver, selvstudier, eksamen, mm.

Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Internet, web design, programmering

Fremstilling af website

Kernestof områder som bliver inddraget:

Programmering
̶ funktioner
̶ variable, sekvenser, løkker og forgreninger

Interaktionsdesign
̶ design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
̶ prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
̶ principper for interaktionsdesign

It-sikkerhed, netværk og arkitektur
̶ Internettets teknologi og sikre kommunikationsformer
̶ client-server arkitektur

It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
̶ it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
̶ modellering som middel til at forstå et problemområde
̶ brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
̶ brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Programmering

Læreplans indhold:
Programmering:

Eleverne skal kunne identificere basale strukturer i programmeringssprog, modellere programmer og anvende programmering til udvikling af
simple it-systemer

Eleverne skal opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
̶ funktioner
̶ variable, sekvenser, løkker og forgreninger

Udgangspunkt
Med udgangspunkt i Phyton skal eleverne arbejde med programmering. Der udleveres simple eksempler som eleven kan modificere således nye programmet får nye egenskaber.

Der skal kunne identificeres løkker, forgreninger, mm. i den udleverede program sekvens.

Eleverne prøver ligeledes selv på at opstille simple programmer fra bunde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 AI og innovation

AI og innovation
Hvordan anvendes AI innovativt i nye it løsninger.
Hvad kan og hvad forstås ved AI. Data og energi, bedre og hurtigere, mm.

Udvikling og anvendelse af AI til fremstilling/anvendelse af ny løsning, inddragelse af innovationsmodellen i løsningen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 IT og miljø.

IT og Miljø
Datatransmission og miljøpåvirkninger.
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Databaser

Databaser

Læreplan:
Repræsentation og manipulation af data
̶ abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
̶ data og datatypers repræsentation og manipulation
̶ databasers anvendelse og simple databaseforespørgsler


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Billeder og UNESCO

Billeder og UNESCO
Kommunikationsmodeller og medier.
Billedeformater og farver.
Databehandling og manipulation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Miljøvurdering af sofware

Miljøvurdering af en software løsning.
Formål:            At eleven kan vurdere klimabelastning af forskellige software løsninger.

At eleven kan vurdere udviklingen indenfor IKT området og klimabelastningen indenfor området.

Indhold:           I skal udføre en miljøvurdering af hhv en applikation på en smartphone og et website.

I skal forklare hvordan man kan reducere miljøbelastningen af it løsningen i analysere.


Website
I skal finde et eller flere websites i ønsker at vurdere.

Det kan være en række nyhedsmedier i analysere, det kan være nogle fødevarebutikker, det kan en specifik virksomhed, osv. Metoden er den samme, men det kan nemmere når noget er relativt.

Metoden som skal beregne miljøpåvirkningen præsenteres i klassen.

Applikation (App)
I skal bestemme en app’s miljøbelastning. Applikationen skal være installeret på en smartphone.

Applikationen skal sammenlignes med andre tilsvarende applikationstyper.

Metoden som skal beregne miljøpåvirkningen præsenteres i klassen.
             
Arbejdsform:  Der må arbejdes i grupper på max 2 personer eller alene.

Aflevering:      I skal fremstille en planche A3 hvor resultaterne af jeres måling og beregninger præsenteres.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer