Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Lars Lundberg
|
Hold
|
cb24ht1c-infc (cbht1c-infc)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til informatik
Introduktion til faget Informatik C
Arbejdsformer, indhold, opgaver, selvstudier, eksamen, mm.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Internet, web design, programmering
Fremstilling af website
Kernestof områder som bliver inddraget:
Programmering
̶ funktioner
̶ variable, sekvenser, løkker og forgreninger
Interaktionsdesign
̶ design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
̶ prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
̶ principper for interaktionsdesign
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
̶ Internettets teknologi og sikre kommunikationsformer
̶ client-server arkitektur
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
̶ it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
̶ modellering som middel til at forstå et problemområde
̶ brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
̶ brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Programmering
Læreplans indhold:
Programmering:
Eleverne skal kunne identificere basale strukturer i programmeringssprog, modellere programmer og anvende programmering til udvikling af
simple it-systemer
Eleverne skal opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
̶ funktioner
̶ variable, sekvenser, løkker og forgreninger
Udgangspunkt
Med udgangspunkt i Phyton skal eleverne arbejde med programmering. Der udleveres simple eksempler som eleven kan modificere således nye programmet får nye egenskaber.
Der skal kunne identificeres løkker, forgreninger, mm. i den udleverede program sekvens.
Eleverne prøver ligeledes selv på at opstille simple programmer fra bunde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
AI og innovation
AI og innovation
Hvordan anvendes AI innovativt i nye it løsninger.
Hvad kan og hvad forstås ved AI. Data og energi, bedre og hurtigere, mm.
Udvikling og anvendelse af AI til fremstilling/anvendelse af ny løsning, inddragelse af innovationsmodellen i løsningen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
IT og miljø.
IT og Miljø
Datatransmission og miljøpåvirkninger.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Databaser
Databaser
Læreplan:
Repræsentation og manipulation af data
̶ abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
̶ data og datatypers repræsentation og manipulation
̶ databasers anvendelse og simple databaseforespørgsler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Billeder og UNESCO
Billeder og UNESCO
Kommunikationsmodeller og medier.
Billedeformater og farver.
Databehandling og manipulation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Miljøvurdering af sofware
Miljøvurdering af en software løsning.
Formål: At eleven kan vurdere klimabelastning af forskellige software løsninger.
At eleven kan vurdere udviklingen indenfor IKT området og klimabelastningen indenfor området.
Indhold: I skal udføre en miljøvurdering af hhv en applikation på en smartphone og et website.
I skal forklare hvordan man kan reducere miljøbelastningen af it løsningen i analysere.
Website
I skal finde et eller flere websites i ønsker at vurdere.
Det kan være en række nyhedsmedier i analysere, det kan være nogle fødevarebutikker, det kan en specifik virksomhed, osv. Metoden er den samme, men det kan nemmere når noget er relativt.
Metoden som skal beregne miljøpåvirkningen præsenteres i klassen.
Applikation (App)
I skal bestemme en app’s miljøbelastning. Applikationen skal være installeret på en smartphone.
Applikationen skal sammenlignes med andre tilsvarende applikationstyper.
Metoden som skal beregne miljøpåvirkningen præsenteres i klassen.
Arbejdsform: Der må arbejdes i grupper på max 2 personer eller alene.
Aflevering: I skal fremstille en planche A3 hvor resultaterne af jeres måling og beregninger præsenteres.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Eksamen og afvikling af denne
Repetition af pensa.
Forventninger til de enkelte spørgsmål og gennemgang af dette
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65495475197",
"T": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65495475197",
"H": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65495475197"
}